Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2406006_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
31. maj 2021
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Signe Hovmøller Elle-
mose
Sagsnr.: 2021-0032/45-0028
Dok.:
1967943
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 481 (Alm. del) fra Folketingets Transport-
udvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 481 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 29. april 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 481: MFU spm. om, hvad dialogen med Rigspolitiet har ført til i forhold til at afklare de nærmere praktiske, juridiske og tekniske rammer for de forslag, som gør det muligt at anvende ANPG til udvælgelse af objekter til kontrol af kravene i § 8 c og 8 d i lov om udstationering, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 481 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af besvarelse af TRU alm. del
spørgsmål 138 og ministersvaret til en række transportorganisa-
tioner om brug af automatisk nummerpladegenkendelse
(ANPG) redegøre for, hvad dialogen med Rigspolitiet har ført
til i forhold til at afklare de nærmere praktiske, juridiske og tek-
niske rammer for de forslag, som gør det muligt at anvende
ANPG til udvælgelse af objekter til kontrol af kravene i § 8 c og
8 d i lov om udstationering, og om der i den kommende ændring
af ANPG-bekendtgørelsen vil blive skabt mulighed for at an-
vende ANPG på den måde, som organisationerne opfordrer til?
Ministeren bedes ligeledes redegøre for, hvornår udkast til æn-
dring af ANPG-bekendtgørelse forventes sendt i høring.”
Svar:
1.
Som det fremgår af min besvarelse af 11. januar 2021 af spørgsmål nr.
138 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg, har jeg bedt mit embeds-
værk om at indlede en dialog med Rigspolitiet for at afklare de nærmere
praktiske, juridiske og tekniske aspekter af de konkrete forslag om at udvide
anvendelsen af automatisk nummerpladegenkendelse (ANPG), som en
række organisationer på transportområdet har fremsat.
Konkret har organisationerne foreslået, at der skabes hjemmel til 1) at
ANPG fremover kan anvendes til udvælgelse af køretøjer til kontrol af uden-
landske virksomheders efterlevelse af kravene for cabotagekørsel i §§ 8 c
og 8 d i lov om udstationering af lønmodtagere m.v., og 2) at politiet kan
samkøre oplysningerne i ANPG med oplysninger fra de scannere, der an-
vendes til kontrol af køretøjer i miljøzonerne i større sammenhængende by-
områder.
2.
Rigspolitiet har i den anledning oplyst følgende:
”1.
Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at ANPG er et efter-
forskningsværktøj for politiet, og det primære formål med sy-
stemet er bekæmpelse af alvorlig og grænseoverskridende kri-
minalitet. Systemet er desuden tiltænkt at skulle bidrage til ind-
satsen mod eksempelvis spirituskørsel og andre overtrædelser af
færdselsloven, med henblik på en hurtig identifikation af køre-
tøjer som udgør en risiko for færdselssikkerheden.
Side 2/5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 481: MFU spm. om, hvad dialogen med Rigspolitiet har ført til i forhold til at afklare de nærmere praktiske, juridiske og tekniske rammer for de forslag, som gør det muligt at anvende ANPG til udvælgelse af objekter til kontrol af kravene i § 8 c og 8 d i lov om udstationering, til justitsministeren
Ved ændringen af bekendtgørelse nr. 1080 af 20. september
2017 om politiets anvendelse af automatisk nummerpladegen-
kendelse (ANPG-bekendtgørelsen) i september 2017 blev det
endvidere muligt at anvende ANPG til indsatsen mod ulovlig
cabotage. Ændringerne giver bl.a. politiet mulighed for at regi-
strere specifikke køretøjer i ANPG, såfremt køretøjet er tilknyt-
tet en virksomhed, der konkret er mistænkt for ulovlig cabota-
gekørsel. ANPG kan således anvendes til at give politiet en ad-
varsel (”hit”), når de specifikke nummerplader, der er indtastet
i systemet, passerer et ANPG-kamera.
2.
Lov nr. 870 af 14. juni 2020 om ændring af lov om godskør-
sel, lov om buskørsel, lov om Arbejdsretten og faglige voldgifts-
retter og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Fastlæg-
gelse af et omkostningsniveau i forbindelse med udførelse af
visse former for vejtransport) trådte i kraft den 1. januar 2021.
Loven indebærer, at udenlandske transportvirksomheder fra 1.
januar 2021 skal udbetale overenskomstmæssig løn til uden-
landske chauffører under udførelse af cabotagekørsel og vejde-
len af kombineret transport i Danmark. Transporterne skal des-
uden anmeldes i et nyt register (UTIK), ligesom der skal med-
bringes dokumentation for chaufførens løn og ansættelsesvilkår
under transporten.
Udenlandske transportvirksomheder er forpligtet til at anmelde
samtlige transporter i registret for udenlandsk transportkørsel,
hvis der udføres cabotagekørsel eller vejdelen af kombineret
transport i Danmark. Registreringen i sig selv medfører ikke, at
der er en konkret mistanke om overtrædelse af bestemmelserne
om cabotagekørsel eller kombineret transport i forbindelse med
de registrerede transporter.
Efter § 8 e i lov om udstationering af lønmodtagere m.v. er det
Færdselsstyrelsen, der fører tilsyn med overholdelse af det lov-
fastsatte krav til aflønning.
