Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2387187_0001.png
2019
18-63008
Favrskov
Kommune
Sagen vedrører kommunens kvalitetsstandard for
ledsagelse efter servicelovens § 97.
Sagen blev afsluttet med en udtalelse den 25. november 2020. Ankestyrelsen
vurderede, at Favrskov Kommune handlede i strid med lovgivningen ved at
stille et generelt krav om, at ledsagelse på søn- og helligdage krævede
forudgående aftale.
Sagen blev afsluttet den 26. marts 2021. Ankestyrelsen vurderede, at
oplysningerne i sagen ikke gav anledning til at rejse en tilsynssag. Vi lagde
vægt på, at kommunen havde besluttet at ændre kvalitetsstandarden,
således at der som udgangspunkt igen blev tilbudt rengøring hver tredje uge.
Vi lagde også vægt på, at kommunen havde ophævet de afgørelser om
nedsættelse af praktisk hjælp til rengøring, som blev truffet på baggrund af
kommunens vedtagelse af den tidligere gældende kvalitetsstandard. Vi lagde
desuden vægt på, at kommunen havde ophævet afgørelser, hvori der ikke
var foretaget en konkret og individuel vurdering. Ankestyrelsen havde ved
behandlingen af klager over de konkrete afgørelser vejledt Assens Kommune
om proceduren for og de indholdsmæssige krav til agterskrivelser.
Sagen er fortsat under behandling. Ankestyrelsen vurderer i øjeblikket, hvad
oplysningerne i sagen giver anledning til.
19-9351
Assens
Kommune
Sagen vedrører kommunens kvalitetsstandard for
rengøring.
19-14437
Gladsaxe
Kommune
Kommunens kvalitetsstandard for adgangen til
midlertidigt botilbud efter servicelovens § 107.
19-16219
Herning
Kommune
Kommunens ændring af aflastningstilbud for børn
med funktionsnedsættelser.
Sagen blev afsluttet den 23. maj 2019. Ankestyrelsen vurderede, at
oplysningerne i sagen ikke gav anledning til at rejse en tilsynssag. Vi lagde
vægt på kommunens oplysning om, at det på baggrund af henvendelsen fra
Ankestyrelsen stod klart, at kommunen ikke i tilstrækkeligt omfang havde
truffet konkrete individuelle afgørelser i forbindelse med justeringen af
åbningstiderne i et klubtilbud. Kommunen oplyste desuden, at den havde
igangsat opfølgning med henblik på at sikre, at familiernes behov for
aflastning var opfyldt, og at samtlige sager med klubtilbud ville blive
genvurderet.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om, hvilke kommuner og i hvor mange tilfælde Ankestyrelsen i 2019 og 2020 har bedt om en redegørelse fra en kommune på baggrund af mistanke om, at økonomiske hensyn har vejet tungere end socialfaglige i myndighedsafgørelserne for udsatte børn, til social- og ældreministeren
2387187_0002.png
19-6761
Sorø
Kommune
Byrådsbeslutning om at iværksætte initiativer på
hjælpemiddelområdet med henblik på at udskyde
en økonomisk udfordring på området.
Sagen blev afsluttet den 18. september 2019. Ankestyrelsen vurderede, at
oplysningerne i sagen ikke gav anledning til at rejse en tilsynssag. Vi lagde
vægt på kommunens oplysning om, at formuleringen af byrådsbeslutningen
havde til formål at markere et fornyet internt fokus på, at økonomi også er
en reel del af beslutningsgrundlaget i denne type af afgørelser, og at
kommunen fortsat sagsbehandlede ud fra en konkret og individuel vurdering
og efter inddragelse af borgeren i forhold til dennes forudsætninger og
behov.
Sagen er fortsat under behandling. Ankestyrelsen afventer i øjeblikket en
udtalelse fra Social- og Ældreministeriet om fortolkning af lovgivningen på
området.
