Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2381189_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Retsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2021 - 13823
JTFM
26. april 2021
REU alm. del
svar på spørgsmål nr. 854 fra Søren Sønder-
gaard (EL) og Rosa Lund (EL) stillet den 29. marts 2021 til
udenrigsministeren
Spørgsmål
Vil ministeren, idet der henvises pressemeddelelse af 22. marts 2021 fra
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol vedrørende sagerne H.F.
and M.F. v. France J.D. and A.D. v. France, redegøre for Danmarks inter-
vention i sagen, herunder fremsende kopier af eventuelle korrespondancer
og processkrifter, der måtte være blevet udvekslet mellem Danmark og
domstolen, sagens parter og biintervenienter samt andre relevante myn-
digheder, instanser og nationer?
Svar
Danmark valgte i 2020 i lighed med flere andre europæiske stater at inter-
venere i sagen H.F. and M.F. v. France (sagsnr. 24384/19). Det gjorde
Danmark af flere grunde.
For det første ligger det i tråd med regeringens linje om at have en aktiv
dialog med Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol bl.a. via inter-
ventioner. Det fremgår således også af København-erklæringen fra 2018,
som blev vedtaget under det danske formandskab for Europarådet (Co-
penhagen_Declaration_ENG.pdf (coe.int),
se pkt. 34), at deltagerstaterne
opfordres til at intervenere i relevante sager ved Den Europæiske Menne-
skerettighedsdomstol.
For det andet har spørgsmålet om, hvornår Den Europæiske Menneske-
rettighedskonvention (EMRK) har eksterritorial virkning, i visse sammen-
hænge stor praktisk betydning for en række deltagerstater til EMRK, her-
under Danmark, og det spørgsmål er centralt i sagen.
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 854: Spm. om pressemeddelelse af 22. marts 2021 fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol vedrørende sagerne H.F. and M.F. v. France J.D. and A.D. v. France, til udenrigsministeren
2
Det klare udgangspunkt er, at EMRK’s anvendelsesområde primært er af-
grænset til medlemsstatens eget territorium. Den Europæiske Menneske-
rettighedsdomstol har i sin praksis dog anerkendt, at en medlemsstat und-
tagelsesvis vil være forpligtet af EMRK, når den pågældende stat handler
uden for sit territorium og udøver effektiv kontrol over et område, offent-
lig myndighed med territorialstatens samtykke, eller fysisk og faktisk kon-
trol over individer. Der argumenteres bl.a. i det danske indlæg for, at dette
ikke er tilfældet i den konkrete situation.
Det grundlæggende synspunkt i det danske indlæg er, at Menneskeret-
tighedsdomstolen bør fastholde sin tilgang til spørgsmålet, og at deltager-
stater ikke kan være ansvarlige efter EMRK for forhold, som de ikke udø-
ver nogen effektiv kontrol over.
Det danske indlæg samt følgeskrivelser vedlægges. Yderligere dokumen-
ter, som er udvekslet med Menneskerettighedsdomstolen, vedlægges for-
troligt.
Det bemærkes, at der derudover har været kortfattede e-mailudvekslinger
mellem en række landes agenter ved Menneskerettighedsdomstolen
her-
under Danmark
med tilkendegivelse om, hvilke lande der havde til hen-
sigt at afgive indlæg. Disse e-mailudvekslinger vedlægges ikke, idet de ikke
vedrører substansen i sagen.
Det bemærkes afslutningsvist, at Danmark ikke har interveneret i sagen
J.D. and A.D. v. France (sagsnr. 44234/20).
Med venlig hilsen
Jeppe Kofod