Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2390656_0001.png
Gevinstrealiseringsrapport
POLINTEL
18. november 2019
Den fællesstatslige it-projektmodel, Digitaliseringsstyrelsen
Produkt: Gevinstrealiseringsrapport, version 2.3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 946: Spm. om Rigspolitiets supervåben har levet op til forventningerne, og i bekræftende fald bedes ministeren redegøre for, hvilke parametre dette vurderes ud fra, f.eks. øgede opklaringsrater, imødegåelse af terrortrusler- og angreb mv., samt fremsende dokumentation for denne effekt, til justitsministeren
Indholdsfortegnelse
1
2
STAMDATA
............................................................................................ 2
OPSUMMERING AF GEVINSTER
................................................................ 2
I
NDLEDENDE BEMÆRKNINGER
............................................................................. 2
E
FFEKTIVISERINGSGEVINSTER
............................................................................ 2
I
KKE
-
ØKONOMISKE GEVINSTER
............................................................................ 3
3
4
OVERORDNET EVALUERING AF GEVINSTREALISERING
................................. 4
REALISERING AF GEVINSTER
................................................................... 6
4.1. E
FFEKTIVISERINGSGEVINSTER
....................................................................... 6
4.2. I
KKE
-
ØKONOMISKE GEVINSTER
..................................................................... 9
5
6
7
8
AFLEDTE GEVINSTER............................................................................
16
GODKENDELSER
.................................................................................. 16
REVISIONSHISTORIK
............................................................................. 17
BILAG
................................................................................................. 17
8.1. B
ILAG
1 – G
EVINSTDETALJESKEMA
................................................................ 18
8.2. B
ILAG
2 – G
EVINSTDIAGRAM
....................................................................... 19
Den fællesstatslige it-projektmodel, Digitaliseringsstyrelsen
Produkt: Gevinstrealiseringsrapport, version 2.3
[1]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 946: Spm. om Rigspolitiets supervåben har levet op til forventningerne, og i bekræftende fald bedes ministeren redegøre for, hvilke parametre dette vurderes ud fra, f.eks. øgede opklaringsrater, imødegåelse af terrortrusler- og angreb mv., samt fremsende dokumentation for denne effekt, til justitsministeren
2390656_0003.png
1
Stamdata
Stamdata
Projektnavn
Journalnummer
Projektleder
Projektets primære formål
POL-INTEL
2015-079-96
Lene Arvad Dam, specialkonsulent
Projektet skal anskaffe og implementere en analyseplatform i form af
en velafprøvet law enforcement standardløsning til bearbejdning og
analyse af store datamængder. Analyseplatformen skal give dansk politi
helt nye muligheder for at arbejde proaktivt, effektivt og integreret
med kriminalitetsforebyggelse, efterforskning og monitering, også
kendt som intelligence-led policing (analyse- og videnbaseret politiar-
bejde).
Ole Andersen, vicepolitimester
Projektejer/styregruppeformand
2
Opsummering af gevinster
Indledende bemærkninger
Indledningsvis skal det anføres, at POL-INTEL projektet blev afsluttet succesfuldt medio 2018,
hvor analyseplatformens
core functions
var etableret med integration til otte datakilder. Det er
den videre hensigt, at analyseplatformen, hvis indhold pr. sommeren 2018 internt i politiet be-
tegnes som en ”grundpakke” løbende skal udvikles i kontraktperioden, der løber frem til medio
2025. Den påtænkte videreudviklingen angår dels integration til flere datakilder, dels udvi-
delse af analysefunktionerne. Der er allerede i tiden frem til maj 2019 foretaget integration til
en yderligere database angående indberetninger om hvidvaskning, ligesom der er udviklet og
ibrugtaget særlige analysefunktioner i denne forbindelse samt etableret it-understøttelse af in-
formationsudveksling mellem politiet og Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International
Kriminalitet (SØIK). Der er endvidere udviklet og i juni 2019 ibrugtaget en løsning, der under-
støtter politiets opgaver i forbindelse med PNR-data (flypassageroplysninger) – løsningen er
under videreudvikling i tiden frem til udgangen af 2019.
Det blev i afslutningsrapporten vedrørende POL-INTEL ”grundpakkeprojektet” oplyst, at visse
leverancer var udskudt fra grundpakkeprojektet til senere udførelse. Gevinstrealisering for så
vidt angår de udskudte leverancer er – i sagens natur – ikke mulig, før leverancerne er reali-
seret. Der er således gevinster, der endnu ikke er høstet, jf. nedenfor ad pkt. 2.2. og pkt. 2.3.
Det skal fremhæves, at de udskudte leverancer betragtes som mindre – om end betydnings-
fulde – opgaver i forhold til selve analyseplatformen. Der henvises angående de udsatte leve-
rancer til nedenfor ad pkt. 3.
Det skal hertil bemærkes, at POL-INTEL grundpakken og PED er blevet implementeret senere
end forventet, samtidig med at gevinstrealiseringsperioden (2018-2023) ikke er ændret, hvil-
ket betyder at der vil være en naturlig udskydelse og derfor en lavere gevinstrealisering at
rapportere i denne rapport. Det er dog fortsat forventningen at de væsentligste gevinster bli-
ver realiseret helt eller delvist, men udskydes blot i henhold til implementeringstidspunktet.
Effektiviseringsgevinster
[Angiv liste over økonomiske gevinster (budgetmæssige, produktivitetsmæssige og samfunds-
økonomiske gevinster) fordelt på gevinstejer for projektet. Såfremt du anvender statens busi-
ness case-model version 3.0 eller nyere, kan du blot henvise til tabel 5, alternativt er du også
velkommen til at kopiere tabel 5 ind nedenfor.]
Den fællesstatslige it-projektmodel, Digitaliseringsstyrelsen
Produkt: Gevinstrealiseringsrapport, version 2.3
[2]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 946: Spm. om Rigspolitiets supervåben har levet op til forventningerne, og i bekræftende fald bedes ministeren redegøre for, hvilke parametre dette vurderes ud fra, f.eks. øgede opklaringsrater, imødegåelse af terrortrusler- og angreb mv., samt fremsende dokumentation for denne effekt, til justitsministeren
2390656_0004.png
Ge-
vinst
ID
ØG1
Økonomisk bruttoge-
vinst fordelt på gevinst-
ejere.
Meddeler-søgere:
Mindre tid anvendt på med-
delersøgning
Værdi i
mio. kr.
(base-
line)
Værdi i
mio. kr.
(forven-
tet*)
Afvigelse
(mio. kr.)
Begrundelse
16,5
0 (0)
-16,5
Det har af sikkerhedsmæssige grunde
været nødvendigt at ændre løsnigsde-
sign, hvilket medfører, at de forventede
bedre søgefunktioner ikke etableres. Se
nærmere nedenfor.
ØG2-I gevinsten forventes fortsat reali-
seret på baggrund af de målinger der er
foretaget i august, med en afvigelse som
følge af projektets forsinkelse på 6 må-
neder (ca. 7,5 mio. kr.). ØG2-II forventes
implementeret i fremtiden, men i regi af
et andet projekt, hvorfor gevinsten fra-
falder POL-INTEL projektet (7,5 mio. kr.).
Gevinst endnu ikke høstet grundet ud-
sættelse af teledata integration, bl.a. på
baggrund af undersøgelsen omkring te-
ledata pipeline, og de mulige datafejl
der har været. Det forventes således
stadig, at historisk teledata skal integre-
res i POL-INTEL, men det vil ske i regi af
et senere projekt, hvorfor gevinsten fra-
falder.
Jf. det anførte ad ØG4, kan gevinsten
ikke indfries.
Gevinsten er ikke høstet på det forven-
tede tidspunkt, idet udrulningen af PED
først skete ultimo juni 2019. Gevinsten
af denne vil derfor først kunne måles
medio 2020. Der forventes stadig en
15% besparelse ved fuld indfasning,
men gevinsten er udskudt 1,5 år og der-
for er der en mindre afvigelse.
Der er indtil videre anvendt færre res-
sourcer end forventet, hvilket giver en
mindre positiv afvigelse.
ØG2
Analytikere:
Mindre tid anvendt på ana-
lyse-forberedelse
53,2
38,2 (3,8)
-15
ØG3
Tele-/databrugere:
Mindre tid anvendt på
tele/datavisualiseringer
3,8
0 (0)
-3,8
ØG4
ØG5
Saniterings-medarbejdere:
Mindre tid anvendt på sani-
tering af kilderapport
Kontrollører:
Mindre tid anvendt på kon-
troller
2,5
0 (0)
-2,5
9,3
6,2 (0)
-3,1
ØG6
Drifts- og vedligeholdelses-
medarbejdere:
Øgede omkostninger til drift
og vedligeholdelse (negativ
gevinst)
-43,7
-38 (-10)
5,7
* Hvis kun dele af gevinsten er realiseret, angives realiseret værdi i parentes efter det totale forventede beløb.
Ikke-økonomiske gevinster
[Angiv liste over ikke-økonomiske gevinster (også kaldet kvalitetsløftsgevinster) fordelt på ge-
vinstejer for projektet. Såfremt du anvender statens business case-model version 3.0 eller ny-
ere, skal du henvise til produktbilag B samt PID afsnit 6.3.]
