Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del Bilag 63
Offentligt
2366283_0001.png
ANBEFALINGER TIL DANMARKS
POLITISKE BESLUTNINGSTAGERE
- Danmark har i lyset af Covid-19 brug for en ny, bæredygtig retning
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 63: Katalog med anbefalinger om en bæredygtig retning for Danmark fra 2030-panelet
2366283_0002.png
INDLEDNING
Det er oftest, når der sker et brud med det normale liv, at muligheden for en
permanent adfærdsændring opstår. Covid-19-krisen kan – på både globalt,
nationalt, lokalt og individuelt plan – ses som et sådant brud. Derfor giver krisen
en unik mulighed for at bevæge Danmark hurtigere i en mere bæredygtig og
retfærdig retning og skabe markante adfærdsændringer. Men det kræver politisk
vilje, innovation og nye forretningsmodeller, at ”build back better”. Besparelser
alene får os ikke i mål. Vi må politisk, i det offentlige og i det private investere
gennem en ny linse.
2030-Panelet
1
opfordrer i dette katalog af anbefalinger til, at danske politiske
beslutningstagere, herunder regeringen og 2030-Netværket
2
arbejder for en
ny og anderledes, bæredygtig retning for Danmark. En retning med fokus på
implementering af 2030-dagsordenen, herunder opnåelsen af Verdensmålene for
bæredygtig udvikling, og med fokus på en gentænkning af lovgivning, rammer og
processer med bæredygtig udvikling for øje. Vi er enige med statsminister, Mette
Frederiksen i, at vi efter Covid-19 må genopbygge på en inklusiv og bæredygtig
måde, og at Verdensmålene bør være vores kompas.
3
Når vi taler om en bæredygtig retning, om bæredygtig udvikling og om bæredygtig
omstilling, taler vi om en proces snarere end et produkt eller et resultat. Den
bæredygtige retning ér processen. En proces hen imod en verden og et Danmark,
hvor handlinger inden for et område med fokus på positive klimamæssige, miljø-
mæssige, sociale, økonomiske eller rettighedsmæssige bidrag ikke på samme
tid har en negativ indvirkning. En proces, hvor vi i dag imødekommer vores behov
via en udnyttelse af jordens ressourcer og udlever vores liv på en måde, der giver
fremtidige generationer samme muligheder for at imødekomme deres behov.
En proces, hvor handlinger med et positivt bidrag ét sted i verden er indrettet på
en måde, der minimerer de negative konsekvenser af disse handlinger andre
steder i verden.
Med dette anbefalingskatalog ønsker vi at bidrage med konkrete indspil til
politiske processer, herunder blandt andet (men ikke udelukkende) finanslovs-
forhandlinger, klimalovsforhandlinger, udviklingspolitisk strategi samt udarbej-
delsen af en national handlingsplan for implementering af 2030-dagsordenen og
Verdensmålenes opnåelse.
2
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 63: Katalog med anbefalinger om en bæredygtig retning for Danmark fra 2030-panelet
2366283_0003.png
Tre læringer fra Covid-19-krisen
Covid-19-krisen har lært os en række vigtige ting om vores samfund, vores
økonomi og vores forvaltning af planeten. Konkret er blandt andet brugen af
digitale mødeteknologier blevet gode alternativer til at rejse langt for at mødes
og indgå nye aftaler og kontakter. Mange har også oplevet, at hjemmearbejde
kan bringe store fordele med sig i kraft af mere tid og større fleksibilitet. Gaderne
i særligt byerne har føltes mere rolige, luften renere og fremkommeligheden har
været bedre uden den megen biltrafik.
På et mere overordnet plan kan vi som minimum trække tre læringer ud af
Covid-19-krisen.
