Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2360285_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 2267
Doknr.
401833
Dato
23-03-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 1. marts 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 385 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Sophie
Løhde (V).
Spørgsmål nr. 385:
”Vil ministeren sikre, at kommunerne på ældreområdet –
hvor kommunerne er
forpligtet til at sikre borgerne et frit valg mellem kommunale og private
leverandører af hjemmehjælp
fremover forpligtes til at lægge beregninger
frem, så man kan se, hvordan de er nået frem til konkrete priser, når de
benytter sig af den såkaldte godkendelsesmodel, som betyder, at private
leverandører skal afregnes med en timepris, der svarer til kommunens
gennemsnitlige langsigtede omkostninger ved selv at levere en tilsvarende
ydelse”.
Svar:
Det fremgår af vejledning 2 om hjælp og støtte efter serviceloven (nr. 9341 af
08/07/2015), at afregningspriser fastsat af kommunalbestyrelsen til private
leverandører af hjælp efter § 83 i serviceloven skal være i overensstemmelse
med de faktiske omkostninger, som er forbundet med leveringen af hjælpen.
Det fremgår videre af vejledning 2:
”Det
betyder at der skal være
gennemsigtighed omkring afregningspriserne, og at der skal være offentlighed
om dokumentationen for, at afregningspriserne er i overensstemmelse med de
faktiske omkostninger. Dokumentationsforpligtelsen kan generelt opfyldes ved
at offentliggøre omkostningskalkulationen på en sådan måde, at det tydeligt
fremgår, hvilke omkostninger der er medgået i prisfastsættelsen. I tilfælde, hvor
kommunalbestyrelsen har måttet foretage et skøn i forhold til enkelte elementer
i de gennemsnitlige langsigtede omkostninger, skal der i dokumentationen
indgå en begrundelse for skønnet. I de tilfælde, hvor afregningsprisen er
fastsat efter et udbud inden for en godkendelsesordning, skal de priser, der har
ligget til grund for kontrakten med den leverandør, der har vundet udbuddet,
offentliggøres.
Det følger altså af ovenstående, at kommunalbestyrelsen skal kunne
fremlægge dokumentation, som kan begrunde, at afregningsprisen til
leverandørerne ikke fuldt ud er beregnet efter en omkostningskalkulation.
Desuden skal der indgå en beskrivelse af de konkrete, forventede
effektiviseringer, ændringer i kvalitetsstandarden eller ændringer i
aftaleforholdet mellem kommunalbestyrelsen og leverandøren, der kan
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om ministeren vil sikre, at kommunerne på ældreområdet fremover forpligtes til at lægge beregninger frem, så man kan se, hvordan de er nået frem til konkrete priser, til social- og ældreministeren
2360285_0002.png
begrunde fastsættelsen af en afregningspris. Beskrivelsen af baggrunden for
forventningerne skal illustrere sammenhængen mellem de beskrevne
ændringer og de fastsatte afregningspriser til leverandørerne.
Dokumentationspligten er begrundet i risikoen for konkurrenceforvridning
mellem leverandørerne.
Der er ikke nogen særlige krav i relation til offentliggørelse af beregningerne.
Adgangen til beregningsgrundlaget følger de almindelige regler for offentlighed
i forvaltningen. Kommunalbestyrelsen kan også vælge af egen drift at
offentliggøre beregningerne. Hvis kommunalbestyrelsen bliver bekendt med, at
der er misforhold mellem de faktiske omkostninger ved
leverandørvirksomheden og afregningsprisen til leverandørerne, har
kommunalbestyrelsen efter de almindelige offentligretlige regler pligt til at rette
op på dette forhold.”
Der er således allerede fastsat krav om gennemsigtighed og dokumentation til
beregningen af afregningsprisen til private leverandører ved benyttelse af en
godkendelsesmodel til at tilvejebringe det frie valg.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2