Ge-
vinst
ID
IG1
Gevinstejer
Enhed
Gevinst
(base-
line)
160.000
100.000
Gevinst
(forventet*)
655.000
277.500
Afvigelse
Begrundelse
Nationalt Efterforsk-
ningscenter, NEC
Nationalt Efterforsk-
ningscenter, NEC
IG2
Antal søgninger
foretaget per må-
ned
Antal efter-
spurgte indsats-
støtteprofiler år-
ligt
495.000
177.500
Der har været en højere
gevinst end oprindeligt
estimeret
Anvendelsen af POL-INTEL
Finder i vagtcentralerne
ifm. beredskabsopgaver er
væsentligt større end for-
ventet.
Den fællesstatslige it-projektmodel, Digitaliseringsstyrelsen
Produkt: Gevinstrealiseringsrapport, version 2.3
[3]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 946: Spm. om Rigspolitiets supervåben har levet op til forventningerne, og i bekræftende fald bedes ministeren redegøre for, hvilke parametre dette vurderes ud fra, f.eks. øgede opklaringsrater, imødegåelse af terrortrusler- og angreb mv., samt fremsende dokumentation for denne effekt, til justitsministeren
2390656_0005.png
Ge-
vinst
ID
IG3
Gevinstejer
Enhed
Gevinst
(base-
line)
700
Gevinst
(forventet*)
23.800
Afvigelse
Begrundelse
Nationalt Efterforsk-
ningscenter, NEC
Antal abonne-
menter
23.100
Gevinsten er væsentligt
højere end forventet, for-
mentligt grundet bruger-
venligheden af bl.a. feeds.
Gevinst I og IV er ikke op-
nået grundet udsættelse
af hhv. meddelerdataba-
sen og teledata integra-
tion. Det forventes stadig,
at meddelerdatabasen og
historisk teledata skal inte-
greres i POL-INTEL, men
det vil ske i regi af et an-
dre projekter hvorfor ge-
vinsten frafalder. Gevin-
sterne estimeret for IG4 II
og IG4 III er endnu ikke
fuldt indfaset.
Gevinsten estimeret for
IG5 I er endnu ikke fuldt
indfaset. Ift. Gevinst II, se
begrundelse ovenfor vedr.
historisk teledata.
Der er integreret 4 færre
datakilder end estimeret
med ved 1. midtvejsmå-
ling. Det forventes dog
stadig, at der integreres én
datakilde årligt frem til og
med 2024, hvorfor den
samlede afvigelse forven-
tes at være 1 ved udgan-
gen af gevinstrealiserings-
perioden (medio 2023).
IG4
Nationalt Efterforsk-
ningscenter, NEC
Karakterer på en
skala fra
1 til 6 i tilfreds-
hedsmåling
I) 2,3
II) 1,6
III) 1,7
IV) 1,3
I) 0 (0)
II) 1,6 (0,5)
III) 1,7 (0,8)
IV) 0 (0)
I) -2,3
II) 0
III) 0
IV) -1,3
IG5
Nationalt Efterforsk-
ningscenter, NEC
Karakterer på en
skala fra
1 til 6 i tilfreds-
hedsmåling
I) 1,7
II) 1,9
I) 1,7 (0,4)
II) 0 (0)
I) 0
II) -1,9
IG6
Nationalt Efterforsk-
ningscenter, NEC
Antal datakilder,
der kan tilgås
med samme sø-
geværktøj
11
10 (7)
-1
* Hvis kun dele af gevinsten er realiseret, angives realiseret værdi i parentes efter det totale forventede beløb.
3
Overordnet evaluering af gevinstrealisering
[Skriv opsummerende konklusion på gevinstrealiseringen. Betragtes den samlet set som til-
fredsstillende? Hvad er væsentligste pointer?]
POL-INTEL projektet, der har kørt siden 2015, blev i juli 2018 afsluttet, og der blev udfærdiget
projektafslutningsrapport til Statens IT råd. Siden 2015, har projektet ændret form i forhold til
det oprindelige scope, der var defineret omkring nærmere angivne leverancer og formål. Lige-
ledes spillede tid, ressourcer og ændringer i krav fra omverden en faktor, i forhold til det en-
delige produkt, som blev afleveret juli 2018, som der nu skal afrapporteres gevinster på.
Som nævnt i projektafslutningsrapporten, blev der i forhold til det oprindelige projektscope,
udskudt flere leverancer, til færdiggørelse i et videreudviklingsprojekt, der har været i gang
siden juli 2018, om som netop er blevet afsluttet ultimo juni 2019. Som også nævnt i projekt-
afslutningsrapporten, var den primære årsag til dette, at arbejdet med at integrere flere gamle
datakilder såsom Kriminalregistret (KR), tog længere tid og krævede flere ressourcer end først
Den fællesstatslige it-projektmodel, Digitaliseringsstyrelsen
Produkt: Gevinstrealiseringsrapport, version 2.3
[4]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 946: Spm. om Rigspolitiets supervåben har levet op til forventningerne, og i bekræftende fald bedes ministeren redegøre for, hvilke parametre dette vurderes ud fra, f.eks. øgede opklaringsrater, imødegåelse af terrortrusler- og angreb mv., samt fremsende dokumentation for denne effekt, til justitsministeren
antaget og planlagt for. Derfor blev udviklingen og implementeringen af politiets nye efterret-
ningsstøtte database (PED), samt færdiggørelsen af udviklingen og implementeringen af med-
delerdatabasen, udskudt til eksekvering i det netop afsluttede videreudviklingsprojekt. Leve-
ringen af et nyt meddelersystem, blev endvidere yderligere rykket, idet projektet fik til opdrag
at integrere hvidvaskdatabasen (goAML) til POL-INTEL istedet. Hertil kom, at sikkerhedsmæs-
sige forhold nødvendiggjorde et ændret teknisk løsningsdesign, således at det nødvendige –
meget høje – sikkerhedsniveau kunne tilsikres. Det nye løsningsdesign medfører imidlertid, at
de generelle, gode POL-INTEL søgemuligheder ikke kan udnyttes for så vidt angår meddeler-
systemet.
På trods af, at flere af gevinsternes estimerede potentiale ikke er blevet realiseret, er det ople-
velsen, at den samlede gevinstrealisering er særdeles positiv, og at POL-INTEL som helhed har
skabt en stor merværdi for dansk politi. At flere af de oprindeligt definerede gevinster ikke er
opnået, eller har opnået det forventede niveau, skal ses i sammenhæng med flere faktorer:
Det skal bl.a. ses i lyset af den store kognitive og strukturelle omstilling, som det kræver af de
fleste brugere i politiet i forbindelse med integration af en kraftfuld analyseplatform i deres
daglige arbejdsprocesser. Endvidere skal det ses i lyset af, at organisationen stadig er i en
transformation til at blive mere intelligence-led, og derfor kulturelt og organisatorisk, stadig
har et optimeringspotentiale, i forhold til at integrere efterretnings- og analyse metodik, i de
eksisterende arbejdsgange og beslutningsprocesser.
At det stadig vurderes som en overordnet godkendt og succesfuld gevinstrealisering, så er det
særligt på baggrund af, at der på alle gevinstpunkter er opnået en fremgang på alle gevinstpa-
rametrene i forhold til baseline. Derudover, er der adskillige konkrete eksempler, hvor analyti-
kere f.eks. har opklaret flere år gamle sædelighedssager, da det er blevet muligt på en nem,
hurtig og overskuelig måde, at indhente og analysere forskellige typer data, hvilket efter ana-
lytikernes eget udsagn ”ikke havde været muligt, med de gamle systemer”. Således er det
vurderingen, at politiets analytikere, efterforskere og beredskabsbetjente grundlæggende ble-
vet bedre i stand til at arbejde mere intelligence-led, med implementeringen af POL-INTEL.
Særligt for PED, så blev analytikere og monitører uddannet i juni 2019, hvorefter en national
udrulning af systemet blev iværksat, således ibrugtagelsen var en realitet i juli 2019. Det nye
PED er væsentlig anderledes end sin forgænger, idet at systemet har en mere analytisk logisk
tilgang indlejret i funktionaliteterne. Da det ”gamle” PED har været anvendt i mere end et årti,
er det forventeligt, at der med et markant anderledes system – om end det kan løse de
samme opgaver – vil kræve en tilvænningsperiode blandt slutbrugerne. Dette vil også kunne
afspejles i den tilfredshedsmåling omkring netop PED, som er beskrevet nærmere i de føl-
gende afsnit.
Særligt for tele- og dataanalyse, så var det oprindeligt hensigten, at der skulle have været fo-
retaget integration af bl.a. historiske teleoplysninger fra de danske teleleverandører. Sidelø-
bende med POL-INTEL projektet, skete der også fornyelse af den eksisterende platform til
fremadrettet teledataindhentning, og således var integrationen til POL-INTEL afhængig af
dette projekt (Phønix). Generelle problemer med politiets anvendelse af teledata medfører, at
integration af teledata afventer. Det er dog fortsat hensigten, at teledata skal indgå som en
datakilde til POL-INTEL.
Det er vurderingen, at der med tiden stadig er plads til at indfri yderligere potentiale – både
på de allerede definerede gevinster, men også i forbindelse med integrationen af nye, vigtige
datakilder. Det er en af forretningsejerens primære opgaver at sikre bedre udnyttelse af POL-
INTEL, hvorfor der fortsat vil være stort fokus på dette mål. For at opnå det yderligere potenti-
ale, er det hensigten af fortsætte med at understøtte organisationen i forandringsprocessen,
bl.a. ved at levere brugersupport, uddannelse og ledelsesmæssig sparring. Dette gøres bl.a.
ved at overdrage færdiggjorte integrationer og projekter til relevante fagcentre i Politiområdet,
som er tætte på de relevante brugere, samt kontinuerligt sikre strategisk opmærksomhed på
nationalt ledelsesniveau.
