Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
Sundhedsministeriet
Enhed: BESS
Sagsbeh.: DEPJNY
Koordineret med:
Sagsnr.: 2103660
Dok. nr.: 1620467
Dato: 26-02-2021
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Den 4. marts 2021, kl. 15-16.30, Folketinget, Sundheds- og Ældreudvalget]
Samrådstale BL og BN om antigentest på plejehjem
Samrådsspørgsmål:
Spm. BL
Hvad kan ministrene oplyse om lyntestning af ældre og
plejepersonale under coronakrisen – set i lyset af, at KL
ifølge DR har ændret den af Sundhedsstyrelsens prioriterede
rækkefølge af lystestning således, at ansatte på plejehjem
ikke skulle have højeste prioritet?
Sundhedsministeren bedes i forlængelse heraf redegøre for
hvorledes Sundheds- og Ældreministeriet har ageret i
sagen?
Spørger er: Jane Heitmann (V)
Spm. BN
Ministeren bedes forklare, hvordan KL kunne lykkes med at
omskrive Sundhedsstyrelsens pressemeddelelse, således at
ansatte i ældreplejen først skulle testes på sigt,
når Sundhedsstyrelsen egentlig anbefalede, at alle ansatte i
ældreplejen skulle testes 2 gange om ugen? Der henvises til
DR’s artikel ”KL omskrev pressemeddelelse fra
Sundhedsstyrelsen” den 4. februar 2021.
Spørger er: Per K. Larsen (KF)
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 927: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 4/3-21 om prioritering af testning af ældre og plejepersonale i ældreplejen under coronapandemien, til sundhedsministeren
Tale (SUM starter og derefter SÆM)
Tak til de to samrådsspørgere for de her samrådsspørgsmål. I
sidste uge havde vi også test af plejepersonale på
dagsordenen, og tak for anledningen til at komme her igen
og redegøre for historikken omkring de uger. Det var de uger
i Danmark, hvor vi jo så en kraftig stigning i smitten. Så går
der nogle uger, så får vi også store indlæggelsesstigninger.
Derfor er det helt, fuldstændig relevant at se på, hvad vi kan
lære af situationen. Blev der handlet hurtigt nok og hvordan
forløb samarbejdet og den gigantiske operation det er at få
beskyttet vores ældre og få testet vores medarbejdere med alt
det andet, der skulle gøres. Det vil jeg her redegøre for.
Jeg vil lige sige først og fremmest, at der er et af
samrådsspørgsmålene, hvor der spørges også til lyntest af
ældre. For en god ordens skyld: Sundhedsstyrelsen har
oplyst, at de ikke har anbefalet systematisk screening af
ældre beboere bosiddende på plejecentre. Så jeg lægger til
grund for svarene på spørgsmålene, at der spørges til
systematisk test af plejepersonale med antigentest som led i
screening, og ikke test af beboere.
[Systematisk test af plejepersonale]
Der har igennem hele epidemien, som bekendt, været en lang
række tiltag på landets plejecentre og i ældreplejen for at
forebygge smittespredning. Systematisk test af
plejepersonalet har været et vigtig redskab i den forbindelse,
sammen med en række andre redskaber og tiltag, der har
været sat i værk.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 927: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 4/3-21 om prioritering af testning af ældre og plejepersonale i ældreplejen under coronapandemien, til sundhedsministeren
Der blev jo lavet en aftale den 30. juni sidste år mellem
kommuner, regioner og regeringen. Den betød, at der frem til
primo januar 2021 været systematisk test af plejepersonale
med PCR-test hver 2. uge i kommuner med høj smitte og
hver 6. uge i kommuner med lav smitte. Der vil jeg minde
om, at der i løbet af december var mange kommuner i den
kategori af kommuner med høj smitte
Der har altså længe før, at antigentestene, altså hurtigtestene
kom i spil, været et set-up på plejecentre og i ældreplejen,
hvor personalet systematisk er blevet PCR-testet – både
forebyggende og i forbindelse med udbrud.
I begyndelsen af januar blev det aftalt med KL og Danske
Regioner, at PCR-testfrekvensen blandt plejepersonalet blev
sat op til én gang om ugen på alle plejehjem. Dette blev cirka
10 dage senere justeret til to gange om ugen for alle
kommuner.
[Udrulning antigentest til personale på plejehjem]
Regeringen besluttede den 10. december 2020 – i en
situation med kraftig stigning i smitten, som jeg startede med
at sige, og også en stigning i befolkningens ønske om at lade
sig teste op mod juledagene, som de fleste af os kan huske.
Der besluttede vi at tage antigentest i brug som et
supplement til den offentlige PCR-testindsats. Antigentest
som også et gratis tilbud. Formålet var at indføre et
yderligere redskab til at identificere og bryde smittekæder.
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 927: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 4/3-21 om prioritering af testning af ældre og plejepersonale i ældreplejen under coronapandemien, til sundhedsministeren
Sundhedsstyrelsens anbefalinger for brug af hurtigtest, som
udkom den 18. december 2021, indeholdte en beskrivelse af
hvilke grupper, der bør tilbydes antigentest. Det var bl.a.
personale på plejecentre.