For det første har Covid-19-krisen for alvor mindet os om, hvor afhængig og
forbundet Danmark er med resten af verden. Alle mennesker har været berørt
af pandemien, og alle vil blive berørt af dens økonomiske og sociale følger. For
det andet har Covid-19-krisen fastslået, at det økonomiske system ikke kan ses
isoleret fra social sikkerhed, sundhed og en bæredygtig udvikling. Krisen har vist,
at erhvervslivets leverandørkæder, eksport og vores fødevaresystemer er blevet
udfordret. Den har tydeliggjort, at kriser i verden er ”bad for business”: Når andre
lande rammes hårdt af en krise, lider Danmarks økonomi og danske virksomheder.
For det tredje har krisen vist, at hvis Folketinget, erhvervslivet, civilsamfundet og
myndighederne arbejder sammen, kan vi handle hurtigt og omstille os til nye tider.
Vi bidrager alle til en 70 procent reduktion af
CO2-udledningen
I Danmark har vi sat os et politisk mål om at reducere vores CO2-udledning med
70 procent sammenlignet med vores udledning i 1990. Målet er fuldstændig
nødvendigt, for Danmark er i dag en markant udleder af CO2, og vi kan som land
ikke tillade os at udlede den nuværende mængde i fremtiden. Vi tror samtidig
på, at den danske befolkning og danske virksomheder står klar til at bidrage
maksimalt til at nå målet. Yderligere kan vi, med tilstrækkelig politisk og folkelig
handling i Danmark, vise vejen internationalt og bidrage globalt med løsninger.
Opnåelsen af en 70 procent reduktion garanterer ikke, at Danmark opnår en
bæredygtig udvikling, men det er et vigtigt skridt i den retning. Derfor er målet et
underliggende og gennemgående fokus i hele dette katalog af anbefalinger.
Den bæredygtig udvikling skal komme alle til gavn
Det ses både i Danmark og globalt, hvordan kriser som Covid-19-krisen rammer
dem, som i forvejen har det sværest, hårdest. Vi ser lige nu folkelige protester
om politik, økonomi, køn og etnicitet verden over, der i høj grad udspringer af
det ulige samfund, som Covid-19 har været med til at tydeliggøre. Der er behov
for nye løsninger, som ikke skaber splid, men som samler og kommer alle til
gode – særligt de, som i dag står udenfor og på den ene eller anden måde er
marginaliseret. Bæredygtigheden af krisers løsninger måles på, om de kommer
hele befolkningen til gode, hvorfor princippet om ”Leave no one behind” er et
centralt element af 2030-dagsordenen. Den danske regering må aktivt arbejde for
at neutralisere barrierer, der bidrager negativt til den sociale balance, og i dette
katalog ligger dette fokus også som et underliggende og gennemgribende fokus.
3
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 63: Katalog med anbefalinger om en bæredygtig retning for Danmark fra 2030-panelet
2366283_0004.png
Anvis en ny retning
Covid-19 har kastet verden ud i en økonomisk, sundhedsmæssig og social krise,
og genopretningen vil i de kommende år være den centrale politiske udfordring.
Ifølge statsminister, Mette Frederiksen er vi som land på vej tilbage, men ikke
tilbage hvor vi kom fra.
4
I 2030-Panelet er vi enige, og for os er det afgørende,
at vejen ud af krisen ikke bliver et ”return to normal”. Vi skal i stedet gribe mulig-
heden for at skabe nye jobs og muligheder for alle i de sektorer, der bidrager
mest effektivt til den bæredygtige udvikling, og understøtter dansk innovation,
nytænkning og partnerskaber. Danmark kan vise resten af verden, at vi kan
samarbejde på tværs af det offentlige, det private og civilsamfundet og gå forrest
med den bæredygtige udvikling som forbillede for resten af verden.
Den danske regering og det samlede politiske system står med andre ord over
for en unik mulighed: At anvise en ny retning for Danmark og accelerere den
bæredygtige omstilling ved at udstikke en ny politisk linje.
Det gælder i regeringens kommende handlingsplan for implementeringen af
2030-dagsordenen og opnåelsen af Verdensmålene, og det gælder i dansk politik
mere generelt. For vores samfund, vores velfærd og vores virksomheders bedste.
