Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
Hadforbrydelser
Kilde:
Rigsadvokatmeddelelsen
Emner:
hate-crime; racediskrimination; strafskærpelse -nedsættelse og -bortfald
Dato:
30.3.2016
Offentlig Tilgængelig:
Ja
Status:
Gældende
Udskrevet:
29.7.2020
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
Indholdsfortegnelse
1. Overblik og tjekliste
1.1. Sager om straffelovens § 266 b
1.2. Sager om lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race mv.
Sager, hvor straffelovens § 81, nr. 6, skal søges anvendt
2. Politiets efterforskning og sagsbehandling
2.1. Sager om straffelovens § 266 b
2.1.1. Skal der indledes efterforskning?
2.1.2. Opdatering i POLSAS om hadforbrydelser
2.2. Sager om lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race mv.
2.3. Sager, hvor strafskærpelse efter straffelovens § 81, nr. 6, kan være relevant
2.3.1. Efterforskning af hadmotiv
3. Forberedelse
3.1. Forelæggelse for den overordnede anklagemyndighed
3.1.1. Straffelovens § 266 b, hvor der er rejst sigtelse
3.1.2. Straffelovens § 266 b, hvor der ikke er rejst sigtelse
3.1.3. Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race mv., hvor der er
rejst sigtelse
3.1.4. Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race mv., hvor der
ikke er rejst sigtelse
3.2. Sager, hvor strafskærpelse efter straffelovens § 81, nr. 6, kan være relevant
3.2.1. Tiltalen
3.2.2. Hovedforhandling
4. Jura
4.1. Betingelser for anvendelse af straffelovens § 266 b, stk. 1
4.1.1. Offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds
4.1.2. Udtalelse eller anden meddelelse
4.1.3. Gruppe af personer
3
3
3
4
4
4
4
5
6
6
6
8
8
8
9
10
10
11
11
11
12
12
12
14
15
-1-
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
4.1.4. Trues, forhånes eller nedværdiges (grovhedskriteriet)
4.1.5. På grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller
seksuelle orientering
4.2. Betingelser for anvendelse af straffelovens § 266 b, stk. 2
(propagandavirksomhed)
4.2.1. Retspraksis vedrørende propagandavirksomhed
4.3. Forholdet til ytringsfriheden i sager om straffelovens § 266 b
4.3.1. Betydningen af EMRK art. 10
4.3.2. Retspraksis vedrørende ytringsfrihed
4.4. FNs racediskriminationskonventions krav om effektiv efterforskning
4.5. Betingelser for anvendelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på
grund af race mv.
4.6. Betingelser for anvendelse af straffelovens § 81, nr. 6
4.6.1. Indikationer for hadmotiv
5. Straf og andre retsfølger
5.1. Strafpåstanden i sager om straffelovens § 266 b
5.2. Strafpåstanden i sager om lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af
race mv.
5.3. Strafpåstanden når straffelovens § 81, nr. 6, påstås anvendt
6. Efter dom
6.1. Straffelovens § 266 b
6.2. Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race mv.
6.3. Domme til Vidensbasen
6.3.1. Domme, hvor straffelovens § 81, nr. 6, er søgt anvendt
7. Love og forarbejder
16
18
19
20
20
20
21
22
22
23
24
25
25
26
26
27
27
27
27
27
28
-2-
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
2352922_0004.png
Hadforbrydelser
Revideret 30. marts 2016
1. Overblik og tjekliste
Strafbare forhold, der har baggrund i ofrets race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle
orientering, kan være en overtrædelse af:
Straffelovens § 266 b (se pkt. 2.1., 4.1 og 4.2)
Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race mv. (se pkt. 2.2 og 4.5.)
Det kan også være relevant at anvende:
Straffelovens § 81, nr. 6, om strafskærpelse (se pkt. 2.3, 3.2 og 4.6)
1.1. Sager om straffelovens § 266 b
Politiet skal navnlig være opmærksom på følgende:
Fastlægge indholdet af udtalelsen/meddelelsen. Se
pkt. 2.1.1.
o
Formål er at afdække, om udtalelsen er af en sådan grovhed, at den er omfattet af § 266 b. Se
pkt. 4.1.4.
Fastlægge hvor, hvordan (f.eks. mundtligt på gaden eller i en blog på internettet) og over for hvem
udtalelsen/meddelelsen er fremsat. Se
pkt. 2.1.1.
o
Formål er at afdække, om udtalelsen er fremsat offentligt eller med forsæt til udbredelse i en
videre kreds. Se
pkt. 4.1.1.
Fastlægge baggrunden for udtalelsen/meddelelsen. Se
pkt. 2.1.1.
o
Formål er at afdække, om gerningsmanden havde forsæt til at true, forhåne eller nedværdige en
gruppe af personer på grund af race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller
seksuelle orientering. Se
pkt. 4.1.3.
Anklagemyndigheden skal navnlig være opmærksom på følgende:
Sikre at baggrunden for udtalelsen/meddelelsen er tilstrækkeligt belyst.
Vurdere om sagen kan afgøres med et bødeforelæg, eller om den skal indbringes for retten – eventuelt
som en domsmandssag, jf. retsplejelovens § 686, stk. 2. Se
pkt. 3.1.1.
Forelæggelsesreglerne. Se
pkt. 3.1.1.
og
pkt. 3.1.2.
1.2. Sager om lov om forbud mod forskelsbehandling på
grund af race mv.
Politiet skal navnlig være opmærksom på følgende:
Fastlægge hvad der blev sagt/udtrykt i forbindelse med, at personen blev nægtet betjening eller adgang.
-3-
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
2352922_0005.png
o
Formål er at afdække den begrundelse for afvisning, som den pågældende blev givet (f.eks.
dresscode, manglende medlemskab eller ung alder).
Undersøge relevante forhold vedrørende de øvrige gæster på diskoteket, restauranten mv. på det
tidspunkt, hvor personen blev nægtet betjening eller adgang. Se
pkt. 2.2.
o
Formål er at afdække, om den begrundelse for afvisning, der blev givet, er reel eller et udtryk
for diskrimination på grund af hudfarve, tro, seksuel orientering mv.
Anklagemyndigheden skal navnlig være opmærksom på følgende:
Sikre at baggrunden for at nægte betjening eller adgang er tilstrækkeligt belyst.
Rejse tiltale mod den person, der har udøvet forskelsbehandlingen, samt den ejer, leder eller lignende,
herunder et selskab, som måtte have pålagt en medarbejder at udøve forskelsbehandlingen.
Forelæggelsesreglerne, se
pkt. 3.1.3.
og
pkt. 3.1.4.
Sager, hvor straffelovens § 81, nr. 6, skal søges anvendt
Politiet skal navnlig være opmærksom på følgende:
Om der er indikation for et hadmotiv. Dette gælder navnlig i sager om trusler, vold eller hærværk. Se
pkt. 4.6.1.
Hvis ja, iværksætte efterforskning, der kan belyse et eventuelt hadmotiv. Se
pkt. 2.3.1.
Anklagemyndigheden skal navnlig være opmærksom på følgende:
Citere straffelovens § 81, nr. 6, i anklageskriftet/retsmødebegæringen. Se
pkt. 3.2.1.
Overveje om der er behov for særlig bevisførelse i retten i relation til at belyse motivet, f.eks.
vidneførelse af person fra interesseorganisation/forening eller særlig dokumentation.
Opfordre retten til udtrykkeligt (i dommens præmisser) at forholde sig til spørgsmålet om anvendelse af
straffelovens § 81, nr. 6. Se
pkt. 3.2.2.
Indsende domme til Vidensbasen. Se
pkt. 6.3.
2. Politiets efterforskning og sagsbehandling
2.1. Sager om straffelovens § 266 b
2.1.1. Skal der indledes efterforskning?
I sager, hvor politiet modtager en anmeldelse om overtrædelse af straffelovens § 266 b, skal der som
udgangspunkt indledes efterforskning. Der bør således bl.a. for at klarlægge formålet med og baggrunden for
udtalelsen mv. som altovervejende hovedregel foretages afhøring af den person, som har fremsat udtalelsen
eller meddelelsen, ligesom der bør ske afhøring af den forurettede (anmelder) i sagen.
-4-
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
2352922_0006.png
Kravet om afhøring gælder også, selv om det nærmere indhold af udtalelsen må anses for at ligge fast. Se
nærmere herom under
pkt. 4.4.
Afhøring kan kun undlades, hvis det er helt åbenbart, at der efter udtalelsens indhold og karakter mv. ikke
foreligger en overtrædelse af straffelovens § 266 b.
Hvad skal politiet belyse ved afhøring af sigtede og anmelder/forurettede?
Udtalelsens/meddelelsens form og indhold.
Hvor blev udtalelsen/meddelelsen fremsat.
o
Hvem – og i visse tilfælde hvor mange – har hørt/set/læst udtalelsen/meddelelsen.
o
Navnlig relevant, hvis episoden har fundet sted, hvor der ikke naturligt er andre personer til
stede, f.eks. om natten på en gade.
