Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2376036_0001.png
Social- og Ældreudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 471 (Alm. del):
I brev af 22. marts 2021 har udvalget efter ønske fra Trine Torp (SF) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 471:
”Vil ministeren oplyse, hvorvidt Aula i en situation, hvor en voldsramt er
på krisecenter med barnet og forældrene har fælles forældremyndighed,
kan videregive oplysninger om opholdssted m.v. til den anden forælder?
Ministeren bedes begrunde
svaret med årsagen til de gældende regler.”
Svar:
Der findes ikke særlige regler for videreformidling af oplysninger via
Aula, men en offentlig myndighed skal over for borgerne angive formål
og grundlag for behandling af personoplysninger, som myndigheden ind-
samler og behandler om borgerne, så at den registrerede kan varetage
sine interesser.
Borgeren kan oplyse myndigheden om adressebeskyttelse el.lign. Myn-
digheden kan efter omstændighederne trække oplysninger i CPR og der-
ved få oplysning om adressebeskyttelse, som i givet fald skal respekteres.
Der kan opstå en pligt for myndigheden til at undersøge, om der er be-
hov for særlig beskyttelse af oplysninger om en borger, f.eks. hvis myn-
digheden er i besiddelse af oplysninger, som kunne tyde på, at borgeren
har adressebeskyttelse, et højt konfliktniveau med den anden forældre-
myndighedsindehaver el.lign. Udgangspunktet er dog, at det er op til bor-
geren at oplyse myndigheden om sådanne forhold.
Da retsvirkningerne af fælles forældremyndighed hører under Social- og
Ældreministeriets område, har jeg indhentet et bidrag fra Social- og Æl-
dreministeriet, som har oplyst følgende:
”Forældreansvarsloven
indeholder ikke bestemmelser, der konkret regu-
lerer, hvilken forælder eller hvilke forældre en offentlig myndighed skal
19. april 2021
Sags nr.: 21/07066
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 471: Spm. om, hvorvidt Aula i en situation, hvor en voldsramt er på krisecenter med barnet og forældrene har fælles forældremyndighed, kan videregive oplysninger om opholdssted m.v. til den anden forælder, til børne- og undervisningsministeren
informere om forhold vedrørende barnet. Det følger imidlertid af loven,
at forældre med fælles forældremyndighed over et barn har ret til samme
adgang til oplysninger om barnet, medmindre der er tale om oplysninger,
der skal undtages fra aktindsigt.
For så vidt angår socialt udsatte børn og unge, som ikke er anbragt uden
for hjemmet, så er der ikke regler i serviceloven, som omhandler at af-
skære en forældremyndighedsindehaver fra oplysninger om barnet eller
den unge herunder om barnets bopælsadresse, fx hvis den ene forælder
tager ophold på et krisecenter med barnet.
Hvis der er tale om barn eller ung anbragt uden for hjemmet, så kan
børn og unge-udvalget træffe afgørelse om, at barnets eller den unges an-
bringelsessted ikke må oplyses over for forældrene eller netværket (ano-
nymisering af anbringelsesstedet), hvis det er nødvendigt af hensyn til
barnets eller den unges sundhed eller udvikling.”
KOMBIT, som har fået udviklet Aula på kommunernes vegne, har op-
lyst, at afhængigt af, hvilke oplysninger der i den konkrete situation er
brug for og hjemmel til at afskære en forælder fra, kan en kommune få
lukket for en persons adgang til Aula. En kommune kan også via skolens
elevadministrative system indsætte parametre, der vil begrænse, hvilke
oplysninger personen kan få adgang til. Dette kan f.eks. være en registre-
ring af adressebeskyttelse.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2