Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del
Offentligt
2360247_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
15. marts 2021
Udenrigsministeren starter med at besvare samrådsspørgsmål I-M, hvorefter
Erhvervsministeren supplerer med besvarelse af L og M.
Samråd i URU den 18. marts 2021
Spørgsmål L-M stillet efter øn-
ske fra Christian Juhl (EL) og Karsten Hønge (SF).
Tak til Udenrigsudvalget for invitationen til at deltage i
dette samråd om Vestsahara og forventningerne til dan-
ske virksomheder, der operer i området.
Jeg kunne godt tænke mig, at starte med at slå fast, at
når man driver en virksomhed er én af kerneopgaverne
og én af kerneforretningselementerne
ansvarlighed.
Og
sådan skal det selvfølgelig også være.
Der er vigtigt, at virksomhederne overholder reglerne,
og vi
og det er ikke alene i kraft af, at være politiker
men også som befolkning - kan have tillid til, at vores
virksomheder handler ansvarligt uanset hvor i verden, de
opererer.
Et enigt Folketing har, som det er sagt, tilbage i 2016
klart opfordret danske virksomheder til at udvise særlig
agtpågivenhed ved engagement i områder med uafklaret
suverænitet som Vestsahara.
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. marts 2021 om situationen i Vestsahara, til udenrigsministeren og erhvervsministeren
Men jeg vil endnu gang gerne slå fast, at det er virksom-
hedernes ansvar at overholde de gældende regler dér,
hvor de vælger at gøre forretning.
Ad spørgsmål L:
Jeg er blevet bedt om at redegøre for, hvilke danske
virksomheder, der har aktivitet i Vestsahara.
Til det kan jeg oplyse, at Erhvervsministeriet ligesom
Udenrigsministeriet ikke fører register over, hvilke dan-
ske virksomheder, der har aktiviteter i Vestsahara.
Regeringen har en forventning om, at alle virksomheder
agerer ansvarligt. Dette gælder naturligvis også i Vest-
sahara.
Forventningerne til ansvarlig virksomhedsadfærd er bl.a.
beskrevet
i FN’s Retningslinjer for Menneskerettigheder
og Erhverv og OECD’s Retningslinjer for Multinationa-
le Virksomheder.
Retningslinjerne stiller ikke i sig selv krav om, at der er
særlige geografiske områder, hvor man ikke må drive
virksomhed.
2
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. marts 2021 om situationen i Vestsahara, til udenrigsministeren og erhvervsministeren
Men vælger man at drive virksomhed i et område med
uafklaret suverænitet, må der ifølge retningslinjerne for-
ventes at være skærpede krav til virksomhedens risiko-
analyse, og dens løbende arbejde med due diligence pro-
cesser.
En due diligence proces handler om at identificere, af-
hjælpe og redegøre for aktuelle og potentielle negative
indvirkninger på bl.a. menneskerettighederne, der afle-
des af virksomhedens aktiviteter.
Ad spørgsmål M:
Jeg er også blevet bedt om at svare på, hvad jeg vil gøre
for, at danske virksomheder, banker og pensionsselska-
ber ikke involverer sig i Vestsahara uden, at saharavier-
ners repræsentanter i Polisario har godkendt det.
Erhvervsministeriet har ikke mulighed for at gribe fore-
byggende ind over for virksomheder. Dét at drive virk-
somhed i et område med uafklaret suverænitet er ikke i
sig selv et problem.
Men hvis man som virksomhed vælger at operere i om-
råder med uafklaret suverænitet, bør man være klar over,
at der ifølge retningslinjerne er skærpede krav til virk-
somhedens risikoanalyser, herunder f.eks. inddragelse af
3
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. marts 2021 om situationen i Vestsahara, til udenrigsministeren og erhvervsministeren
lokalbefolkningen som en del af sin due diligence pro-
ces.
Både FN og OECD’s retningslinjer
anfører, at virksom-
heder forventes at identificere befolkningsgrupper, der
har en forhøjet risiko for at blive udsat for f.eks. menne-
skerettighedskrænkelser.
Det er derfor også virksomhedens opgave at sørge for, at
udsatte grupper bliver hørt og imødekommet for at sikre
overholdelse af internationale principper.
[NCP Danmark]
Jeg har i tidligere samråd vedr. ansvarlig virksomheds-
adfærd fremhævet den danske mæglings- og klageinsti-
tution, og jeg vil igen tillade mig at benytte anledningen
til at fremhæve institutionen.
I Danmark har vi ved lov nedsat mæglings- og klagein-
stitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd, NCP Dan-
mark, som er vores nationale kontaktpunkt for OECD´s
retningslinjer.
NCP Danmark har både til opgave at udbrede kendska-
bet til OECD’s retningslinjer, men også mandat til at be-
handle klager over danske virksomheders overtrædelse
af disse.
4
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. marts 2021 om situationen i Vestsahara, til udenrigsministeren og erhvervsministeren
Alle har mulighed til at klage til NCP Danmark over
mulige overtrædelser af OECD’s retningslinjer, herunder
også menneskerettighederne.
Jeg vil derfor opfordre til, at man bruger institutionen,
hvis man kender til en konkret case, hvor danske virk-
somheder muligvis ikke lever op til forventningerne i
OECD’s retningslinjer.
[Lovpligtig due diligence]
Jeg vil samtidig pointere, at problemer med menneske-
rettigheder og samfundsansvar udspringer af komplekse
globale udfordringer, der berører mange danske virk-
somheder, og som hverken lader sig løse let eller hurtigt,
men kræver internationalt samarbejde.
Regeringen har derfor arbejdet for at løfte diskussionen
om behovet for lovpligtig due diligence til EU-niveau.
Det ser ud til at være lykkedes med EU-Kommissionens
udmelding om et EU-lovforslag om due diligence i juni i
år.
Regeringen
har
store
forventninger
til
EU-
Kommissionens forslag og ser frem til, at der indføres
fælles europæiske regler om due diligence.
5
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 18. marts 2021 om situationen i Vestsahara, til udenrigsministeren og erhvervsministeren
Jeg vil
derfor sige, at der er tale om ”work-in-progress”,
og at jeg har store forventninger til en styrket samfunds-
ansvarlig erhvervsudvikling på tværs af landene i hele
EU.
Tak for ordet.
6