Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2342870_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
1. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. februar 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Er-
ling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 238:
Vil ministeren med henvisning til Rigsrevisionens beretning om til-
synet med Post Danmarks regnskabspraksis, 10/2020, af januar
2021 redegøre for, hvorvidt Post Danmark under PostNord AB
undlader at foretage en korrekt og præcis fordeling af omkostnin-
gerne mellem den befordringspligtige del (typisk breve) og den
konkurrenceudsatte del (typisk pakker), hvilket resulterer i, at den
befordringspligtige del kommer til at dække omkostninger, som
ikke hører til denne del, hvormed ikke alle reelle omkostninger bli-
ver henført til den konkurrenceudsatte del i Post Danmark, hvilket
fører til, at Post Danmark kan udføre konkurrenceforvridende akti-
viteter med dumping af priserne til potentielle kunder og dermed
på ukorrekt grundlag udkonkurrere f.eks. Danske Fragtmænd?
Som folketingsmedlem valgt på Fyn er spørger stærk bekymret for
den fynske afdeling af Danske Fragtmænd, som tilsyneladende
rammes hårdt af den skæve konkurrence. Er ministeren enig i, at
denne skæve konkurrence fra Post Danmark skal stoppes?
Svar:
For besvarelse af de rejste spørgsmål henvises til mit svar til stats-
revisorerne på Rigsrevisionens beretning om tilsynet med Post
Danmarks regnskabspraksis nr. 10/2020 af januar 2021, oversendt
til Statsrevisorernes Sekretariat den 11. februar 2021.
Det fremgår heraf bl.a. at
”Af beretningen
fremgår det herudover af punkt 42 og hoved-
konklusionen i Rigsrevisionens beretning, at undersøgelsen fra
PWC viste, at
størstedelen af omkostningerne blev pålagt de
befordringspligtige produkter, selvom de befordringspligtige
produkter udgjorde under halvdelen af produkterne.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 238: MFU spm. om, hvorvidt Post Danmark under PostNord AB undlader at foretage en korrekt og præcis fordeling af omkostningerne mellem den befordringspligtige del og den konkurrenceudsatte del, til transportministeren
2342870_0002.png
Side 2/2
Dette udsagn er ikke korrekt, da PWC-rapporten ikke indehol-
der nogen oplysninger om den generelle omsætningsfordeling
mellem befordringspligtige og ikke-befordringspligtige produk-
ter i Post Danmark. Det er således uklart, hvorfra Rigsrevisio-
nen har denne opfattelse.
Trafikstyrelsen gjorde Rigsrevisionen opmærksom på denne fejl-
slutning under høringsrunden af udkastet til beretningen. PwC
ville fx have påtalt det i undersøgelsen fra 2014, hvis det rent fak-
tisk var tilfældet, at Post Danmark uforholdsmæssigt havde alloke-
ret størstedelen af omkostningerne til de befordringspligtige pro-
dukter. Konklusionen i PwC-undersøgelsen var derimod som tidli-
gere nævnt, at Post Danmarks fordeling af omkostninger var rime-
lige, fornuftige og fulgte de regulatoriske krav.”
Vedrørende det fremførte synspunkt om, at Post Danmark gennem
en skæv omkostningsfordeling udkonkurrerer Danske Fragtmænd
henvises til, hvad der er oplyst i mit brev til statsrevisorerne om en
særskilt undersøgelse, som ministeriet lod iværksætte om afreg-
ningsforholdene mellem Post Danmark A/S og PostNord Logistics
A/S:
”Transportministeriet
lod i vinteren 2019/2020 iværksatte en
uvildig undersøgelse, der blev foretaget af revisionsvirksomhe-
den Deloitte, da der opstod tvivl omkring rigtigheden af nogle
anonyme påstande vedr. krydssubsidiering mellem PostNord
Logistics
1
og Post Danmark. Disse påstande var blevet sendt til
postordførerne i et anonymt brev.
Den uvildige undersøgelse udført af Deloitte viste, at samtlige
påstande i det anonyme brev af 18. december 2019 kunne af-
kræftes.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht
PostNord Logistics er et 100 pct. ejet datterselskab af PostNord Group AB,
der ejes af PostNord AB
1