Nationalt og globalt.
På den baggrund kommer 2030-Panelet i dette katalog hermed på de følgende
sider med 39 anbefalinger til det politiske system inden for syv overordnede
temaer:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Tilpas det politiske og administrative system
Stil krav til offentlige indkøb
Styrk Danmarks position i verden
Gentænk Danmarks import og rolle i globale værdikæder
Invester i digitalisering og forskning
Styrk integrationen af bæredygtig udvikling i den danske uddannelsessektor
Lad bæredygtig udvikling blive et folkeligt projekt
4
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 63: Katalog med anbefalinger om en bæredygtig retning for Danmark fra 2030-panelet
2366283_0005.png
ANBEFALINGER TIL EN NY,
BÆREDYGTIG RETNING FOR DANMARK
1. Tilpas det politiske og administrative system
Det kræver politisk styring at skabe en ny retning for et helt land. En retning, hvor
tingene gøres på en ny måde, og bæredygtig udvikling er en hovedprioritet i alle
politiske handlinger. For at det lykkedes, må det politiske og administrative system
tilpasses til at gå forrest. Den politiske styring skal omfatte den administration af
Danmark, der finder sted i ministerier og styrelser samt i regioner og kommuner,
så bæredygtighed bliver en integreret del af driften af den danske stat samlet set.
Det kræver i første omgang en handlingsplan, men derudover kræver det blandt
andet,
a.
at staten og den offentlige sektors institutioner opsætter egne målsætninger
for bidrag til bæredygtig udvikling og årligt monitorerer og evaluerer sit
bidrag,
at en uafhængig instans årligt monitorerer og evaluerer implementering af
2030-dagsordenen og opnåelsen af Verdensmålene i Danmark – blandt
andet ved brug af de nationale målepunkter
5
og indikatorer fra Danmarks
Statistiks bidrag til de globale indikatorer,
at en mekanisme for at screene lovforslag og dernæst vurdere de positive/
negative bidrag til Verdensmålenes opnåelse gøres permanent (har været
forsøgt i foråret 2020),
at der udnævnes en ”ambassadør” for bæredygtig udvikling i hvert
ministerium, som fast samarbejder med tilsvarende fra andre ministerier,
og som har ressourcerne og bemyndigelsen til at forandre arbejdsgange,
monitorere bæredygtig udvikling og kommunikere om bidrag til opnåelse af
Verdensmålene,
at regeringen fast hører repræsentanter fra de mest udsatte og marginalise-
rede grupper i Danmark og integrerer dem i de politiske processer med fokus
på opnåelsen af bæredygtig udvikling,
at hvert ministerium udarbejder en evaluering af, hvad man har lært af Covid-
19-krisen om beslutningstagning, arbejdsgange og fleksibilitet, og hvad der
kan ændres i fremtiden,
at der udvikles politik, lovgivning og håndhævelsestiltag som understøtter
involvering og et tættere samarbejde mellem det offentlige (stat/regioner/
kommuner), virksomheder og civilsamfund for at skabe nye løsninger,
produkter og services, der kan bidrage til en bæredygtig udvikling. Det har vi
blandt andet set gode eksempler under Covid-19-krisen.
6
b.
c.
d.
e.
f.
g.
5
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 63: Katalog med anbefalinger om en bæredygtig retning for Danmark fra 2030-panelet
2366283_0006.png
2. Stil krav til offentlige indkøb
Der er et stort potentiale i at inddrage et fokus på bæredygtig udvikling i alle
offentlige indkøb, herunder cirkulære løsninger og ansvarlighed. Dels på grund
af volumen (det offentlige køber årligt ind for cirka 380 mia. kr., svarende til 17
procent af Danmarks BNP
7
) og dels for at bidrage til at fremme efterspørgslen
og afsætningsmulighederne på produkter og løsninger, der på ansvarlig vis kan
bidrage til opnåelse af en bæredygtig udvikling. På den måde kan offentlige
indkøb blive motor for en markedsbaseret omstilling og dermed også skabe
incitament for både erhvervsliv og den offentlige sektor til at følge efter.