Den fællesstatslige it-projektmodel, Digitaliseringsstyrelsen
Produkt: Gevinstrealiseringsrapport, version 2.3
[5]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 946: Spm. om Rigspolitiets supervåben har levet op til forventningerne, og i bekræftende fald bedes ministeren redegøre for, hvilke parametre dette vurderes ud fra, f.eks. øgede opklaringsrater, imødegåelse af terrortrusler- og angreb mv., samt fremsende dokumentation for denne effekt, til justitsministeren
2390656_0007.png
4
Realisering af gevinster
4.1. Effektiviseringsgevinster
[Angiv de enkelte økonomiske gevinster opgjort på gevinstejer, der fremgår af business casen,
tabel 5 samt af oversigten i PID afsnit 6.2, efter nedenstående skabeloner. Kopier de to tabel-
ler og udfyld dem for hver enkelt gevinst.]
Stamdata ØG1 – Tid til meddelersøgning
Gevinstejer:
Peter-Chresten Ekebjærg, Chefpolitiin-
spektør, Politiområdet (Oprindeligt Lene
Sørensen, chef for national efterforsk-
ningscenter)
Startdato høst:
Ukendt
Forventet 0-scenarie:
1,7 timer pr. uge pr. person
526 timer pr. uge for samlet medar-
bejdergruppe
Slutdato høst:
Konklusion:
Afvigelser:
(ved forventet reduktion på 30 %
ved fuld indfasning)
1,2 timer pr. uge pr. person
368 timer pr. uge for samlet medar-
bejdergruppe
1.7.2023
Forventet gevinst:
Besparelse på:
0,5 time pr. uge pr. person
158 timer pr. uge for samlet medar-
bejdergruppe
Meddelerdatabasen blev ikke færdiggjort som planlagt med udgangen af Q2 2019, idet bl.a. integrationen af
SØIKs hvidvaskdatabase blev prioriteret i stedet. Færdigudviklingen er planlagt til at være endeligt eksekve-
ret med udgangen af Q4 i stedet. Dog har leverandøren tidligt i forløbet oplyst, at den ønskede avancerede
søgefunktion, udelukkende kunne finde sted, hvis der blev lavet en meddelerdata som samme komponent
som analyseplatformen. Dette har dog bevirket, at der ville være en sikkerhedsrisiko i, at flere administrato-
rer ville kunne tilgå data fra Meddelerdatabasen. Det blev derfor prioriteret, at overholdelsen af de strenge
krav til sikkerhed og adgang til systemet, vægtede højere end en avanceret søgefunktion.
Som konsekvens af den manglende implementering af den nye meddelerdatabase, afviger gevinsten med 0,5
timer pr. person pr. uge, svarende til 16,5 mio. kr., idet der ikke er noget produkt at realisere pt. Grundet
vægtningen af sikkerhed over udvidet søgefunktion forventes denne gevinst ikke at kunne realiseres i inde-
værende projekt.
-
-
Forventet 1-scenarie:
Yderligere høst
Væsentligste in-
teressenter for
yderligere høst:
Stamdata ØG2-I – Tid til analyseforberedelse (NEC og EAE’er)
Gevinstejer:
Peter-Chresten Ekebjærg, Chefpolitiin-
spektør, Politiområdet (Oprindeligt Lene
Sørensen, chef for national efterforsk-
ningscenter)
Startdato høst:
1.7.2018
Forventet 0-scenarie:
8,4 timer pr. uge pr. person
1.574 timer pr. uge for samlet med-
arbejdergruppe
Slutdato høst:
Konklusion:
(Ved forventet reduktion på 30% ved
fuld indfasning)
5,9 timer pr. uge pr. person
1.102 timer pr. uge for samlet med-
arbejdergruppe
1.7.2023
Forventet gevinst:
Besparelse på:
2,5 timer pr. uge pr. person
472 timer pr. uge for samlet medar-
bejdergruppe
POL-INTEL blev for alvor ibrugtaget i juli 2018. Her fik efterforskere og analytikere adgang til flere vitale data-
kilder fra et system, fordelt på de to applikationer POL-INTEL analyse og Finder. Ved besvarelsen af spørge-
skemaundersøgelsen, er indikationen, at der er en mindre afvigelse ift. den forventede gevinst 1 år efter im-
plementering. Det forventes dog at denne mindre afvigelse indhentes og at den samlede gevinst vil følge den
opstillede prognose i forhold til en stigende forbedring, frem mod fuld indfasning i 2023. Dette skyldes, at
det nye POL-INTEL har medført en betydelig ændring i arbejdsgange som kræver en vis til vending, hvilket
har givet udslag i begyndelsen af implementering.
Midtvejsmålingen er forbundet med en vis usikkerhed, idet der ikke fuldt ud er brugt det samme undersøgel-
sesdesign, som den oprindelige survey i 2015. Således er der en forskel på både antallet af respondenter (86 i
2015, 70 i 2019), mens der ligeledes er taget udgangspunkt i forskellige antal samlet medarbejdere blandt
analytikerne (ca. 200 i 2015, 369 i 2019)
Forventet 1-scenarie:
Den fællesstatslige it-projektmodel, Digitaliseringsstyrelsen
Produkt: Gevinstrealiseringsrapport, version 2.3
[6]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 946: Spm. om Rigspolitiets supervåben har levet op til forventningerne, og i bekræftende fald bedes ministeren redegøre for, hvilke parametre dette vurderes ud fra, f.eks. øgede opklaringsrater, imødegåelse af terrortrusler- og angreb mv., samt fremsende dokumentation for denne effekt, til justitsministeren
2390656_0008.png
Afvigelser:
Målingen er dog i overensstemmelse med de observationer der er foretaget i forbindelse med implemente-
ring og løbende support, samt den skriftlige dokumentation der er tilgået i form af mails mv. Det er her klart
vurderingen, at POL-INTEL giver en merværdi som forventet, og at der løbende, som organisationen modnes
i forhold til metodisk tilgang, og tekniske egenskaber, vil ske en yderligere progression i gevinstrealiseringen.
I forhold til den forventede gevinst ved midtvejsmålingen for det første år, er der en negativ afvigelse på 0,4
timer pr. uge pr. medarbejder. Det menes, at denne mindre afvigelse skyldes den større ændring i politiets
arbejdsgange, hvilket vurderes at blive indhentet indenfor nærmeste fremtid.
Det skal hertil bemærkes, at der er en mekanisk afvigelse på ca. 7,5 mio. kr., hvilket udelukkende skyldes at
POL-INTEL grundpakken blev implementeret et halvt år senere end planlagt, hvorimod gevinstrealiseringspe-
rioden ikke er ændret tilsvarende. Gevinsten forventes derfor stadig at holde, men vil blot falde efter inde-
værende gevinstrealiseringsperiode (t.o.m. medio 2023).
Yderligere høst
Med reference til strategien for POL-INTEL frem til 2025, hvor kontrakten ophører, så vil der være en yderli-
gere høst, i forbindelse med at der årligt forventes at ske yderligere integration af politiets datakilder. Efter-
håndende som der bliver færre eksterne datakilder (uden integration til POL-INTEL), og dataindhentning såle-
des vil blive endnu mere effektiv, forventes den anvendte tid at falde yderligere. Derudover vil er der stadig
fokus på at optimere indfasningen løbende frem mod 2025, hvilket vil bidrage til at den forventede gevinst-
realisering opnås.
Det skal ligeledes bemærkes, at der ved førmålingen var ansat 203 relevante medarbejdere, herunder i
EAE’er mv., hvilket nu er steget til 369. Ved denne midtvejsmåling er der holdt fast i en måling for 203 med-
arbejdere, men i realiteten vil effektiviseringen være større da den i praksis gælder flere medarbejdere.
Denne beregnede og forventede gevinst vurderes derfor som et konservativt bud.
Analytikere og efterforskere i politikredsene
Fagcentre i Politiområdet
Væsentligste in-
teressenter for
yderligere høst:
Målinger
ØG2-I
Før-måling
Opdateret før-
måling
Midtvejsmå-
ling
Midtvejsmå-
ling (1. år)
Målemetode
Spørgeskema
Som ovenfor
Ikke udført
Spørgeskema
Dato for
måling
November
2015
Juni 2017
-
August 2019
Ansvarlig
Forretningsudvik-
ling, Politiområdet
Forretningsudvik-
ling, Politiområdet
-
NEU, Politiområdet
Måleresultat
8,4 timer pr.
uge
8,4 timer pr.
uge
-
7,6 timer pr.
uge
1-scenarie
-
-
8,3 timer pr.
uge
7,2 timer pr.
uge
Afvigelse
-
-
-
0,4 timer
pr. uge
Stamdata ØG2-II – Tid til analyseforberedelse (Tele- og datanalyse)
Gevinstejer:
Peter-Chresten Ekebjærg, Chefpolitiin-
Forventet 0-scenarie:
spektør, Politiområdet (Oprindeligt Lene
Sørensen, chef for national efterforsk-
ningscenter)
Startdato høst:
Ukendt
Forventet 1-scenarie:
14,7 timer pr. uge pr. person
236 timer pr. uge for samlet medar-
bejdergruppe
Slutdato høst:
Konklusion:
Afvigelser:
(Ved forventet reduktion på 30% ved
fuld indfasning)
10,3 timer pr. uge pr. person
165 timer pr. uge for samlet medar-
bejdergruppe
1.7.2023
Forventet gevinst:
Besparelse på:
4,4 timer pr. uge pr. person
71 timer pr. uge for samlet medar-
bejdergruppe
Integrationen af historiske telefondata og aflytningsdata blev udskudt, idet der var afhængigheder til tekni-
ske afklaringer i Fønix projektet mv., hvilke var i gang, sideløbende med POL-INTEL projektet. Da disse stadig
ikke er blevet klar, samtidig med at der i mellemtiden er blevet iværksat undersøgelse af politiets håndtering
af teledata, og kvaliteten af dette, er det fortsat uvist hvornår integrationen vil finde sted.