Kontrollen understøttes af politiet i forbindelse med den almin-
delige vejsidekontrol af tunge køretøjer. Når et køretøj standses
i forbindelse med politiets vejsidekontrol, vil politiet således
kunne kontrollere, om transportvirksomheden har foretaget kor-
rekt anmeldelse af den pågældende kørsel. Denne kontrol vil
navnlig have til formål at understøtte, at der sættes ind over for
virksomheder, der ikke
som krævet
foretager anmeldelse af
en konkret kombineret transport eller cabotagekørsel i Dan-
mark.
Færdselsstyrelsens kontrol med, om virksomheden overholder
det lovfastsatte krav til aflønning, foretages som administrativ
stikprøvekontrol, herunder som risikobaseret kontrol bl.a. base-
ret på myndighedens erfaringer med kontrol af ordningen. De
Side 3/5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 481: MFU spm. om, hvad dialogen med Rigspolitiet har ført til i forhold til at afklare de nærmere praktiske, juridiske og tekniske rammer for de forslag, som gør det muligt at anvende ANPG til udvælgelse af objekter til kontrol af kravene i § 8 c og 8 d i lov om udstationering, til justitsministeren
motorkøretøjer, som er kontrolleret af politiet, jf. ovenfor, vil
indgå i den kontrolgruppe, hvorfra stikprøven tages, ligesom der
vil ske en kontrol af anmeldte kørsler i registret.
3.
Politiets ANPG-system aflæser og registrerer udelukkende
oplysninger om nummerpladen, optagelsestidspunktet og køre-
tøjets position på optagelsestidspunktet. Rigspolitiet vurderer
derfor, at det ikke alene ud fra de registrerede nummerpladeop-
lysninger i ANPG vil være muligt for politiet at identificere,
hvilke køretøjer der udfører cabotagekørsel eller vejdelen af
kombineret transport, og politiet vil derfor heller ikke alene på
den baggrund være i stand til at udvælge de køretøjer, der ville
kunne være relevante at kontrollere i relation til de fastsatte krav
til aflønning i lov om udstationering af lønmodtagere m.v.
Rigspolitiet bemærker i forlængelse heraf, at anmeldelser i Re-
gistret for udenlandsk transportkørsel heller ikke kan udgøre et
tilstrækkeligt eller egnet grundlag for at identificere og udvælge,
hvilke køretøjer der er relevante at kontrollere. Registreringen i
sig selv medfører ikke, at der er en konkret mistanke om over-
trædelse af bestemmelserne om cabotagekørsel eller vejdelen af
kombineret transport i forbindelse med de registrerede transpor-
ter. Der findes på den baggrund efter Rigspolitiets opfattelse
ikke at være grundlag for, at der skabes hjemmel til, at ANPG
kan anvendes til en generel udvælgelse til kontrol af lønforhold.
Hertil kommer, at det, som det fremgår ovenfor, er Færdselssty-
relsen og ikke politiet, der varetager kontrollen med, om virk-
somheden overholder det lovfastsatte krav til aflønning.
4.
Rigspolitiet kan derudover mere generelt oplyse, at de kame-
raer, der anvendes til at understøtte miljøzonerne, ikke er opsat
af politiet, og at de ikke er omfattet af den retlige ramme for
politiets brug af ANPG, som er fastsat i ANPG-bekendtgørel-
sen.
Rigspolitiet bemærker i forlængelse heraf, at det umiddelbart vil
være forbundet med væsentlige tekniske vanskeligheder at sam-
køre ANPG-data indsamlet ved brug af forskellige ANPG-sy-
stemer, løsninger og teknisk udstyr, ligesom det nuværende
ANPG-system ikke understøtter samkøring af data med tredje-
parter.”
3.
Kampen mod social dumping er en prioritet for regeringen, og jeg er der-
for altid åben over for at se på nye måder at styrke indsatsen på. På baggrund
af Rigspolitiets tilbagemelding vurderes ANPG-systemet imidlertid ikke at
være egnet til udvælgelse af køretøjer til kontrol af udenlandske virksomhe-
Side 4/5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 481: MFU spm. om, hvad dialogen med Rigspolitiet har ført til i forhold til at afklare de nærmere praktiske, juridiske og tekniske rammer for de forslag, som gør det muligt at anvende ANPG til udvælgelse af objekter til kontrol af kravene i § 8 c og 8 d i lov om udstationering, til justitsministeren
ders efterlevelse af kravene for cabotagekørsel i §§ 8 c og 8 d i lov om ud-
stationering af lønmodtagere m.v., som organisationerne på transportområ-
det har foreslået.
Det ændrer ikke på, at jeg er helt enig med transportbranchen i, at effektiv
håndhævelse og kontrol er helt essentielt, hvis vi skal komme problemet til
livs. Regeringen er derfor altid villig til at drøfte forslag til at forbedre ind-
satsen mod ulovlig cabotagekørsel og social dumping. Derfor er jeg også
glad for, at der med finansloven for 2020 blev afsat midler til en række ind-
satser, der skal bekæmpe social dumping, herunder midler til øget brug af
ANPG-kameraer for at styrke politiets indsats på tungvognsområdet. Disse
indsatser
herunder styrkelsen af politiets indsats mod ulovlig cabotagekør-
sel
er videreført med aftalen om politiets og anklagemyndighedens øko-
nomi 2021-2023.
4.
Afslutningsvist kan jeg oplyse, at et udkast til ændring af ANPG-bekendt-
gørelsen, der bl.a. skal implementere et initiativ i
regeringens udspil ”Tryg-
hed og sikkerhed i det offentlige rum” fra oktober 2019 om udvidelse af
slettefristerne for oplysninger om såkaldte
no-hits
i ANPG-systemet, for-
ventes sendt i høring efter sommerferien.
Side 5/5