Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2319358_0001.png
Dato:
12. januar 2021
Kontor:
Sikkerhedskontor II
Sagsbeh: Sarah Skafte-Vaaben-
gaard
Sagsnr.: 2018-0035-0034
Dok.:
1715435
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmålene J-L
fra Folketingets Retsudvalg den 13. november 2020
Samrådsspørgsmål J:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor man ikke straks ophører den ulovlige
masselogning af danskernes teledata, når EU-Domstolens afgørelse af 6.
oktober 2020 præciserer, at reglerne er i strid med EU-retten og ikke kan
opretholdes midlertidigt, jf. artiklen "Justitsministeren blæser på EU-trak-
taten trods tre domme: »Telebranchen skal stadig logge og udlevere oplys-
ninger«" fra Version2 den 11. november 2020?
Samrådsspørgsmål K:
Vil ministeren redegøre for teleselskabernes retsstilling i forhold til afgø-
relsen, herunder hvordan ministeren forventer selskaberne kan agere, efter
det er fastslået og præciseret, at deres praksis - også midlertidigt - er i strid
med EU-retten, men den danske stat pålægger dem at fortsætte denne prak-
sis, jf. artiklen "Justitsministeren blæser på EU-traktaten trods tre domme:
»Telebranchen skal stadig logge og udlevere oplysninger«" fra Version2
den 11. november 2020?
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 516: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 14/1-21 om logningsbekendtgørelsen, til justitsministeren
Samrådsspørgsmål L:
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt regeringen med det lovforslag, som
ifølge ministeren fremsættes i februar 2021, planlægger at ændre reg-
lerne, således at de vil være i overensstemmelse med EU-retten og regler
om retten til privatliv, jf. artiklen "Justitsministeren blæser på EU-trak-
taten trods tre domme: »Telebranchen skal stadig logge og udlevere op-
lysninger«" fra Version2 den 11. november 2020?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
[Indledning]
Tak for spørgsmålene.
De danske logningsregler er et emne, der står højt på min
dagsorden som justitsminister, fordi logning er et helt af-
gørende efterforskningsredskab for politiet og PET.
Den 6. oktober 2020 afsagde EU-Domstolen dom i sa-
gerne om de franske og belgiske logningsregler. Det er
en afgørelse, vi længe har ventet på.
[Dommen af 6. oktober 2020]
Og lad mig her indledningsvist lige skitsere, hvad dom-
men indebærer.
Dommen af 6. oktober 2020 fastslår, at vi ikke kan på-
lægge teleudbyderne at logge tele- og trafikoplysninger
på den måde, som vi gør i dag. Den indebærer ikke et
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 516: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 14/1-21 om logningsbekendtgørelsen, til justitsministeren
2319358_0003.png
opgør med logning generelt. Men de danske regler om
logning er nødt til at blive ændret.
Det er ikke nogen hemmelighed, at dommen ikke var det,
vi fra regeringens side havde håbet på.
Det er vurderingen, at dommen indebærer, at vi efter en
ændring af logningsreglerne ikke kan pålægge teleudby-
derne at logge tele- og trafikoplysninger med henblik på
at bekæmpe almindelig kriminalitet.
Politiet vil altså komme til at miste adgang til potentielt
vigtige loggede oplysninger i en lang række sager. Også
sager i hvilke loggede oplysninger i dag spiller en helt
central rolle.
Det betyder, at politiet fremover må finde nye redskaber
eller bruge andre redskaber end logning. Hvis de kan.
Og det betyder også, at der må forventes at være krimi-
nalitet, som politiet ikke fremover vil kunne opklare. Kri-
minalitet, som i dag bliver opklaret.
Vi vil fra regeringens side gøre alt, hvad vi kan for at
opretholde så meget logning som muligt inden for ram-
merne af EU-retten.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 516: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 14/1-21 om logningsbekendtgørelsen, til justitsministeren
2319358_0004.png
Og dommen af 6. oktober indeholder da også en række
muligheder i den forbindelse.