Det forudsætter, at der ikke blot ses på simple anskaffelsespriser, men i højere
grad på totalomkostninger, kvalitet og hele værdikæder med positive bidrag eller
omkostninger på tværs af klima, miljø og social ansvarlighed for øje. På den måde
vil grundlaget for at drive forretning i Danmark, der kan bidrage til en bæredygtig
udvikling, blive styrket markant, og det vil desuden skabe yderligere eksportmulig-
heder for danske virksomheder. Ambitionen skal være, at 80 procent af de offent-
lige vareindkøb i Danmark i 2025 skal understøtte en bæredygtig udvikling med
minimale miljø- og klimamæssige omkostninger og en overholdelse af menneske-
rettigheder i produktionsprocessen.
Det kræver blandt andet,
a.
at regeringen udarbejder en strategi for bæredygtige og ansvarlige offent-
lige indkøb* og igangsætter initiativer, der kan støtte den enkelte offentlige
ordregiver,
at der stilles krav om, at bidraget til bæredygtig udvikling indgår i alle
udbud og i vurderinger af tilbud, så bidraget til en bæredygtig udvikling
integreres som konkurrenceparameter i alle offentlige indkøb – eller til en
start på udvalgte centrale områder såsom byggeri, transport og fødevarer.
Fraviges dette, skal der være en forklaring, for eksempel på baggrund af
markedsanalyse,
at graden af positiv/negativt bidrag til opnåelsen af Verdensmålene monito-
reres med hensyn til offentlige indkøb
b.
c.
*Følgende kriterier kan anvendes til at identificere produkter og tjenester, der
bidrager til opnåelse af bæredygtig udvikling:
Indkøbet tager afsæt i EU’s grønne indkøbskriterier og for eksempel kravene
bag pålidelige mærkeordninger som EU-blomsten og Svanemærket.
Standarderne kan håndteres via en ”positivliste” med solide og anerkendte
kriterier, der sikrer ensartethed og fordele med inspiration fra miljømærkernes
styrkelse af markedsdialogen mellem virksomhed og de offentlige indkøbere.
Indkøbet baserer sig på totaløkonomien, hvor levetid af produktet, funktions-
krav, der kan fremme innovation, samt driftsomkostninger indtænkes.
Indkøbet inddrager overvejelser om – og eventuelt konkrete krav til
– efterbrugsfasen af produktet.
Udbuddet vægter kvalitet samt kriterier til bæredygtighed, ansvarlighed,
uønsket kemi, holdbarhed, klima og miljø i evalueringen af tilbud.
Udbuddets indledende markedsdialog fokuserer på optimering af logistik for
vareleveringen.
Kontrakten indeholder en innovationsklausul, som animerer til partnerskab
om løbende forbedringer i driften og indkøbets grønne profil, herunder
CO2-udledning.
6
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 63: Katalog med anbefalinger om en bæredygtig retning for Danmark fra 2030-panelet
2366283_0007.png
3. Styrk Danmarks position i verden
Som en lille, åben handelsnation må Danmark i lyset af Covid-19 ikke vende
sig indad, men holde fokus på og styrke Danmarks udadvendte syn, arbejde og
position. Danmarks håndtering af Covid-19 og vores gode forudsætninger for
omstilling til en bæredygtig udvikling gør nemlig, at Danmark er et land, som
verden retter blikket mod og lader sig inspirere af. Vi må ikke underestimere vores
stemme og vores indflydelse på verden, når det kommer til bestræbelserne på
at opnå bæredygtig udvikling. Vi skal derfor fortælle og dele de danske historier,
såsom at et krævende hjemmemarked med høje krav har stimuleret danske
virksomheder til blandt andet at udvikle af ’grønne’ produkter, som nu også kan
eksporteres til udlandet i takt med en stigende efterspørgsel.
Samtidig skal vi åbent anerkende de store udfordringer, vi står overfor. Vi skal
vise, at der med ethvert valg følger både positive og negative effekter, og at vi står
ved de dilemmaer og arbejder tværsektorielt for at finde løsninger, der bidrager til
bæredygtig udvikling.
Når vi i verden står over for en sundhedskrise som Covid-19, og når verdens
største ungdomsgeneration nogensinde risikerer at blive tabt på grund af
manglende beskæftigelse i anstændige jobs, kan det betyde lande eller områder,
der bryder sammen politisk, institutionelt og økonomisk med uro, tilbagegang og
migration til følge. Det er en gevinst for Danmark, hvis vi med vores know-how,
tilgang og løsninger kan bidrage til at modarbejde de store, negative udviklinger.
For eksempel ved at se på bidrag til at øge beskæftigelsen i sektorer, der bidrager
til opnåelsen af bæredygtig udvikling globalt.
Derfor anbefaler vi,
a.
at Udenrigsministeriet og dansk diplomati styrkes, så der er tilstrækkelige
ressourcer til at sætte fokus på danske styrkepunkter, der kan understøtte
Verdensmålenes opnåelse på internationalt niveau,
at politiske beslutningstagere fokuserer på at styrke det parlamentariske
arbejde internationalt, for eksempel via 2030-Netværket og de nationale
målepunkter,
at erhvervslivets muligheder for at øge eksport af grønne og miljøvenlige
produkter og løsninger igennem bedre rammevilkår, øget rådgivning og
fortællinger styrkes,
at man fra dansk side bliver bedre til skabe en fortælling om, hvad vi
lever af i Danmark, hvad vi – som samfundsmodel – lykkedes med samt,
hvilke investeringer, der foretages, for at komme tilbage i et nyt spor efter
Covid-19-krisen,
at Danmark i lyset af Covid-19 og behovet for at hjælpe de mange, der
nu kastes ud i arbejdsløshed og fattigdom, øger niveauet for Danmarks
udviklingsbistand,
at Danmark i højere grad bidrager til samfundsudvikling i udviklingslande
ved at understøtte lokale bevægelser, der arbejder med klima og social
retfærdighed tæt på marginaliserede grupper, og via danske styrkepositioner
såsom god regeringsførelse, respekt for civilsamfundets råderum, ligestilling,
finansiering af bæredygtig udvikling og danske løsninger, der modarbejder
klimaforandringer og understøtter klimatilpasning,
at regeringen – sammen med dansk erhvervsliv og civilsamfund – prioriterer
investeringer i civilsamfundet i samarbejdsstater, så der i højere grad sikres
fred, stabilitet, rettigheder og muligheder i de enkelte lande.
b.
c.
d.
e.
f.
g.
7
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 63: Katalog med anbefalinger om en bæredygtig retning for Danmark fra 2030-panelet
2366283_0008.png
4. Gentænk Danmarks import og rolle i globale
værdikæder
Danmarks status som en lille, åben økonomi og handelsnation betyder også, at
Danmarks CO2-udledning via forbrug og import langt overstiger den udledning,
der finder sted inden for Danmarks grænser. Skal Danmarks fremtid have et
bæredygtigt sigte, skal vi også håndtere vores aftryk på klimaet og miljøet og de
sociale risici, som stammer fra de varer og tjenesteydelser, der efterspørges i
Danmark, men produceres i resten af verden.
Vi må med andre ord overveje alle dimensionerne af import af varer. Det har en
tæt relation til offentlige indkøb, men det kræver også,
a.
at regeringen og politiske beslutningstagere starter en debat om, hvad vi
egentlig forbruger i Danmark, hvad vi ønsker at forbruge i fremtiden, og
hvordan det skal produceres,
at der kommer mere fokus på importrådgivning, for eksempel via oprettelsen
af et videnscenter for bæredygtig import,
at regeringen arbejder aktivt for at sikre arbejdstagerrettigheder og under-
støtter, at produktionen i danske virksomheders leverandørkæder lever op til
FN’s principper for miljø- og menneskerettigheder i tæt dialog med relevante
danske aktører,
at man i sektorer med særlige udfordringer starter pilotprojekter og branche-
samarbejder vedrørende ansvarlig import,
at man fra politisk side arbejder for at styrke EU’s minimumskrav for produk-
tion af varer. Meget af det danske forbrug dikteres via EU-regler, og derfor er
der behov for høje EU-standarder, så produkter af ringe kvalitet udfases,
at der opsættes prisstrukturer, der støtter ”forureneren betaler ”-princippet.