Baggrunden for udtalelsen/meddelelsen. Se
pkt. 4.1.3.
o
Har der – forud for at udtalelsen/meddelelsen blev fremsat – været uoverensstemmelser mellem
parterne?
o
Hvis ja, belys den nærmere karakter af uoverensstemmelserne.
Yderligere efterforskningsskridt:
Er udtalelsen/meddelelsen fremsat i medierne (aviser, TV, radio mv.) eller via internettet
(hjemmesider, blogs, sociale medier mv.)?
o
Tilvejebring en kopi/et print af den pågældende artikel, video eller lignende.
Er udtalelsen fremsat i et socialt medie på internettet, f.eks. Facebook? Se
pkt. 4.1.1.
o
Belys hvordan profilen er sat op (er den åben eller lukket?).
o
Hvis udtalelsen/meddelelsen er fremsat i et lukket forum på internettet, skal det fremgå af
rapportmaterialet, hvor mange personer der på gerningstidspunktet havde adgang til
udtalelsen/meddelelsen.
o
Belys sigtedes brug af profilen, herunder hvor længe sigtede har haft profilen.
Hvis udtalelsen/meddelelsen er fremsat direkte over for en eller flere personer, f.eks. på gaden, skal det
fremgå af rapportmaterialet:
o
Hvor mange personer (cirka) der har – eller kunne have – hørt/set udtalelsen/meddelelsen.
o
Relevante vidner (udenforstående) skal i så fald afhøres.
2.1.2. Opdatering i POLSAS om hadforbrydelser
Alle hadforbrydelser skal opdateres i POLSAS med henblik på, at Rigspolitiet kan monitere
hadforbrydelsesområdet.
Ordningen er beskrevet i Rigspolitiets nationale vejledning om registrering af hadforbrydelser, hvoraf bl.a.
fremgår følgende:
Formålet med moniteringsordningen
Beskrivelse af de enkelte søgenøgler.
-5-
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
2352922_0007.png
Rigspolitiets vejledning findes på Polnet under ”Kundeservice”, ”Forebyggelse” og ”Rundskrivelser”
(Rundskrivelse af 27.10.15).
2.2. Sager om lov om forbud mod forskelsbehandling på
grund af race mv.
I sager om lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race, hudfarve, national eller etnisk oprindelse,
tro eller seksuelle orientering skal politiet gennem efterforskningen navnlig søge at klarlægge:
Hvad blev der sagt/udtrykt i forbindelse med, at betjening eller adgang blev nægtet?
o
Formålet er at afdække, hvilken begrundelse der blev givet for den pågældende
forskelsbehandling (f.eks. dresscode, medlemskab eller alder).
Hvordan var forholdene på diskoteket, restauranten mv. på det tidspunkt, hvor personen blev nægtet
betjening eller adgang? Stemmer forholdene på stedet (f.eks. andre gæsters påklædning eller alder)
overens med begrundelsen for at afvise personen?
o
Formålet er at undersøge, om forskelsbehandlingen kan være udtryk for diskrimination på
grund af race, hudfarve, tro, seksuel orientering mv.
Hvis afvisningen er begrundet med, at den afviste ikke har overholdt stedets dresscode, skal politiet i
politirapporten
o
angive, hvis andre tilstedeværende gæster har samme type tøj på som den afviste, og
o
fremskaffe eventuel dokumentation for stedets dresscode.
Hvis afvisningen er begrundet med, at den afviste ikke har det fornødne medlemskab, skal politiet
o
undersøge, om andre tilstedeværende gæster er medlemmer, og
o
fremskaffe eventuel dokumentation for stedets krav om medlemskab.
Hvis afvisning er begrundet med, at den afviste ikke har den påkrævede alder, skal politiet
o
undersøge andre gæsters alder, og
o
fremskaffe eventuel dokumentation for stedets alderskrav
Opdatering i POLSAS om hadforbrydelser
Se herom under
pkt. 2.1.2.
2.3. Sager, hvor strafskærpelse efter straffelovens § 81,
nr. 6, kan være relevant
2.3.1. Efterforskning af hadmotiv
Politiet skal ved modtagelse af anmeldelser og under efterforskningen af straffesager være opmærksom på, om
der i den konkrete sag (typisk voldssag eller lign., men kan også være andre former for kriminalitet) er
omstændigheder, der indikerer, at lovovertrædelsen helt eller delvist kan have baggrund i andres etniske
oprindelse, tro, seksuelle orientering eller lignende – altså om der foreligger et såkaldt hadmotiv, jf.
straffelovens § 81, nr. 6.
-6-
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
2352922_0008.png
Indikationer for, at der kan være tale om et hadmotiv, er f.eks.:
Verbale tilkendegivelser vedrørende forurettedes etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering eller
lignende. Se
pkt. 4.6.
Mistænkte har et tilhørsforhold til eller sympatier for en organisation, forening mv., som tilskrives f.eks.
stærkt racistiske eller homofobiske synspunkter. Se
pkt. 4.6.
Den forurettede på gerningstidspunktet har deltaget i aktiviteter, som relaterede sig til forurettedes
etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering mv. Se
pkt. 4.6.
Oplysninger om gerningsstedet (lokalitet, der må anses for at være almindelig kendt som mødested for
personer med en bestemt etnisk oprindelse, tro eller seksuel orientering). Se
pkt. 4.6.
Se nærmere om indikatorer for et hadmotiv under
pkt. 4.6.
Efterforskningsskridt
Politiet skal, når en eller flere af disse indikatorer er til stede, eller hvis der er andre omstændigheder i sagen,
der peger i retning af et hadmotiv, under efterforskningen søge at belyse motivet nærmere. Det kan – afhængig
af sagens karakter og de konkrete omstændigheder – f.eks. ske ved følgende efterforskningsskridt:
Afhøring af forurettede, mistænkte/sigtede og eventuelle vidner til episoden.
Afhøring af mistænktes familie og bekendtskabskreds med henblik på f.eks. at afdække et tilhørsforhold
til eller sympatier for organisationer eller foreninger, der tilskrives stærkt racistiske eller homofobiske
synspunkter.
Ransagning af den mistænktes bopæl, herunder computer.
Skaffe særligt lokalkendskab eller kontakter til interesseorganisationer med henblik på eksempelvis at
få afdækket, om en bestemt lokalitet er kendt som et mødested for homoseksuelle eller personer, der
tilhører bestemte etniske grupper.
Betydning af forudgående konflikt
En forudgående konflikt mellem mistænkte/sigtede og forurettede udelukker ikke, at der samtidig kan være tale
om et hadmotiv. Det er således også en skærpende omstændighed, hvis forbrydelsen kun delvist har baggrund i
andres etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering mv. Se forarbejderne til lov nr. 218 af 31. marts 2004
(L 99 af 26. november 2003)
Krænkende udtalelser uden hadmotiv
Der kan forekomme tilfælde, hvor der i forbindelse med lovovertrædelsen er fremsat krænkende udtalelser, som
ikke i sig selv er tilstrækkeligt til, at foreligger et hadmotiv til lovovertrædelsen. Dette har i retspraksis navnlig
været tilfældet i sager, hvor konflikten opstår under forurettedes udførelse af sit hverv (f.eks. under
gennemførelse af en politiforretning eller i forbindelse med billetkontrol), og hvor det på baggrund af
omstændighederne i sagen må antages, at det udelukkende er den pågældendes udførelse af sit hverv, der er
årsagen til lovovertrædelsen. Henvisning til redegørelse om retspraksis se under
pkt. 4.6.1.
Eksempler fra retspraksis på krænkende udtalelser uden hadmotiv:
U 2008.65Ø, hvor tiltalte udøvede vold mod en buschauffør efter straffelovens § 119, stk. 1, og
samtidig kaldte ham for bl.a. ”perker” og ”perkersvin” og bl.a. fremkom med bemærkningen ”hvorfor
kommer I her til landet?”. Landsretten fandt, at volden – uanset de samtidig fremsatte krænkende
udtalelser – ikke med den fornødne sikkerhed kunne anses for at have baggrund i buschaufførens
-7-
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
2352922_0009.png
etniske oprindelse, men udelukkende skyldtes irritation over, at buschaufføren ikke var stoppet og
havde taget tiltalte med. Straffelovens § 81, nr. 6, fandt således ikke anvendelse.
U 2009.83Ø, hvor tiltalte havde udøvet vold mod en togrevisor efter straffelovens § 119, stk. 1, og
samtidig kaldt forurettede for ”perker”. Tiltalte havde bl.a. forklaret, at han var ”stangstiv”, og at han
havde kaldt forurettede for ”perker”, som var en fællesbetegnelse, han brugte om alle udlændinge, uden
at han lagde noget i det. Landsretten fandt – uanset tiltaltes udtalelser under overfaldet – ikke grundlag
for at forhøje straffen i medfør af straffelovens § 81, nr. 6, idet det ikke fandtes bevist, at overfaldet
havde baggrund i togrevisorens etniske oprindelse.
Opdatering i POLSAS om hadforbrydelser
Se herom under
pkt. 2.1.2.