Dommen giver os som noget nyt adgang til at pålægge
teleudbyderne at logge tele- og trafikoplysninger med
henblik på beskyttelse af den nationale sikkerhed. For ek-
sempel bekæmpelse af terror. Også uanset, om logningen
foregår generelt og uden forskel på, hvem den rammer.
Der skal dog foreligge tilstrækkelige konkrete grunde til
at antage, at der er en alvorlig trussel mod den nationale
sikkerhed, som er reel og aktuel eller forudsigelig.
Dommen kommer også ind på, hvad der mere specifikt
skal til for at have regler om målrettet logning til at be-
kæmpe grov kriminalitet. Her specificeres det i dommen,
hvilke geografiske kriterier der f.eks. vil kunne lægges til
grund for en målrettet logning.
Disse nye elementer om national sikkerhed og grov kri-
minalitet er essentielle. De giver os mulighed for at op-
retholde logning i en vis udstrækning. Men det er vurde-
ringen, at den generelle logning, vi har i dag, og som kan
bruges til at opklare almindelig kriminalitet, altså må op-
høre.
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 516: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 14/1-21 om logningsbekendtgørelsen, til justitsministeren
Derfor er der behov for at gennemtænke de nye elemen-
ter i dommen grundigt og afklare, hvad de helt præcist
betyder for den kommende indretning af de danske log-
ningsregler.
Der er tale om komplicerede spørgsmål, og forskellige
væsentlige hensyn skal afvejes grundigt. Det drejer sig
om:
- Hensynet til den enkeltes ret til privatliv,
- hensynet til, at teleselskaberne ikke pålægges unø-
dige byrder, og
- hensynet til, at vores politi og efterretningstjeneste
kan holde os alle sammen trygge.
Det kræver grundige overvejelser, både juridisk og tek-
nisk
og ikke mindst i samspil med andre EU-lande.
Baseret på de hidtidige bilaterale drøftelser med en
række EU-lande er det vurderingen, at de fleste EU-lande
endnu ikke har taget stilling til, hvad dommen kommer
til at betyde for deres nationale regler, heriblandt Frank-
rig og Belgien [som dommen af 6. oktober 2020 retter sig
imod].
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 516: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 14/1-21 om logningsbekendtgørelsen, til justitsministeren
Når andre EU-lande heller ikke er kommet frem til en
løsning endnu, er det fordi, at det tager tid. Det gør det
også i Danmark.
Vi skal finde den rette balance mellem de forskellige
hensyn.
Og finde en løsning, der i videst muligt omfang gør vores
politi og efterretningstjeneste i stand til at passe på os
og på Danmark.
[Samrådsspørgsmål L om lovforslaget på lovpro-
grammet]
Lad mig så vende mig mod de tre samrådsspørgsmål.
Jeg vil egentlig gerne besvare dem ”bagfra”, dvs. be-
gynde med samrådsspørgsmål L om regeringens planer
for det lovforslag, der er på lovprogrammet til februar
2021.
Min holdning er som sagt klar: Politiet skal have de nød-
vendige værktøjer for at kunne efterforske og retsfor-
følge kriminalitet, herunder terror. Vi skal i videst muligt
omfang sikre, at det også vil være tilfældet i fremtiden.
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 516: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 14/1-21 om logningsbekendtgørelsen, til justitsministeren
Som sagt skal vi finde den rette balance mellem de for-
skellige hensyn. Og finde den rette løsning. Det tager tid.
Regeringen forventer derfor først at kunne fremsætte et
lovforslag, der materielt ændrer logningsreglerne, i åb-
ningsugen i den kommende folketingssamling.
Det lovforslag, der vil blive fremsat i indeværende sam-
ling, vil altså være et forslag om at udskyde revisionen.
Men det betyder på ingen måde, at regeringen bare vil
læne sig tilbage indtil næste folketingsår.
Samtidig med fremsættelsen af lovforslaget om udsky-
delse af revisionen vil jeg fremlægge en skitse til det
kommende lovforslag om den materielle ændring af reg-
lerne.
