Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2394608_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 450:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 20. april 2021 fra
Gruppen bag borgerforslaget om udsættelse af behandlingen af an-
lægslov for etablering af Lynetteholm vedrørende processen bag
lovforslaget om Lynetteholmen, jf. TRU alm. del - bilag 293?
Svar:
Henvendelsen er fra gruppen bag borgerforslaget om udsættelse af
behandlingen af anlægsloven for etablering af Lynetteholm. Grup-
pen har påpeget, at forslaget hverken handler om at være for eller
imod Lynetteholm, men om at sikre en ordentlig demokratisk pro-
ces.
I den forbindelse peger gruppen på, at mange borgere, faglige aktø-
rer, organisationer, omegnskommuner og flere interessenter har
tilkendegivet deres bekymring over den hast, som Lynetteholm bli-
ver behandlet med.
I forbindelse med miljøvurderingen af Lynetteholm har der været
flere offentlige høringer, herunder en indledende idéfasehøring i
2019 og flere høringer af miljøvurderinger og temarapporter, der
bl.a. er blevet udbygget og justeret på baggrund af input. Anlægslo-
ven har også været i høring.
By & Havn har også afholdt en lang række møder med interessen-
ter og borgere, og selskabet har informeret grundigt om anlægspro-
jektet. Trafikstyrelsen, der er myndighed på projektet, har i samar-
bejde med By & Havn og Miljøstyrelsen udarbejdet en sammenfat-
tende redegørelse, som forholder sig til de indkomne høringssvar.
Set i lyset af corona-restriktionerne, hvor forsamlingsforbuddet har
været helt ned til 5 personer, har det ikke været muligt for By &
Havn at holde fysiske borgermøder. By & Havn har oplyst, at de i
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 450: Spm. om kommentar til henvendelse af 20/4-21 fra Gruppen bag borgerforslaget om udsættelse af behandlingen af anlægslov for etablering af Lynetteholm vedrørende processen bag lovforslaget om Lynetteholmen, til transportministeren
2394608_0002.png
Side 2/4
stedet siden november 2020 har afholdt eller deltaget i over 30
møder med interessentgrupper. Derudover har By & Havn bl.a. af-
holdt informationsmøde via Facebook d. 5. januar 2021 samt delta-
get i et borgermøde arrangeret af TV2 Lorry d. 11. april 2021.
For eksempel nåede By & Havns borgermøde den 5. januar 2021
ud til mere end 38.000 borgere efter dens liveudsendelse. Ved Vej-
direktoratets borgermøde om Nordhavnstunnelen, blev mødet set
4.600 gange, hvor man til fysiske møder kun forventer 500 delta-
gere. Man kan derfor se, at man har nået den samme, hvis ikke en
større, personskreds end ved fysiske møder.
Jeg mener derfor, at muligheden for at debattere Lynetteholm i høj
grad har været til stede, dog
under de omstændigheder, som co-
rona-epidemien tillader
i et andet format end normalt. Der har i
det hele taget været en hel del debat om projektet, både ved hørin-
ger og i såvel traditionelle som på sociale medier, hvilket jeg grund-
læggende synes er positivt. Nu er grundlaget på plads for at kunne
træffe en politisk beslutning om anlæg af Lynetteholm, hvorfor an-
lægsloven er fremsat for Folketinget.
Herudover indeholder henvendelsen nogle konkrete kritikpunkter,
som jeg vil kommentere på neden for:
A. Miljøkonsekvensrapporten er mangelfuld og i strid
med gældende EU-ret, da den kun omfatter Ly-
netteholm som jorddeponi og ikke de efterfølgende
planer om metro, byudvikling og Østlig Ringvej.
Jeg kan henvise til min besvarelse af udvalgsspørgsmål TRU alm.
del spørgsmål nr. 163.
B. Anlægsloven giver By & Havn en meget vidtgående
bemyndigelse i projektet og afskærer klageadgang
for borgerne.
Det er ikke ualmindeligt, at Transportministeriets anlægslove inde-
holder fravigelse af andre love, når der er tale om større komplekse
projekter. Jeg kan eksempelvis henvise til lov om anlæg af en
Nordhavnstunnel og lov om anlæg af en ny jernbane over Vestfyn.
Loven vil træde i stedet for administrative tilladelser eller dispen-
sationer, hvilket sikrer robusthed i projektets tidsplan og økonomi
uden at gå på kompromis med miljøkrav m.v.
Om afskæringen af klageadgange er det heller ikke ualmindeligt i
Transportministeriets anlægslove for store og komplekse projekter.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 450: Spm. om kommentar til henvendelse af 20/4-21 fra Gruppen bag borgerforslaget om udsættelse af behandlingen af anlægslov for etablering af Lynetteholm vedrørende processen bag lovforslaget om Lynetteholmen, til transportministeren
2394608_0003.png
Side 3/4
Baggrunden for at afskære klageadgange er at sikre projektets
fremdrift, da en klage med opsættende virkning således både kan
forsinke og fordyre projektet.