Det betyder, at de ”grønne” varer gøres billigere sammenlignet med de ”sorte”
varer. Modsat er det lige nu dem, der lever op til for eksempel Svanemærkets
kriterier, der får en ekstra regning i modsætning til dem, der forurener mest.
b.
c.
d.
e.
f.
8
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 63: Katalog med anbefalinger om en bæredygtig retning for Danmark fra 2030-panelet
2366283_0009.png
5. Invester i digitalisering & forskning
En analyse af World Economic Forum (WEF)
8
vurderer, at digitale teknologier
kan reducere klodens udledning af CO2 med 15 procent i sektorer som energi,
fremstilling, landbrug, byggeri, service og transport. Det kan kun ske ved
ambitiøse investeringer i forskning i digitale teknologier samt anvendelse af
blandt andet digital læring. Derfor er det nødvendigt at styrke både den tekniske
og grønne forskning med yderligere midler i form af strategiske basismidler til
kapacitetsopbygning inden for blandt andet digitalisering, ansvarlig produktion og
genanvendelse, energi-, miljø- og vandteknologi, byudvikling, menneskelig adfærd,
regulering og jura.
Covid-19-krisen har desuden tydeliggjort fordelene ved en højere grad af digita-
lisering både i det offentlige og i virksomhederne. For at stå bedst muligt i den
internationale konkurrence er der derfor behov for at endnu flere virksomheder
får sat turbo på deres digitalisering herunder deres digitale processer, e-handel,
e-eksport, marketing og lagerstyring, men også brug af avancerede teknologier
som blandt andet kunstig intelligens og robotter.
Det foreslås, at der fra statens side allokeres midler til et markant løft af digitalise-
ring, digitale læringsmidler, forskning og innovation. Helt konkret bør investeringer
heriblandt inkludere:
a.
b.
c.
d.
e.
at Forsknings og Udviklingsfradrag fremrykkes og styrkes,
at lærere efteruddannes for blandt andet at løfte de digitale kompetencer,
at der gives nye midler til forskning i digitalisering, der kan bane vejen for
grøn omstilling,
at der gives nye midler til den tekniske og naturvidenskabelige forskning,
at der udarbejdes en ny strategi fra regeringens side om digital læring i
uddannelsessektoren.
9
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 63: Katalog med anbefalinger om en bæredygtig retning for Danmark fra 2030-panelet
2366283_0010.png
6. Styrk integrationen af bæredygtig udvikling i den
danske uddannelsessektor
Skal 2030-dagsordenen foldes ud i samfundet, skal der tænkes langsigtet og i
flere generationer. Der er behov for efter- og videreuddannelse, og der er behov
for at give både de nuværende og kommende generationer de kompetencer, de
har brug for, for at kunne bidrage til en bedre og mere bæredygtig verden. At få
2030-dagsordenen integreret i undervisningen og den forskning, der understøtter
den, er derfor helt centralt. Det kræver blandt andet,
a.
