Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2286050_0001.png
20. november 2020
J.nr. 2020 - 9444
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 53 af 28. oktober 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kim Valentin (V).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/10-20 fra KPMG Acor Tax om lagerbeskatning af OPP-projekter, til skatteministeren
2286050_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af SAU alm. del
spørgsmål 28 kommentere henvendelsen af
27. oktober 2020 fra KPMG Acor Tax om lagerbeskatning af OPP-projekter, jf. SAU
alm. del
bilag 31? Endvidere bedes ministeren oplyse, om EU's statsstøtteregler er til
hinder for at fritage OPP-selskaberne for lagerbeskatning, hvis der indføres en lagerbe-
skatning af selskabsbeskattede udlejningsejendomme.
Svar
Et offentlig-privat partnerskab (OPP) er et offentligt-privat samarbejde, der er kendeteg-
net ved, at projektering, etablering, drift og vedligeholdelse er samlet i én kontrakt mellem
en offentlig udbyder og en privat leverandør. Ofte indgår finansieringen af projektet også.
I et OPP-projekt er der således tale om, at en offentlig ordregiver gennem et udbud over-
lader det til en privat virksomhed at projektere, anlægge og varetage driften af anlægget af
fx et hospital, en skole eller et kontoranlæg over en længere periode
typisk 15-25 år. Ef-
ter færdiggørelse stiller den private virksomhed (OPP-selskabet) projektet til rådighed for
den offentlige myndighed.
I henvendelsen fra KPMG Acor Tax spørges til, om OPP-selskaber vil være omfattet af
den aftalte lagerbeskatning af ejendomsselskaber.
Erhvervsejendomme, der ejes af et OPP-selskab, vil som udgangspunkt også være under-
lagt den aftalte lagerbeskatning af ejendomsselskab. Det indebærer, at den eller de ikke-
offentlige parter i et OPP, der er undergivet almindelig selskabsbeskatning, som udgangs-
punkt vil blive lagerbeskattet af ejendommene.
Der er dog lagt op til visse undtagelser. Hvis den private part fx er et selskab med en
ejendomsportefølje på under 100 mio. kr. opgjort på koncernniveau, vil selskabet være
fritaget for lagerbeskatning af ejendommen. Pensionskasser betaler allerede efter gæl-
dende regler en løbende PAL-skat af værdistigninger på deres ejendomme og vil således
heller ikke være omfattet af de foreslåede regler.
Skatteministeriet er ikke i besiddelse af opgørelser, der kan danne grundlag for et skøn
over de samlede OPP-investeringer i de omfattede ejendomme i Danmark.
Det er vurderingen, at fornuftige OPP-projekter fortsat vil være attraktive investeringsob-
jekter for private investorer. Det kan i den forbindelse bemærkes, at danske pensionskas-
ser, som allerede efter gældende regler er omfattet af lagerbeskatning af ejendomsporte-
føljer, generelt har været positive over for investeringer i OPP-projekter. Staten og resten
af den offentlige sektor har desuden generelt høj kreditværdighed og gode lånemulighe-
der. Det vurderes dermed ikke, at lagerbeskatningen vil have nævneværdig effekt på det
offentliges muligheder for at finansiere sine anlægsinvesteringer.
En eventuel undtagelse af OPP-selskaber fra lagerskatten af selskaber ejendomsavancer
vil desuden skabe unfair konkurrence over for alle andre typer af selskaber, der leverer til
det offentlige.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/10-20 fra KPMG Acor Tax om lagerbeskatning af OPP-projekter, til skatteministeren
2286050_0003.png
For så vidt angår statsstøttespørgsmålet er det vurderingen, at en fritagelse af OPP-selska-
bers for den aftalte lagerbeskatning vil indebære statsstøtte efter EU’s statsstøtteregler.
Det skyldes, at en sådan fritagelse vil udgøre en selektiv fordel for fritagne OPP-selskaber
set i forhold til andre selskabsbeskattede selskaber. En sådan forskelsbehandling synes
ikke at kunne begrundes i beskatningssystemets natur og logik.
Regeringen går på ovenstående baggrund ikke ind for at fritage OPP-selskaber for lager-
beskatningen.
Side 3 af 3