3. Forberedelse
3.1. Forelæggelse for den overordnede anklagemyndighed
Politidirektøren skal forelægge følgende sager for de regionale statsadvokater og/eller Rigsadvokaten:
Sager om overtrædelse af straffelovens § 266 b.
Sager om overtrædelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race mv.
De nærmere regler om forelæggelse for den overordnede anklagemyndighed er beskrevet under
pkt. 3.1.1.-
3.1.4.
3.1.1. Straffelovens § 266 b, hvor der er rejst sigtelse
Forelæggelse for Rigsadvokaten
Politidirektøren skal i sager om overtrædelse af straffelovens § 266 b, hvor der er rejst sigtelse, forelægge sagen
for Rigsadvokaten med en indstilling om tiltalespørgsmålet. Forelæggelsen skal ske gennem statsadvokaten.
Tiltalerejsning
Hvis det indstilles, at der rejses tiltale, skal der tillige udarbejdes et udkast til anklageskrift.
Hvis Rigsadvokaten tiltræder indstillingen, sendes sagen til politikredsen, som udfærdiger anklageskrift, jf.
afsnit i rigsadvokatmeddelelsen om
Forelæggelse og indberetning mv.
-8-
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
2352922_0010.png
I de tilfælde, hvor der rejses tiltale mod personer omfattet af medieansvarsloven, følger Rigsadvokatens
tiltalekompetence også af medieansvarslovens § 28. I disse sager udfærdiger Rigsadvokaten en tiltaleresolution,
der træder i stedet for et anklageskrift. Politikredsen videresender tiltaleresolutionen til retten.
Det bemærkes, at der i sager, som indbringes for retten med påstand om bøde, skal medvirke domsmænd, hvis
sagen må anses for at være af særlig indgribende betydning for tiltalte eller af særlig offentlig interesse, jf.
retsplejelovens § 686, stk. 2. Højesteret har i U 1999.1731H udtalt, at sager om overtrædelse af bl.a.
straffelovens § 266 b i almindelighed må anses for at være af særlig indgribende betydning for tiltalte eller af
særlig offentlig interesse. På denne baggrund skal det i hver enkelt sag om overtrædelse af straffelovens § 266 b
konkret vurderes, om sagen bør afvikles som en domsmandssag.
Påtaleopgivelse
Hvis Rigsadvokaten beslutter at opgive påtale, udfærdiger Rigsadvokaten en afgørelse om påtaleopgivelse og
underretter sigtede og andre, der må antages at have en rimelig interesse heri, om påtaleopgivelsen, jf.
retsplejelovens § 724, stk. 1, 1. og 2. pkt.
Ændret subsumption
Hvis Rigsadvokaten beslutter at henføre forholdet under en anden straffebestemmelse end straffelovens § 266 b,
udfærdiger Rigsadvokaten som udgangspunkt en påtaleopgivelse. Der skal ske underretning af sagens parter på
samme måde som anført umiddelbart ovenfor. Der skal ske underretning af sagens parter, således som det er
anført umiddelbart ovenfor. Det skal dog tillige fremgå af påtaleopgivelsen, at sagen ikke er afsluttet, og at den
bliver sendt tilbage til politiet for at blive behandlet efter en anden straffebestemmelse. Sagen vil i så fald blive
sendt tilbage til politidirektøren med bemærkning om, at sagen kan færdigbehandles i henhold til den ændrede
subsumption.
3.1.2. Straffelovens § 266 b, hvor der ikke er rejst sigtelse
Forelægges for statsadvokaten
Sager, hvor politidirektøren finder, at en anmeldelse om overtrædelse af straffelovens § 266 b bør afvises efter
retsplejelovens § 749, stk. 1, eller hvor der efter § 749, stk. 2, 1. pkt., ikke findes grundlag for at fortsætte
efterforskningen, skal forelægges for statsadvokaten med en indstilling om, hvorfor anmeldelsen bør afvises,
eller efterforskningen indstilles.
Statsadvokaten underretter parterne
Hvis statsadvokaten tiltræder indstillingen, udfærdiger statsadvokaten en afgørelse om afvisning af anmeldelsen
eller indstilling af efterforskningen og underretter forurettede og andre, der må antages at have rimelig interesse
heri, om afgørelsen, jf. retsplejelovens 749, stk. 3. Det skal i den forbindelse fremgå, at afgørelsen kan påklages
til Rigsadvokaten.
Orientering af Rigsadvokaten
Rigsadvokaten skal orienteres om alle sager, hvor anmeldelsen afvises, eller efterforskningen indstilles i medfør
af retsplejelovens § 749, stk. 1, eller stk. 2, 1. pkt. Underretning skal ske ved fremsendelse af en kopi af
-9-
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
2352922_0011.png
afgørelsen, anmeldelsen samt andre relevante dokumenter, herunder kopi af de udtalelser eller meddelelser, som
sagen vedrører.
3.1.3. Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af
race mv., hvor der er rejst sigtelse
Forelæggelse for statsadvokaten
Politidirektøren skal i alle sager om overtrædelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race
mv., hvor der er rejst sigtelse, forelægge sagen for statsadvokaten med en indstilling om tiltalespørgsmålet.
Tiltalerejsning
Hvis det indstilles, at der rejses tiltale, skal der tillige udarbejdes et udkast til anklageskrift.
I de tilfælde, hvor det indstilles, at der rejses tiltale, og statsadvokaten kan tiltræde indstillingen, sendes sagen til
politidirektøren, som udfærdiger anklageskrift og indbringer sagen for retten.
Det bemærkes, at det følger af lovens § 3, at der kan pålægges selskaber bødeansvar for overtrædelse af § 1. Der
bør rejses tiltale mod såvel den person, som udøver forskelsbehandlingen, som den ejer, leder eller lignende,
herunder et selskab, som måtte have pålagt en medarbejder at udøve forskelsbehandlingen.
Påtaleopgivelse
Hvis statsadvokaten beslutter at opgive påtale, udfærdiger statsadvokaten en afgørelse om påtaleopgivelse og
underretter sigtede og andre, der må antages at have en rimelig interesse heri, om afgørelsen, jf. retsplejelovens
§ 724, stk. 1, 1. og 2. pkt.
Ændret subsumption
Hvis statsadvokaten beslutter at henføre forholdet under en anden straffebestemmelse end bestemmelserne i lov
om forbud mod forskelsbehandling på grund af race mv., udfærdiger statsadvokaten som udgangspunkt en
påtaleopgivelse. Der skal ske underretning af sagens parter, således som det er anført umiddelbart ovenfor. Det
skal dog tillige fremgå af påtaleopgivelsen, at sagen ikke er afsluttet, og at den bliver sendt tilbage til politiet for
at blive behandlet efter en anden straffebestemmelse. Sagen vil i så fald blive sendt tilbage til politidirektøren
med bemærkning om, at sagen kan færdigbehandles i henhold til den ændrede subsumption.
3.1.4. Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af
race mv., hvor der ikke er rejst sigtelse
Forelæggelse for statsadvokaten
- 10 -
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
2352922_0012.png
Alle sager, hvor politidirektøren finder, at en anmeldelse om overtrædelse af lov om forbud mod for-
skelsbehandling på grund af race mv. bør afvises efter retsplejelovens § 749, stk. 1, eller hvor der efter § 749,
stk. 2, 1. pkt., ikke findes grundlag for at fortsætte efterforskningen, skal forelægges for statsadvokaten med en
indstilling om, hvorfor anmeldelsen bør afvises, eller efterforskningen indstilles.
Statsadvokaten underretter parterne
Hvis statsadvokaten tiltræder indstillingen, udfærdiger statsadvokaten en afgørelse om afvisning af anmeldelsen
eller indstilling af efterforskningen og underretter forurettede og andre, der må antages at have rimelig interesse
heri, om afgørelsen, jf. retsplejelovens 749, stk. 3. Det skal i den forbindelse fremgå, at afgørelsen kan påklages
til Rigsadvokaten.
3.2. Sager, hvor strafskærpelse efter straffelovens § 81,
nr. 6, kan være relevant
3.2.1. Tiltalen
Anklagemyndigheden skal inden tiltalerejsning være opmærksom på, hvorvidt der i den konkrete sag er
omstændigheder, der indikerer, at forbrydelsen helt eller delvist kan have baggrund i andres etniske oprindelse,
tro, seksuelle orientering eller lignende, jf. pkt. 2.3.
Hvis dette er tilfældet, skal anklagemyndigheden sikre, at dette motiv er belyst i tilstrækkeligt omfang under
efterforskningen. Hvis et eventuelt hadmotiv ikke er søgt afdækket i tilstrækkelig grad, skal
anklagemyndigheden sende sagen retur til politiet med henblik på yderligere efterforskning af motivet.
Hvis motivet efter anklagemyndighedens vurdering er belyst tilstrækkeligt, og betingelserne for at anvende
straffelovens § 81, nr. 6, må anses for opfyldt, skal straffelovens § 81, nr. 6, som udgangspunkt citeres i
anklageskriftet/retsmødebegæringen. Endvidere skal der i fornødent omfang indkaldes vidner og ske
bevisførelse i øvrigt, der kan belyse dette aspekt af sagen.
