Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2273719_0001.png
4. november 2020
J.nr. 2020 - 8924
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 25 af 16. oktober 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kim Valentin (V).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om kommentar til henvendelserne af 12. og 14. oktober 2020 fra KPMG Acor Tax vedrørende lagerbeskatning af ejendomme, til skatteministeren
2273719_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelserne af 12. og 14. oktober 2020 fra KPMG Acor
Tax vedrørende lagerbeskatning af ejendomme, jf. SAU alm. del
bilag 9 og 14?
Svar
I de to henvendelser spørges til forslaget om at indføre lagerbeskatning af selskabers ejen-
domsavancer. Forslaget indgår som en del af finansieringen af Aftale om en ny ret til tid-
lig pension mellem regeringen (Socialdemokratiet), Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke-
parti og Enhedslisten, som blev indgået den 10. oktober 2020. Forslaget skal bl.a. ses på
baggrund af, at selskaber i dag kan undgå beskatningen af ejendomsavancer ved at placere
ejendommen i et datterselskab og sælge datterselskabet i stedet for selve ejendommen.
Salg af datterselskabsaktier kan således ske skattefrit.
Indledningsvis bemærkes, at der er tale om en hel ny beskatning, og det fremgår da også
af den indgåede aftale, at den endelige model for den løbende lagerbeskatning af selska-
bers ejendomsavancer skal fastlægges i forbindelse med det lovforberedende arbejde, og
at forslaget først forventes at træde i kraft fra 2023. I forbindelse med det kommende lov-
forberedende arbejde vil der således skulle tages stilling til en lang række spørgsmål i for-
bindelse med den konkrete udmøntning af initiativet. Det er i den forbindelse hensigten,
at den kommende lovgivning skal udformes, således at den ikke er i strid med de dobbelt-
beskatningsaftaler, Danmark har indgået, og at lovforslaget vil blive udmøntet inden for
statsstøttereglernes rammer.
I henvendelsen af 12. oktober 2020 (bilag 9) spørges særligt om forslaget set i relation til
de af Danmark indgåede dobbeltbeskatningsaftaler.
Det fremgår af Danmarks dobbeltbeskatningsaftaler med andre lande, at Danmark har ret
til at beskatte fortjeneste ved afståelse af fast ejendom, der er beliggende i Danmark.
Dette er i overensstemmelse med det generelle princip i OECD´s modeloverenskomst.
I kommentarerne til OECD’s modeloverenskomst, som Danmarks dobbeltbeskatningsaf-
taler generelt bygger på, anføres det i kommentar nr. 7-9 til artikel 13, at værdistigning,
der ikke er knyttet til afståelsen af en formuegenstand, som regel ikke beskattes, da for-
muegevinsten, så længe ejeren stadig besidder det pågældende aktiv, alene eksisterer på
papiret.
Det anføres videre, at der findes skattelove, hvorefter formuestigning og opskrivning af
erhvervsaktiver beskattes, selv om ingen afståelse har fundet sted, og at det ikke er fundet
nødvendigt at nævne disse tilfælde udtrykkeligt i artiklen eller at fastsætte særlige regler,
idet artikel 13 sammenholdt med andre artikler i modeloverenskomsten er fundet tilstræk-
kelig.
Det anføres desuden i de indledende kommentarer til artikel 13, at det er overladt til hver
kontraherende stats nationale lovgivning at bestemme, om formuegevinster skal beskat-
tes, og i bekræftende fald hvorledes de skal beskattes.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om kommentar til henvendelserne af 12. og 14. oktober 2020 fra KPMG Acor Tax vedrørende lagerbeskatning af ejendomme, til skatteministeren
2273719_0003.png
Det fremgår således efter Skatteministeriets opfattelse klart af kommentarerne til
OECD’s modeloverenskomst, at modeloverenskomstens artikel 13 skal
forstås sådan, at
de enkelte stater selv kan bestemme, hvordan beskatningen af ejendomsavancer skal gen-
nemføres, og at det herunder er muligt at gennemføre beskatning af løbende værdistignin-
ger via en lagerbeskatning.
Den foreslåede lagerbeskatning af selskabers ejendomsavancer vurderes således ikke at
være i strid med Danmarks dobbeltbeskatningsaftaler.
Det kan desuden bekræftes, at lagerbeskatningen indebærer, at værdistigninger beskattes.
Hvis der i et senere år konstateres værdifald, vil tidligere års betalte skat ikke blive refun-
deret, men tabet vil kunne fratrækkes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det
er et princip, der gælder generelt for aktiver, der beskattes efter lagerprincippet, og det er
tanken, at dette også vil komme til at gælde for lagerbeskattede ejendomme.
I henvendelsen af 14. oktober 2020 (bilag 14) spørges med henvisning til en række ek-
sempler, hvornår en ejendom anvendes i et selskabs egen drift, således at ejendommen
ikke skal lagerbeskattes efter forslaget, og hvornår en ejendom skal inddrages under lager-
beskatningen.
Som nævnt indledningsvist skal de enkelte elementer i modellen for lagerbeskatningen
fastlægges i forbindelse med udarbejdelse af lovforslaget herom, og lagerbeskatningen
skal først gælde fra 2023. De anførte eksempler vil indgå i dette arbejde.
Umiddelbart er det dog ikke hensigten, at eksempelvis en hotelejendom skal omfattes af
lagerbeskatningen, hvis ejeren selv driver hotellet, idet en sådan ejendom må anses for at
indgå i ejerens løbende hoteldrift.
Side 3 af 3