at bæredygtig udvikling og Verdensmålene bliver en national prioritet
og integreres i undervisningen – fra folkeskole til erhvervs- og videre-
gående uddannelser, i lærer- og pædagoguddannelser samt i voksen- og
efteruddannelser,
at der opsættes krav til uddannelsesinstitutioner og forskningsinstitutioner
om årlig afrapportering på positive/negative bidrag til opnåelsen af
Verdensmålene. For eksempel integration i pensum, energieffektivitet,
medarbejderforhold, ligestilling med videre,
at der fra politisk side tages initiativ til udarbejdelsen af idékataloger om
integration af 2030-dagsordenen i uddannelsessektoren på alle niveauer
og uddannelsestrin, som de enkelte uddannelsesinstitutioner kan lade sig
inspirere af,
9
at der politisk arbejdes for et fleksibelt uddannelsessystem, som modvirker
søjletænkning og styrker samarbejdet mellem skoler og uddannelses-
institutioner i undervisningen om 2030-dagsordenen og Verdensmålene i
forhold til at uddanne arbejdskraft, der er mere målrettet den bæredygtige
omstilling.
b.
c.
d.
10
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 63: Katalog med anbefalinger om en bæredygtig retning for Danmark fra 2030-panelet
2366283_0011.png
7. Lad bæredygtig udvikling blive et folkeligt projekt
Det er vigtigere, at vi er mange der gør lidt, end nogle få der gør meget. Som
statsminister, Mette Frederiksen siger, bliver vi først rigtig bæredygtige, når vi er
mange, der bærer.
10
Skal der sættes en ny retning for Danmark, skal udviklingen
være folkelig. For opnåelsen af Verdensmålene skal komme folket til gode, men
den skal også nås af folket selv.
Uddannelse er én vej, men der er behov for at stille nogle flere spørgsmål såsom
”hvem er vi i Danmark?”, ”hvad er det, vi kan?”, ”hvad og hvordan vil vi forbruge?”.
Vi er et solidarisk samfund med samfundssind og et stærkt civilsamfund. Et
samfund kendetegnet ved, at vi samarbejder for at løse udfordringer. Det er
reaktionen på Covid-19 om nogen et bevis på.
Dertil kommer, at 99,5 procent af de danske virksomheder er små og mellem-
store virksomheder, og langt fra alle af disse er med ombord, når det kommer til
Verdensmålene og bæredygtig forretning. Omvendt kan de som en integreret del
af den danske befolkning bidrage til en bedre udvikling, hvis understøttes.
Hvis bæredygtig udvikling skal blive et folkeligt projekt, skal det være attraktivt
og let for danskerne at foretage de mest socialt ansvarlige samt miljø- og klima-
venlige valg i hverdagen. Til at sikre det er der behov for politisk rammesætning
i form af regulering og håndhævelse. Det handler om tilgængelighed, pris,
troværdig mærkning og markedsføring, højere minimumskrav til produkters
holdbarhed og mulighed for genanvendelse efter endt brug.
Skal en ny retning for Danmark samlet set blive folkelig, kræver det blandt andet,
a.
at der etableres en pulje til fremme af nye, konkrete, bæredygtige og socialt
inkluderende idéer lokalt og regionalt, som kan søges af civilsamfunds-
organisationer og borgere – for eksempel med inspiration i den tidligere
”Grønne Ildsjæle”-pulje
11
under Miljøministeriet,
at der etableres en pulje til fremme af ansvarlig og bæredygtig forretnings-
udvikling for mindre virksomheder og iværksættere over hele Danmark
– blandt andet med afsæt i at være på forkant med fremtidige krav fra
investorer, fremtidens bevidste forbrugere og globale virksomheder som
følge af ny europæisk lovgivning på bæredygtighedsområdet,
at der etableres en pulje til uafhængig forbrugerrettet information, undervis-
ning og udvikling af værktøjer til et mere ansvarligt forbrugsvalg. Materialet
skal samtidig kommunikeres bredt ud med inspiration fra informations-
kampagner om Covid-19, ”madpyramiden” eller lignende,
at kommunikation om grønne produkter følger Forbrugerombudsmandens
vejledning om miljømarkedsføring,
12
og at denne vejledning håndhæves,
at klimakrav i eksisterende miljømærkning styrkes samtidig med, at pålide-
lige certificeringsordninger såsom EU-Blomsten og Svanemærket fremmes,
at de politiske beslutningstagere i samarbejde med arbejdsmarkedets parter
udvikler rammerne for et mere fleksibelt arbejdsliv, hvor mulighederne i for
eksempel digitale arbejdsformer udnyttes bedre og behovet for transport til
og fra arbejde reduceres,
at den kollektive transport får en markant håndsrækning, så danskernes brug
af den kollektive transport kommer til at foregå i stadig grønnere transport-
midler med let adgang for alle og til attraktive priser for alle uanset mobilitet,
økonomisk råderum eller geografi.
b.
c.
d.
e.
f.
g.