3.2.2. Hovedforhandling
Under hovedforhandlingen skal anklagemyndigheden være opmærksom på følgende:
Under bevisførelsen skal et eventuelt hadmotiv belyses ved f.eks. afhøring af vidner og dokumentation
af relevante oplysninger herom.
Anklagemyndigheden bør modsætte sig et eventuelt krav fra tiltalte om at føre bevis for rigtigheden af
f.eks. beskyldninger om grov kriminalitet. Der vil i den forbindelse kunne henvises til U 2000.2234H,
hvor Højesteret tilkendegav, at der ikke havde været grundlag for at give tiltalte adgang til den ønskede
bevisførelse, der bl.a. havde til formål at godtgøre, at tiltaltes udtalelser hvilede på videnskabelige
undersøgelser.
- 11 -
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
2352922_0013.png
Under proceduren vedrørende straffastsættelsen skal et eventuelt hadmotiv fremhæves som en skær-
pende omstændighed. Det gælder også i tilfælde, hvor straffelovens § 81, nr. 6, ikke er citeret i
anklageskriftet, men hvor betingelserne for anvendelse af bestemmelsen ikke desto mindre må anses for
opfyldt.
Retten skal opfordres til i dommen at forholde sig udtrykkeligt til spørgsmålet om anvendelse af
straffelovens § 81, nr. 6, således at der gennem retspraksis bliver skabt et bedre kendskab til
anvendelsen af bestemmelsen.
4. Jura
4.1. Betingelser for anvendelse af straffelovens § 266 b,
stk. 1
Betingelserne for anvendelse af straffelovens § 266 b, stk. 1, er beskrevet under pkt. 4.1.1.-4.1.5., hvor de
enkelte elementer i bestemmelsen gennemgås bl.a. med eksempler fra retspraksis.
Utrykte domme fra 2000 og frem er angivet med det nummer, som dommene har i Rigsadvokatens
praksisoversigt om overtrædelse af straffelovens § 266 b. Oversigten findes på Anklagemyndighedens
hjemmeside (www.anklagemyndigheden.dk) og i
Vidensbasen.
4.1.1. ”Offentligt eller med forsæt til udbredelse i en
videre kreds”
Det er en betingelse for at kunne anvende straffelovens § 266 b, at udtalelsen eller meddelelsen er fremsat
offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds.
I skemaet nedenfor er anført forskellige tilfælde, hvor der er redegjort for, om en udtalelse mv. må anses for at
være omfattet af betingelsen om at være fremsat offentligt mv.
Hvor er
udtalelsen/meddelelsen
fremsat?
På offentlige møder, i
aviser, radio og tv og i
elektroniske udgaver af
disse medier.
Omfattet af
betingelsen?
Eksempler fra retspraksis
Omfattet.
- 12 -
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
2352922_0014.png
I offentlige debatfora på
hjemmesider og blogs
samt på Facebook og
lignende sociale medier.
Som hovedregel
omfattet.
Hvis udtalelsen er
fremsat i et forum,
der ikke er offentlig
tilgængeligt, fx
lukket Facebook
profil, skal
udtalelsen være
fremsat med forsæt
til udbredelse i en
videre kreds. Det
nødvendiggør bl.a.
krav om
dokumentation af,
hvor mange personer
der har adgang til
profilen eller
forummet, og
hvordan profilen er
sat op, med henblik
på at vurdere, om der
er forsæt til at
udbrede udtalelsen til
en videre kreds.
Som hovedregel
omfattet (dog kan
der være tilfælde,
hvor udtalelsen ikke
er fremsat med
forsæt til udbredelse
i en videre kreds).
Dom nr. 1.2.9. > Domfældelse
(udtalelser på tiltaltes blog).
U 2014.73V > Domfældelse
(gengivelse på tiltaltes blog af en
andens udtalelser).
U 2003.2259V > Domfældelse (sang
lagt på tiltaltes hjemmeside).
Dom nr. 1.4.9. > Frifindelse (udtalelse
fremsat som kommentar til et opslag på
anden persons Facebook profil.
Landsretten fandt, at der ikke var
forsæt til udbredelse til en videre kreds.
Der var ikke i sagen oplysninger om,
hvordan profilen var sat op, og hvor
mange personer der havde adgang til
profilen).
Til journalister i
anledning af interviews
mv.
Dom 1.4.1. > Frifindelse (udtalelser
fremsat til en tredje person, mens en
journalist var til stede. Landsretten
udtalte, at journalisten ikke havde bedt
om et interview eller i øvrigt gjort det
klart for tiltalte, at hans udtalelser ville
blive gengivet ordret i avisen. Det
havde således ikke fremstået som
overvejende sandsynligt for tiltalte, at
hans udtalelser ville blive udbredt til en
videre kreds).
Dom 1.4.6. > Frifindelse (udtalelser
fremsat inde i forældrenes plejebolig på
et plejehjem, hvor de blev overhørt af
en person inde i plejeboligen og en
person, der uden tiltaltes vidende
befandt sig på et offentligt gangareal på
plejehjemmet).
Over for en
enkeltperson på steder,
der ikke er offentligt
tilgængelige (f.eks. i et
undersøgelsesrum på et
hospital, en detention,
en privat bolig, en taxa
eller en privat have).
Over for en
enkeltperson på
Som hovedregel ikke
omfattet.
Efter
omstændighederne
Dom 1.2.6. > Domfældelse (udtalelser
ved busstoppested i overværelse af ca.
- 13 -
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
2352922_0015.png
offentligt tilgængelige
steder (f.eks. på gaden, i
et offentligt
transportmiddel, i en
forretning, på en
restaurant og på en
station).
omfattet (efter
retspraksis er det i
denne situation
normalt en
betingelse, at
udtalelsen er
overhørt af flere
tilfældige
udenforstående, og at
det må have stået den
person, der har
fremsat udtalelsen,
klart, at dette ville
være tilfældet - eller
at han/hun i øvrigt
har handlet
forsætligt).
10 udenforstående personer).
Dom 1.1.12. > Domfældelse (råbte i
offentlig bus i overværelse af en del
udenforstående personer).
Dom 1.2.8. > Domfældelse (råbte i en
shawarmabar i overværelse af flere
personer).
Dom 1.1.31. > Domfældelse
(udtalelser fremsat utallige gange på
banegård i flere personers påhør og
over en længere periode).
Dom 1.1.32. > Domfældelse (råbte til
sikkerhedsvagt foran ambassade i flere
personers påhør)
I en lukket kreds af
personer, f.eks. i
bestyrelsen i en forening
eller lignende.
Som hovedregel ikke
omfattet.
Dom 1.4.2. > Frifindelse (udtalelser
fremsat efter en fodboldkamp inde i en
bus, hvor spillerne fra det rivaliserende
hold befandt sig. Retten fandt, at
udtalelserne, der var fremsat under
omstændigheder, hvor de kun kunne
høres af en begrænset kreds, ikke var
fremsat offentligt).
Se eksempler
pkt. 4.1.2.
(”Udtalelse
eller anden meddelelse”).
Symbolanvendelse over
for enkeltpersoner.
Kan være omfattet.
4.1.2. ”Udtalelse eller anden meddelelse”
Udtrykket ”udtalelse eller anden meddelelse” omfatter både skriftlige og mundtlige udtryksformer. Ved ordene
”anden meddelelse” udvides bestemmelsen til at omfatte udtryksformer, der ikke kan betegnes som udtalelser,
f.eks. billeder eller karikaturer.
Handlinger, der indebærer anvendelse af almenkendte racistiske symboler, kan være en overtrædelse af § 266 b.
Som eksempler fra retspraksis kan nævnes:
U 1994.993/1Ø, hvor placeringen af et brændende kors ved vejen ud for et hus beboet af en tyrkisk
familie, blev anset for ”en anden meddelelse” i straffelovens § 266 b’s forstand.
- 14 -
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
2352922_0016.png
Dom 1.1.14., hvor afbildning af tre hagekors på murværket til en grillbar tilhørende en mand af tyrkisk
herkomst blev anset for en overtrædelse af straffelovens § 266 b.
4.1.3. ”Gruppe af personer”
Efter straffelovens § 266 b, stk. 1, skal der være tale om en udtalelse, hvorved ”en gruppe af personer” trues,
forhånes eller nedværdiges.
Ikke enhver gruppering af mennesker er omfattet af begrebet ”en gruppe af personer”. Gruppen af personer,
som forhånes mv., kan således blive så stor/mangfoldig, at udtalelsen ikke anses for en overtrædelse af § 266 b.
En gruppe af personer i § 266 b’s forstand skal have et fælles træk/karakteristikum og dermed udgøre en
”bestemt” gruppe for at være omfattet af bestemmelsen.