Det gør jeg for at lægge op til en åben drøftelse med bl.a.
Folketingets partier, telebranchen og andre interessenter.
Jeg vil gerne tage debatten åbent og på et tidligt stadie.
Så vi finder den rette løsning og sikrer, at politiet fortsat
kan bruge loggede oplysninger i videst muligt omfang.
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 516: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 14/1-21 om logningsbekendtgørelsen, til justitsministeren
2319358_0008.png
[Samrådsspørgsmål J om suspension af logningsreg-
ler]
Samrådsspørgsmål J handler, om hvorfor regeringen
ikke suspenderer reglerne om logning.
Ifølge EU-retten er der ikke en bestemt frist for, hvor hur-
tigt en medlemsstat skal tage højde for en dom fra EU-
Domstolen i en sag, der vedrører en anden medlemsstats
regler.
Men man skal så hurtigt som muligt iværksætte foran-
staltninger til opfyldelse af en sådan dom. Hvor hurtigt
dette så skal ske, afhænger af sagens konkrete omstæn-
digheder.
Og det her er
som jeg har været inde på
en komplice-
ret sag.
Og loggede oplysninger er simpelthen for vigtige til, at
vi bare kan ophæve reglerne uden at have noget andet at
sætte i stedet. Det er der i øvrigt heller ikke noget, der
tyder på, at de andre EU-lande har tænkt sig at gøre på
baggrund af dommen fra oktober 2020.
Og det er Justitsministeriets vurdering, at en materiel æn-
dring af logningsreglerne i efteråret vil være tids nok i
8
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 516: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 14/1-21 om logningsbekendtgørelsen, til justitsministeren
forhold til at overholde princippet om ”så hurtigt som
muligt”.
[Samrådsspørgsmål K om teleselskabernes retsstil-
ling]
Lad mig så endelig vende mig mod samrådsspørgsmål K
om teleselskaberne retsstilling. Det kan jeg også besvare
ganske kort.
EU-Domstolens dom betyder ikke, at de gældende dan-
ske logningsregler sættes ud af kraft. De danske log-
ningsregler er altså ikke pludseligt ophørt med at eksi-
stere eller pludseligt blevet umiddelbart ugyldige.
Indtil vi får vedtaget en ny logningslovgivning til efter-
året, håber jeg, at teleselskaberne har forståelse for, at
politiet har behov for adgang til loggede oplysninger til
at efterforske grov kriminalitet og terror.
Som sagt arbejder vi hårdt på at finde en løsning, der kan
skabe klare rammer og sikre, at politiet har de bedst mu-
lige redskaber til at kunne bekæmpe grov kriminalitet og
terror i fremtiden.
[Afslutning]
Igen tak for samrådsspørgsmålene.
9
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 516: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 14/1-21 om logningsbekendtgørelsen, til justitsministeren
Som I ved, ligger det mig som justitsminister meget på
sinde at sikre Danmarks og danskernes tryghed og sik-
kerhed.
Logning er et helt afgørende redskab i den forbindelse.
Derfor arbejder vi fra dansk side
sammen med ligesin-
dede EU-partnere
også aktivt for at sætte logning på
dagsordenen og finde en vej frem på EU-plan for at
kunne bevare mest mulig adgang til at benytte logning
som redskab. Det har vi bl.a. gjort på stats- og regerings-
chefniveau ved mødet i Det Europæiske Råd i december,
ligesom jeg rejser det med mine kolleger i Rådet.
Men det bliver ikke let. Og jeg tror desværre, at chan-
cerne for, at vi grundlæggende kan ændre EU-Domsto-
lens opfattelse af de EU-retlige rammer for logning, er
forsvindende små.
Derfor er det helt centralt, at vi i fællesskab finder den
rette løsning og balance inden for rammerne af EU-ret-
ten.
Jeg ser frem til debatten
både her i dag og frem mod
efteråret.
10
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 516: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 14/1-21 om logningsbekendtgørelsen, til justitsministeren
Tak for ordet.
11