Grundet udskydelsen af integrationen, forventes der ikke at være nogen gevinst vedr. teledata i indevæ-
rende projekt. Derfor er der en afvigelsen på hele den forventede gevinst på 71 timer pr. uge for den sam-
lede personalegruppe, hvilket svarer til ca. 7,5 mio. kr.
-
-
Yderligere høst
Væsentligste in-
teressenter for
yderligere høst:
Den fællesstatslige it-projektmodel, Digitaliseringsstyrelsen
Produkt: Gevinstrealiseringsrapport, version 2.3
[7]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 946: Spm. om Rigspolitiets supervåben har levet op til forventningerne, og i bekræftende fald bedes ministeren redegøre for, hvilke parametre dette vurderes ud fra, f.eks. øgede opklaringsrater, imødegåelse af terrortrusler- og angreb mv., samt fremsende dokumentation for denne effekt, til justitsministeren
2390656_0009.png
Stamdata ØG3 – Tid til tele- og datavisualisering
Gevinstejer:
Peter-Chresten Ekebjærg, Chefpolitiin-
spektør, Politiområdet (Oprindeligt Lene
Sørensen, chef for national efterforsk-
ningscenter)
Startdato høst:
Ukendt
Forventet 0-scenarie:
15,2 timer pr. uge pr. person
240 timer pr. uge for samlet medar-
bejdergruppe
Slutdato høst:
Konklusion:
Afvigelser:
Yderligere høst
Væsentligste in-
teressenter for
yderligere høst:
(Ved forventet reduktion på 15% ved
fuld indfasning)
12,9 timer pr. uge pr. person
204 timer pr. uge for samlet medar-
bejdergruppe
1.7.2023
Forventet gevinst:
Besparelse på:
2,3 timer pr. uge pr. person
36 timer pr. uge for samlet medar-
bejdergruppe
Integrationen af historiske telefondata og aflytningsdata blev udskudt, idet der var afhængigheder til tekni-
ske afklaringer i Fønix projektet mv., hvilke var i gang, sideløbende med POL-INTEL projektet. Da disse stadig
ikke er blevet klar, samtidig med at der i mellemtiden er blevet iværksat undersøgelse af politiets håndtering
af teledata, og kvaliteten af dette, er det fortsat uvist hvornår integrationen vil finde sted.
Grundet udskydelsen af integrationen, forventes der ikke at være nogen gevinst vedr. teledata i indevæ-
rende projekt. Afvigelsen udgør derfor hele det forventede gevinstpotentiale på 3,8 mio. kr.
-
-
Forventet 1-scenarie:
Stamdata ØG4 – Tid til sanitering af kilderapport
Gevinstejer:
Peter-Chresten Ekebjærg, Chefpolitiin-
spektør, Politiområdet (Oprindeligt Lene
Sørensen, chef for national efterforsk-
ningscenter)
Startdato høst:
Ukendt
Forventet 0-scenarie:
0,9 timer pr. uge pr. person
272 timer pr. uge for samlet medar-
bejdergruppe
Slutdato høst:
Konklusion:
Afvigelser:
Yderligere høst
Væsentligste in-
teressenter for
yderligere høst:
(Ved forventet reduktion på 10% ved
fuld indfasning)
0,8 time pr. uge pr. person
245 timer pr. uge for samlet medar-
bejdergruppe
1.7.2023
Forventet gevinst:
Besparelse på:
0,1 timer pr. uge pr. person
27 timer pr. uge for samlet medar-
bejdergruppe
Et ændret løsningsdesign, der er begrundet i sikkerhedsmæssige forhold, medfører, gevinsten ikke kan ind-
fries.
Da gevinsten ikke kan realiseres, er afvigelsen på det fulde forventede beløb, 2,5 mio. kr.
-
-
Forventet 1-scenarie:
Stamdata ØG5 – Tid til kontroller
Gevinstejer:
Peter-Chresten Ekebjærg, Chefpolitiin-
spektør, Politiområdet (Oprindeligt Lene
Sørensen, chef for national efterforsk-
ningscenter)
Startdato høst:
Ukendt
Forventet 0-scenarie:
7,4 timer pr. kontrol af stamperson
16,5 ÅV for alle kontroller af stam-
personer
Slutdato høst:
Konklusion:
(Ved forventet reduktion på 15% ved
fuld indfasning)
6,3 timer pr. kontrol af stamperson
14,1 ÅV for alle kontroller af stam-
personer
1.7.2023
Forventet gevinst:
Besparelse på:
1,1 timer pr. kontrol af stamperson
2,4 ÅV for samlet medarbejder-
gruppe
Gevinsten er ikke høstet på det forventede tidspunkt, idet udrulningen af PED først skete i slutningen af juni
2019. Gevinsten af denne vil derfor først kunne måles medio 2020. Der forventes stadig en 15% besparelse
Forventet 1-scenarie:
Den fællesstatslige it-projektmodel, Digitaliseringsstyrelsen
Produkt: Gevinstrealiseringsrapport, version 2.3
[8]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 946: Spm. om Rigspolitiets supervåben har levet op til forventningerne, og i bekræftende fald bedes ministeren redegøre for, hvilke parametre dette vurderes ud fra, f.eks. øgede opklaringsrater, imødegåelse af terrortrusler- og angreb mv., samt fremsende dokumentation for denne effekt, til justitsministeren
2390656_0010.png
Afvigelser:
Yderligere høst
Væsentligste in-
teressenter for
yderligere høst:
ved fuld indfasning, men gevinsten er udskudt 1,5 år og derfor er der en mindre afvigelse. Den samlede for-
ventede gevinst er derfor 6,3 mio. kr. i 2023, efter fuld indfasning.
Idet løsningen blev implementeret 1,5 år senere end forventet, er en del af gevinsten skubbet, svarende til
3,2 mio. kr. Det forventes således stadig at den fulde gevinst vil realiseres, blot en del af det efter gevinstrea-
liseringsperioden i denne afrapportering.
-
-
Stamdata ØG6 – Drift og vedligeholdelse
Gevinstejer:
Ole Andersen, Staben, Politiområdet
Startdato høst:
Slutdato høst:
Konklusion:
Afvigelser:
1 mio. kr. årligt + regelmæssige mo-
derniseringsudgifter på 0,5 hvert 3 år
1.7.2018
Forventet 1-scenarie:
9,8 mio kr. (årlig udgift)
1.7.2023
Forventet gevinst:
Forventet negativ gevinst på 8,8 mio.
kr. årligt
Der er ikke væsentlige afvigelser i driftsudgifter i forhold til det forventede.
Afledt drift for POL-INTEL er revurderet i efteråret 2017. Forventet 1-scenarie var estimeret til 9,8 mio kr. år-
ligt, og den reelle udgift er 8,75 mio kr. årligt. (heraf 6,7 mio. kr årligt til enterpricelicens for Palantir).
Meddelerdatabasen er ikke etableret, hvilket vil forøge driftsudgifterne efter etableringen – dette vil dog
være minimalt.
Forventet 0-scenarie:
Yderligere høst
Væsentligste in-
teressenter for
yderligere høst:
Ved den nuværende årlige besparelse er den samlede forventede (negative) gevinst på 38 mio. kr., hvilket er
godt 5,7 mio. kr. lavere end oprindeligt forventet og derved en positiv besparelse.
Nye integrationer til POL-INTEL, som laves i kontraktperioden, vil følge samme forløb for udgifter på driftssi-
den, da kapaciteten på platformen udbygges tilsvarende.
Styregruppen
Politiområdets ledelse
Rigspolitiets Koncernudvikling
Koncern IT
Målinger
ØG6
Målemetode
En førmåling er ikke
nødvendig, da ud-
gangspunktet er en
udgift til drift og ved-
ligeholdelse på 0 kr.
Som ovenfor
Opgørelse af drifts-
og vedligeholdelses-
omkostninger til
POL-INTEL (Koncern
IT’s budget) samt hy-
percare
Som ovenfor
Dato for
måling
November
2015
Ansvarlig
Forretningsudvik-
ling, Rigspolitiet
Måleresultat
1 mio. kr.
1-scenarie
Afvigelse
Før-måling
Opdateret før-
måling
C. Midtvejsmå-
ling (6 måne-
der efter im-
plementering)
D. Midtvejsmå-
ling (1. år)
Juni 2017
Juni 2018
Forretningsudvik-
ling, Rigspolitiet
Forretningsudvik-
ling, Rigspolitiet
Som ved A.
