Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2367857_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
7. april 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Lea Elkjær Tarpgård
Sagsnr.: 2021-0030-5737
Dok.:
1890559
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 759 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 759 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. marts 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Henrik Skovgaard-Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 770: Spm. om en forælder i forbindelse med afgivelse af samtykke til evakuering af sit barn samtidig juridisk kan fraskrive sig retten til efterfølgende at blive sammenført med barnet i Danmark, til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 759 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 3. marts om hjem-
tagelse af børn i Syrien, jf. REU alm. del – samrådsspm. Å, re-
degøre for, hvad der konstituerer et samtykke i sager om hjem-
tagelser af børn fra Syrien, herunder hvilken lovgivning myn-
dighederne tager afsæt i, og om samtykket kan tilbagekaldes?”
Svar:
Efter wienerkonventionen om konsulære forbindelser har stater ret til at yde
konsulær bistand til deres egne statsborgere i tredjelande. Der følger ikke af
konventionen en pligt for staten til at yde en sådan bistand. I overensstem-
melse hermed har danske statsborgere i udlandet ikke i medfør af wiener-
konventionen retskrav på bistand til at rejse til Danmark. Danske statsbor-
gere har heller ikke et sådant retskrav efter lov om udenrigstjenesten.
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) indeholder heller
ikke en almindelig forpligtelse til, at medlemsstaterne yder konsulær bistand
– eller på anden måde intervenerer over for myndighederne i en anden stat
– på egne statsborgeres vegne.
Hvis Danmark måtte beslutte at yde bistand til evakuering af et barn, der
efter en konkret vurdering må anses for helt afhængig af en anden person,
herunder en forælder, kan det ikke afvises, at Danmark efter EMRK artikel
8 om retten til respekt for bl.a. privat- og familieliv kan være forpligtet til
også at yde bistand til forælderen. Om der består et sådant helt særligt af-
hængighedsforhold, vil bero på en konkret vurdering.
Medmindre der vurderes at bestå et sådant helt særligt afhængighedsforhold,
vil forælderen kunne give samtykke til, at barnet evakueres, uden at foræl-
deren tilbydes bistand til evakuering.
Det bemærkes i den forbindelse, at det ikke kan udelukkes, at hensynet til
barnets tarv i konkrete situationer vil tilsige, at der ikke bør søges gennem-
ført en evakuering alene af barnet. Vurderingen af barnets tarv afhænger af
en konkret afvejning i relation til det enkelte barn og barnets situation.
Det bemærkes endvidere, at hvis en forælder, der har samtykket til, at et
barn evakueres uden forælderen, efterfølgende måtte fortryde, indebærer det
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 770: Spm. om en forælder i forbindelse med afgivelse af samtykke til evakuering af sit barn samtidig juridisk kan fraskrive sig retten til efterfølgende at blive sammenført med barnet i Danmark, til udenrigsministeren
ikke, at forælderen herved opnår ret til at få bistand fra myndighederne til at
blive evakueret til Danmark.
Det bemærkes endelig, at det forhold, at en forælder, der ikke er dansk stats-
borger, giver samtykke til at barnet evakueres uden forælderen, ikke i sig
selv har betydning for forælderens mulighed for at søge om opholdstilla-
delse i Danmark (familiesammenføring med barnet). Om mulighederne for
familiesammenføring henvises der til den samtidige besvarelse af spørgsmål
nr. 773 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
En forælders samtykke til evakuering af et barn fra lejrene uden forælderen
vil kunne afgives som et frivilligt, informeret og skriftligt samtykke, hvor
betingelserne for evakueringen er beskrevet.
Det bemærkes, at Udenrigsministeriet, Udlændinge- og Integrationsministe-
riet og Social- og Ældreministeriet har været inddraget i besvarelsen af
spørgsmålet.
Side 3/3