Fra retspraksis kan der henvises til nedenstående afgørelse, hvor ”personer, der ikke er danskere” ikke udgjorde
en ”gruppe af personer” i § 266 b’s forstand:
TfK 2013.967V, hvor (Resumé)
opklæbning på et vindue i en indisk restaurant af to klistermærker med billedet af et hagekors og teksten
»Danmark for danskerne« samt besiddelse af tilsvarende klistermærker, herunder med ordlyden
”Raceblanding er folkemord” ikke blev anset for en overtrædelse af straffelovens § 266 b, stk. 1.
Landsretten lagde herved vægt på, at udsagnene ikke indeholdt en nedværdigelse eller forhånelse af en
gruppe personer på grund af deres race, hudfarve, nationale oprindelse eller etniske oprindelse, og at
personer, der ikke er danskere, ikke udgør »en bestemt gruppe af personer« i straffelovens § 266 b's
forstand. Landsretten fandt ikke, at den omstændighed, at klistermærkerne var forsynet med hagekors,
og at de var blevet opsat på en ”etnisk” restaurant kunne føre til, at udsagnene udgjorde en overtrædelse
af straffelovens § 266 b.
Udtalelser rettet mod en enkeltperson må, hvis de ikke kan ses som udtryk for forhånelse mv. af den gruppe, til
hvilken den pågældende hører, bedømmes i henhold til straffelovens almindelige regler om freds- og
ærekrænkelser. Se herom i forarbejderne til § 266 b (FT 1970-71, Tillæg A, sp. 1187-88 og betænkning nr.
553/1969, s. 34).
Hvorvidt en udtalelse rettet mod en enkeltperson tillige må anses som udtryk for en trussel, forhånelse eller
nedværdigelse af en gruppe af personer, beror på en samlet konkret vurdering af udtalelsens indhold, den
situation, hvori udtalelsen fremsættes, samt baggrunden for udtalelsen.
Tilfælde vedrørende enkeltpersoner
I det følgende er nævnt forskellige typer af tilfælde, hvor der er redegjort for, om udtalelser eller meddelelser
fremsat over for enkeltpersoner må anses for at være omfattet af betingelsen om at være en nedværdigelse,
forhånelse mv. af en gruppe af personer.
- 15 -
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
2352922_0017.png
Udtalelser/meddelelser fremsat over for enkeltpersoner, som gerningsmanden ikke har nogen anledning
til at rette henvendelse til, og som gerningsmanden ikke har nogen forudgående relation til, vil ofte
være omfattet.
o
Dom 1.1.5. Domfældelse (på offentlig gade til en tilfældig kvinde af irakisk afstamning råbt:
”Rejs hjem, hvor du kommer fra. Rejs hjem til Khomeini. Unge indvandrere voldtager og
voldtager. Frit Europa”).
o
Dom 1.1.12. Domfældelse (i en offentlig bus over for en gruppe somaliske piger, der var
passagerer i bussen, råbt: ”Perkersvin”, ”sorte so”, ”sorte svin” og ”skrub hjem til det land I
kommer fra”).
o
Dom 1.2.6. Domfældelse (ved et busstoppested i overværelse af ca. 10 udenforstående uden
anledning eller forudgående kontakt sagt til en kvinde: ”Sig til dit perkerafkom, at de skal lade
være med at glo”).
Udtalelser/meddelelser fremsat under et skænderi, en konflikt eller lignende mellem to (eller flere)
personer, når skænderiet ikke er begrundet i det forhold, at den forurettede person tilhører en bestemt
gruppe af personer omfattet af straffelovens § 266 b, er normalt ikke omfattet. Udtalelserne må som
udgangspunkt antages at have karakter af skældsord, der tager sigte på at fornærme den forurettede
personligt. I en sådan situation vil udtalelserne normalt ikke være fremsat med forsæt til at true, forhåne
eller nedværdige den gruppe af personer, som den forurettede tilhører.
o
F.eks. sager, hvor der er tale om længerevarende nabostridigheder, eller sager, der udspringer af
færdselsmæssige uoverensstemmelser. Udtalelserne vil, når sådanne omstændigheder
foreligger, i stedet kunne være omfattet af straffelovens almindelige regler om freds- og
ærekrænkelser.
Udtalelser/meddelelser fremsat over for visse personer, der handler i offentlig tjeneste eller hverv, og
som i kraft af deres hverv er særligt udsat for udtalelser, som kan være af truende, forhånende eller
nedværdigende karakter, er normalt ikke omfattet, hvis det drejer sig f.eks. om polititjenestemænd,
togførere, buschauffører, fængselsbetjente mv., og det på baggrund af omstændighederne i sagen må
lægges til grund, at udtalelserne er fremsat på grund af disse personers udførelse af deres tjeneste eller
hverv og ikke f.eks. på grund af disse personers race, tro eller seksuelle orientering.
o
F.eks. gennemførelse af en politiforretning eller billetkontrol. I sådanne tilfælde må der antages
at være tale om skældsord mv. rettet mod den pågældende enkelte offentlige ansatte som følge
af utilfredshed med vedkommendes udførelse af sit arbejde og ikke en udtalelse rettet mod
f.eks. den etniske gruppe, som den forurettede tilhører. Det vil i stedet – afhængigt af
udtalelsernes karakter – kunne være relevant at rejse tiltale for overtrædelse af straffelovens §
119, stk. 1, eller § 121.
Udtalelser/meddelelser fremsat over for privatansatte vagter, dørmænd og butiksdetektiver mv., der på
grund af karakteren af deres arbejde er særligt udsat for sådanne udtalelser, er normalt ikke omfattet,
hvis det på baggrund af omstændighederne i sagen må lægges til grund, at udtalelserne er fremsat på
grund af de pågældendes udøvelse af deres erhverv og ikke f.eks. på grund af disse personers race eller
seksuelle orientering.
4.1.4. ”Trues, forhånes eller nedværdiges”
(grovhedskriteriet)
Udtalelsen eller meddelelsen skal have karakter af en trussel, forhånelse eller nedværdigelse (grovhedskriteriet).
Dette indebærer, at visse udtalelser mv. falder uden for det strafbare område.
På baggrund af forarbejderne til bestemmelsen, kan der opstilles følgende generelle indskrænkninger i det
strafbare område:
Forhold af mindre grovhed.
Videnskabeligt fremsatte teorier om racemæssige, nationale eller etniske forskelligheder.
- 16 -
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
2352922_0018.png
Udtalelser, der ikke falder i egentlig videnskabelig sammenhæng, men på anden måde som led i en
saglig debat.
Se forarbejderne til straffelovens § 266 b (FT 1970-71, Tillæg A, sp. 1187-88 og betænkning nr. 553/1969, s.
34).
Disse indskrænkninger i anvendelsesområdet har til formål at sikre, at der ved anvendelsen af straffelovens §
266 b tages fornødent hensyn til ytringsfriheden. Hensynet til ytringsfriheden blev yderligere understreget ved,
at udtrykket ”gøres til genstand for nedsættende omtale” i det oprindelige forslag til formulering af § 266 b
under Folketingets behandling af lovforslaget blev ændret til ”nedværdiges” (FT 1970-71, Tillæg B, sp. 3001).
Strafbarheden beror på en generel vurdering af, om de relevante udsagn i den konkrete sammenhæng kan anses
for egnede til at fremkalde frygt (trusler) eller virke forhånende og/eller nedværdigende. Strafbarheden
afhænger ikke af, om den pågældende gruppe rent faktisk har følt sig truet, forhånet eller nedværdiget.
Udtryk, der indebærer, at gruppen generelt mangler værdi som mennesker
Det følger af retspraksis, at udtalelser, der indebærer, at en bestemt gruppe generelt mangler værdi som
mennesker, som udgangspunkt opfylder grovhedskriteriet i straffelovens § 266 b. Det gælder f.eks. ved negativt
ladede sammenligninger med dyr.
Som eksempler på domme om sammenligninger med dyr, hvor grovhedskriteriet blev anset for opfyldt, kan
bl.a. nævnes følgende afgørelser:
Dom 1.1.6. (”yngler som rotter”)
Dom 1.1.11. (”formere sig som rotter”)
Dom 1.1.12. (”perker svin, sorte so, sorte svin”)
Dom 1.1.16. (”den eneste forskel på muhamedanere og rotter er, at rotter ikke får socialhjælp”)
Dom 1.1.24. (”du ligner en abe”, ”det er meget værre, at du er fra Marokko – I er en flok aber” mv.)
Dom 1.1.31. (”alle sorte skal ud af landet”, ”sorte svin”, ”abe”,” tag ned og spis bananer i
palmetræerne” mv.)
Herudover er der i en række sager sket domfældelse ved sammenligninger med sygdomme. Som eksempler
herpå kan henvises til følgende afgørelser:
U 1999.296V (”De sorte breder sig alle steder. Det er ligesom en kræftsygdom!”)
U 1995.887H (jøder betegnet som en pest)
Generaliserende påstande om grov kriminalitet
Generaliserende påstande om grov kriminalitet er efter retspraksis som udgangspunkt tilstrækkeligt til, at
grovhedskriteriet må anses for opfyldt.