Førmåling
8,75 mio kr.
9,8 mio kr.
1,05 mio
kr.
Januar 2019
Forretningsudvik-
ling, Rigspolitiet
8,75 mio kr.
9,8 mio kr.
1,05 mio
kr.
4.2.
Ikke-økonomiske gevinster
[Angiv liste over ikke-økonomiske gevinster (også kaldet kvalitetsløftsgevinster) fordelt på ge-
vinstejer for projektet. Såfremt du anvender statens business case-model version 3.0 eller ny-
ere, skal du henvise til produktbilag B samt PID afsnit 6.3.]
Stamdata IG1
Gevinstnavn:
Flere søgninger
Forventet 0-scenarie:
Ca. 140.000 søgninger per måned
(gennemsnit)
Beregnet på baggrund af antal søg-
ninger i august, september og okto-
ber 2015
Den fællesstatslige it-projektmodel, Digitaliseringsstyrelsen
Produkt: Gevinstrealiseringsrapport, version 2.3
[9]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 946: Spm. om Rigspolitiets supervåben har levet op til forventningerne, og i bekræftende fald bedes ministeren redegøre for, hvilke parametre dette vurderes ud fra, f.eks. øgede opklaringsrater, imødegåelse af terrortrusler- og angreb mv., samt fremsende dokumentation for denne effekt, til justitsministeren
2390656_0011.png
Gevinstejer:
Startdato høst:
Slutdato høst:
Prioritering af ge-
vinst:
Konklusion:
Chefpolitiinspektørerne for hver af de 12
politikredse
1.7.2018
1.7.2023
Primær
Sekundær
Forventet 1-scenarie:
Forventet gevinst:
Enhed:
300.000 søgninger per måned (gen-
nemsnit)
160.000 søgninger
Antal søgninger
Gevinsten vurderes at være opnået, endda med en stor positiv afvigelse fra den oprindeligt definerede ge-
vinst. Målingen, der er baseret på udtræk fra POL-INTEL i perioden august til oktober 2018, viser, at der
i
gennemsnit er 796.000 søgninger pr. måned.
Referencemålingen er opgjort ved et udtræk fra Polmap Lite
og Personfinder, der begge søger i POLSAS sager. Derfor er udtrækket fra POL-INTEL lavet fra både Analyse
og Finder lavet ud fra følgende search templates: map, keyword, person og adress. Den opnåede gevinst er
det samlede antal søgninger i både Analyse og Finder
I henhold til den indfasningsprofil der er præsenteret i PiD’en, var forventningen at der ét år efter ibrugtagen
af POL-INTEL ville være 200.000 søgninger (ved første midtvejsmåling, se 1-scenarie nedenfor). Den positive
afvigelse udgør således
595.896 søgninger per måned
ift. den forventede gevinst efter ét år.
Det var, forud for projektet, forventet at der efter 2 år ville være opnået en fuld indfasning af gevinsten, på
300.000 søgninger pr. måned. Den målte gevinst overgår altså allerede efter ét år, den fuldt indfasede for-
ventede gevinst med
495.896 søgninger pr. måned.
Det forventes dog stadig, at den målte gevinst vil stige
over tid, ligesom det forventedes før projektet gennem den stigende indfasningsprofil.
Da før- og eftermålingerne er lavet i forskellige systemer, kan der ikke laves en eksakt gentagelse af søgnin-
gen foretaget i Polmap Lite og Personfinder, hvilket kan have en effekt på den positive afvigelse. Afvigelsen
skal dog nærmere ses i lyset af, at Finder er rullet ud til samtlige politiansatte i dansk politi, og at det har væ-
ret en massiv succes, hvorfor antallet af søgninger har overgået de oprindelige forventninger.
Efterhånden som der kommer flere integrationer på POL-INTEL, der også vil være synlige i Finder, hvis bru-
gere har adgang til data, forventes det at skabe endnu hyppigere brug af både POL-INTEL Analyse og Finder,
og derved flere søgninger.
Brugere i politiet
Styregruppe
Fagcentre i Politiområdet
Afvigelser:
Yderligere høst
Væsentligste in-
teressenter for
yderligere høst:
Målinger
IG1
Før-måling
Opdateret før-
måling
Midtvejs-
Måling (1. år)
Målemetode
Antal søgninger i Pol-
map Lite og person-
finder
-
Systemudtræk fra
POL-INTEL Analyse
og Finder
Dato for
måling
November
2015
-
August 2019
Ansvarlig
Forretningsudvik-
ling Politiområde
-
NEU/KIT
Måleresultat
140.000
-
795.896
1-scenarie
-
-
200.000
Afvigelse
-
-
595.896
Stamdata IG2
Gevinstnavn:
Flere indsatsstøtteprofiler
Forventet 0-scenarie:
0 indsatsstøtteprofiler, da disse ikke
genereres med de eksisterende it-
løsninger
100.000 indsatsstøtteprofiler gene-
reret årligt baseret på ca. 370.000
årlige beredskabspatruljer
100.000 årligt
Antal indsatsstøtteprofiler
Gevinstejer:
Startdato høst:
Slutdato høst:
Prioritering af ge-
vinst:
Konklusion:
Peter-Chresten Ekebjærg, Chefpolitiin-
spektør, Politiområdet (Oprindeligt Lene
Sørensen, chef for national efterforsk-
ningscenter)
1.7.2018
1.7.2023
Primær
Sekundær
Forventet 1-scenarie:
Forventet gevinst:
Enhed:
Ved opstart af projektet, var det hensigten, at POL-INTEL også skulle understøtte vagtcentralerne i det opera-
tive arbejde, når f.eks. en beredskabspatrulje blev sendt til opgaver. Imidlertid stod det hurtigt klart, at tek-
nisk understøttelse af sådanne typer operative opgaver, ikke var hensigtsmæssigt i en analyse platform. Des-
uden stof det også klart, at det ville have andre tekniske omkostninger i forhold til datatransport, hvis et sy-
stem skulle kunne understøtte med live opdateret data, hvilket var kravet fra en vagtcentral.
Den fællesstatslige it-projektmodel, Digitaliseringsstyrelsen
Produkt: Gevinstrealiseringsrapport, version 2.3
[10]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 946: Spm. om Rigspolitiets supervåben har levet op til forventningerne, og i bekræftende fald bedes ministeren redegøre for, hvilke parametre dette vurderes ud fra, f.eks. øgede opklaringsrater, imødegåelse af terrortrusler- og angreb mv., samt fremsende dokumentation for denne effekt, til justitsministeren
2390656_0012.png
Operatørerne i vagtcentralerne anvender dog Finder, til at foretage opslag i forbindelse med det daglige be-
redskabsarbejde, om end der ikke er udviklet en dertil designet ”indsatsstøtteprofil” Opmålingen til denne
gevinst er foretaget ved at se på alle politibrugere, der arbejder i en vagtcentral, og som har lavet Finderop-
slag inden for høstperiode. Her fremgår det
at der er foretaget 277.464 unikke opslag i alt
i forbindelse med
operatørarbejde i en vagtcentral.
Idet en Finder søgning vil vise resultater fra flere ad datakilder, som en indsatsstøtteprofil typisk ville inde-
holde (f.eks. våben på adressen, tidligere domme, tidligere sager osv.) er det vurderingen, at det kan sidestil-
les med det samme formål som en indsatsstøtteprofil, og gevinstpotentialet vurderes derfor som værende
realiseret.
På samme vis som ved gevinst IG1, er der i PiD’en lavet en indfasningsprofil for gevinstrealiseringen. Det for-
ventede 1-scenarie efter 1. år (altså ved midtvejsmålingen efter 1 år) var, at der var blevet udarbejdet 50.000
indsatsstøtteprofiler. Ift. det realiserede antal, svarer det til en positiv afvigelse på 227.494 unikke Finder
søgninger efter 1. år.
Ifølge PiD’en var forventningen, at den fulde gevinst på 100.000 indsatsstøtte profiler årligt, først var fuldt
indfaset efter 3 år. På trods af, at POL-INTEL kun har været i brug i 1 år er der allerede realiseret en gevinst
der er 177.494 højere end det forventede, fuldt indfasede niveau. Ligesom ved IG1, forventes det at afvigel-
sen bliver større over tid, i stil med den forventede indfasningsprofil.
Da der ikke lavet en skabelon til indsatsstøtte, kan det udtræk, der ligger til grund for denne vurderingen,
være usikkert, i forhold til anvendelse som en reel indsatsstøtte. Dog er det erfaringen, at operatører i en
vagtcentral, ikke laver egen sagsbehandling, hvorfor en søgning må antages at have være foretaget, som en
del af indsatsstøtte, relateret til beredskabsarbejde.
Der er et igangværende projekt i Rigspolitiet, omhandlende en disponeringsplatform til vagtcentralerne. Ge-
vinsten er mest hensigtsmæssig at ligger i dette regi, da det understøtter den disponeringsrelateret arbejds-
proces, mere end det understøtter en efterretnings- og analyserelateret proces.
