Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2268223_0001.png
Social- og indenrigsminister Astrid Krags talepapir
Samråd om regeringens ønske om flere
tvangsanbringelser og bortadoptioner og
evidensen herfor
22. oktober 2020 kl. 13.00-14.00
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
Ca. 16 min.
Besvarelse af samrådsspm. C-D
Social- og Indenrigsudvalget
Samrådsspørgsmål C
Vil ministeren uddybe sin holdning til, at regeringen ønsker flere
og tidligere tvangsanbringelser og bortadoptioner af udsatte børn,
som statsministeren udtalte i sin nytårstale, herunder også set i
lyset af at Rigsrevisionen tidligere har rettet kritik mod Social- og
Indenrigsministeriet på selvsamme område for blandt andet ikke
at kunne dokumentere, om anbringelserne har den tilsigtede
effekt?
Samrådsspørgsmål D
Vil ministeren fremlægge videnskabelig evidens for, at tidligere
tvangsanbringelser nødvendigvis er til udsatte børns bedste?
Det talte ord gælder
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 22/10-20 om tvangsanbringelser og bortadoptioner af udsatte børn, til social- og indenrigsministeren
2268223_0002.png
[Indledning]
Tak for ordet og muligheden for igen at drøfte et spørgsmål,
der ligger mig og regeringen meget på sinde: Hvordan vi sikrer
den bedste hjælp til børn, der svigtes af de voksne, som burde
passe på dem.
Der er stillet to spørgsmål til dagens samråd, som efter aftale
med udvalget besvares samlet.
[For mange børn svigtes]
Først vil jeg uddybe baggrunden for regeringens ønske om
flere og tidligere anbringelser og bortadoptioner:
Der er børn, der vokser op i hjem med svigt. Med vold. Med
misbrug. Med forældre, som har store problemer og gang på
gang viser sig ude af stand til at være de forældre, børnene har
brug for.
De børn fortjener ikke, at forældrene får chance på chance. De
har ret til et trygt hjem og en familie, der kan give dem en
opvækst fuld af omsorg.
Den ret bør altid veje tungere end hensynet til forældrene. Det
er min og regeringens holdning.
[Anbragte børn har dårligere forudsætninger]
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 22/10-20 om tvangsanbringelser og bortadoptioner af udsatte børn, til social- og indenrigsministeren
2268223_0003.png
Jeg kender godt Rigsrevisionens kritik. Og jeg mener også, at
de mange triste statistikker og undersøgelser, der viser, at
anbragte børn klarer sig dårligere end deres jævnaldrende,
kalder på opmærksomhed. Fra os politikere. Fra de
kommunale forvaltninger. Og fra alle, der ligesom regeringen
mener, at alle børn i Danmark fortjener at vokse op i et trygt og
kærligt hjem.
Lad mig her blot nævne nogle af de triste tal: Blandt tidligere
anbragte i alderen 25-29 år står mere end halvdelen uden en
ungdomsuddannelse. Og hver fjerde er på kontanthjælp.
Tidligere anbragte i alderen 25-29 år er 7 gange så ofte i
misbrugsbehandling som øvrige unge i aldersgruppen. Og hver
tredje af de unge hjemløse i alderen 18-29 år har været
anbragt i løbet af deres barndom.
[Spørgsmålet om evidens]
Det er nedslående tal – det tror jeg, vi alle er enige om. Men
det er jo ikke bevis for, at vi
ikke
skal anbringe børn. Det viser,
at vi ikke gør det godt nok i dag.
Når vi taler om evidens og dokumenteret effekt på
anbringelsesområdet, er det vigtigt at understrege, at man jo
ikke kan lave randomiserede forsøg med anbragte børn. Man
kan ikke tage to grupper af børn med samme problemer og så
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 22/10-20 om tvangsanbringelser og bortadoptioner af udsatte børn, til social- og indenrigsministeren
2268223_0004.png
kun nøjes med at anbringe halvdelen af dem for at se, hvem
der klarer sig bedst.
Man kan heller ikke sammenligne anbragte børn med børn, der
ikke er anbragte, og så konkludere, at anbringelse har en
negativ effekt.
For det første kan forskellene i børnenes udvikling ikke alene
tilskrives et resultat af anbringelsen.
Der er tale om børn med forskellige udgangspunkter: Anbragte
børn har haft en hård start på livet. Mange er desværre anbragt
sent, efter mange år med svigt og forsøg på at støtte
forældrene. Det siger sig selv, at de har dårligere
forudsætninger end deres jævnaldrene for at klare sig godt.
For det andet ved vi, at anbragte børn også oplever svigt i
løbet af anbringelsen: Skoleskift og skolepauser, skift i
anbringelsessted, brud i relationer og konflikter med
forældrene.
Jeg vil derfor gerne advare mod, at vi som politikere bruger det
faktum, at der i ren forskningsmæssig forstand ikke findes
evidens på det her område, som en undskyldning for IKKE at
handle og IKKE at gribe ind over for omsorgssvigt af børn.
For så svigter vi børnene dobbelt.