- 17 -
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
Som eksempler på domfældelser i anledning af beskyldninger om grov kriminalitet kan henvises til følgende
afgørelser:
Dom nr. 1.1.5. (”unge indvandrere voldtager og voldtager”)
Dom 1.1.7. (”nej til flere muhammedaner-voldtægter”)
Dom 1.1.9. (”massevoldtægter, grov vold, bandekriminalitet”)
Dom 1.2.1. (”kun er her for at indsmigre sig, indtil de er stærke nok til at henrette os”)
Dom 1.2.7. (”især muslimerne, der laver vold, kriminalitet og begår voldtægt”)
Eksempel på frifindelse:
U 1980.465Ø (”fremmedarbejderne misbruger vort socialsystem”)
Andre tilfælde
Af andre eksempler på sager, hvor grovhedskriteriet er anset for opfyldt, kan bl.a. nævnes følgende afgørelser:
Dom 1.1.2. (hvor tiltalte som tilskuer til en fodboldkamp gentagne gange råbte: ”Dem, der hader
negere, klapper nu” og klappede)
Dom 1.2.6. (hvor det blev anset for strafbart til en kvinde i børnenes påhør at udtale: ”Sig til dit
perkerafkom, at de skal lade være med at glo på mig”)
4.1.5. ”På grund af sin race, hudfarve, nationale eller
etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering”
Det er en betingelse for at kunne anvende straffelovens § 266 b, at forhånelsen mv. sker på grund af race,
hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering. På baggrund af forarbejderne
redegøres der i det følgende for den nærmere forståelse af disse begreber.
Race
Med ”race” henvises der ifølge forarbejderne til den inddeling, der foretages i antropologien af men-
neskeslægten på grundlag af arvelige egenskaber.
Etnisk oprindelse
Med ”etniske oprindelse” henvises til en inddeling på grundlag af kulturelle kendetegn i modsætning til ”race”.
National oprindelse
Med ”national oprindelse” forstås formentlig en persons tilhørsforhold til en nation eller oprindelse i denne
nations befolkning, og der skal i den forbindelse næppe udelukkende lægges vægt på statsborgerskab.
- 18 -
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
2352922_0020.png
Tro
Begrebet ”tro” er ikke nærmere defineret i forarbejderne. Det må være naturligt at anse de former for tro, som
alle anerkendte trossamfund i Danmark bekender sig til, for omfattet. Det kan også tænkes, at andre former for
tro, der ikke er anerkendt i Danmark, og som udspringer af f.eks. natur- eller trolddomsbaserede trossystemer,
kan være omfattet af begrebet. Der ses ikke at være taget stilling hertil i retspraksis.
Seksuel orientering
Udtrykket ”seksuelle orientering” skal efter forarbejderne forstås en persons lovlige seksuelle adfærd og
indstilling. Udtrykket tager navnlig sigte på homoseksualitet, men dækker også f.eks. transvestitisme.
4.2. Betingelser for anvendelse af straffelovens § 266 b,
stk. 2 (propagandavirksomhed)
Straffelovens § 266 b, stk. 2, om propagandavirksomhed som strafskærpende omstændighed blev indsat i
straffeloven ved lov nr. 309 af 17. maj 1995 om ændring af straffeloven.
Begrebet ”propaganda” forstås som udøvelsen af en vis systematisk, intensiv eller vedvarende virksomhed med
henblik på at påvirke meningsdannelsen.
Følgende forhold kan tale for at henføre forholdet under stk. 2:
Hvis overtrædelsen af § 266 b er begået af flere i forening. Dette gælder navnlig, hvis de pågældende
personer har samvirket i mere end en enkeltstående situation, herunder hvis de tilhører samme forening
eller organisation, og fremsættelsen af ytringer af den omhandlede karakter må anses for at være sket
som led i den pågældende organisations virke.
Mere omfattende udbredelse af ytringer. Der må i den forbindelse navnlig lægges vægt på, om
ytringerne er fremsat i et medie, der indebærer en større udbredelse, eksempelvis et trykt skrift, radio,
tv, internettet eller andet elektronisk medie.
Grovhedskriteriet efter stk. 1
Der er med bestemmelsen ikke tilsigtet en udvidelse af det strafbare område i forhold til stk. 1, herunder
forudsætningen om, at ytringen skal være af en vis grovere karakter.
Når forholdet har karakter af propagandavirksomhed, skal der imidlertid foretages en helhedsvurdering, således
at en systematisk anvendelse af stærkt negativt ladede udtalelser og påstande vedrørende bestemte grupper af
personer, der er beskyttet af bestemmelsen, efter omstændighederne kan føre til, at kravet om grovhed må anses
for opfyldt, selv om de enkelte udtalelser mv. ikke isoleret set fuldt ud opfylder dette krav.
Se forarbejderne til straffelovens § 266 b, stk. 2,
(L 46 af 9. november 1994, de specielle bemærkninger til § 1).
- 19 -
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
2352922_0021.png
4.2.1. Retspraksis vedrørende propagandavirksomhed
Der er i retspraksis vedrørende straffelovens § 266 b, stk. 2, bl.a. lagt vægt på, om udtalelserne:
hidrører fra medlemmer af en politisk organisation,
er fremsat som led i udbredelsen af denne organisations politiske holdninger,
er fremkommet igennem en længere periode, og
har til formål at påvirke meningsdannelsen.
Som eksempler på domme, hvor der er sket domfældelse for overtrædelse af straffelovens § 266 b, stk. 2, kan
nævnes:
Dom 2.2.1., hvor en artikel var lagt ud på en politisk listes hjemmeside på internettet.
U 2003.1428Ø (dom 2.2.3), hvor en forening på internettet og på løbesedler havde udbredt udtalelser
omfattet af § 266 b.
U 2003.1947Ø (dom 2.2.4.), hvor medlemmer af en politisk organisation fremstillede annonce og
plakater.
U 2004.734H (dom 2.2.5.), hvor udtalelserne var fremsat som led i en valgkamp og på den pågældende
politikers hjemmeside.
Dommene 2.2.6. og 2.2.7., hvor udtalelserne, der var fremsat på et debatmøde, i et fjernsynsprogram og
i radioudsendelser, vedrørte et emne, som den pågældende i en årrække havde udtalt sig om, og havde
til formål at påvirke meningsdannelsen.
Som eksempler på domme, hvor der er sket frifindelse for overtrædelse af straffelovens § 266 b, stk. 2, kan
nævnes:
Dom 1.1.8., hvor retten ikke fandt det godtgjort, at fremsættelsen af udtalelserne i et debatindlæg på et
politisk partis hjemmeside havde karakter af propagandavirksomhed.
Dom 1.1.13., hvor retten lagde vægt på, at der var tale om en privat hjemmeside, og at tiltalte ikke
havde foretaget foranstaltninger med henblik på, at et stort antal personer skulle besøge hjemmesiden
eller blive gjort opmærksom på denne.
Utrykte domme fra 2000 og frem er angivet med det nummer, som dommene har i Rigsadvokatens oversigt
over retspraksis vedrørende overtrædelse af straffelovens § 266 b. Oversigten findes på Anklagemyndighedens
hjemmeside (www.anklagemyndigheden.dk) og i
Vidensbasen.
4.3. Forholdet til ytringsfriheden i sager om straffelovens
§ 266 b
4.3.1. Betydningen af EMRK art. 10
Straffelovens § 266 b skal fortolkes i lyset af artikel 10 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
(EMRK), som indeholder en beskyttelse af ytringsfriheden. Beskyttelsen er ikke absolut, idet der kan foretages
- 20 -
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
indgreb i retten til ytringsfrihed, hvis betingelserne i artikel 10, stk. 2, er opfyldt, dvs. hvis et indgreb i
ytringsfriheden er nødvendig i et demokratisk samfund ud fra nærmere angivne formål.
Af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis vedrørende artikel 10 fremgår bl.a., at politikeres ret
til ytringsfrihed tillægges meget stor betydning. Domstolen har således udtalt, at mens retten til ytringsfrihed er
vigtig for enhver, er den i særdeleshed vigtig for folkevalgte politikere, idet de repræsenterer deres vælgere,
henleder opmærksomheden på vælgernes interesser og forsvarer deres interesser. Indgreb i en valgt politikers
ytringsfrihed vil derfor blive undergivet en meget intensiv prøvelse af Domstolen ved vurderingen af, om
indgrebet er nødvendigt i et demokratisk samfund.
Der skal i den enkelte sag foretages en konkret proportionalitetsafvejning af, om et indgreb i ytringsfriheden kan
anses for at være nødvendigt i et demokratisk samfund. Et indgreb kan f.eks. være begrundet i hensynet til at
beskytte en gruppe af personer mod racediskriminerende udtalelser, og der skal i sådanne tilfælde foretages en
afvejning af hensynet til ytringsfriheden over for hensynet til at beskytte grupper af personer mod sådanne
racistiske ytringer mv.
Hensynet til ytringsfriheden indebærer ikke, at f.eks. politikere ikke kan straffes for udtalelser omfattet af
straffelovens § 266 b. Der foreligger således en række afgørelser fra bl.a. Højesteret, hvor danske politikere er
blevet straffet for overtrædelse af straffelovens § 266 b. Se pkt. 4.3.2.