19-27094
Guldborgsund Kommunens kvalitetsstandard for kropsbårne
Kommune
hjælpemidler.
19-41483
Aarhus
Kommune
Kommunens beslutning om ikke at levere
yderligere ledsagelse efter servicelovens § 97
resten af året af ressourcemæssige årsager.
19-46245
Herning
Kommune
Mulig beslutning i kommunalbestyrelsen om at alle
anbragte plejebørn skal anbringes på eget værelse,
når de er fyldt 16 år.
Sagen blev afsluttet den 4. november 2019. Ankestyrelsen vurderede, at
oplysningerne i sagen ikke gav anledning til at rejse en tilsynssag. Vi lagde
vægt på kommunens oplysning om, at den i et brev til borgere, der modtog
ledsagelse efter servicelovens § 97, havde anvendt en uheldig og uklar
formulering. Kommunen oplyste desuden, at borgere ikke fik frataget den
ledsagelse, de var berettiget til, og at kommunen ikke havde stoppet
ledsagerforløb.
Sagen blev afsluttet den 8. november 2019. Ankestyrelsen vurderede, at
oplysningerne i sagen ikke gav anledning til at rejse en tilsynssag. Vi lagde
vægt på kommunens oplysning om, at den ikke havde truffet beslutninger
om ændret praksis i forhold til brugen af eget værelse, og at alle anbringelser
sker efter en konkret individuel vurdering i den enkelte sag.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om, hvilke kommuner og i hvor mange tilfælde Ankestyrelsen i 2019 og 2020 har bedt om en redegørelse fra en kommune på baggrund af mistanke om, at økonomiske hensyn har vejet tungere end socialfaglige i myndighedsafgørelserne for udsatte børn, til social- og ældreministeren
2387187_0003.png
19-23200
Høje Taastrup
Kommune
Kommunens krav om, borgere skal have haft
bopæl i kommunen i mindst to år for at få anvist en
bolig efter almenboliglovens § 59, stk. 1 og 2.
Ankestyrelsen vurderede den 9. november 2020, at oplysningerne i sagen
ikke gav anledning til at rejse en tilsynssag. Vi lagde - på baggrund af
kommunens redegørelser for sagen - til grund, at kommunen ikke længere
stiller krav om, at borgere skal have haft bopæl i kommunen i mindst to år for
at få anvist en bolig efter almenboliglovens § 59, stk. 1 og 2. Vi lagde også til
grund, at Høje-Taastrup Kommune aktuelt er i gang med at revidere
retningslinjerne for anvisning af boliger til løsning af påtrængende
boligsociale opgaver. Vi afventer i øjeblikket at modtage de reviderede
retningslinjer.
2020
20-23436
Silkeborg
Kommune
Kommunens beslutning om ændring af
kvalitetsstandarden for praktisk hjælp i form af
rengøring fra hver 2. til hver 3. uge.
Sagen blev afsluttet den 9. juli 2020. Ankestyrelsen havde ophævet en række
af kommunens afgørelser om rengøringshjælp hver 3. uge, fordi kommunen i
de konkrete sager ikke havde levet op til den skærpede begrundelsespligt,
der er gældende ved nedsættelse af omfanget af hjælp. Ankestyrelsen
vurderede, at oplysningerne i sagen ikke gav anledning til at rejse en
tilsynssag. Vi lagde vægt på kommunens oplysning om, at den med det
samme ophævede alle afgørelser, hvori sagsbehandlingen var foregået på
samme vis som i de påklagede afgørelser. Vi lagde desuden vægt på, at
borgerne ville få samme rengøringsindsats som før revisiteringen, og at
kommunen efterfølgende ville foretage en ny revisitering af alle borgernes
behov for rengøringshjælp.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om, hvilke kommuner og i hvor mange tilfælde Ankestyrelsen i 2019 og 2020 har bedt om en redegørelse fra en kommune på baggrund af mistanke om, at økonomiske hensyn har vejet tungere end socialfaglige i myndighedsafgørelserne for udsatte børn, til social- og ældreministeren
2387187_0004.png
20-41018
Aalborg
Kommune
Mulig intern regel om, at hvis der blev bevilget
aflastning efter servicelovens § 44, jf. § 84, i mere
end 65 aflastningsdøgn på døgninstitution eller i
plejefamilie, skulle det iværksættes som en
foranstaltning efter servicelovens § 52.
