Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2312283_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 12027
Doknr.
349849
Dato
22-12-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 1. december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 130 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål nr. 130:
”Ministeren
bedes lave en processkrivelse for en typisk sag i Familieretshuset for hen-
holdsvis røde, gule og grønne sager, herunder med 60 % implementering og 100 %
implementering, og med angivelse af de enkelte steps og møder samt den nuværende
ventetid og den forventede ventetid mellem de enkelte sagsbehandlingsskridt efter
forventet pukkelafvikling i 2022. Denne beskrivelse bedes ligeledes lavet for det tidli-
gere system med statsforvaltningen.”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet bidrag fra Familieretshuset.
Familieretshuset har oplyst, at man er i gang med den nærmere tilrettelæggelse af
fremtidige sagsforløb som følge af aftalen om nedbringelse af ventetiderne i Familie-
retshuse. Nedenfor beskrives de nuværende, typiske sagsforløb i henholdsvis § 5, § 6
og § 7-sager om forældremyndighed, bopæl og samvær i Familieretshuset, samt et
typisk sagsforløb i Statsforvaltningen. Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at
oplyse ventetiden mellem de forskellige sagsskridt i processerne, men det er en klar
målsætning, at ventetiderne nedbringes markant efter pukkelafviklingen i Familie-
retshuset.
§ 5–sager Aftaleregistrering
kompetence og
formkrav
afklares
aftale modtages
evt.
dokumentation
aftale
registreres
Når Familieretshuset modtager en aftale om delt bopæl eller ændring af forældremyn-
digheden undersøges det, om Familieretshuset har kompetence til at registrere aftalen,
og om aftalen opfylder de lovbestemte formkrav. Dernæst undersøges det, hvordan
forældremyndigheden er placeret, og om øvrig relevant dokumentation er til stede.
Når det konstateres, at forældrene har indgået en gyldig aftale, og formkravene er
overholdt, kvitteres der til forældrene for modtagelsen af aftalen, og ændringerne regi-
streres i CPR.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om en processkrivelse for en typisk sag i Familieretshuset for henholdsvis røde, gule og grønne sager, og for det tidligere system med statsforvaltningen, til social- og indenrigsministeren
2312283_0002.png
§ 6–sager Familiemægling
Screening
Visitation
Tilbud om kontaktperson
Mødeindkaldelse
Møde
Børnesamtale, suppl. opl.
Et el. flere opfølgende møder
Aftale, afgørelse, familieretten
Sagsforløbet i hver enkelt sag tilrettelægges konkret efter familiens behov. Alle sager
kommer dog gennem Familieretshusets automatiske screening i forbindelse med an-
søgningen. Derefter sker der manuel visitation, hvor det vurderes, om sagen skal be-
handles som en § 6-sag eller en § 7-sag. I forbindelse med visitationen visiteres even-
tuelle ansøgninger om midlertidig forældremyndighed, samvær og bopæl til særskilt
behandling i et skriftligt spor. Der sendes tilbud om kontaktperson til barnet, og der
sendes en mødeindkaldelse til parterne, hvor den part, der ikke er ansøger, gøres be-
kendt med ansøgningen.
På første møde i sagen vurderes det, om der er behov for at arbejde med en konkret
aftale eller facilitere en proces omkring den konkrete uenighed eller underliggende
konflikt, og hvilke tiltag det vil kræve. Nogle sager vil kunne afsluttes med en aftale
mellem parterne efter første møde.
En del af forældrene har behov for yderligere møder eller tilbud efter det første møde,
fx forældre, som ikke bliver enige på første møde, som fortsat vil have udfordringer
med at håndtere fremtidige konflikter eller har behov for opfølgning på aftaler.
Det vurderes sammen med forældrene, hvilke tilbud der er relevante, herunder hvor-
dan det er muligt at arbejde med forældrenes motivation for at deltage i yderligere
tilbud.
Ved 60 pct. implementering af den familieretlige reform vil der være færre 2. og 3.
partsmøder i § 6-sager sammenlignet med fuld reformimplementering, ligesom der vil
være en reduktion i de øvrige tilbud, som forældrene og til dels børnene bliver mødt
med,
jf. bilag 1.
Et forløb kan bestå af familiemæglingsmøder, evt. åbne tilbud og samtaler med barnet,
herunder:
Ét til tre familiemæglingsmøder
Separate samtaler med forældrene, fx hvis konfliktniveauet er meget højt
Konfliktmægling og samarbejdskurser
Synliggøre barnets perspektiv gennem en børnesamtale.