[Vi har faktisk en del viden og erfaringer]
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 22/10-20 om tvangsanbringelser og bortadoptioner af udsatte børn, til social- og indenrigsministeren
2268223_0005.png
Selvom vi ikke kan tale om evidens i forskningsmæssig
forstand, når vi taler om anbringelser, så mener jeg godt, man
kan drage konklusioner på baggrund af de tal og fakta og
erfaringer, der ligger.
Det er det, regeringen gør, når vi siger, at flere børn skal have
et nyt hjem, og at flere skal have det tidligere.
[Når anbringelser bliver sidste udvej, anbringer vi for sent]
Når et barn bliver anbragt, viser tallene, at der ofte har været
en lang periode forinden med underretninger og forebyggende
foranstaltninger.
Omkring 80 pct. af de førstegangsanbragte børn i alderen 3-17
år, som blev anbragt uden for hjemmet i 2018, havde i årene
op til anbringelsen modtaget en forebyggende indsats.
Ankestyrelsen undersøgte i 2019 fire kommuners praksis i
sager om tvangsanbringelse. Her svarede de deltagende
kommuner selv, at de først afprøver alle forebyggende
støttemuligheder, før de vælger at indstille til en anbringelse
uden samtykke.
Det vidner om, at anbringelse alt for ofte bliver betragtet som
sidste udvej. Og hver gang vi giver forældrene en ny chance,
og de stadig ikke lykkes med at skabe et godt og trygt hjem –
så er der et barn, der betaler prisen.
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 22/10-20 om tvangsanbringelser og bortadoptioner af udsatte børn, til social- og indenrigsministeren
2268223_0006.png
[Behov for tidligere anbringelser]
Vi ved også en del om, hvad en tidlig anbringelse betyder for
barnet:
Vi ved, at dem, der anbringes første gang som teenagere,
klarer sig dårligere end dem, der har været anbragt som små.
De får en kortere uddannelse, er oftere på kontanthjælp og
kæmper mere med kriminalitet og misbrug end tidligt anbragte.
En undersøgelse fra VIVE blandt 18-årige, der tidligere har
været anbragt, viser også, at sent anbragte er kendetegnet ved
en høj grad af mistrivsel. Næsten en tredjedel har depressive
symptomer, halvdelen har selvskadende adfærd og op mod
hver tredje har forsøgt selvmord.
Det er paradoksalt, når man sammenligner familiebaggrunden
for de sent anbragte med dem, der anbringes tidligt. En ny
analyse fra mit eget ministerium viser, at tidligt anbragte
kommer fra mere udsatte hjem, end børn, der bliver anbragt
sent. Alligevel klarer de tidligt anbragte sig bedre senere i livet.
Samtidig viser statistikkerne, at de fleste anbringelser i dag
sker blandt store børn. Vi anbringer næsten fem gange så
mange 16-årige som etårige, toårige, treårige eller fireårige.
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 22/10-20 om tvangsanbringelser og bortadoptioner af udsatte børn, til social- og indenrigsministeren
2268223_0007.png
Jeg mener, at de børn skulle have haft den rette hjælp langt
tidligere, for tidspunktet for anbringelse
har
en betydning. Børn
har kun en barndom – og den kan ikke gøres om.
[Anbringelser ikke et mål i sig selv]
Anbringelser skal selvfølgelig ikke være et mål i sig selv. Det vil
jeg gerne slå helt fast. Så vi forhåbentlig kan undgå den
stråmand i vores videre drøftelse her i dag.
Regeringen kommer ikke til at sætte et måltal for, hvor mange
flere anbringelser, vi vil opnå. Det vil være dybt useriøst.
Jeg mener derimod ikke, det er useriøst at forholde sig til, om
der i dag bliver anbragt de børn, der har behov for det. Hvis
man spørger mig, er det vores pligt som politikere.
Dem, der mener, at det er forkert af regeringen at tale om, at
flere børn skal have et nyt hjem; de skylder at svare på, om de
mener, der bliver anbragt det rigtige antal børn i dag!
Jeg synes, tallene taler deres eget tydelige sprog.
Det samme gør fortællingerne fra mange anbragte børn og
unge. De vidner om, at vi som samfund alt for ofte griber ind for
sent.
Det samme gør fortællingerne fra de allermest udsatte voksne,
der aldrig blev anbragt, men som børn blev overladt hos
forældre, der ikke passede ordentligt på dem. Som i en alt for
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 22/10-20 om tvangsanbringelser og bortadoptioner af udsatte børn, til social- og indenrigsministeren
2268223_0008.png
tidlig alder selv skulle sørge for mad, fordi køleskabet var tomt.
Eller hente mor eller far hjem fra værtshuset midt om natten.
Jeg møder dem som socialminister alt for ofte.
Og det samme gør flere aktører på området:
Socialpædagogernes fagforening fortæller, at deres
medlemmer får børnene så sent, at skaderne ofte er
uoprettelige. Og ifølge Børns Vilkår ser de mange sager, hvor
kommuner i årevis sætter ind med utilstrækkelig hjælp i stedet
for at anbringe barnet.
