Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2352920_0001.png
Lærervejledning
E
MNE:
HADFORBRYDELSER
Udfærdiget af: Signe M. Hansen,
august 2020.
Feedback: Grethe Bach Pedersen,
den 190820
Indledning / Målet med undervisningen:
Formålet med undervisningen er helt overordnet, at de studerende gennem undervisningen opnår en
større forståelse for og viden inden for sagskategorien hadforbrydelser. Undervisningen skal klæde
den studerende på til at sagsbehandle en hadforbrydelse, herunder håndtering af anmeldelsen, gen-
nemførsel af gerningsstedsundersøgelsen, den videre efterforskning samt at skrive en fyldestgøren-
de rapport. Undervisningen skal ligeledes sætte fokus på, at den data, som indsamles under sagsbe-
handlingen, opdateres korrekt, så grundlaget for monitering og analyse på området bliver bedst mu-
ligt.
Læringsmål:
Lektionen skal understøtte del- og læringsmål fra forløbsbeskrivelserne. De specifikke læringsmål
for denne lektion skal skrives her ud fra: viden, færdigheder, kompetencer.
Efter endt undervisning skal den studerende:
Viden:
Vide hvad en hadforbrydelse er og definitionen herfor.
Demonstrere kendskab til Straffelovens § 81 stk. 6 samt § 266 b og Loven om forbud mod
forskelsbehandling.
Demonstrere kendskab til særlige forhold inden for efterforskning, opdatering og sagsbe-
handling af en hadforbrydelse.
Være bevidst om det store mørketal, der findes inden for sagskategorien, samt hvorfor det
forholder sig sådan.
Kompetencer:
Kunne sondre mellem de forskellige hadforbrydelser, der falder ind under Straffelovens § 81
stk. 6 og § 266 b samt Loven om forbud mod forskelsbehandling.
Kunne optage en anmeldelse af en hadforbrydelse på en tilfredsstillende måde.
Kunne gennemføre sagsbehandlingen af en hadforbrydelse, herunder efterforskningen og
opdateringen deraf.
Side
1
af
4
SEMESTER
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
2352920_0002.png
Lærervejledning
E
MNE:
HADFORBRYDELSER
Færdigheder:
Kunne anvende sin viden og sondre mellem de forskellige hadforbrydelser, der falder ind
under Straffelovens § 81 stk. 6 og § 266 b samt Loven om forbud mod forskelsbehandling.
Kunne anvende sin viden og optage en anmeldelse af en hadforbrydelse på en tilfredsstillen-
de måde.
Anvende sin viden om de særlige forhold, der findes i efterforskningen, opdateringen og i
sagsbehandlingen af en hadforbrydelse.
Didaktikken
Hvordan skal undervisningen foregå:
Didaktikken på semester 3 skal tage afsæt i den studerendes erfaringer og kompetencer. Den stude-
rende skal så vidt muligt arbejde med afsæt i egne læringsbehov. Undervisningen skal være prak-
sisnær, og der skal være fokus på en anvendelsesorienteret tilgang.
Ambitionen skal være at skabe en helhedsforståelse for politiprofessionen gerne gennem tværfaglig
undervisning.
Undervisningen er tilrettelagt således, at den studerendes erfaringer fra semester 2 bringes i spil
over for teorien gennem samtale/diskussioner på gruppe- og klasseniveau.
Yderligere er undervisningen tilrettelagt således, at de studerende får konkrete værktøjer, eksem-
pelvis i forhold til opdateringen af en hadforbrydelse, som har en direkte kobling til politiarbejdet.
Fokuspunkter i undervisningen:
Der kan drages paralleller til lektionen om modborgerskab, men da modborgerskab først præsente-
res for de studerende
i narkoforløbet, skal koblingen ske ”bagudrettet”.
Workflow for undervisning: (Beskriv forberedelse, indhold og opsamling/afrunding?)
Beskrivelse af den praktiske gennemførsel af lektionen.
o
Gennemførsel af debat ud fra vedlagte PP-show om hadforbrydelser.
(1 t 30 min - inkl. 15 min pause.)
o
Gruppearbejde (1 t - inkl. 15 minutters pause)
o
Kahoot (15 min)
o
Opsamling (15 min)
Undervisningsmateriale:
o
PP-show
”Hadforbrydelser”.
o
Word-dokument
“Gruppearbejde Hadforbrydelser”
Side
2
af
4
SEMESTER
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
2352920_0003.png
Lærervejledning
E
MNE:
HADFORBRYDELSER
Ovenstående dokumenter kan findes på følgende sti: J-drevet
→ National HR Partner → Politisko-
len → Grunduddannelse → Ny sem. 3 → Mappe 1. → Mappe 3. → Hadforbrydelser.
o
Lærervejledning Hadforbrydelser.
Ovenstående lærervejledning kan findes på følgende sti: J-drevet
→ National HR Partner → Politi-
skolen → Grunduddannelse → Ny sem. 3 → Mappe 1. → Mappe 4.
o
Kahoot om Hadforbrydelser.
Kahooten findes
www.kahoot.com
Log ind med: Brugernavn: smennec, Kodeord: Læring01.
Yderligere til undervisningen:
Forberedelsesmateriale.
Find materialer til emnet under stien: J-drevet
→ National HR Partner → Politiskolen → Grundud-
dannelse → Ny sem. 3 → Mappe 1. → Mappe 3. → Hadforbrydelser → Litteratur.
I mappen ligger:
o
o
o
o
o
o
o
Hadforbrydelser i Danmark
Relevante og kommenterede paragraffer
Levevilkår LGBT
Nydanskere i Nattelivet
Offerrapporten 2005-2018
Politiets årsrapport 2018 (Hadforbrydelser)
Rigsadvokatmeddelelsen om Hadforbrydelser.
Yderligere kan det anbefales, at man kigger ind på Det Kriminalpræventives Råds hjemmeside un-
der hadforbrydelser.
Forberedelse til de studerende:
De studerende skal forud for lektionen have læst:
De kommenterede straffelovsparagraffer § 81 stk. 6 og 266 b. De relevante paragraffer er til-
føjet til forberedelsesmaterialet.
Orienteret sig i: Rigsadvokatmeddelelsen om Hadforbrydelser, Politiets årsrapport fra 2018
samt kigge på Det Kriminalpræventives Råds hjemmeside om hadforbrydelser. Rigsadvo-
katmeddelelsen samt årsrapporten er lagt op i forberedelsesmaterialet.
Side
3
af
4
SEMESTER
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 724: Spm. om oversendelse af en kopi af det materiale, der bruges ifm. undervisning om hadforbrydelser på politiuddannelsen, til justitsministeren
2352920_0004.png
Lærervejledning
E
MNE:
HADFORBRYDELSER
De studerende kan med fordel se den indledende YouTube-video hjemmefra og gøre sig tanker om
denne, inden de møder op til undervisning. Dog ligger linket videoen i PP-showet, hvis det viser
sig, at der er mange, som ikke har set den.
Side
4
af
4
SEMESTER
3