Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2312277_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 12027
Doknr.
349849
Dato
22-12-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 1 . december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 30 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marie Bjerre (V ).
Spørgsmål nr. 130:
”Ministeren
bedes lav e en processkrivelse for en ty pisk sag i Familieretshuset for
henholdsvis røde, gule og grønne sager, herunder med 60 % implementering og 100 %
implementering, og med angivelse af de enkelte steps og møder samt den nuv ærende
v entetid og den forventede v entetid mellem de enkelte sagsbehandlingsskridt efter
forv entet pukkelafvikling i 2022. Denne beskrivelse bedes ligeledes lavet for det
tidligere sy stem med statsforvaltningen.”
Svar:
Jeg har til brug for besv arelse af spørgsmålet indhentet bidrag fra Familieretshuset.
Familieretshuset har oplyst, at man er i gang med den nærmere tilrettelæggelse af
fremtidige sagsforløb som følge af aftalen om nedbringelse af v entetiderne i
Familieretshuse. Nedenfor beskrives de nuv ærende, ty piske sagsforløb i henholdsvis §
5, § 6 og § 7 -sager om forældremyndighed, bopæl og samv ær i Familieretshuset, samt
et ty pisk sagsforløb i Statsforvaltningen. Det er ikke på nuv ærende tidspunkt muligt at
oply se ventetiden mellem de forskellige sagsskridt i processerne , men det er en klar
målsætning, at v entetiderne nedbringes markant efter pukkelafviklingen i
Familieretshuset.
§ 5–sager Aftaleregistrering
kompetence og
formkra v
a fklares
a ftale modtages
evt.
dokumentation
a ftale
regi streres
Når Familieretshuset modtager en aftale om delt bopæl eller ændring af
forældremyndigheden undersøges det, om Familieretshuset har kompetence til at
registrere aftalen, og om aftalen opfylder de lovbestemte formkrav. Dernæst
undersøges det, hvordan forældremyndigheden er placeret, og om øvrig relevant
dokumentation er til stede. Når det konstateres, at forældrene har indgået en gy ldig
aftale, og formkravene er overholdt, kv itteres der til forældrene for modtagelsen af
aftalen, og ændringerne registreres i CPR.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om, hvordan det familieretlige system i dag lever op til og i fremtiden forventes at ville leve op til aftalen fra 2018 om ét familieretligt system, til social- og indenrigsministeren
2312277_0002.png
§ 6–sager Familiemægling
Screening
Vi s itation
Ti l bud om kontaktperson
Mødei ndkaldelse
Møde
Børnes amtale, suppl. opl.
Et el . flere opfølgende møder
Afta l e, a fgørelse, familieretten
Sagsforløbet i hv er enkelt sag tilrettelægges konkret efter familiens behov. Alle sager
kommer dog gennem Familieretshusets automatiske screening i forbindelse med
ansøgningen. Derefter sker der manuel visitation, hvor det vurderes, om sagen skal
behandles som en § 6-sag eller en § 7 -sag. I forbindelse med v isitationen visiteres
ev entuelle ansøgninger om midlertidig forældremyndighed, samvær og bopæl til
særskilt behandling i et skriftligt spor. Der sendes tilbud om kontaktperson til barnet ,
og der sendes en mødeindkaldelse til parterne, hv or den part, der ikke er ansøger,
gøres bekendt med ansøgningen.
På første møde i sagen v urderes det, om der er behov for at arbejde med en konkret
aftale eller facilitere en proces omkring den konkrete uenighed eller underliggende
konflikt, og hv ilke tiltag det v il kræve. Nogle sager vil kunne afsluttes med en aftale
mellem parterne efter første møde.
En del af forældrene har behov for y derligere mø der eller tilbud efter det første møde,
fx forældre, som ikke bliv er enige på første møde, som fortsat v il have udfordringer
med at håndtere fremtidige konflikter eller har behov for opfølgning på aftaler.
Det v urderes sammen med forældrene, hvilke tilbud der er relevante, herunder
hv ordan det er muligt at arbejde med forældrenes motivation for at deltage i y derligere
tilbud.
V ed 60 pct. implementering af den familieretlige reform v il der være færre 2. og 3.
partsmøder i § 6-sager sammenlignet med fuld refo rmimplementering, ligesom der vil
v ære en reduktion i de øv rige tilbud, som forældrene og til dels børnene bliver mødt
med,
jf. bilag 1
.