-
Afvigelser:
Yderligere høst
Væsentligste in-
teressenter for
yderligere høst:
Målinger IG2
Før-måling
Opdateret før-
måling
Midtvejs-
Måling (1. år)
Målemetode
Ikke aktuelt
Som ovenfor
Udtræk af Finder
søgninger foretaget
af operatører i politi-
kredsenes vagtcen-
traler
Dato for
måling
-
-
August 2019
Ansvarlig
-
-
NEU/KIT
Måleresultat
-
-
277.494
unikke Finder
søgninger
1-scenarie
-
-
50.000
indsatsstøt-
teprofiler
Afvigelse
-
-
227.494
unikke
Finder
søgninger
Stamdata IG3
Gevinstnavn:
Gevinstejer:
Lettere monitering
Peter-Chresten Ekebjærg, Chefpolitiin-
spektør, Politiområdet (Oprindeligt Lene
Sørensen, chef for national efterforsk-
ningscenter)
1.7.2018
1.7.2023
Primær
Sekundær
Forventet 0-scenarie:
Forventet 1-scenarie:
Ca. 400 abonnementer
(Vurderet ud fra førmåling på 396
abonnementer pr. 13/11 2015)
1.500 abonnementer
Startdato høst:
Slutdato høst:
Prioritering af ge-
vinst:
Konklusion:
Forventet gevinst:
Enhed:
1.100 abonnementer
Antal abonnementer
POL-INTEL Analyse og Finder giver muligheder for at gemme søgning på bl.a. person, særlige kriterier (såsom
gerningskoder) eller POLSAS sager. Desuden giver det mulighed for, at oprette feeds, så man bliver notifice-
ret, hvis der sker datamæssige ændringer til f.eks. en person af interesse. Ved udtræk fra begge systemer,
ses der ved udtræksdatoen, at være sammenlagt
24.000 gemte søgninger og feeds.
Gevinsten ses derfor at
være realiseret med en markant positiv afvigelse.
De gemte søgninger og feeds er sammenlignelige med de abonnementer, der tidligere blev oprettet i person-
finder, dog med den forskel, at der nu kan oprettes feeds eller gemte søgninger, på flere kriterier en blot æn-
dringer i POLSAS.
Den forventede indfasningsprofil var estimeret til at tage 3 år. Forventningen til 1-scenariet efter 1 år var 800
abonnementer og 1.500 abonnementer ved fuld indfasning, efter 3. år. Dette giver en positiv afvigelse på
23.374 ift. 1. års 1-scenarie.
Afvigelser:
Den fællesstatslige it-projektmodel, Digitaliseringsstyrelsen
Produkt: Gevinstrealiseringsrapport, version 2.3
[11]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 946: Spm. om Rigspolitiets supervåben har levet op til forventningerne, og i bekræftende fald bedes ministeren redegøre for, hvilke parametre dette vurderes ud fra, f.eks. øgede opklaringsrater, imødegåelse af terrortrusler- og angreb mv., samt fremsende dokumentation for denne effekt, til justitsministeren
2390656_0013.png
Den positive afvigelse på
23.374
abonnementer skal ses i lyset af, at der tidligere har været en central abon-
nement løsning, hvor alle abonnementer blev givet fra centrale funktioner i politiet. Nu har den enkelte bru-
gere selv fået mulighed for at oprettet feeds og gemme søgninger, hvorfor den positive afvigelser er markant
fra den forventede gevinst.
Yderligere høst
Væsentligste in-
teressenter for
yderligere høst:
Som brugerne bliver mere vant til systemet og til at integrere det i deres arbejdsprocesser, må det forventes,
at der vil blive oprettet flere feeds og gemte søgninger synkront med den udvikling
Brugerne i politiet
Fagcentrene i Politiområdet
Målinger
IG3
Før-måling
Opdateret før-
måling
Midtvejs-
Måling (1. år)
Målemetode
Opgørelse over
abonnementer i Per-
sonfinder
-
Udtræk fra POL-IN-
TEL og Finder over
gemte søgninger og
oprettede feeds
Dato for
måling
November
2015
-
August 2019
Ansvarlig
Forretningsudvik-
ling, Politiområdet
-
NEU/KIT
Måleresultat
Ca. 400
-
24.174
1-scenarie
-
-
800
Afvigelse
-
-
23.374
Stamdata IG4 I
Gevinstnavn:
Gevinstejer:
Startdato høst:
Slutdato høst:
Prioritering af ge-
vinst:
Konklusion:
Bedre systemunderstøttelse af meddeler-
håndtering
Peter-Chresten Ekebjærg, Chefpolitiin-
spektør, Politiområdet (Oprindeligt Lene
Sørensen, chef for national efterforsk-
ningscenter)
Ukendt
1.7.2023
Primær
Sekundær
Forventet 0-scenarie:
Forventet 1-scenarie:
2,2
4,5
Forventet gevinst:
Enhed:
2,3
Karakter på en skala fra 1 til 6
Meddelerdatabasen blev ikke færdiggjort som planlagt med udgangen af Q2 2019. Det er efterfølgende be-
sluttet at ændre løsningsdesignet af sikkerehedsmæssige grunde, hvilket skyldes en prioritering af, at over-
holdelsen af de strenge krav til sikkerhed og adgang til systemet, vægtede højere end en avanceret søgefunk-
tion.
Da løsningen endnu ikke er færdigudviklet, er det ikke muligt at foretage en tilfredshedsmåling. Der forven-
tes derfor fortsat en endelig tilfredshed med løsningen på 4,5 (karakter), ved fuld implementering.
-
-
-
Afvigelser:
Yderligere høst
Væsentligste in-
teressenter for
yderligere høst:
Stamdata IG4 II
Gevinstnavn:
Gevinstejer:
Startdato høst:
Slutdato høst:
Prioritering af ge-
vinst:
Konklusion:
Bedre systemunderstøttelse af analyse (i
NEC/EAE/EAS)
Peter-Chresten Ekebjærg, Chefpolitiin-
spektør, Politiområdet (Oprindeligt Lene
Sørensen, chef for national efterforsk-
ningscenter)
1.7.2018
1.7.2023
Primær
Sekundær
Forventet 0-scenarie:
Forventet 1-scenarie:
2,9
4,5
Forventet gevinst:
Enhed:
1,6
Karakter på en skala fra 1 til 6
I forhold til den forventede gevinst på 1,6, er denne gevinst ikke realiseret, da resultatet fra spørgeskemaun-
dersøgelse viser en
gennemsnitstilfreds på 3,4, hvilket er en gevinstafvigelse på -0,6
ift. 1. års målsætning.
Dog ses der stadig at være en positiv udvikling, i forhold til baseline på 2,9.
Den fællesstatslige it-projektmodel, Digitaliseringsstyrelsen
Produkt: Gevinstrealiseringsrapport, version 2.3
[12]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 946: Spm. om Rigspolitiets supervåben har levet op til forventningerne, og i bekræftende fald bedes ministeren redegøre for, hvilke parametre dette vurderes ud fra, f.eks. øgede opklaringsrater, imødegåelse af terrortrusler- og angreb mv., samt fremsende dokumentation for denne effekt, til justitsministeren
2390656_0014.png
Afvigelser:
Yderligere høst
Væsentligste in-
teressenter for
yderligere høst:
Gevinsten er rettet mod brugere i NEC og EAE/EAS. Om end der er gennemført omfattende uddannelse, så er
der stadig et efterslæb med at få politikredsene til at arbejde mere målrettet med data i efterforskninger og
analysearbejde. At der ikke er opnået den forventede gevinst, kan være påvirket af, at organisationen stadig
er i forandring på dette punkt, og at der ikke sker den ønskede efterspørgsel på analyseprodukter, og som
resultat heraf, har analytikerne ikke den nødvendige daglige brug af systemet, der giver dem en mere positiv
oplevelse af.
Der er 56 respondenter, der har indgivet gyldige svar til denne gevinst. Til sammenligning, var der 86 respon-
denter til spørgeskemaundersøgelse ved projektopstart. Derudover, må det forventes, at der er sket perso-
naleudskiftning i de forskellige enheder side. Derfor kan det ikke udelukkes, at dette kan have en effekt på
resultatet, om end det er vanskeligt at sige i hvilken retning resultater bliver påvirket.
Gennemsnitskarakteren forventes fortsat at stige, som følge af, at organisationen går mod at blive mere in-
telligence-led og mere moden ift. anvendelse af analyser. Der arbejdes sideløbende med dette projekt på en
generel modning og opkvalificering af politiets analysekapaciteter.
-
-
Målinger
IG4 II
Før-måling
Opdateret før-
måling
Midtvejs-
Måling (1. år)
Målemetode
Spørgeskemaunder-
søgelse
Ikke foretaget
Spørgeskemaunder-
søgelse
Dato for
måling
November
2015
-
August 2019
Ansvarlig
Forretningsudvik-
ling, Rigspolitiet
-
KU/NEU
Måleresultat
2,9
-
3,4
1-scenarie
Afvigelse
-
4,0
-
-0,6
Stamdata IG4 III
Gevinstnavn:
Gevinstejer:
Startdato høst:
Slutdato høst:
Prioritering af ge-
vinst:
Konklusion:
Bedre systemunderstøttelse af efterret-
ningsarbejde (PED)
Peter-Chresten Ekebjærg, Chefpolitiin-
spektør, Politiområdet (Oprindeligt Lene
Sørensen, chef for national efterforsk-
ningscenter)
1.7.2018
1.7.2023
Primær
Sekundær
Forventet 0-scenarie:
Forventet 1-scenarie:
2,8
4,5
Forventet gevinst:
Enhed:
1,7
Karakter på en skala fra 1 til 6
Ved spørgeskemaundersøgelsen, har brugernes samlede vurdering resulteret i
gennemsnitkarakter på 3,6,
hvilket er en positiv afvigelse på 0,1, i forhold til den forventede gevinst på 3,5
som planmæssigt først skal
være realiseret 6 måneder efter implementering. Det skal hertil nævnes, at denne midtvejsmåling er gen-
nemført ca. 2 måneder efter PEDs idriftsættelse, hvoraf den ene måned var sommerferie (juli).