Aftaler om prøveordninger, som følges op på et opfølgende møde.
Mulighed for opfølgning pr. tlf. med forældrene fx med fokus på at følge op på
aftaler eller særlige spørgsmål fra mødet.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om en processkrivelse for en typisk sag i Familieretshuset for henholdsvis røde, gule og grønne sager, og for det tidligere system med statsforvaltningen, til social- og indenrigsministeren
2312283_0003.png
Forældrene kan under et forløb støttes i at se barnets perspektiv fx gennem udtalelser
fra skole eller andre vigtige professionelle omkring barnet.
En sag afsluttes, når forældrene indgår en aftale omkring barnets forhold. Hvis det
ikke lykkes at hjælpe forældrene frem til en aftale, træffer Familieretshuset afgørelse
om samvær, som ikke er indgribende for barnet, mens sager vedrørende forældre-
myndighed, bopæl og indgribende samvær sendes til familieretten til afgørelse.
Kontakten til barnet bliver under hele sagen varetaget af barnets kontaktperson i Bør-
neenheden, hvis barnet har taget imod tilbuddet om kontaktperson. Kontaktpersonen
kan også følge barnet i familieretten, hvis familieretten vælger at inddrage barnet
yderligere.
Ved 60 pct. implementering af den familieretlige reform vil der i mindre omfang blive
arbejdet på at motivere forældrene til at arbejde med den underliggende konflikt frem-
for at finde løsninger på den konkrete uenighed, som er anledning til den aktuelle
henvendelse til Familieretshuset.
Når ventetiden er nedbragt til det ønskede niveau, vil implementeringen af reformen
kunne fortsætte, således at der kan tilbydes forløb til alle familier, hvor det vurderes
fagligt relevant for at arbejde med grundlæggende konflikt.
§ 7-sager Familieretlig udredning
Screening
Visitation
Tilbud om kontaktperson, handleplan
Mødeindkaldelse
Møde
Børnesamtale, suppl. opl., bønesagkyndig undersøgelse
Opfølgende møde
Familieretten
Sagsforløbet i hver enkelt sag tilrettelægges konkret efter familiens behov. Alle sager
kommer dog gennem Familieretshusets automatiske screening i forbindelse med an-
søgningen. Derefter sker der manuel visitation, hvor det vurderes, om sagen skal be-
handles som en § 6-sag eller en § 7-sag. I forbindelse med visitationen tages der kon-
takt til barnets bopælskommune med henblik på at få afklaret, om kommunen har
kendskab til familien og dermed oplysninger, som kan være relevante for sagens be-
handling. Eventuelle ansøgninger om midlertidig forældremyndighed, samvær og
bopæl visiteres til særskilt behandling i et skriftligt spor. Der sendes tilbud om kon-
taktperson til barnet. Der sendes også en plan for sagens behandling til forældrene,
hvor den part, der ikke er ansøger, gøres bekendt med ansøgningen, og begge parter
gøres bekendt med det forventede sagsforløb. Derudover sendes en mødeindkaldelse
til et tværfagligt møde til parterne. Der indkaldes til separate møder, hvis der er oplys-
ninger eller mistanke om, at den ene part har udsat den anden part eller partens barn
for voldelig adfærd.
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om en processkrivelse for en typisk sag i Familieretshuset for henholdsvis røde, gule og grønne sager, og for det tidligere system med statsforvaltningen, til social- og indenrigsministeren
2312283_0004.png
På mødet med forældrene i en familieretlig udredningssag er formålet at udrede og
belyse sagen, så familieretten kan træffe den bedste afgørelse for barnet. Der vil såle-
des være fokus på belysning af barnets situation. Herudover vil der være fokus på at
rådgive forældrene om barnets situation og dæmpe konflikten mellem forældrene for
at sikre, at mødet ikke højner eller eskalerer konflikten yderligere. En repræsentant fra
kommunen kan deltage i mødet med henblik på at sikre, at der kan findes sammen-
hængende løsninger for barnet.
For at sikre en tilstrækkelig oplysning af sagen og særligt belyse risikofaktorernes be-
tydning for barnet kan Familieretshuset efter mødet:
Indhente oplysninger hos andre myndigheder
Afholde en børnesamtale
Iværksætte overvåget samvær
Iværksætte børnesagkyndige undersøgelser (BSU) eller sagkyndige erklærin-
ger (SE).