Et forløb kan bestå af familiemæglingsmøder, ev t. åbne tilbud og samtaler med barnet,
herunder:
Ét til tre familiemæglingsmøder
Separate samtaler med forældrene, fx hvis konfliktniveauet er meget højt
Konfliktmægling og samarbejdskurser
Sy nliggøre barnets perspektiv gennem en børnesamtale.
Aftaler om prøveordninger, som følges op på et opfølgende møde.
Mulighed for opfølgning pr. tlf. med forældrene fx med fokus på at følge op på
aftaler eller særlige spørgsmål fra mødet.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om, hvordan det familieretlige system i dag lever op til og i fremtiden forventes at ville leve op til aftalen fra 2018 om ét familieretligt system, til social- og indenrigsministeren
2312277_0003.png
Forældrene kan under et forløb støttes i at se barnets perspektiv fx gennem udtalelser
fra skole eller andre v igtige professionelle omkring barnet.
En sag afsluttes, når forældrene indgår en aftale omkring barnets forhold. Hv is det
ikke ly kkes at hjælpe forældrene frem til en aftale, træffer Familieretshuset afgørelse
om samv ær, som ikke er indgribende for barnet, mens sager v edrørende
forældremyndighed, bopæl og indgribende samvær sendes til familieretten til
afgørelse.
Kontakten til barnet bliver under hele sagen v aretaget af barnets kontaktperson i
Børneenheden, hvis barnet har taget imod tilbuddet om kontaktperson.
Kontaktpersonen kan også følge barnet i familieretten, hvis familieretten vælger at
inddrage barnet yderligere.
V ed 60 pct. implementering af den familieretlige reform v il der i mindre omfang blive
arbejdet på at motivere forældrene til at arbejde med den underliggende konflikt
fremfor at finde løsninger på den konkrete uenighed, som er anledning til den aktuelle
henv endelse til Familieretshuset.
Når v entetiden er nedbragt til det ønskede niveau, v il implementeringen af reformen
kunne fortsætte, således at der kan tilbydes forløb til alle familier, hvor det v urderes
fagligt relev ant for at arbejde med grundlæggende konflikt.
§ 7-sager Familieretlig udredning
Screening
Vi s itation
Ti l bud om kontaktperson, handleplan
Mødei ndkaldelse
Møde
Børnes amtale, suppl. opl., bønesagkyndig undersøgelse
Opføl gende møde
Fa milieretten
Sagsforløbet i hv er enkelt sag tilrettelægges konkret efter familiens behov. Alle sager
kommer dog gennem Familieretshusets automatiske screening i forbindelse med
ansøgningen. Derefter sker der manuel visitation, hvor det vurderes, om sagen skal
behandles som en § 6-sag eller en § 7 -sag. I forbindelse med v isitationen tages der
kontakt til barnets bopælskommune med henblik p å at få afklaret, om kommunen har
kendskab til familien og dermed oplysninger, som kan v ære relevante for sagens
behandling. Ev entuelle ansøgninger om midlertidig forældremyndighed, samvær og
bopæl v isiteres til særskilt behandling i et skriftligt spor. De r sendes tilbud om
kontaktperson til barnet. Der sendes også en plan for sagens behandling til
forældrene, hv or den part, der ikke er ansøger, gøres bekendt med ansøgningen, og
begge parter gøres bekendt med de t forventede sagsforløb. Derudover sendes en
mødeindkaldelse til et tv ærfagligt møde til parterne. Der indkaldes til separate møder,
hv is der er oplysninger eller mistanke om, at den ene part har udsat den anden part
eller partens barn for v oldelig adfærd.
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om, hvordan det familieretlige system i dag lever op til og i fremtiden forventes at ville leve op til aftalen fra 2018 om ét familieretligt system, til social- og indenrigsministeren
2312277_0004.png
På mødet med forældrene i en familieretlig ud redningssag er formålet at udrede og
bely se sagen, så familieretten kan træffe den bedste afgørelse for barnet. Der v il
således v ære fokus på bely sning af barnets situation. Herudover v il der v ære fokus på
at rådgiv e forældrene om barnets situation og dæmpe konflikten mellem forældrene
for at sikre, at mødet ikke højner eller eskalerer konflikten y derligere. En repræsentant
fra kommunen kan deltage i mødet med henblik på at sikre, at der kan findes
sammenhængende løsninger for barnet.
For at sikre en tilstrækkelig oplysning af sagen og særligt belyse risikofaktorernes
bety dning for barnet kan Familieretshuset efter mødet:
Indhente oplysninger hos andre myndigheder
Afholde en børnesamtale
Iv ærksætte overvåget samvær
Iv ærksætte børnesagkyndige undersøgelser (BSU) eller sagky ndige
erklæringer (SE).
