Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2297841_0001.png
4. december 2020
J.nr. 2020 - 10220
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 98 af 11. november 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Sarah Friis Maarupgaard
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om stikprøver alene vil udgøre en meget lille del af de samlede transaktioner, der skal kontrolleres, og at hæftelsen derfor begrænses tilsvarende, til skatteministeren
2297841_0002.png
Spørgsmål
I svar på SAU alm. del
spørgsmål 798 (folketingsåret 2019-20)
svarer ministeren: “Bag-
grunden for, at bankernes objektive hæftelse omfatter den pågældende stikprøve og ikke
andre eller tidligere udbetalte udbytter til den samme aktionær, jf. spørgsmålet, er, at ban-
kerne i praksis ikke ville kunne deltage i en model med objektiv hæftelse uden en vis af-
grænsning af den risiko, der er forbundet hermed. Det skyldes bl.a., at påtagelse af en ob-
jektiv hæftelse vil indebære en omkostning for bankene i form af hensættelser (sikker-
hedsstillelse) til afdækning af risikoen forbundet med de krav, der potentielt kunne rettes
mod den pågældende bank
uanset om der nogensinde konstateres fejl og hæftelsen fak-
tisk gøres gældende. Dette skal også ses i lyset af, at de situationer, som kan udløse hæf-
telse for bankerne, kan være uden for den enkelte banks direkte kontrol.” Kan ministeren
bekræfte, at stikprøverne alene vil udgøre en meget lille del af de samlede transaktioner,
der skal kontrolleres, og at hæftelsen derfor begrænses tilsvarende?
Svar
I forhold til omfanget af kontrol har jeg modtaget følgende svar fra Skattestyrelsen, som
jeg kan henholde mig til:
”Det
kan indledningsvis om nettoindeholdelsesmodellen oplyses, at der lægges op til, at
alle udenlandske aktionærer, der skal beskattes med en lavere skattesats end 27 pct., oftest
15 pct., skal registreres.
Der er nogle af de registrerede udenlandske aktionærer, som kan have ret til en lavere
skattesats end standardskattesatsen for udenlandske aktionærer, som typisk er 15 pct., el-
ler som slet ikke skal beskattes af udbytte, herunder som følge af indgåede dobbeltbeskat-
ningsoverenskomster. Disse aktionærer skal
ud over at være registreret
forhåndskon-
trolleres og -godkendes. Der vil derfor blive foretaget sagsbehandling af alle sager om for-
håndskontrol og -godkendelse, inden en aktionær kan modtage udbytte uden indeholdelse
af udbytteskat. En forhåndsgodkendelse forventes som udgangspunkt at skulle fornys år-
ligt, og der vil således være en tilbagevendende kontrol af den fortsatte berettigelse.
Ud over at foretage forhåndskontrol og -godkendelse lægges der op til at gennemføre
stikprøvekontrol i forbindelse med de enkelte udbytteudbetalinger med henblik på at
kontrollere validiteten af de oplysninger, der er lagt til grund for nettoindeholdelsen af
udbytteskat. I den forbindelse vil der også være en kontrol af de aktionærer, der har fået
forhåndskontrolleret og -godkendt deres skatteprocent, med henblik på at afdække hvor
mange aktier de forhåndsgodkendte aktionærer retmæssigt ejede på udbyttetidspunktet,
herunder at kontrollere for brug af aktielån mv.
Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt mere konkret at fastsætte antallet af stikprøve-
kontroller og derfor heller ikke at vurdere disses antal i forhold til det samlede antal trans-
aktioner. Mere generelt kan det oplyses, at antallet af gennemførte stikprøveundersøgelser
vil ske ud fra en vurdering af risiko og væsentlighed. En nettoindeholdelsesmodel skal bi-
drage til at højne sikkerheden for korrekte udbetalinger, herunder gennem forhåndsgod-
kendelse af aktionærer, og det må på den baggrund forventes, at antallet af kontroller i
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om stikprøver alene vil udgøre en meget lille del af de samlede transaktioner, der skal kontrolleres, og at hæftelsen derfor begrænses tilsvarende, til skatteministeren
2297841_0003.png
forhold til det samlede antal transaktioner vil blive mindre end i dag, hvor kontroltrykket
karakteriseres som ekstraordinært højt sammenlignet med andre områder.
Det bemærkes, at der lægges op til et højere kontroltryk i starten, og at der kan tages stil-
ling til justeringer af kontroltrykket på grundlag af de indhøstede erfaringer om korrekthe-
den af de konkrete sager. I det omfang stikprøvekontrollen viser, at korrektheden af net-
toindeholdelser for en specifik gruppe af nettoindeholdelser er utilstrækkelig, vil Skatte-
styrelsen endvidere have mulighed for at øge kontroltrykket for den pågældende gruppe.”
Situationen vil således være den, at stikprøven vil omfatte de sager, der vurderes at være
de mest risikofyldte og væsentlige, og at stikprøvestørrelsen løbende vil blive justeret på
grundlag af erfaringer med gennemførte kontroller. Desuden vil der ud over stikprøven
blive foretaget yderligere kontroller, herunder kontrol af forhåndsgodkendelser, hvilket
skal bidrage til at sikre, at der afregnes korrekt.
Side 3 af 3