Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2392091_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
11. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra René Christensen (DF).
Spørgsmål nr. 482:
Vil ministeren oplyse, om det er korrekt, at det Alstom-tog, som
DSB har valgt, ikke kører i Italien, og at toget i Italien er et andet
tog med samme navn, men med en helt anden konfiguration, end
det som kommer til at køre i Danmark, herunder i forhold til
strømsystem, hastighed, signalsystem m.v., og at det tog, som vil
komme til at køre i Danmark, dermed aldrig har kørt andre steder,
og derfor heller ikke er afprøvet, som ministeren ellers sagde på
pressemøde den 12. april 2021? Og kan ministeren endvidere op-
lyse, om det er korrekt, at toget heller ikke kører i Holland, da det
tog ikke er homologeret og leverancen er stærkt forsinket, jf. artik-
len »ICNG delay causes NS to postpone 2023 timetable change«
bragt i International Railway Journal den 18. februar 2021?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som oplyser følgende:
”Som
DSB tidligere har oplyst, findes der ingen elektriske togsæt
på markedet, der allerede er i passagerdrift andre steder, og som
vil kunne købes 1:1 til indsættelse i Danmark. Producenterne base-
rer i høj grad deres leverancer på etablerede produktplatforme,
dvs. et grundlæggende teknisk design, som kan tilpasses til for-
skellige forhold, herunder infrastruktur og kundebehov.
Det tog, som DSB indgår kontrakt med producenten Alstom om,
baserer sig
på Alstoms etablerede produktplatform ”Coradia
Stream”. Coradia Stream har ifølge DSB’s oplysninger været i
passagerdrift i Italien siden juni 2019. Per december 2020 var der
leveret 100 togsæt (ETR103 og ETR104) til Italien, hvoraf de 95 er
i kommerciel drift, dvs. passagerdrift.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 482: MFU spm. om det er korrekt, at det Alstom-tog, som DSB har valgt, ikke kører i Italien, og at toget i Italien er et andet tog med samme navn, men med en helt anden konfiguration, end det som kommer til at køre i Danmark, herunder i forhold til strømsystem, hastighed, signalsystem m.v., og at det tog, som vil komme til at køre i Danmark, dermed aldrig har kørt andre steder, og derfor heller ikke er afprøvet, til transportministeren
2392091_0002.png
Side 2/2
Coradia Stream til Italien (i Italien
kaldet ”Pop”) er tilpasset de
italienske krav ift. infrastruktur, herunder signalsystem og køre-
ledningsspænding, samt behov ift. trafiktype, rejsetid mv. Cora-
dia Stream til Italien leveres således i en variant, tilpasset itali-
ensk signalsystem samt jævnstrøm (DC) samt til indsættelse i re-
gionaltrafik med en tophastighed på 160 km/t.
Coradia Stream til Holland (i Holland betegnet ICNG) er tilpasset
de hollandske krav og leveres i varianter til flere kørelednings-
spændinger, herunder 25 kV AC som også anvendes i Danmark.
Coradia Stream til Holland leveres desuden til InterCity-trafik og
en tophastighed på 200 km/t tilsvarende Coradia Stream til Dan-
mark. DSB er bekendt med, at der for nærværende er leveret flere
togsæt til Holland som pt. gennemgår testprogram og godkendel-
sesaktiviteter i Holland, ligesom DSB har noteret sig omtale af
forsinkelse i leverancen til Holland i diverse medier. DSB kan
imidlertid ikke udtale sig om omfanget af eventuelle forsinkelser i
leverancen til Holland og ej eller årsager hertil, idet dette er un-
derlagt kontraktuelle forhold mellem de Hollandske Statsbaner
NS og producenten Alstom.
På tilsvarende vis som Coradia Stream er tilpasset konkrete krav
og behov i Italien og Holland, vil Coradia Stream til Danmark
være tilpasset danske forhold.
DSB kan i øvrigt tilføje, at der er foretaget en grundig evaluering
af de indkomne tilbud op mod den godkendte evalueringsmodel,
hvor hovedkriteriet er bedste forhold mellem pris (40%) og kvali-
tet (60%). Som delkriterie under kvalitet har DSB evalueret netop
modenhed af det tilbudte togsæt, bl.a. ved at se på den etablerede
produktplatform. Øvrige delkriterier under kvalitet er forhold
som passagerkomfort og handicapvenlighed, rejsetider, pålidelig-
hed og tilgængelighed af toget, vedligeholdelseskoncept mv. Det
bør i denne forbindelse nævnes, at leverandøren selv skal stå for
vedligeholdelsen af toget gennem hele dets levetid iht. politisk be-
slutning af 1. februar 2018.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht