Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2274961_0001.png
Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1754
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. oktober 2020
Politikontoret
Mie Rohde Laursen
2020-0030-4683
1616173
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk@
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1754 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. september 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Vermund (NB).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om, hvordan Ungdomskriminalitetsnævnet sikrer, at f.eks. de 12-årige, som repræsenterer de 57 sager med personfarlig kriminalitet, der er blevet behandlet i Ungdomskriminalitetsnævnet, reelt har begået den påståede kriminalitet, når de unges sager aldrig har været for en domstol, hvor der vil blive ført bevis før domsfældelse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1754 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
”Vil ministeren redegøre for antallet af unge, der har været
for
Ungdomskriminalitetsnævnet fordelt efter de unges oprindel-
sesland, nationalitet, alder, gerningstype, sanktionens art samt
tidligere straffe? Der henvises til artiklen: ”Nyt nævn stiller børn
under kriminel lavalder for dommer”, Berlingske den 6.
septem-
ber
2020.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Ungdomskriminalitetsnævnet, der har oplyst følgende:
”Ungdomskriminalitetsnævnet
træffer afgørelse i sager om børn
og unge i alderen 10-14 år, som har opholdstilladelse eller i øv-
rigt fast lovligt ophold i Danmark, og som er mistænkt for per-
sonfarlig kriminalitet, eller som er mistænkt for anden alvorlig
kriminalitet og samtidig vurderes at være i særlig risiko for at
begå yderligere kriminalitet.
Nævnet træffer desuden afgørelse i sager om unge i alderen 15-
17 år, som har opholdstilladelse eller i øvrigt fast, lovligt ophold
i Danmark, og som er dømt for personfarlig kriminalitet, eller
som er dømt for anden alvorlig kriminalitet og samtidig
vurderes at være i risiko for at begå yderligere kriminalitet.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan oplyse følgende om antallet
af børn og unge, hvorom der i perioden fra den 1. januar 2019
til den 31. august 2020 er truffet afgørelse i nævnet, fordelt på
alder, type af kriminalitet, der har dannet grundlag for henvis-
ning til nævnet, samt type af afgørelse.
Antallet af sager vedrørende børn og unge, hvorom der er truffet
afgørelse i Ungdomskriminalitetsnævnet i perioden fra den 1.
januar 2019 til den 31. august 2020, fordelt på henholdsvis alder
og kriminalitet, fremgår af tabellen nedenfor. Sager, hvori næv-
net har truffet afgørelse om afvisning, fremgår ikke af denne ta-
bel.
Det bemærkes, at den anførte alder angiver barnets eller den un-
ges alder på gerningstidspunktet, idet det er alderen på dette tids-
punkt, der er afgørende for, om der skal ske henvisning til næv-
net.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om, hvordan Ungdomskriminalitetsnævnet sikrer, at f.eks. de 12-årige, som repræsenterer de 57 sager med personfarlig kriminalitet, der er blevet behandlet i Ungdomskriminalitetsnævnet, reelt har begået den påståede kriminalitet, når de unges sager aldrig har været for en domstol, hvor der vil blive ført bevis før domsfældelse, til justitsministeren
2274961_0003.png
Kriminalitet
Personfarlig kriminalitet
- heraf brand (straffelovens §
180)
- heraf overfald tjenestemand
- heraf røveri
- heraf seksualforbrydelse
- heraf trusler
- heraf vold
- heraf øvrig personfarlig krim.
Anden alvorlig kriminalitet
- heraf brand (straffelovens §
181)
- heraf cyberkriminalitet
- heraf formueforbrydelse
- heraf hærværk
- heraf narkotika
- heraf våben
- heraf øvrig krim.
I alt
10 år
6
0
2
0
1
0
3
0
0
0
0
0
0
0
0
0
6
11 år
23
1
3
1
0
5
13
0
2
1
0
0
0
0
0
1
25
12 år
57
1
11
2
2
8
31
2
5
2
0
2
1
0
0
0
62
13 år
140
0
15
14
4
16
89
2
7
2
0
2
0
0
0
3
147
14 år
260
0
25
37
8
36
149
5
26
4
0
8
2
3
3
6
286
15 år
161
0
26
15
3
15
99
3
14
4
0
1
0
3
1
5
175
16 år
199
0
29
15
2
16
133
4
30
0
0
2
3
12
1
12
229
17 år
81
0
18
6
4
9
42
2
17
1
0
4
1
6
1
4
98
I alt
927
2
129
90
24
105
559
18
101
14
0
19
7
24
6
31
1028
Ungdomskriminalitetsnævnet fastsætter ikke en sanktion på
baggrund af den kriminalitet, som barnet eller den unge har be-
gået.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan fastsætte en foranstaltning i
form af en straksreaktion og/eller et forbedringsforløb, jf. ung-
domskriminalitetslovens §§ 12 og 13. Straksreaktionen har et
klart opdragende og dermed udviklingsmæssigt sigte. Forbed-
ringsforløbet er et længerevarende struktureret forløb med det
formål at bringe barnet tilbage i trivsel og positiv udvikling samt
væk fra den kriminelle løbebane.
I nogle tilfælde træffer nævnet afgørelse om, at der ikke skal
fastsættes foranstaltninger. Endelig kan der ske afvisning af en
sag, hvis nævnet ikke har kompetence til at behandle sagen.
En oversigt over de enkelte afgørelsestyper fremgår af følgende
tabel.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om, hvordan Ungdomskriminalitetsnævnet sikrer, at f.eks. de 12-årige, som repræsenterer de 57 sager med personfarlig kriminalitet, der er blevet behandlet i Ungdomskriminalitetsnævnet, reelt har begået den påståede kriminalitet, når de unges sager aldrig har været for en domstol, hvor der vil blive ført bevis før domsfældelse, til justitsministeren
2274961_0004.png
Afgørelsestype
Afgjorte sager i alt
Afgørelser med foranstalt-
ninger
- heraf med forbedringsforløb
- heraf med straksreaktion
- heraf med forbedringsforløb
og straksreaktion
Afgørelser om ikke at fastsætte
foranstaltninger
Afgørelser om afvisning
10 år
7
5
5
0
0
1
1
11 år
25
20
20
0
0
5
0
12 år
62
37
36
1
0
25
0
13 år
150
98
92
1
5
49
3
14 år
287
225
216
2
7
61
1
15 år
176
131
128
0
3
44
1
16 år
235
176
175
1
0
53
6
17 år
107
59
58
0
1
39
9
I alt
1049
751
730
5
16
277
21
Ungdomskriminalitetslovens §§ 13-17 angiver de forskellige
former for foranstaltninger, som Ungdomskriminalitetsnævnet
kan træffe afgørelse om som led i et forbedringsforløb. Det kan
herunder fastsættes, at barnet eller den unge skal være hjemme
på et nærmere fastsat tidspunkt, tage ophold i en ungdomsklub
eller lignende eller få udpeget en kontaktperson. Et forbedrings-
forløb kan også indebære en anbringelse uden for hjemmet.
En oversigt over antallet af de enkelte foranstaltninger, der i pe-
rioden fra den 1. januar 2019 til den 31. august 2020 er truffet
afgørelse om som led i forbedringsforløb, fremgår af tabellen
nedenfor.
Foranstaltninger i forbed-
ringsforløb
Fastsatte hjemmetidspunkter
Ophold i en ungdomsklub, ud-
dannelsessted el. lign.
(og fritidsaktivitet)
Praktisk, pædagogisk eller an-
den støtte i hjemmet
Familiebehandling eller be-
handling af problemer
Døgnophold
Aflastning
Kontaktperson
Praktiktilbud
Anden hjælp
Anbringelse
10 år
0
11 år
3
12 år
5
13 år
11
14 år
34
15 år
15
16 år
19
17 år
4
I alt
91
0
0
2
0
0
2
0
0
1
10
1
11
0
2
15
0
1
1
18
4
19
0
0
21
0
3
10
40
1
42
0
0
56
1
7
34
112
10
121
0
2
139
13
18
60
57
4
68
0
0
68
10
10
54
53
2
89
0
0
118
27
15
60
17
1
30
0
0
33
9
1
27
307
23
382
0
4
452
60
55
247
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om, hvordan Ungdomskriminalitetsnævnet sikrer, at f.eks. de 12-årige, som repræsenterer de 57 sager med personfarlig kriminalitet, der er blevet behandlet i Ungdomskriminalitetsnævnet, reelt har begået den påståede kriminalitet, når de unges sager aldrig har været for en domstol, hvor der vil blive ført bevis før domsfældelse, til justitsministeren
2274961_0005.png
Ungdomskriminalitetsnævnet kan ikke oplyse om antallet af
børn og unge, hvorom der er truffet afgørelse i nævnet, fordelt
på oprindelsesland, nationalitet og tidligere straffe.
Det følger af de persondataretlige regler, at nævnets indsamling
og registrering af oplysninger altid skal være saglig og propor-
tional, og at det er en betingelse, at det er nødvendigt for nævnet
at behandle oplysningerne.
Ungdomskriminalitetsnævnet registrerer generelt ikke oplys-
ninger i hver sag om oprindelsesland, nationalitet og tidligere
straffe. Sådanne oplysninger registreres kun, hvis der er et fag-
ligt behov herfor.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan have modtaget oplysninger
om barnet eller den unges oprindelsesland og nationalitet i for-
bindelse med behandling af sagen, herunder i relation til spørgs-
målet om, hvorvidt barnet eller den unge har opholdstilladelse
eller i øvrigt fast lovligt ophold i Danmark, hvilket er en forud-
sætning for, at sagen kan behandles i nævnet.
Nævnet kan endvidere til brug for behandlingen af sagen have
modtaget oplysninger om tidligere kriminalitet, som barnet eller
den unge er mistænkt eller dømt for.
Det er imidlertid ikke muligt, i det omfang nævnet er i besid-
delse heraf, fra det af Ungdomskriminalitetsnævnets sekretariat
anvendte sagsbehandlingssystem elektronisk at trække oplys-
ninger om oprindelsesland, nationalitet og tidligere straffe.
Det kan dog oplyses, at det vurderes, at hovedparten af de børn
og unge, hvorom der træffes afgørelse i Ungdomskriminalitets-
nævnet, er danske statsborgere.”
Justitsministeriet bemærker, at ministeriet har sendt en anmodning til Dan-
marks Statistik med henblik på at opnå bidrag til udarbejdelsen af statistiske
opgørelser af de øvrige efterspurgte oplysninger om de børn og unge, der
har fået deres sag behandlet i Ungdomskriminalitetsnævnet. Justitsministe-
riet vil orientere Folketingets Retsudvalg herom, når resultatet foreligger.
Justitsministeriet bemærker, at Ungdomskriminalitetsnævnet den 9. septem-
ber 2020 har offentliggjort sin første årsberetning, for 2019. Årsberetningen
kan
findes
Ungdomskriminalitetsnævnets
hjemmeside:
https://www.ungdomskriminalitetsnaevnet.dk/wp-content/uplo-
ads/2020/09/aarsberetning-2019.pdf
5