Der var henover jul og nytår mellem d. 18.-29. december
dialog om implementering af anbefalinger med bl.a. Region
Hovedstaden, som iværksatte pilotforsøg med antigentest på
i alt 10 plejecentre i Københavns, Frederiksberg, Hillerød og
Helsingør kommuner.
Medio januar gik kommuner og private leverandører i gang
med at udrulle tilbud om daglige antigentest til de største
plejehjem startende i de kommuner, hvor der var meget
smitte.
For at give os et mere tydeligt fælles grundlag at stå på, blev
regeringen i slutningen af januar enige med KL og Danske
Regioner om en prioritering af den mobile
hurtigtestkapacitet og en klar fordeling af roller og ansvar.
Øverst på denne prioriteringsliste står personalet på
arbejdspladser i bl.a. plejesektoren mv. Det gør de, fordi det
bl.a. er på plejecentre, bosteder og sociale institutioner, hvor
der er personer i øget risiko for at blive alvorligt syge, hvis
de bliver smittet med coronavirus.
Danske Regioner har indhentet data fra de fire private
leverandører af antigentest, som der er offentlige aftaler med,
om omfanget af antigentest på plejecentre.
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 927: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 4/3-21 om prioritering af testning af ældre og plejepersonale i ældreplejen under coronapandemien, til sundhedsministeren
Der har vi fået oplyst af Danske Regioner, at der i den sidste
uge af januar blev foretaget 75 besøg og 748 test. Aktiviteten
steg markant i den første uge af februar. Der blev foretaget
851 besøg og 3.660 test. Tilsvarende niveau for den
efterfølgende uge med 893 besøg og 4.248 test. Den aktivitet
aftog let i tredje uge af februar: 658 besøg og 3.898 test, og
aftog yderligere i sidste uge af februar. Der blev gennemført
458 besøg og 1.800 test.
Danske Regioner har oplyst, at denne opgørelse fra de
private leverandører er behæftet med usikkerhed, vi skal
have nogle forbehold, bl.a. pga. manuel håndtering og
kategorisering.
Men ser vi på tallene, så vil man se, at der er en stor andel af
de 933 registrerede plejecentre, der reelt har haft besøg.
Samtidig må vi også være ærlige og sige, at tallene også
indikerer, hvis vi ser på tallene under et, at ordningen var
knap så effektiv, og som vi kunne have ønsket alle, at den
var. Hvis man ser på, hvor mange blev testet per besøg med
en testbil, ligger vi på 4-6 personer i gennemsnit. Det siger
sig selv, at med så mange plejecentre som vi har, at have et
set-up hvor man kører ud, hver eneste gang der er vagtskifte
på plejecentre – der er jo typisk trevagtskifte, og noget af
personalet lige dagen før har fået en test eller venter på svar
fra en PCR-test, og dvs. ikke vil testes af forskellige årsager,
og man kan ikke nå at ramme dem alle. Så er der meget tid
på landevejen og kort tid, hvor man er på plejecentret. Det
viser tallene klart, at det er en kæmpe opgave, som på papiret
kunne have været utrolig gavnlig, men i realiteten: et besøg
med en testbil og så bliver 4-6 personer testet. Det er super
godt, at de bliver testet, men når man ganger på, hvor mange
Side 5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 927: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 4/3-21 om prioritering af testning af ældre og plejepersonale i ældreplejen under coronapandemien, til sundhedsministeren
medarbejdere vi har i sektoren, så kan man godt regne ud, at
den opgave er gigantisk.
[Udfordringer med udkørende antigentest-enheder]
Det har været vores indtryk fra regeringens side, at dialogen
mellem både statslige myndigheder, kommuner, regioner og
leverandører har været præget af, at alle har delt den samme
målsætning: At få antigentestene taget i brug som et endnu
redskab til at bremse spredning af COVID-19 smitte hurtigst
muligt.
Samtidig har vi også måtte konstatere, at det var en meget
stor og meget vanskelig opgave at sikre det i praksis. Selve
det set-up, vi havde med PCR-testene – altså dem i halsen –
har været noget, hvor medarbejderne løbende er blevet
uddannet og vi har fået bygget det op siden i sommers. Det
var noget, man kunne skrue op for og det blev der skruet op
for. Men at have et nyt testregime ind, hvor der skulle
komme en bil og ramme de tidspunkter, hvor de forskellige
hold mødte ind. Det har vist sig at være utrolig vanskeligt.
Det er også noget, som alle aktører er blevet klogere på
undervejs. Det er nok et grundvilkår i den her epidemi. Det
er jo ikke noget, som vi har prøvet før.