4.3.2. Retspraksis vedrørende ytringsfrihed
Det fremgår af retspraksis, at der skal foretages en konkret vurdering af, om udtalelsen er omfattet af
straffelovens § 266 b, således som bestemmelsen skal fortolkes i lyset af artikel 10 i EMRK.
Politikeres udtalelser
Eksempler på domme, hvor danske politikere er straffet for overtrædelse af straffelovens § 266 b, er:
U 2000.2234H (stifter af politisk parti samt i flere perioder medlem af Folketinget)
U 2003.1947Ø (fire medlemmer af politisk organisation)
U 2003.2435V (udtalelser fremsat på politisk partis landsmøde)
U 2004.734H (spidskandidaten for et politisk parti)
Dom 1.1.7. (næstformand i politisk parti)
Dom 1.2.7. (kandidat for politisk parti)
Journalisters videreformidling af udtalelser
Hensynet til ytringsfriheden kan også få betydning f.eks. i sager, hvor journalister formidler udtalelser, der er
fremsat af andre. Et eksempel herpå:
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols afgørelse i sagen Jersild mod Danmark (23/9 1994), hvor
en journalist i tv-programmet ”Søndagsavisen” interviewede nogle ”Grønjakker”, der fremkom med en
række udtalelser omfattet af straffelovens § 266 b. Domstolen fandt, at hensynet til ytringsfriheden i den
foreliggende sag måtte veje tungere end hensynet til at beskytte medlemmerne af de befolknings-
grupper, som de ”mere end krænkende” udtalelser rettede sig imod. Domstolen anførte i den forbindelse
- 21 -
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
bl.a., at det var en afgørende omstændighed ved sagen, at journalisten ikke selv fremkom med de
krænkende udtalelser.
Udtalelser som provokation, happening eller kunst
U 2014.73V, hvor det udgjorde en overtrædelse af straffelovens § 266 b, stk. 1, ved som led i en debat
om politik og religion i Mellemøsten i en blog at have gengivet en andens strafbare udtalelser, som
tiltalte i den forbindelse gjorde til sine egne udtalelser.
4.4. FN’s racediskriminationskonventions krav om
effektiv efterforskning
På baggrund af konklusionerne i to klagesager, der er behandlet af FN’s Racediskriminationskomité, bør der i
sager om overtrædelse af straffelovens § 266 b, uanset at det nærmere indhold af udtalelsen må anses for at
ligge fast, som altovervejende hovedregel foretages en afhøring af de personer, der er involveret i sagen.
I de to klagesager – Gelle mod Danmark fra marts 2006 (klagesag nr. 34/2004) og Adan mod Danmark fra
august 2010 (klagesag nr. 43/2008) – har komitéen givet udtryk for, at det udgør en krænkelse af FN’s
Racediskriminationskonvention, hvis der ikke gennemføres en effektiv efterforskning med henblik på at
beslutte, om der er sket en racediskriminerende handling.
Begge sager drejede sig om udtalelser fremsat af politikere i anledning af, at Dansk Somalisk Forening var
blevet hørt over et lovforslag om forbud mod kvindelig omskæring. I den ene sag havde en politiker i et
læserbrev udtrykt kritik af, at foreningen var blevet hørt, og i den anden sag havde en anden politiker i en
radioudsendelse tilsluttet sig denne kritik. Eftersom den ene udtalelse blev fremsat i et læserbrev og den anden i
en radioudsendelse, lå indholdet af udtalelserne fast. I den første sag blev der efter en juridisk vurdering ikke
indledt en egentlig efterforskning i anledning af anmeldelsen. I den anden sag blev efterforskningen indstillet i
medfør af retsplejelovens § 749, stk. 2, under henvisning til, at ”udtalelsen ikke gik ud over den særligt
vidtgående ytringsfrihed, som gælder for politikere om kontroversielle samfundsanliggender”. Ingen af de to
politikere blev afhørt forud for afgørelsen af sagerne.
Dokumentations- og rådgivningscenteret om racediskrimination (DRC) klagede over afgørelserne til Komiteen,
som fandt, at Danmark havde krænket artikel 2, stk. 1, litra d, og artikel 4 i FN’s
Racediskriminationskonvention ved ikke at gennemføre en effektiv efterforskning med henblik på at beslutte,
om der var sket en racediskriminerende handling eller ej.
4.5. Betingelser for anvendelse af lov om forbud mod
forskelsbehandling på grund af race mv.
Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race mv. trådte i kraft i 1971 for at muliggøre Danmarks
ratifikation af FN´s Racediskriminationskonvention. Loven blev ændret i 1987, hvor diskriminationsgrunden
”seksuel orientering” blev indsat.
- 22 -
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
2352922_0024.png
Efter § 1 i loven omfatter forbuddet mod diskrimination enhver betjening eller ydelse, der i erhvervsmæssigt
eller almennyttigt øjemed stilles til rådighed for almenheden.
Omfattet af bestemmelsen er f.eks.
ydelser fra salgs-, reparations- og serviceindretninger af enhver art, uanset deres karakter af butik,
værksted, klinik eller lignende,
adgang til læge- og tandlægebehandling,
adgang til advokat- og arkitektbistand,
adgang til befordring af enhver art med befordringsmidler, der udbydes til almenheden,
adgang til betjening i restauranter, hoteller, pensionater mv., og
erhvervsmæssigt salg og udlejning – herunder fremleje – af fast ejendom, lejlighed eller del heraf samt
udlejning inden for almennyttige boligselskaber.
Virksomheden behøver ikke at være indehaverens hovederhverv, og det er uden betydning, om den giver
og/eller tilsigter at give overskud. Bestemmelsen omfatter den, der udøver eller giver ordre til udøvelse af
forskelsbehandling, uanset om han eller hun er den ansvarlige for virksomheden eller blot er ansat.
Nægtelse af betjening foreligger såvel ved udtrykkeligt afslag på en fremsat anmodning som ved undladelse
uden egentligt afslag.
Krav om højere pris eller på andre måder ugunstigere vilkår over for personer af bestemte racer eller lignende er
omfattet af bestemmelsen, jf. udtrykket ”på samme vilkår som for andre”.
Loven omfatter ikke uagtsomt forhold, jf. § 2.
Det følger af § 3, at der kan pålægges selskaber bødeansvar for overtrædelse af § 1. Vedrørende tiltalerejsning
mod selskaber se under
pkt. 3.1.3.
Se forarbejderne til lov nr. 289 af 9. juni 1971 – nu lov nr. 626 af 29. september 1987 (FT 1970-71, Tillæg A,
sp. 1167-68 og betænkning nr. 553/1969, s. 35-37).
4.6. Betingelser for anvendelse af straffelovens § 81, nr. 6
Det fremgår af straffelovens § 81, nr. 6, at det ved straffens fastsættelse i almindelighed skal indgå som en
skærpende omstændighed, at gerningen har baggrund i andres etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering eller
lignende.
Bestemmelsen skal anvendes i tilfælde, hvor forbrydelsens motiv helt eller delvis kan tilskrives forhold som
offerets etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering eller lignende.
- 23 -
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
2352922_0025.png
Bestemmelsen er ikke begrænset til bestemte forbrydelsestyper eller tilfælde, hvor gerningsmandens motiv har
været at true, forhåne eller nedværdige en person eller gruppe af personer. Bestemmelsen vil efter
omstændighederne også kunne anvendes f.eks. på økonomisk kriminalitet, der begås med henblik på at støtte en
racistisk organisation, som gerningsmanden er medlem af.
Fortolkningen af ordene ”etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering eller lignende” skal ske med
udgangspunkt i straffelovens § 266 b.
Bestemmelsen finder anvendelse både ved fastsættelse af bødestraf og fængselsstraf.
Se i øvrigt i forarbejderne til lov nr. 218 af 31. marts 2004
(L 99 af 26. november 2003, de specielle
bemærkninger til § 1, nr. 2/§ 81, nr. 6)
Rigsadvokaten afgav i april 2008 en
Redegørelse om anvendelse af straffelovens § 81, nr. 6 og nr. 7, samt sager
om overtrædelse af forbud mod forskelsbehandling på grund af race mv.
Redegørelsen indeholder en nærmere
gennemgang af anvendelsen af bl.a. straffelovens § 81, nr. 6, i retspraksis.
4.6.1. Indikationer for hadmotiv
Der kan – på baggrund af retspraksis – udpeges en række indikationer for, at der foreligger et hadmotiv.
Utrykte domme er angivet med det nummer, som dommene har i Rigsadvokatens
Redegørelse fra om
anvendelse af straffelovens § 81, nr. 6 og nr. 7, samt sager om overtrædelse af forbud mod forskelsbehandling
på grund af race mv.
Mundtlige tilkendegivelser
Oplysninger om, at den mistænkte umiddelbart inden, under eller i forlængelse af lovovertrædelsen fremkom
med (negative) tilkendegivelser vedrørende forurettedes etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering eller
lignende.