Der kan afholdes y derligere møde med forældrene:
Hv is det bidrager til y derligere oplysning af sagen, fx hv is det ikke v ar muligt
at afdække barnets perspektiv tilstrækkeligt på det første møde med
forældrene, eller det første møde blev afholdt separat, og det v urderes relevant
af hensy n til barnet at belyse sagen y derligere ved at holde et fælles møde med
forældrene.
Når det v urderes relevant af hensyn til barnets bedste, fx når resultatet af en
børnesamtale eller BSU skal formidles til forældrene på et møde i fællesskab
eller hv er for sig.
Når det sker som led i at dæmpe forældrenes konflikt.
V ed 60 pct. implementering af den familieretlige reform v il der være færre 2. og 3.
partsmøder i § 7 -sager sammenlignet med fuld reformimplementering, ligesom der vil
v ære en reduktion i de øv rige tilbud, som forældrene og til dels børnene bliver mødt
med,
jf. bilag 1
.
Når sagen er oply st, v il den blive sendt til familieretten til afgørelse. I nogle tilfælde
kan det dog v ære relevant at understøtte forældrene i at indgå en fælles aftale omkring
barnet, og sagen v il blive afsluttet med en aftale i Familieretshuset.
For at frigiv e ressourcer til nedbringelse af v entetiden vil opfølgende møder efter en
børnesamtale alene gennemføres af den børnesagkyndige forældrerådgiver, hvor det
er fagligt forsv arligt. Det opfølgende møde v il således ikke bliv e gennemført af det
tv ærfaglige team, som ellers holder møder i § 7 -sagerne.
Når v entetiden er nedbragt til det ønskede niveau, v il det opfølgende møde som
udgangspunkt gennemføres af både juristen og den børnesagkyndige forældrerådgiver,
idet deltagelse af kun én faglighed v ed møder i § 7 -sager vil forringe muligheden for at
håndtere kompleksitet og risikofaktorer. Begrænsning af juridisk v ejledning kan
bidrage til konfliktoptrapning, hvilket kan medføre længere sagsforløb, da muligheden
for at få håndteret konflikten bliver mindre, og der v il være større risiko for fastlåsthed
i forhold til konflikten.
Kontakten til barnet bliver under he le sagen v aretaget af barnets kontaktperson i
Børneenheden, hvis barnet har taget i mod tilbuddet om kontaktperson.
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om, hvordan det familieretlige system i dag lever op til og i fremtiden forventes at ville leve op til aftalen fra 2018 om ét familieretligt system, til social- og indenrigsministeren
2312277_0005.png
Kontaktpersonen kan også følge barnet i familieretten, hvis familieretten vælger at
inddrage barnet yderligere.
Sagsforløb i Statsforvaltningen
visitation
mødeindkaldelse
møde
børnesamtale,
suppl. opl.,
børnesagkyndig
undersøgelse
Afgørelse i
Statsforvaltningen
el. byretten
I Statsforv altningen blev forældrene efter v isitation af sagen indkaldt til møde. Da der
ikke v ar nogen screening af sagerne, skete v isitationen på et mere begrænset
oply sningsgrundlag. Forældrene blev uanset omfanget af risikofaktorer som
udgangspunkt ikke indkaldt til tv ærfaglige møder. Tv ærfaglige møder blev alene
gennemført i helt særlige situationer. Formålet med mødet med forældrene v ar
primært at opnå et forlig, uanset om der v ar alvorlige risikofaktorer. Der blev på mødet
som udgangspunkt alene arbejdet med den aktuelle uenighed og kun i meget
begrænset omfang med den underliggende konflikt.
Hv is forældrene ikke blev enige på det første møde i sagen, overgik sagen til juridisk
sagsbehandling. Det betød, at forældremyndigheds- og bopælssager blev sendt til
by retten til v idere behandling i by retten, mens samværssager blev y derligere oplyst,
inden Statsforv altningen traf afgørelse om omfanget af samv æret. Oply sning af sagen
kunne ske v ed
Indhentelse af oply sninger hos andre my ndigheder
Afholdelse af en børnesamtale
Iv ærksættelse af ov ervåget samvær
Iv ærksættelse af børnesagkyndige undersøgelser (BSU) eller sagky ndige
erklæringer (SE).
I helt særlige tilfælde kunne der holdes et opfølgende møde efter en børnesamtale eller
en børnesagkyndig undersøgelse.
Med v enlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Bilag 1 : Forv entet reduktion af mødeniveau ved 60 pct. implementering
5