De udsagn understøtter tallene og fortæller mig, at vi har et
problem.
Vi svigter børnene, når vi gang på gang sætter forældrenes ret
til barnet før barnets ret til en tryg barndom.
[Behov for
bedre
anbringelser]
Når det er sagt, så skal flere anbringelser ikke stå alene. Når vi
som samfund tager forældreansvaret for et barn på os, så skal
vi også sørge for at give barnet et nyt hjem, hvor der er tryghed
og stabilitet.
Vi skal sørge for, at der er voksne omkring barnet, som forstår
barnets behov og kan støtte det i hverdagen. At barnet bliver
ordentligt inddraget i beslutninger om sit eget liv. At barnet
bliver set og hørt.
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 22/10-20 om tvangsanbringelser og bortadoptioner af udsatte børn, til social- og indenrigsministeren
2268223_0009.png
Regeringen har iværksat en evaluering af det specialiserede
socialområde, som skal være første skridt i retning af en
specialeplanlægning på socialområdet. Hvor vi også vil se på,
hvilke krav der skal stilles til personalets faglighed og
kompetencer på anbringelsessteder for anbragte børn og
unge.
Med regeringens kommende udspil
Børnene Først
vil vi bl.a.
også sikre, at børnene altid sættes først og inddrages i egen
sag.
Ligesom vi vil sikre, at der bliver færre skift i anbragte børns liv
og voksne, man kan stole på. Fordi kvalitet ikke kun er er
faglighed, men i høj grad også, at der er tryghed og stabilitet.
[Flere tidlige bortadoptioner]
Alle børn fortjener at vokse op i en tryg, kærlig og stabil familie.
For nogle børn vil den biologiske familie aldrig være i stand til
at tilbyde dette. Derfor mener regeringen, at flere
omsorgssvigtede børn skal have en familie, som ikke kun er til
låns.
Vi ved fra både danske og udenlandske undersøgelser, at
børn, der adopteres, klarer sig bedre på alle parametre end
anbragte børn.
8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 22/10-20 om tvangsanbringelser og bortadoptioner af udsatte børn, til social- og indenrigsministeren
2268223_0010.png
Bl.a. viser en svensk undersøgelse, at adopterede har et
højere uddannelsesniveau, bedre kognitive evner og bedre
evne til at klare sig selv som voksne, end børn der er vokset op
i en plejefamilie.
En norsk undersøgelse peger på, at voksne, der er adopteret
som børn, har haft en bedre barndom og klarer sig bedre i livet
end voksne, der har været anbragt.
Et dansk studie af internationale erfaringer konkluderer, at
børn, der adopteres tidligt, har en bedre tilknytningsevne,
højere IQ og klarer sig bedre i skolen end børn, der adopteres
senere. Jo tidligere barnet adopteres, jo bedre er muligheden
for, at det kan indhente det forsømte.
Regeringen mener, at alle børn har ret til et trygt og varigt
hjem, og tallene underbygger, hvor vigtigt det er. Derfor skal
det være muligt at gennemføre flere bortadoptioner, end det er
tilfældet i dag.
[Vi skal lytte mere til børnene]
Selvom det er bortadoptioner og anbringelser, der fylder på
dagens samråd og dagsordenen i det hele taget, så vil
regeringens udspil rumme meget mere end det.
Regeringen mener grundlæggende, at vi skal sætte børnene
først. Derfor vil vi lave en ny Barnets Lov, hvor barnets
9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 22/10-20 om tvangsanbringelser og bortadoptioner af udsatte børn, til social- og indenrigsministeren
2268223_0011.png
rettigheder skal være i centrum. Vi skal blive bedre til at lytte til,
hvad børnene ønsker og har brug for.
Når vi styrker børnenes rettigheder, så vil det i nogle tilfælde
være på bekostning af forældrene. Det handler om at sætte
barnets ret til en tryg barndom over forældrenes ret til deres
børn.
Det vil nogle være uenige i, men det er en værdikamp, som
regeringen er parate til at tage.
[Afslutning]
For afslutningsvist at opsummere på evidensspørgsmålet:
Hvad vi ved og ikke ved om tidlige anbringelser:
Vi får aldrig videnskabelig evidens baseret på randomiserede
forsøg. Men vi har rigtig meget viden at bygge vores politik på.
Vi ved, at børn, der anbringes tidligere, klarer sig bedre – også
selvom de kommer fra mere udsatte familier.
Samtidig tyder undersøgelser og statistikker på, at der er en
tilgang i kommunerne, hvor man hellere giver forældrene en
ekstra chance og afprøver det mindst indgribende først, før
man anbringer et barn.
For regeringen kalder det her på handling. Vi skal have politisk
mod til at hjælpe de mest udsatte børn – også selvom vi aldrig
kan læne os op af fuldstændig evidensbaseret forskning.
10
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 22/10-20 om tvangsanbringelser og bortadoptioner af udsatte børn, til social- og indenrigsministeren
2268223_0012.png
Det mod har regeringen. Og det mod håber jeg, at Folketingets
partier også har, når vi skal mødes i forhandlinger om
Børnene
Først.
11