Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del
Offentligt
2387087_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 13. april 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 404 (Alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 404:
Vil ministeren forholde sig til, at Danmark er det eneste land, der vurderer Syrien
sikkert nok til at tilbagesende personer til, herunder forholde sig til hvilke kriterier
andre lande, vi kan sammenligne os med, benytter? Vil ministeren endvidere oplyse
hvordan og på hvilke punkter de andre landes vurderinger af Syrien divergerer fra
Danmarks vurdering?
Svar:
1.
Kriterierne for, hvornår en opholdstilladelse meddelt efter udlændingelovens §
7 (asyl) i Danmark kan inddrages eller nægtes forlænget, afhænger af, hvilken type
af beskyttelse der er meddelt.
Konventionsflygtninge, der er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens §
7, stk. 1, er omfattet af flygtningekonventionen, og reglerne om inddragelse og
nægtelse af forlængelse skal for disse flygtninges vedkommende administreres i
overensstemmelse med flygtningekonventionens artikel 1, litra C, hvoraf det bl.a.
følger, at flygtningekonventionen ikke beskytter en udlænding mod nægtelse af for-
længelse af en opholdstilladelse, såfremt omstændighederne i det land, den pågæl-
dende flygtede fra, har ændret sig i en sådan grad, at udlændingen ikke længere
kan påberåbe sig beskyttelse efter konventionen.
Det fre går af UNHCR’s hå d og o pro edurer og kriterier for fastlæggelse af
flygtningestatus, at »omstændigheder« (artikel 1 c, nr. 5) omhandler fundamentale
forandringer i landet, som kan formodes at fjerne grundlaget for frygten for forføl-
gelse.
Inddragelse eller nægtelse af forlængelse af en opholdstilladelse meddelt efter ud-
lændingelovens § 7, stk. 1, kan således alene ske, hvis der er sket fundamentale,
stabile og varige ændringer i hjemlandet eller det tidligere opholdsland.
5. maj 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 6611
1588281
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om ministeren vil forholde sig til, at Danmark er det eneste land, der vurderer Syrien sikkert nok til at tilbagesende personer til, herunder forholde sig til hvilke kriterier andre lande, vi kan sammenligne os med, benytter? Vil ministeren endvidere oplyse hvordan og på hvilke punkter de andre landes vurderinger af Syrien divergerer fra Danmarks vurdering, til udlændinge. og integrationsministeren
Udlændinge med beskyttelsesstatus efter udlændingelovens § 7, stk. 2, eller mid-
lertidig beskyttelsesstatus efter udlændingelovens § 7, stk. 3, er derimod ikke om-
fattet af flygtningekonventionen, og der skal således ikke som betingelse for ind-
dragelse eller nægtelse af forlængelse af opholdstilladelsen stilles krav om, at der
er sket fundamentale, stabile og varige ændringer i hjemlandet eller det tidligere
opholdsland.
For disse udlændinges vedkommende skal der derimod foretages en vurdering af,
om der på inddragelses- eller forlængelsestidspunktet aktuelt fortsat er et krav på
beskyttelse i Danmark i henhold til Danmarks internationale forpligtelser, herunder
om en tilbagevenden til hjemlandet vil indebære overgreb i strid med artikel 3 i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention.
I situationer, hvor spørgsmålet om inddragelse eller nægtelse af forlængelse af en
opholdstilladelse opstår som følge af en forbedring af de generelle forhold i hjem-
landet eller det tidligere opholdsland, kan der efter omstændighederne træffes af-
gørelse hero
, ua set at forholde e − trods for edri ger e − fortsat er alvorlige
og må betegnes som skrøbelige og uforudsigelige. Inddragelse eller nægtelse af for-
længelse vil dog kræve, at forbedringerne ikke må antages at være af helt midlerti-
dig karakter.
2.
De gældende regler i Danmark for, hvornår der kan ske inddragelse eller næg-
telse af forlængelse af opholdstilladelser, der er meddelt efter udlændingelovens §
7, stk. 3, (midlertidig beskyttelsesstatus) på baggrund af den generelle sikkerheds-
situation i hjemlandet eller det tidligere opholdsland blev vedtaget af et bredt fler-
tal i Folketinget i 2015.
Kriteriet for, hvornår der kan ske inddragelse eller nægtelse af forlængelse af denne
type af opholdstilladelser, svarer ikke én til én til det kriterium, som andre lande
anvender i tilsvarende sager.
I andre lande kan der således være krav om fundamentale, stabile og varige æn-
dringer i hjemlandet eller det tidligere opholdsland.
Som nævnt ovenfor kan der efter dansk ret efter omstændighederne ske inddra-
gelse eller nægtelse af forlængelse af sådanne opholdstilladelser, uanset at forhol-
dene
trods forbedringerne
fortsat er alvorlige og må betegnes som skrøbelige
og uforudsigelige, såfremt forbedringerne ikke må antages at være af helt midlerti-
dig karakter.
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
2/2