I forhold til anlægsloven for Lynetteholm er det vigtigt at bemærke,
at det i lovforslagets § 6 foreslås, at transportministeren for en be-
grænset periode kan fastsætte regler, som afskærer klageadgan-
gene. I bemærkningerne fremgår det, at denne påtænkes anvendt
under anlægsfasen af projektet, hvilket vil sige i forbindelse med
By & Havns anlæg af perimeteren, anlæg af modtageanlæg og an-
læg af adgangsvejen. Herefter vil reglerne herom blive ophævet.
Reglerne afskærer naturligvis ikke muligheden for at gå til domsto-
lene.
C. Omegnskommuner har kritiseret manglen på en
helhedsorienteret plan for Region Hovedstaden og
undrer sig over, hvorfor al vækst skal foregå i Kø-
benhavn.
Jeg kan henvise til min besvarelse af Social- og Indenrigsudvalgets
udvalgsspørgsmål SOU alm. del spørgsmål nr. 296.
D. Flytning af rensningsanlægget Lynetten. Et omfat-
tende projekt både tidsmæssigt og økonomisk, li-
gesom det kræver særskilt VVM-undersøgelse.
Flytningen er endvidere ikke besluttet af ejerkred-
sen.
En eventuel fremtidig flytning af rensningsanlægget Lynetten er
ikke en del af nærværende anlægslov.
E. Trafikale konsekvenser både i anlægsfasen og ef-
terfølgende når projektet står færdigt
Trafikstyrelsen har oplyst, at trafikale konsekvenser er behandlet i
de bagvedliggende miljøvurderinger. Der henvises til Miljøkonse-
kvensrapporten for Lynetteholm fra november 2020, kapitel 23 om
trafikale forhold, og til baggrundsrapporten om trafikale forhold,
som er et bilag til miljøkonsekvensrapporten.
F. Udviklingen af Københavns havn ift. sejlads og
badning
Trafikstyrelsen har oplyst, at de omtalte problemstillinger er be-
handlet i de bagvedliggende miljøvurderinger. For så vidt angår
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 450: Spm. om kommentar til henvendelse af 20/4-21 fra Gruppen bag borgerforslaget om udsættelse af behandlingen af anlægslov for etablering af Lynetteholm vedrørende processen bag lovforslaget om Lynetteholmen, til transportministeren
2394608_0004.png
Side 4/4
sejlads henvises til Miljøkonsekvensrapporten for Lynetteholm fra
november 2020, kapitel 26 om sejladsmæssige forhold, samt til
baggrundsrapporten sejladsanalyse for Lynetteholm, som er et bi-
lag til miljøkonsekvensrapporten. For så vidt angår badning henvi-
ses til Miljøkonsekvensrapporten for Lynetteholm fra november
2020, kapitel 27 om befolkning og menneskers sundhed og kapitel
12 om vandkvalitet.
G. Konsekvenserne for miljøet, herunder havmiljøet,
vandkvaliteten og biodiversiteten
Trafikstyrelsen har oplyst, at de omtalte problemstillinger er be-
handlet i de bagvedliggende miljøvurderinger. Der henvises til Mil-
jøkonsekvensrapporten for Lynetteholm fra november 2020, kapi-
tel 10 om hydrografi, kapitel 12 om vandkvalitet, kapitel 17 om
bundvegetation og bundfauna, kapitel 18 om fisk og kapitel 19 om
marine pattedyr, samt til baggrundsrapporterne om hydraulik
vandkvalitet og marine pattedyr. Desuden henvises til den supple-
rende miljøkonsekvensrapport for etablering af Lynetteholm fra
marts 2021, som bl.a. omfatter yderligere undersøgelser af vand-
kvalitet, herunder Lynetteholm projektets påvirkning af tilstand og
målsætninger for vandområderne Øresund Nord og Køge Bugt,
samt påvirkningen af målsætninger iht. Danmarks havstrategi.
H. Projektet er ikke tænkt ind i den overordnede regi-
onale planlægning af hovedstadsområdets udvik-
ling.
Jeg kan henvise til min besvarelse af Social- og Indenrigsudvalgets
udvalgsspørgsmål SOU alm. del spørgsmål nr. 296.
I. Finansiering af projektet
Anlæg af Lynetteholm finansieres via den betaling, som entrepre-
nører, vognmænd m.fl. betaler, når de afleverer jorden. Køben-
havns Kommune har herudover stillet en garanti på 400 mio. kr.
for finansiering af kystlandskabet, som finansieres af kommunen.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht