Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2309861_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. december 2020
Strafferetskontoret
Nina Lentz
2020-0030-5147
1728083
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 264 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. november 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om, hvad normalstraffen er for at overtræde straffelovens § 252, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 264 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvad normalstraffen er for at overtræde
straffelovens § 252?”
Svar:
1.
Efter straffelovens § 252, stk. 1, straffes med fængsel indtil 8 år den, der
for vindings skyld, af grov kådhed eller på lignende hensynsløs måde volder
nærliggende fare for nogens liv eller førlighed. Efter bestemmelsens stk. 2
straffes på samme måde den, der på hensynsløs måde forvolder fare for, at
nogen smittes med en livstruende og uhelbredelig sygdom.
Det følger af forarbejderne til straffelovens § 252, stk. 1, jf. Folketingsti-
dende 2001-02 (2. samling), tillæg A, side 2936, at bestemmelsen er et kon-
kret faredelikt, hvilket indebærer, at der i det enkelte tilfælde skal kunne
føres bevis for, at der objektivt set har været fare for en anden persons liv
eller førlighed. Subjektivt kræves, at gerningsmanden har handlet med for-
sæt, dvs. med kendskab til situationens omstændigheder og bevidsthed om,
at der forvoldes fare. Faren skal efter bestemmelsens ordlyd have været
”nærliggende”. I dette udtryk antages at ligge et krav om, at der har været
tale om en åbenbar og væsentlig risiko for følgens indtræden.
Det følger endvidere af forarbejderne, jf. samme sted, at straffelovens § 252,
stk. 1, i praksis navnlig har fundet anvendelse i tilfælde af farlige knivkast,
affyring af skud, f.eks. under jagt, på gaden eller i private haver eller fra
altaner og vinduer og ved hasarderet kørsel.
Bestemmelsen omfatter således forbrydelser af forskelligartet karakter og
grovhed, og strafniveauet vil derfor variere afhængig af de nærmere om-
stændigheder ved forbrydelsen.
2.
For så vidt angår det nuværende strafniveau for overtrædelser af straffe-
lovens § 252, stk. 1, når disse er begået i forbindelse med færdselslovsover-
trædelser, kan Justitsministeriet oplyse, at Rigsadvokaten til brug for mini-
steriets besvarelse af 8. oktober 2020 af spørgsmål nr. 1786 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg bl.a. har oplyst følgende:
”Forsætlig
fareforvoldelse, jf. straffelovens § 252, stk. 1
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om, hvad normalstraffen er for at overtræde straffelovens § 252, til justitsministeren
For så vidt angår sager om overtrædelse af straffelovens § 252,
stk. 1, om forsætlig fareforvoldelse, har Rigsadvokaten gennem-
gået samlet set 56 domme fra henholdsvis by- og landsret. På
den baggrund kan det konstateres, at strafniveauet spænder fra
7 dage til 4 måneders fængsel, når der alene er tale om overtræ-
delse af et enkelt forhold af straffelovens § 252, stk. 1. I nogle
domme indeholder afgørelsen dog også overtrædelse af straffe-
lovens § 119, stk. 1, og/eller spiritus/narkokørsel.
I de tilfælde, hvor der er tale om flere forhold af overtrædelse af
straffelovens § 252, stk. 1, og i nogle tilfælde tillige spiritus/nar-
kokørsel, udmåles straffen fra 4 måneder til 8 måneders fængsel.
I sager, hvor der samtidig straffes for øvrige straffelovsovertræ-
delser, eller hvor den tiltalte er straffet mange gange tidligere,
udmåles straffene som udgangspunkt i niveauet fra 8 måneder
til 1 år og 3 måneders fængsel.
Der er ikke entydigt fastsat et strafniveau for overtrædelse af §
252, stk. 1, i forbindelse med farlig kørsel i forarbejderne til
straffelovens § 252, stk. 1. Det fremgår af forarbejderne til lov
nr. 716 af 25. juni 2010, jf. Folketingstidende 2009-10, A, L 179
som fremsat, side 29, at den udmålingspraksis, som domstolene
fastlægger i sager om overtrædelse af straffelovens § 241, 2. pkt.
og § 249, 2. pkt. i forbindelse med særligt hensynsløs kørsel,
forudsættes at have en afsmittende betydning på domstolenes
strafudmåling i færdselssager omfattet af straffelovens § 252,
stk. 1 om forsætlig fareforvoldelse.”
Justitsministeriet bemærker, at ministeriet den 24. november 2020 sendte et
forslag til lov om ændring af straffeloven (Styrket indsats mod farlig kørsel)
i høring, hvori der lægges op til at forhøje strafniveauet i sager om overtræ-
delse af straffelovens § 252, stk. 1, om forsætlig fareforvoldelse med indtil
det halve, når fareforvoldelsen er forårsaget i forbindelse med færdselslovs-
overtrædelser.
3.
For så vidt angår det nuværende strafniveau for overtrædelser af straffe-
lovens § 252, stk. 1, hvor der er affyret fyrværkeri mod privatpersoner, kan
Justitsministeriet oplyse, at ministeriet til brug for udarbejdelsen af forslag
til lov om ændring af straffeloven m.v. (Selvstændig bestemmelse om an-
greb med genstand på personer i offentlig tjeneste og skærpelse af straffen
for forsætlig fareforvoldelse), jf. Folketingstidende 2020-21, A, L 23 som
fremsat, indhentede en udtalelse fra Rigsadvokaten herom.
Det fremgår af lovforslaget, at Rigsadvokaten oplyste, at strafniveauet for
overtrædelse af straffelovens § 252, stk. 1, i sager, hvor privatpersoner for-
sætligt beskydes med fyrværkeri, eller tilsvarende tilfælde som udgangs-
punkt ses at ligge mellem 10 og 60 dages fængsel. Det vil dog altid afhænge
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om, hvad normalstraffen er for at overtræde straffelovens § 252, til justitsministeren
af en konkret vurdering af sagens faktiske omstændigheder, herunder karak-
teren af gerningsmandens forsæt, om forholdet i stedet for skal henføres un-
der en anden bestemmelse, f.eks. straffelovens § 245 om grov vold.
Justitsministeriet bemærker, at der med førnævnte lovforslag lægges op til,
at straffen i medfør af straffelovens § 252 for forsætlig fareforvoldelse ved
kast eller affyring af genstande mod privatpersoner forhøjes med omkring
en tredjedel i forhold til den straf, der hidtil har været fastsat af domstolene.
Lovforslaget blev vedtaget af Folketinget den 3. december 2020 og træder i
kraft den 15. december 2020.
4