Det nye PED er udviklet sammen med leverandøren i samarbejde med brugerne. Selvom der er blevet udvik-
let meget løbende på systemet, for at optimere funktionaliteterne i forhold til brugenes behov, så er syste-
met udviklet ud fra en standard software, der, set i forhold til det tidligere system, har væsentlig mere analy-
tisk logik underlagt i systemets funktioner. I kommentarerne fra brugerne, er det gennemgående, at de føler
de får mere data end de ønsker, samt har flere muligheder for at finde frem til det samme svar. Systemet
kræver derfor mere analytisk kompetence at anvende, end det gamle, som var baseret mere på en lineær og
tabelbaseret indtastnings, og indhentnings logik, hvor det nye system repræsenterer en mere cirkulær og
holistisk arbejdsmetodik.
Som følge heraf, forventes det at gennemsnitsvurderingen af PED fortsat vil stige, i takt med at brugerne
vænnes til de nye funktionaliteter og workflows. Det er derfor stadig forventningen, at gennemsnitskarakte-
ren vil være 4,5 ved 1-års målingen i medio 2020.
-
-
Afvigelser:
Yderligere høst
Væsentligste in-
teressenter for
yderligere høst:
Målinger
IG4 III
Før-måling
Målemetode
Spørgeskemaunder-
søgelse
Dato for
måling
November
2015
Ansvarlig
Forretningsudvik-
ling, Politiområdet
Måleresultat
2,8
1-scenarie
-
Afvigelse
-
Den fællesstatslige it-projektmodel, Digitaliseringsstyrelsen
Produkt: Gevinstrealiseringsrapport, version 2.3
[13]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 946: Spm. om Rigspolitiets supervåben har levet op til forventningerne, og i bekræftende fald bedes ministeren redegøre for, hvilke parametre dette vurderes ud fra, f.eks. øgede opklaringsrater, imødegåelse af terrortrusler- og angreb mv., samt fremsende dokumentation for denne effekt, til justitsministeren
2390656_0015.png
Opdateret før-
måling
Midtvejs-
Måling (2 må-
neder)
-
Spørgeskemaunder-
søgelse
-
August 2019
-
KU/NEU
-
3,6
-
3,5
-
0,1
Stamdata IG4 IV
Gevinstnavn:
Gevinstejer:
Startdato høst:
Slutdato høst:
Prioritering af ge-
vinst:
Konklusion:
Bedre systemunderstøttelse af tele- og
dataanalyse
Peter-Chresten Ekebjærg, Chefpolitiin-
spektør, Politiområdet (Oprindeligt Lene
Sørensen, chef for national efterforsk-
ningscenter)
Ukendt
1.7.2023
Primær
Sekundær
Forventet 0-scenarie:
Forventet 1-scenarie:
3,2
4,5
Forventet gevinst:
Enhed:
1,3
Karakter på en skala fra 1 til 6
Afvigelser:
Yderligere høst
Væsentligste in-
teressenter for
yderligere høst:
Integrationen af historiske telefondata og aflytningsdata blev udskudt, idet der var afhængigheder til tekni-
ske afklaringer i Fønix projektet mv., hvilke var i gang, sideløbende med POL-INTEL projektet. Da disse stadig
ikke er blevet klar, samtidig med at der i mellemtiden er blevet iværksat undersøgelse af politiets håndtering
af teledata, og kvaliteten af dette, er det fortsat uvist hvornår integrationen vil finde sted.
Da løsningen fortsat ikke er implementeret, er det ikke meningsfuldt at snakke om afvigelser, da brugerne
fortsat bruger det gamle system.
-
-
Stamdata IG5 I
Gevinstnavn:
Gevinstejer:
Startdato høst:
Slutdato høst:
Prioritering af ge-
vinst:
Konklusion:
Bedre IT understøttet videndeling af ana-
lyse
Peter-Chresten Ekebjærg, Chefpolitiin-
spektør, Politiområdet (Oprindeligt Lene
Sørensen, chef for national efterforsk-
ningscenter)
1.7.2018
1.7.2023
Primær
Sekundær
Forventet 0-scenarie:
Forventet 1-scenarie:
2,8
4,5
Forventet gevinst:
Enhed:
1,7
Karakter fra 1 til 6
Spørgeskemaundersøgesen viser, at den gennemsnitlige karakter
er 3,2, hvilket er en negativ afvigelse på
0,8 i forhold til de forventede 4,0
ved 1. års måling. Stadig ses der dog en positiv udvikling, i forhold til oprin-
delig baseline på 2,8.
Kommentarer fra brugerne på dette punkt indikerer, at de savner ”publish” funktionen, som systemet er født
med, og som giver den enkelte bruger muligheden for, at lægge ”ny” data ind i systemet og publicere denne
data til andre brugere af systemet. Denne funktion har projektet dog imidlertid besluttet af udskyde aktive-
ringen af, idet der er udestående i forhold til datakvalitet og persondataretlige forhold. Som funktionen er pt.
Kan der risikeres, at blive konstrueret data i systemet, hvor det ikke muligt for en ny bruger, at evaluere vali-
diteten af den data. Dette er også erfaringen fra andre lande, der anvender den samme leverandør, at akti-
veringen af denne funktion, vil kræve et centralt kvalitetssikrings setup, idet der kan forekomme ”ukorrekt”
data i systemet. Desuden er det pt. Heller ikke muligt at tracke datas oprindelse, såfremt det manuelt bliver
lagt ind i systemet. Dette medfører en risiko for, at f.eks. data der stammer fra indgreb i meddelelseshemme-
ligheden (f.eks. telehistorik, editionsoplysninger osv.) kan blive uretmæssigt benyttet i flere efterforskninger,
såfremt det senere vurderes, at data var indhentet på ugyldigt grundlag.
At ”publish” funktionen ikke er aktiveret, betyder også, at systemet ikke bruges til sit fulde potentiale, hvilket
den lavere realisering vurderes som et resultat af. Der skal, i samarbejde med leverandøren, udvikles på løs-
ningen, således at der sikres en bedre datakvalitet, der ikke afhænger af den enkelte brugers modenhed i
forhold til datavalidering. En sådan udvikling vil kunne løse problemet vedr. Publish og gøre løsningen bedre.
Det skal dog bemærkes, at brugerne stadig kan dele oplysninger og analyseprodukter på tværs af afdelinger
og politikredse med andre funktioner, ligesom at der i løbet af 2019 bliver rullet en ny applikation ud i syste-
met til deling af analysedokumenter og oplysninger (kaldet Dossier). Det vurderes derfor, at det fulde ge-
vinstpotentiale er inden for rækkevidde, og allerede med udgangen af 2019.
Afvigelser:
Den fællesstatslige it-projektmodel, Digitaliseringsstyrelsen
Produkt: Gevinstrealiseringsrapport, version 2.3
[14]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 946: Spm. om Rigspolitiets supervåben har levet op til forventningerne, og i bekræftende fald bedes ministeren redegøre for, hvilke parametre dette vurderes ud fra, f.eks. øgede opklaringsrater, imødegåelse af terrortrusler- og angreb mv., samt fremsende dokumentation for denne effekt, til justitsministeren
2390656_0016.png
Yderligere høst
Væsentligste in-
teressenter for
yderligere høst:
Udrulningen af Dossier giver anledning til yderligere høst, idet løsningen er udrullet til SØIK også. Dette bety-
der, at politikredsene, SEØ/SEV og SØIK bl.a. kan samarbejde, dele efterforskningsoplæg og dele informatio-
ner vedr. hvidvaskunderretninger direkte i POL-INTEL. Der vil ikke længere være behov for at skulle sende
mails med vedhæftede excel-filer for at dele informationer, men både anmodning og udveksling af data kan
ske sømløst på samme platform. Løsningen gør det også muligt at auditere brug og udveksling af data.
Brugerne i politiet
Leverandøren
Center for Databeskyttelse i Politiområdet
SØIK
Målinger
IG5 I
Før-måling
Opdateret før-
måling
Midtvejsmå-
ling (1. år)
Målemetode
Spørgeskemaunder-
søgelse
-
Spørgeskemaunder-
søgelse
Dato for
måling
November
2015
-
August 2019
Ansvarlig
Forretningsudvik-
ling, Politiområdet
-
KU/NEU
Måleresultat
2,8
-
3,2
1-scenarie
-
-
4,0
Afvigelse
-
-
-0,8
Stamdata IG5 II
Gevinstnavn:
Gevinstejer:
Startdato høst:
Slutdato høst:
Prioritering af ge-
vinst:
Konklusion:
Bedre IT-understøttet videndeling i tele-
og dataanalyse
Peter-Chresten Ekebjærg, Chefpolitiin-
spektør, Politiområdet (Oprindeligt Lene
Sørensen, chef for national efterforsk-
ningscenter)
Ukendt
1.7.2023
Primær
Sekundær
Forventet 0-scenarie:
Forventet 1-scenarie:
2,6
4,5
Forventet gevinst:
Enhed:
1,9
Karakter på en skala fra 1 til 6
Afvigelser:
Yderligere høst
Væsentligste in-
teressenter for
yderligere høst:
Integrationen af historiske telefondata og aflytningsdata blev udskudt, idet der var afhængigheder til tekni-
ske afklaringer i Fønix projektet, der var i gang, sideløbende med POL-INTEL projektet. Da disse stadig ikke er
blevet klar, samtidig med at der i mellemtiden er blevet iværksat undersøgelse af politiets håndtering af tele-
data, og kvaliteten af dette, er det fortsat uvist hvornår integrationen vil finde sted.
