Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del
Offentligt
2303509_0001.png
11. december 2020
J.nr. 2020 - 10215
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 129 af 24. november 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om at give et fuldt dækkende skøn for udviklingen i grænsehandel samt taxfree med tobak og det deraf tabte provenu fra samtlige lande, til skatteministeren
2303509_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren give et fuldt dækkende skøn for udviklingen i grænsehandel samt taxfree
med tobak og det deraf tabte provenu fra samtlige lande, danskere grænsehandler med
dvs. ikke blot Syd- og Østeuropa samt Tyskland, men også Sverige
ved den fulde af-
giftsforhøjelse svarende til en pris på 60 kr. pr. 20 stk. cigaretter, herunder tydeligt sand-
synliggøre provenukonsekvenserne af at fremrykke den planlagte afgiftsforhøjelse fra 1.
januar 2022 til 1. januar 2021?
Svar
Skatteministeriets provenuberegninger i forbindelse med afgiftsændringer på tobak er ba-
seret på en model, der ikke er opdelt på grænsehandel fra samtlige lande, hvorfra dan-
skere grænsehandler. Modellen er derimod
opdelt på kategorierne ”Tyskland” samt ”Syd-
og Østeuropa”. Grænsehandel i ”Tyskland” dækker dog også
over grænsehandel i andre
omkringliggende lande, herunder Sverige.
Den planlagte afgiftsforhøjelse på tobak svarende til en prisstigning på ca. 5 kr. for en
pakke med 20 cigaretter med ikrafttrædelse 1. januar 2022 skønnes at øge danskernes
grænsehandel (omsætning) med tobak med i alt ca. 400 mio. kr. Heraf skønnes ca. 275
mio. kr.
at vedrøre ”Tyskland” og ca.
125 mio.
kr. at vedrøre ”Syd- og Østeuropa”.
Den øgede grænsehandel som følge af den planlagte afgiftsforhøjelse skønnes isoleret set
at medføre et mindreprovenu på i alt ca. 625 mio. kr. Heraf skønnes ca. 375 mio. kr. at
vedrøre ”Tyskland” og ca.
250
mio. kr. at vedrøre ”Syd- og Østeuropa”.
Det er lagt til
grund for provenuberegningerne, at den øgede grænsehandel med tobak (målt i mængder)
medfører et tilsvarende fald i det indenlandske salg.
Den planlagte afgiftsforhøjelse på tobak indebærer dog også, at afgiftsprovenuet fra to-
baksvarer fra det indenlandske salg øges, hvilket isoleret set skønnes at medføre et mer-
provenu på ca. 450 mio. kr. Dertil kommer, at et øget arbejdsudbud isoleret set skønnes
at medføre et merprovenu på ca. 50 mio. kr.
Samlet set skønnes den planlagte afgiftsforhøjelse på tobak således at medføre et årligt
mindreprovenu på knap 130 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd fra 2022. Skønnet er be-
hæftet med betydelig usikkerhed. Afgiftsforhøjelsen kræver finansiering, fordi yderligere
forhøjelser af tobaksafgifterne skønnes at medføre et mindreprovenu som følge af for-
brugs- og grænsehandelseffekter.
En eventuel fremrykning af den planlagte afgiftsforhøjelse på tobak fra 1. januar 2022 til
1. januar 2021 skønnes således at kræve en engangsfinansiering på knap 130 mio. kr. Det
bemærkes, at provenuskønnet er opgjort ved helårsvirkning.
Det bemærkes yderligere, at det ikke vurderes muligt at fremrykke afgiftsforhøjelsen med
et helt år. Det skyldes blandt andet, at en fremrykning af forhøjelsen vil kræve lovgivning,
som normalt har en behandlingstid på minimum 30 dage i Folketinget. Selv hvis lovgiv-
ningen kunne nå at komme på plads ved en hasteproces, kræver ændringer i afgifterne på
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om at give et fuldt dækkende skøn for udviklingen i grænsehandel samt taxfree med tobak og det deraf tabte provenu fra samtlige lande, til skatteministeren
2303509_0003.png
tobaksvarer en vis implementeringstid for både skattemyndighederne, stempelmærketryk-
keriet og virksomhederne. Der skal fx være tid til at bestille og producere stempelmærker
samt tid for virksomhederne til at påføre mærkerne på tobaksvarerne i produktionen.
En eventuel fremrykning af den planlagte afgiftsforhøjelse vurderes således tidligst at
kunne træde i kraft den 1. april 2021. Skattestyrelsen har tidligere vurderet, at der skal af-
sættes ca. 3 måneder til at implementere forhøjelserne, herunder til justering af it-syste-
mer, varsling af trykkeriet mv. Ikrafttrædelsestidspunktet vil skulle konsolideres.
Side 3 af 3