Eksempler fra retspraksis:
Dom nr. 3, hvor der opstod diskussion om, hvorvidt forurettede var homoseksuel. Den tiltalte
opfordrede forurettede til at kysse sig, hvorefter han nikkede forurettede en skalle. Retten fandt det
bevist, at volden i hvert fald delvist havde baggrund i forurettedes seksuelle orientering.
Dom nr. 6, hvor tiltalte umiddelbart inden voldsudøvelsen spurgte forurettede, om han var
homoseksuel, hvilket forurettede bekræftede, og retten fandt på denne baggrund, at der forelå
skærpende omstændigheder, jf. § 81, nr. 6.
- 24 -
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
2352922_0026.png
Plakater, graffiti mv.
Oplysninger om, at den mistænkte har opsat plakater eller lavet graffiti eller lignende på gerningsstedet eller
andre steder, der henviser til en organisation eller forening, der tilskrives f.eks. stærkt racistiske eller
homofobiske synspunkter.
Mistænktes tilhørsforhold/sympatier
Oplysninger om, at den mistænkte har et tilhørsforhold til eller sympatier for en organisation, forening mv., der
tilskrives stærkt racistiske eller homofobiske synspunkter.
Eksempler fra retspraksis:
U 2007.1679Ø, hvor tiltalte i en sag om bl.a. vold efter straffelovens § 244 mod en person af anden
etnisk herkomst end dansk, var iført en T-shirt med påskriften ”Dansk Front”. Straffen blev skærpet
under henvisning til straffelovens § 81, nr. 6.
Dom nr. 1, hvor tiltalte i en sag om bl.a. forsøg på vold efter straffelovens § 245, jf. § 21, mod en
person af anden etnisk herkomst end dansk var iført en T-shirt med påskriften ”Patriot”, ligesom den
pågældende var medlem af foreningen Dansk Front. Også i denne sag blev straffen skærpet under
henvisning til straffelovens § 81, nr. 6.
Forurettedes forhold mv. eller gerningsstedet
Oplysninger om, at
forurettede på tidspunktet for lovovertrædelsen deltog i en aktivitet, som relaterede sig til forurettedes
etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering (f.eks. en bøn, et møde eller en demonstration),
forurettede forud for episoden har været udsat for chikane, f.eks. i form af negative mails, telefonopkald
eller verbale overfald på grund af sin etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering,
lovovertrædelsen var rettet mod eller fandt sted på en lokalitet, der må anses for at være almindelig
kendt som mødested for personer med en bestemt etnisk oprindelse, tro eller seksuel orientering (f.eks.
kirke, moske, synagoge, kulturhuse, beværtninger eller bestemte parker), eller
der tidligere har været lignende episoder på eller rettet mod den samme lokalitet.
5. Straf og andre retsfølger
5.1. Strafpåstanden i sager om straffelovens § 266 b
Strafpåstanden for overtrædelse af straffelovens § 266 b, stk. 1, skal i førstegangstilfælde som udgangspunkt
være bøde. Sagerne kan efter omstændighederne afgøres ved, at tiltalte vedtager et udenretligt bødeforelæg. Se
pkt. 3.1.1.
om indbringelse for retten under medvirken af domsmænd.
Ved overtrædelse af straffelovens § 266 b, stk. 2, jf. stk. 1, om propagandavirksomhed, skal anklage-
myndigheden i almindelighed nedlægge påstand om frihedsstraf.
- 25 -
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
2352922_0027.png
Der henvises i øvrigt til oversigten over retspraksis vedrørende sager om overtrædelse af straffelovens § 266 b
Hadforbrydelser (straffelovens § 266 b) - praksisoversigt.
5.2. Strafpåstanden i sager om lov om forbud mod
forskelsbehandling på grund af race mv.
Der skal som udgangspunkt nedlægges påstand om bødestraf i sager om overtrædelse af forbuddet mod
forskelsbehandling på grund af race mv.
Hvis der er grundlag for at rejse tiltale mod både den person, der har udøvet forskelsbehandling, og en
ejer/leder, herunder en juridisk person, skal der nedlægges påstand om, at ejeren/lederen idømmes en skærpet
bøde.
Fra retspraksis kan nævnes:
I U 1999.1286Ø blev en dørmand idømt en bøde på 1.000 kr. for at have nægtet en person adgang til et
diskotek på grund af dennes etniske oprindelse.
I U 2003.2438V blev en pizzariaejer for overtrædelse af § 1, stk. 1, idømt en bøde på 5.000 kr. for at
have nægtet at sælge pizzaer til tyskere og franskmænd.
I U 2004.641V blev to dørmænd for overtrædelse af § 1, stk. 2, idømt hver en bøde på 1.000 kr. for at
have nægtet en eller flere personer adgang til en restaurant. Endvidere blev bestyreren idømt en bøde på
5.000 kr. og bevillingshaveren (et aktieselskab) en bøde på 10.000 kr. for henholdsvis at have pålagt og
udstedt retningslinjer til dørmændene om at modvirke, at der i restaurationen skete grupperinger af
personer, der havde anden etnisk oprindelse end dansk.
I Retten i Hillerøds dom af 10. december 2008 blev en vicevært idømt en bøde på 500 kr., idet han ikke
ville leje et forsamlingshus ud til en familie på grund af familiens etniske oprindelse.
I U 2009.2068Ø blev en dørmand idømt en bøde på 1.000 kr. for at have nægtet 5 personer af bra-
siliansk afstamning adgang til restauranten på grund af deres etniske oprindelse.
Københavns Byrets udeblivelsesdom af 24. august 2010, hvor et diskotek blev idømt en bøde på 10.000
kr. ved som bevillingshaver at have været ansvarlig for, at dørmænd, der var ansat ved diskoteket,
nægtede flere personer adgang til diskoteket på grund af deres etniske oprindelse.
5.3. Strafpåstanden når straffelovens § 81, nr. 6, påstås
anvendt
I de sager, hvor straffelovens § 81, nr. 6, påstås anvendt, skal anklagemyndigheden som udgangspunkt
nedlægge påstand om en straf, der er højere end det sædvanlige strafniveau for kriminalitet af den pågældende
art.
Det bemærkes i den forbindelse, at der kan foreligge formildende omstændigheder, som kan påvirke
strafpåstanden i den modsatte retning. Det beror i øvrigt på en konkret vurdering, hvilken indflydelse motivet
bør have på strafudmålingen i de konkrete sager.
- 26 -
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
2352922_0028.png
Vedrørende retspraksis kan der henvises til Rigsadvokatens
Redegørelse om anvendelse af straffelovens § 81,
nr. 6 og nr. 7, samt sager om overtrædelse af forbud mod forskelsbehandling på grund af race m.v.
6. Efter dom
6.1. Straffelovens § 266 b
Domme om overtrædelse af straffelovens § 266 b skal sendes til orientering til Rigsadvokaten og den
statsadvokat, som sagen har været forelagt gennem.
Rigsadvokaten skal inddrages i overvejelser vedrørende eventuel anke af domme. Spørgsmålet kan forelægges
Retsafdelingen telefonisk.
6.2. Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af
race mv.
Domme om overtrædelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race mv. skal sendes til
orientering til statsadvokaten.
Statsadvokaten skal inddrages i overvejelser vedrørende eventuel anke af domme. Spørgsmålet kan forelægges
statsadvokaten telefonisk.
6.3. Domme til Vidensbasen
6.3.1. Domme, hvor straffelovens § 81, nr. 6, er søgt
anvendt
Det skal overvejes, om dommen, er egnet til at indgå i anklagemyndighedens Vidensbase.
En dom kan være egnet til Vidensbasen, hvis den belyser strafniveauet eller praksis for rettighedsfrakendelse
inden for et sagsområde, eller hvis dommen belyser problemstillinger af generel/principiel betydning for
retstilstanden. Samtidig kan en dom være egnet, hvis den vedrører et område, som ikke allerede er dækket på
Vidensbasen. Domme, hvor straffelovens § 81, nr. 6, er anvendt, vil normalt være egnet til at indgå i
Vidensbasen.
- 27 -
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
2352922_0029.png
Kun endelige domme må indsendes til Vidensbasen.
Skemaer til indsendelse af domme til Vidensbasen findes i Vidensbasen på AnklagerNet.
7. Love og forarbejder
Straffelovens § 266 b
Betænkning nr. 553/1969 om forbud mod racediskrimination
FN’s Racediskriminationskonvention af 21. december 1965
Lov nr. 288 af 9. juni 1971
FT 1970/71, Tillæg A, sp. 1183 ff.
FT 1970/71, Tillæg B, sp. 3001ff.
Lov nr. 357 af 3. juni 1987
o
L 196 af 12. februar 1987
Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race mv.
Lov nr. 289 af 9. juni 1971
Folketingstidende 1970/71, Tillæg A, sp 1167 og 1183
Lov nr. 626 af 29. september 1987
o
L 196 af 12. februar 1987
Straffelovens § 81, nr. 6
Lov nr. 218 af 31. marts 2004
o
L 99 af 26. november 2003
- 28 -