20-22467
Gribskov
Kommune
Muligvis skøn under regel i forhold til behandling af
sager efter boligstøttelovens § 55.
20-56012
Guldborgsund Instruks til medarbejderne om besparelser på
Kommune
børneområdet.
Sagen blev afsluttet den 2. februar 2021. Ankestyrelsen vurderede, at
oplysningerne i sagen ikke gav anledning til at rejse en tilsynssag. Vi lagde
vægt på kommunens oplysning om, at den ikke har en intern regel om, at et
vist antal aflastningsdøgn automatisk betyder, at aflastningen iværksættes
som en foranstaltning efter servicelovens § 52. Vi lagde også vægt på, at
kommunen ved en gennemgang af en række sager på området havde
konstateret, at der i flere tilfælde var bevilget aflastning efter servicelovens §
44, jf. § 84, i mere end 60 døgn. Endelig lagde vi vægt på, at kommunen har
en intern instruks, der skal sikre, at der er opmærksomhed på, om de børn og
unge, der har et så massivt aflastningsbehov, kan have et behov for særlig
støtte efter andre bestemmelser i serviceloven.
Sagen blev afsluttet den 18. november 2020. Ankestyrelsen vurderede, at
oplysningerne i sagen ikke gav anledning til at rejse en tilsynssag. Vi lagde
vægt på kommunens oplysning om, at kommunen havde slettet en sætning
fra et standardbrev og indskærpet over for medarbejderne, at alle sager skal
behandles efter en individuel og konkret vurdering. Ankestyrelsen forstod
kommunens oplysning sådan, at der ikke længere vil blive givet afslag i alle
tilfælde, hvor borgeren har midler svarende til indskuddet tillagt 10.000 kr.,
men at der i stedet altid vil blive foretaget en samlet konkret og individuel
vurdering.
Sagen er fortsat under behandling. Ankestyrelsen er i øjeblikket ved at
udarbejde en supplerende høring af kommunen med henblik på at sikre, at
eventuelle ulovlige beslutninger ikke har haft betydning for borgerne.
20-54332
og 20-
21497
Horsens
Kommune
Besparelser som muligvis får betydning for
konkrete afgørelser efter serviceloven.
Sagen er fortsat under behandling. Ankestyrelsen vurderer i øjeblikket, hvad
oplysningerne i sagen giver anledning til.
20-5165
Fredericia
Kommune
Kommunens implementering af servicelovens
bestemmelser om tidlig forebyggede indsats.
Sagen blev afsluttet den 29. januar 2021. Ankestyrelsen vurderede, at
oplysningerne i sagen ikke gav anledning til at rejse en tilsynssag. Vi lagde
vægt på kommunens redegørelse for, at kommunens praksis er i
overensstemmelse med servicelovens §§ 82 a og b. Vi lagde desuden vægt på
kommunens oplysninger om, at den ikke anvender bestemmelserne som
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om, hvilke kommuner og i hvor mange tilfælde Ankestyrelsen i 2019 og 2020 har bedt om en redegørelse fra en kommune på baggrund af mistanke om, at økonomiske hensyn har vejet tungere end socialfaglige i myndighedsafgørelserne for udsatte børn, til social- og ældreministeren
2387187_0005.png
grundlag for at udrede borgerens funktionsevne, og at kommunen i
overensstemmelse med reglerne ikke yder støtteforløb efter § 82 b til
samme hjælpe- og støttebehov flere gange.