Da løsningen fortsat ikke er implementeret, er det ikke meningsfuldt at snakke om afvigelser, da brugerne
fortsat bruger det gamle system.
-
-
Stamdata IG6
Gevinstnavn:
Gevinstejer:
Startdato høst:
Slutdato høst:
Prioritering af ge-
vinst:
Konklusion:
Bedre søgninger
Peter-Chresten Ekebjærg, Chefpolitiin-
spektør, Politiområdet (Oprindeligt Lene
Sørensen, chef for national efterforsk-
ningscenter)
1.7.2018
1.7.2023
Primær
Sekundær
Forventet 0-scenarie:
Forventet 1-scenarie:
1
11 interne datakilder og 2 eksterne
datakilder
12
Antal datakilder
Forventet gevinst:
Enhed:
Ved afslutningen af det oprindelige projekt i juli 2018, var der i POL-INTEL integreret følgende 8 databaser:
Politiets Sagsstyringssystem (POLSAS) Politiets våbenregister (PV), Kriminalregistret (KR), Centralregistret for
Motorkøretøjer (CRM) Index 2, Politiets efterforskningsstøtte database (PED), goAML (hvidvask) og SIS/Inter-
pol. Således er der integreret
8 datakilder, hvilket er en negativ afvigelse på 4, i forhold til forventede 12
datakilder
på nuværende tidspunkt.
Overordnet er det vigtigt at understrege, at politiet er gået fra enkeltstående, siloopdelte datakilder til at
kunne se 8 på et sted. Dette er allerede, som beskrevet tidligere, en enorm værdiskabelse for politiet på flere
operative niveauer, og har resulteret i opgaveløsning, der ikke tidligere ville have været mulig.
Som beskrevet i punkt 3, var der uforudsete udfordringer med flere af integrationerne, som omhandlede de
ældre registre. Dette har skabt en forsinkelse på projektet, hvor der blev nød til at fokusere på de kritisk da-
takilder. Derfor er en datakilde som Pedpoint ikke blevet integreret endnu, særligt fordi integrationen er
særligt kompleks i forhold til adgangsstyring til de enkelte sager, hvorfor den blev udskudt til senere.
Afvigelser:
Den fællesstatslige it-projektmodel, Digitaliseringsstyrelsen
Produkt: Gevinstrealiseringsrapport, version 2.3
[15]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 946: Spm. om Rigspolitiets supervåben har levet op til forventningerne, og i bekræftende fald bedes ministeren redegøre for, hvilke parametre dette vurderes ud fra, f.eks. øgede opklaringsrater, imødegåelse af terrortrusler- og angreb mv., samt fremsende dokumentation for denne effekt, til justitsministeren
2390656_0017.png
Ligeledes er hverken teledatabasen eller ANPG integreret pga. kompleksitet i data og andre prioriteringen.
Det er dog fortsat planlagt, at der skal integreres minimum én datakilde årligt til POL-INTEL, hvorfor denne
afvigelse forventes at blive mindre over tid. Ved udgangen af gevinstrealiseringsperioden (medio 2023) for-
ventes det, at der er integreret 3 yderligere datakilder, hvorfor den samlede forventede afvigelse vil være 1.
Året efter (efter gevinstrealiseringsperioden er slut) forventes denne afvigelse at falde til 0.
Yderligere høst
For de datakildere, der skulle have været integreret jf. den oprindelige PiD, så er teledata og ANPG planlagt
til at blive gennemført i 2020. Derudover er der pt. Ved at blive udfærdiget et product roadmap, over inte-
grationer i kontraktperioden frem mod 2025. Efterhåndende som disse implementeres, vil der naturligt ske
en yderligere høst.
Brugerne i politiet
Fagcentrene i politiområdet
Leverandøren
Rigspolitiets Koncern udvikling
Rigspolitiets Koncern IT
Politiområdets øverste ledelse
Væsentligste in-
teressenter for
yderligere høst:
Målinger
IG6
Før-måling
Opdateret før-
måling
Midtvejsmå-
ling
Målemetode
Opgørelse af antal
datakilder
-
Opgørelse af antal
datakilder
Dato for
måling
November
2015
-
August 2019
Ansvarlig
Forretningsudvik-
ling, Politiområdet
-
KU/NEU
Måleresultat
1
-
8
1-scenarie
-
-
12
Afvigelse
-
-
-4
5
Afledte gevinster
[Beskriv eventuelle yderligere gevinster, der er opstået som en konsekvens af projektet, men
som ikke indgik i gevinstrealiseringsplanen. Det kan fx være en skærpet opmærksomhed i or-
ganisationen på kundeservicering. Det kan også være en negativ gevinst, som ikke var forud-
set.]
Oprindeligt fokuseret meget på den analytiske del af organisationen, og mindre på det bered-
skabsfaglige, har udrulningen af POL-INTEL haft en uventet og afledt positiv effekt på områder
som beredskab, færdsel, og basis efterforskning. Finder løsningen, der fungere som et hurtigt
indhentningsværktøj, uden den stærkeste analysekapacitet, har givet ovennævnte afdelinger
et længe ønsket værktøj, det hurtigt at danne sig et overblik over fokuspersoner mm. I de sa-
ger de sidder med. Uden af have lavet en baseline, over den tid disse faggrupper tidligere
brugte på at indhente data fra diverse systemer, så er det vurderingen, baseret på observatio-
ner og tilbagemeldinger fra support besøg, seminarer mv., at det har medført en væsentlig
tidsbesparelse og et kvalitetsløft i sagsbehandlingen af lang række samfundsvigtige sager, så-
som vold og indbrud.
Udrulningen af Analyse og Finder, har haft en positiv effekt på det parallelle organisationsud-
viklingsprojekt, ILP. ILP projektet har til formål, at skabe et nyt politiparadigme, hvor politiets
skifter fra den gamle udryknings- og reaktionsbaseret model, til at blive mere data- og analy-
sedrevne. Ved den paralle udrulning af analyseplatformen, har ILP fået et praktisk redskab,
der bidrager til at skabe større fokus hos medarbejder og ledelse, på hvad det vil sige, at ar-
bejde intelligence-led. POL-INTEL, har således i en politifaglig kontekst bidraget til, at konkre-
tisere akademiske metoder til mere praktiske arbejdsgange, og har bidraget til en bedre for-
ståelse af den igangværende organisationsforandring.
6
Godkendelser
[Udfyld nedenstående skema med godkendelse af gevinstejere.]
Navn
Titel
Dato
Version
Den fællesstatslige it-projektmodel, Digitaliseringsstyrelsen
Produkt: Gevinstrealiseringsrapport, version 2.3
[16]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 946: Spm. om Rigspolitiets supervåben har levet op til forventningerne, og i bekræftende fald bedes ministeren redegøre for, hvilke parametre dette vurderes ud fra, f.eks. øgede opklaringsrater, imødegåelse af terrortrusler- og angreb mv., samt fremsende dokumentation for denne effekt, til justitsministeren
2390656_0018.png
Peter-Chresten Ekebjærg
Chefpolitiinspektør, Politiom-
rådet
7
Revisionshistorik
Revisionsdato
18-11-2019
19-11-2019
Version
1.0
1.2
Ændringer
Første udkast
Rettelser foretaget
efter kommentarer
fra TJU002 fra Kon-
cern Økonomi
Rettelser foretaget
efter kommentarer
fra OAN001
Ændringer markeret?
Nej
Nej
Forfatter
Joachim Koch, JKO037
Joachim Koch, JKO037
26-11-2019
1.3
Nej
Joachim Koch, JKO037
8
Bilag
Den fællesstatslige it-projektmodel, Digitaliseringsstyrelsen
Produkt: Gevinstrealiseringsrapport, version 2.3
[17]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 946: Spm. om Rigspolitiets supervåben har levet op til forventningerne, og i bekræftende fald bedes ministeren redegøre for, hvilke parametre dette vurderes ud fra, f.eks. øgede opklaringsrater, imødegåelse af terrortrusler- og angreb mv., samt fremsende dokumentation for denne effekt, til justitsministeren
2390656_0019.png
8.1. Bilag 1 – Gevinstdetaljeskema
Den fællesstatslige it-projektmodel, Digitaliseringsstyrelsen
Produkt: Gevinstrealiseringsrapport, version 2.3
[18]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 946: Spm. om Rigspolitiets supervåben har levet op til forventningerne, og i bekræftende fald bedes ministeren redegøre for, hvilke parametre dette vurderes ud fra, f.eks. øgede opklaringsrater, imødegåelse af terrortrusler- og angreb mv., samt fremsende dokumentation for denne effekt, til justitsministeren
2390656_0020.png
8.2. Bilag 2 – Gevinstdiagram
Den fællesstatslige it-projektmodel, Digitaliseringsstyrelsen
Produkt: Gevinstrealiseringsrapport, version 2.3
[19]