11
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 63: Katalog med anbefalinger om en bæredygtig retning for Danmark fra 2030-panelet
2366283_0012.png
MEDLEMMER AF 2030-PANELET
Anja Philip
Arne Grevsen
Camilla Brückner
Clara Halvorsen
Charlotte Jepsen
Flemming Nør-Pedersen
Jesper Nygård
Katherine Richardson
Laila Kildesgaard
Lene Dammand Lund
Lisbeth Trinskjær
Louise Holck
Malene Thiele
Mikkel Stenbæk Hansen
Nanna Højlund
Rasmus Stuhr Jakobsen
Sara Krüger Falk
Simon Hansen
Steen Hildebrandt
Thomas Bustrup
Thomas Ravn-Pedersen
Tommy Kjeldsgaard
Troels Dam Christensen
Formand
Næstformand
Direktør
Styrelsesmedlem
Administrerende direktør
Direktør
Administrerende direktør
Professor
Direktør
Rektor
Formand
Direktør
CSR-chef
Direktør
Forkvinde
Formand
Direktør
Regionsdirektør
Formand
Direktør
Direktør og chefredaktør
Vicedirektør
Sekretariatsleder
Forbrugerrådet Tænk
Fagbevægelsens Hovedorganisation
UNDP’s nordiske kontor
Dansk Ungdoms Fællesråd
FSR – Danske revisorer
Landbrug & Fødevarer
Realdania
Københavns Universitet
Kommunernes Landsforening
Det Kongelige Danske Kunstakademis
Skoler for Arkitektur, Design og Konservering
Folkehøjskolernes Forening
Institut for Menneskerettigheder
Dansk Erhverv
Dansk Initiativ for Etisk Handel
Kvinderådet
Globalt Fokus
Global Compact Network Denmark
C40
2030-Panelet
Dansk Industri
Verdens Bedste Nyheder
Danske Regioner
92-gruppen
Kilder
1
2
3
4
5
6
7
https://www.2030-panelet.dk/
https://www.ft.dk/da/netv%C3%A6rk/sdg/om-2030-netv%C3%A6rket
”Women rise for all” https://www.un.org/en/coronavirus/women-rise-for-all
”Vi er et lille land med et stort fællesskab”, Socialdemokratiet, August 2020, https://www.lille-land.dk/
https://www.2030-panelet.dk/voresmaal
https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/6-forslag-til-samfundsansvar-i-corona-tid/
Dansk Erhverv (2020), Virksomhederne er klar til grønne krav i offentlige udbud, https://www.danskerhverv.dk/siteassets/
mediafolder/dokumenter/01-analyser/analysenotater-2020/30.-virksomhederne-er-klar-til-gronne-krav-i-offentlige-udbud.pdf
https://www.weforum.org/agenda/2019/01/why-digitalization-is-the-key-to-exponential-climate-action/
Se for eksempel https://deg.dk/aktuelt/fokus/fns-verdensmaal-paa-erhvervsskolerne/
”Vi er et lille land med et stort fællesskab”, Socialdemokratiet, August 2020, https://www.lille-land.dk/
Miljøministeriet (2015), Puljen til Grønne Ildsjæle – inspirationskatalog,
https://mst.dk/media/90295/gr_nne_ildsj_le_inspirationskatalog.pdf
https://www.forbrugerombudsmanden.dk/media/46475/2016-miljmssige-og-etiske-udsagn.pdf
8
9
10
11
12