Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2357253_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
18. marts 2021
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 371 (Alm. del) af 11. marts
2021 stillet efter ønske fra Bjørn Brandenborg (formand)
Spørgsmål
Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 10. marts 2021
om ECOFIN-rådsmøde den 16. marts 2021, jf. SAU alm. del
samrådsspørgsmål
P.
Svar
Finansministerens talepapir er vedlagt som bilag 1.
Det bemærkes, at det talte ord gælder.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om talepapir fra samrådet den 10. marts 2021 om ECOFIN-rådsmøde den 16. marts 2021, til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 2 af 3
Bilag 1
Tak for denne mulighed for at orientere udvalget om skattesager på dagsordenen
for ECOFIN 16. marts.
Digital beskatning
ECOFIN skal drøfte status for OECD-arbejdet med
beskatning af den digitale øko-
nomi,
hvor målet er en løsning medio 2021.
OECD-arbejdet forløber fortsat i to spor.
Det ene spor vedrører
omfordeling af beskatningsret
og indebærer, at retten til at be-
skatte selskabers overskud delvist flyttes fra selskabets hjemland til de lande, hvor
selskabet har omsætning. Forslaget har
i sin nuværende form
bevæget sig væk
fra det oprindelige fokus på højt digitaliserede forretningsmodeller. Nu omfatter
forslaget også konventionelle virksomheder og det kan betyde, at danske virksom-
heder i højere grad skal beskattes dér, hvor de har deres omsætning, fremfor i
Danmark.
Det andet spor vedrører en
global minimumsbeskatning,
som sikrer, at alle multinatio-
nale selskaber betaler en effektiv skat op til et nærmere fastsat minimumsniveau.
Det lægger en bund under selskabsskatten.
Hvis der ikke findes en OECD-løsning, ventes Kommissionen at fremsætte for-
slag til en EU-løsning. Det er fortsat uklart, hvilke mulige løsninger, Kommissio-
nen vil bringe i spil.
Regeringen har (som udvalget ved) et højt ambitionsniveau i det internationale ar-
bejde for fair beskatning. Vi finder det afgørende, at digitale selskaber, ligesom alle
andre virksomheder, betaler deres skat og bidrager til fællesskabet. Der er tale om
globale udfordringer, som bedst håndteres med globale løsninger. Derfor støtter
vi stærkt en global løsning i OECD.
Regeringen støtter en global minimumsbeskatning (spor 2), som vil være et helt
afgørende skridt i kampen mod skatteundgåelse. Forslaget vil bidrage til at adres-
sere udfordringen med selskaber med væsentlige immaterielle aktiver, herunder di-
gitale selskaber, der har særlig gode forudsætninger for at flytte aktiver til lavskat-
telande for at undgå beskatning.
Samtidig arbejder vi for, at forslag om omfordeling af beskatningsret (spor 1) fo-
kuseres på de digitale selskaber eller afgrænses med henblik på, at det
så vidt muligt
ikke fører til tab af dansk selskabsskatteprovenu.
Regeringen støtter, at der findes en EU-løsning, hvis der ikke opnås enighed i
OECD. I den forbindelse er vi åbne for at se på en bred vifte af mulige tiltag.
I EU er der generel enighed om at fortsætte det globale arbejde i OECD med
sigte på en løsning medio 2021.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om talepapir fra samrådet den 10. marts 2021 om ECOFIN-rådsmøde den 16. marts 2021, til finansministeren, kopi til skatteministeren
Side 3 af 3
Sagen har fået nyt momentum pga. den nye amerikanske administration. Den
amerikanske finansminister har over for sine G20-kolleger understreget, at USA
engagerer sig aktivt for at finde en OECD-løsning baseret på begge spor.
Det må dog ventes, at mange af USA’s grundlæggende holdninger vil være
stort
set uændrede. USA ventes fortsat at være imod en smal model for omfordeling af
beskatningsret, som kun eller primært rammer amerikanske digitale selskaber.
Dermed ønsker USA
modsat Danmark
et bredt anvendelsesområde i spor 1,
således at også mere konventionelle virksomheder omfattes af omfordelingen af
beskatningsret.
Samtidig ventes USA heller ikke at kunne acceptere nationale europæiske særskat-
ter målrettet amerikanske selskaber.
Det er dog positivt, at USA har en mere kompromissøgende tilgang. Den ameri-
kanske finansminister har tilkendegivet, at USA nu opgiver Trump-administratio-
nens krav om et såkaldt 'safe harbour'-princip. Dette princip har hidtil kompliceret
forhandlingerne, fordi det indebar, at virksomhederne selv kunne vælge, om de
ville være omfattet af de nye regler eller ej.
I lyset af den større amerikanske forhandlingsvilje og EU-landenes fortsatte brede
opbakning til en global løsning håber vi derfor på enighed om en OECD-løsning
til fristen.