Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2335590_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
Sagsnr.
2021 - 649
Doknr.
381386
Dato
12-02-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 15. januar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 213 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 213:
”Kan ministeren bekræfte, at kommunerne er DUT-kompenseret
i forbindelse med
lovgivningen om ledsageordning til mennesker med udviklingshandicap? Samrådet
stilles som
opfølgning på samråd den 14. januar 2021, jf. samrådsspørgsmål E.”
Svar:
Borgere med udviklingshandicap kan ud fra en konkret og individuel vurdering tilde-
les ledsagelse efter to forskellige bestemmelser i serviceloven alt afhængig af deres
hjælpebehov.
Hvis borgeren alene har brug for praktisk hjælp ved ledsagelsen, og kan efterspørge
denne, kan borgeren få ledsagetimer i en ledsagerordning efter servicelovens § 97. I
ordningen tilbydes 15 timers ledsagelse om måneden til personer, som ikke kan færdes
alene på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Hvis borgeren derimod har et mere komplekst hjælpebehov, kan borgeren få socialpæ-
dagogisk støtte efter servicelovens § 85, herunder socialpædagogisk ledsagelse. Dette
skyldes, at borgeren kan have brug for f.eks. omsorg, støtte og hjælp til udvikling af
færdigheder som en del af ledsagelsen.
Der tages i den videre besvarelse udgangspunkt i en ledsageordning efter § 97.
Ved nye regler eller regelændringer kompenseres kommunerne for den opgave- eller
udgiftsændring, det måtte medføre. Det sker efter
det udvidede totalbalanceprincip
(DUT-princippet).
Som følge af princippet kompenseres kommuner for de nye merop-
gaver eller merudgifter, regelændringen skønnes at medføre.
Ledsageordning til personer med fysisk og psykiske handicap, som i dag kendes som
hjælp efter servicelovens § 97, er indført med serviceloven i 1997,
jf. LOV nr. 454 af 10.
juni 1997.
Serviceloven videreførte generelle principper og regler fra bistandsloven,
men udvidede også hjælp og støtte bl.a. med indførelse af ledsageordningen til perso-
ner med funktionsnedsættelse.
I forbindelse hermed blev kommunerne kompenseret for de økonomiske konsekven-
ser, ordningen skønnedes at medføre, da der var tale om en ny opgave for kommu-
nerne.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om, kommunerne er DUT-kompenseret i forbindelse med lovgivningen om ledsageordning til mennesker med udviklingshandicap, til social- og indenrigsministeren
Der har efterfølgende været ændringer til ordningen, bl.a. i 2002 med revision og ud-
videlse af ordningen,
jf. LOV nr. 400 af 6. juni 2002,
hvor kommunerne efter DUT-
princippet er kompenseret for de økonomiske konsekvenser.
Kompensation til kommunerne indgår i det kommunale bloktilskud og reguleres der-
for løbende med årets pris- og lønudvikling.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2