Der kan afholdes yderligere møde med forældrene:
Hvis det bidrager til yderligere oplysning af sagen, fx hvis det ikke var muligt
at afdække barnets perspektiv tilstrækkeligt på det første møde med forældre-
ne, eller det første møde blev afholdt separat, og det vurderes relevant af hen-
syn til barnet at belyse sagen yderligere ved at holde et fælles møde med for-
ældrene.
Når det vurderes relevant af hensyn til barnets bedste, fx når resultatet af en
børnesamtale eller BSU skal formidles til forældrene på et møde i fællesskab
eller hver for sig.
Når det sker som led i at dæmpe forældrenes konflikt.
Ved 60 pct. implementering af den familieretlige reform vil der være færre 2. og 3.
partsmøder i § 7-sager sammenlignet med fuld reformimplementering, ligesom der vil
være en reduktion i de øvrige tilbud, som forældrene og til dels børnene bliver mødt
med,
jf. bilag 1.
Når sagen er oplyst, vil den blive sendt til familieretten til afgørelse. I nogle tilfælde
kan det dog være relevant at understøtte forældrene i at indgå en fælles aftale omkring
barnet, og sagen vil blive afsluttet med en aftale i Familieretshuset.
For at frigive ressourcer til nedbringelse af ventetiden vil opfølgende møder efter en
børnesamtale alene gennemføres af den børnesagkyndige forældrerådgiver, hvor det
er fagligt forsvarligt. Det opfølgende møde vil således ikke blive gennemført af det
tværfaglige team, som ellers holder møder i § 7-sagerne.
Når ventetiden er nedbragt til det ønskede niveau, vil det opfølgende møde som ud-
gangspunkt gennemføres af både juristen og den børnesagkyndige forældrerådgiver,
idet deltagelse af kun én faglighed ved møder i § 7-sager vil forringe muligheden for at
håndtere kompleksitet og risikofaktorer. Begrænsning af juridisk vejledning kan bi-
drage til konfliktoptrapning, hvilket kan medføre længere sagsforløb, da muligheden
for at få håndteret konflikten bliver mindre, og der vil være større risiko for fastlåsthed
i forhold til konflikten.
Kontakten til barnet bliver under hele sagen varetaget af barnets kontaktperson i Bør-
neenheden, hvis barnet har taget i mod tilbuddet om kontaktperson. Kontaktpersonen
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om en processkrivelse for en typisk sag i Familieretshuset for henholdsvis røde, gule og grønne sager, og for det tidligere system med statsforvaltningen, til social- og indenrigsministeren
2312283_0005.png
kan også følge barnet i familieretten, hvis familieretten vælger at inddrage barnet
yderligere.
Sagsforløb i Statsforvaltningen
visitation
mødeindkaldelse
møde
børnesamtale,
suppl. opl.,
børnesagkyndig
undersøgelse
Afgørelse i
Statsforvaltningen
el. byretten
I Statsforvaltningen blev forældrene efter visitation af sagen indkaldt til møde. Da der
ikke var nogen screening af sagerne, skete visitationen på et mere begrænset oplys-
ningsgrundlag. Forældrene blev uanset omfanget af risikofaktorer som udgangspunkt
ikke indkaldt til tværfaglige møder. Tværfaglige møder blev alene gennemført i helt
særlige situationer. Formålet med mødet med forældrene var primært at opnå et for-
lig, uanset om der var alvorlige risikofaktorer. Der blev på mødet som udgangspunkt
alene arbejdet med den aktuelle uenighed og kun i meget begrænset omfang med den
underliggende konflikt.
Hvis forældrene ikke blev enige på det første møde i sagen, overgik sagen til juridisk
sagsbehandling. Det betød, at forældremyndigheds- og bopælssager blev sendt til by-
retten til videre behandling i byretten, mens samværssager blev yderligere oplyst, in-
den Statsforvaltningen traf afgørelse om omfanget af samværet. Oplysning af sagen
kunne ske ved
Indhentelse af oplysninger hos andre myndigheder
Afholdelse af en børnesamtale
Iværksættelse af overvåget samvær
Iværksættelse af børnesagkyndige undersøgelser (BSU) eller sagkyndige er-
klæringer (SE).
I helt særlige tilfælde kunne der holdes et opfølgende møde efter en børnesamtale eller
en børnesagkyndig undersøgelse.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Bilag 1: Forventet reduktion af mødeniveau ved 60 pct. implementering
5