[Teststrategi under genåbningen]
Vi sad jo som sagt her i samråd i sidste uge også. Jeg sad her
sammen med justitsministeren, og nu har jeg glæde af social-
og ældreministeren. Justitsministeren redegjorde for i sidste
uge på vores fælles samråd, at vi fra regeringens side –
sammen med regionerne og KL – meldte en meget ambitiøs
strategisk målsætning ud: At bruge hurtigtests til at
understøtte en gradvis genåbning af samfundet.
Side 6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 927: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 4/3-21 om prioritering af testning af ældre og plejepersonale i ældreplejen under coronapandemien, til sundhedsministeren
Vi skal derfor have flere antigentest-stationer rundt om i
landet til at fungere som et fintmasket net, og vi skal have
det mobile til at fungere på en anden måde. Så altså noget af
læringen her er jo – hvis man går ind på Danmarkskortet på
coronasmitte.dk, kan man se, at vi har over 200 stationer –
hurtigteststationer – placeret i et net, som bliver stadig mere
fintmasket derude. Erfaringen er altså, også fra det her, at det
er simpelthen bedre og nemmere at have nogle stationer, der
ligger tæt på hvor folk arbejder og tæt på
uddannelsesstederne, end det er at tro, at vi skal køre ud og
ramme lige præcis der, hvor folk møder ind hver eneste sted,
for det er næsten en umulig opgave. Det skal være et
supplement, der skal være begge dele, men det ene kan ikke
stå i stedet for det andet.
Social- og ældreministeren vil i dag komme ind på, hvordan
vi har sørget for, at det bliver muligt for kommunerne selv at
foretage antigentest på plejecentre. Det er jo så et
selvstændigt skridt, som også vil være gavnligt.
[Sundstyrelsens udarbejdelse af anbefalinger for hurtigtest]
Og nu til spørgsmålene om udarbejdelse af selve
anbefalingerne, som også Per Larsen spørger til, fra
Sundhedsstyrelsen. De blev første gang udgivet den 18.
december 2020 og er sidenhen opdateret og genudgivet den
18. februar 2021.
Sundhedsministeriet har til brug for min tale her i dag
indhentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen. Der bliver oplyst fra
styrelsen – og jeg citerer fra den oplysning:
Side 7
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 927: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 4/3-21 om prioritering af testning af ældre og plejepersonale i ældreplejen under coronapandemien, til sundhedsministeren
”Anbefalinger for brug af hurtigtest blev udarbejdet under en
kort og fokuseret proces sideløbende med, at regionerne
indgik aftaler med private aktører omkring indkøb af
antigentest som en del [af det] offentlige testsystem. Det var
først i slutningen af udarbejdelsesfasen, at det blev klart, at
det ikke var muligt at implementere systematiske screening
på plejecentre med de indkøbte antigentest på den korte
bane, dvs. før jul 2020.”
Sundhedsstyrelsen fortsætter med følgende – og jeg citerer
igen:
”Konkret var det på baggrund af bl.a. dialog med KL, at det
blev klart, at det ikke ville være logistisk muligt at etablere
gentagen testning af plejepersonalet med antigentest inden
jul 2020 på baggrund af den daværende, primært stationære,
antigentest-kapacitet. Da det var væsentligt at sikre en hurtig
implementering, og at den indkøbte antigentest-kapacitet
blev udnyttet på bedst mulig vis, blev det i anbefalingerne
fra Sundhedsstyrelsen tydeliggjort, hvad der kunne
iværksættes med det samme, og hvad der skulle
implementeres på sigt. Der var ikke tale om en ændret
prioritering, men udelukkende et spørgsmål om at sikre, at
den eksisterende testkapacitet blev udnyttet med det samme.
Dette blev tilsvarende tydeliggjort i pressemeddelelsen forud
for publicering af de faglige anbefalinger.”
Side 8
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 927: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 4/3-21 om prioritering af testning af ældre og plejepersonale i ældreplejen under coronapandemien, til sundhedsministeren
Jeg vil også nævne, at det er fuldstændig standardprocedure
og helt nødvendig praksis, at Sundhedsstyrelsen inddrager de
parter, der skal implementere deres anbefalinger. Så når der
bliver fremført af Jane Heitmann, at det er ekstraordinært,
kender man ikke særlig meget til, hvordan
Sundhedsstyrelsen arbejder. Det er fuldstændig vanlig
praksis, fuldstændig standard procedure, at når man indfører
anbefalinger, inddrager man de parter, der skal implementere
disse anbefalinger. Og i den forbindelse kan jeg sige, at
Sundhedsstyrelsen oplyser – og jeg citerer igen:
”Sundhedsstyrelsen inddrager udover relevante
sundhedsfaglige eksperter vanligt det regionale og
kommunale niveau – såvel som andre relevante parter med
organisatorisk indsigt og ansvar – i forbindelse med
udarbejdelsen af anbefalinger for at sikre, at
Sundhedsstyrelsens anbefalinger kan og bliver
implementeret hurtigt og hensigtsmæssigt. Dette er også
gjort i forbindelse med udarbejdelse af anbefalinger til brug
af hurtigtest”.
Og de oplysninger kan jeg selvfølgelige henholde mig til.
Side 9