Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2302759_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. december 2020
Sikkerhedskontor I
Tenna Overby
2020-0030-5107
1712589
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 214 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. november 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Jesper Hagen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om de tidligere indsatte efter løsladelse har begået ny kriminalitet, jf. artiklen Over 100 radikaliserings-mistænkte sat på fri fod", bragt i Ekstra Bladet den 8. november 2020, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 214 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren under henvisning til artiklen ”Over 100 radikalise-
ringsmistænkte sat på fri fod", bragt i Ekstra Bladet den 8. november
2020, redegøre for følgende:
- hvor mange tidligere indsatte i de danske fængsler er indberettet
som radikaliserede?
- udviklingen i antallet af tidligere indsatte, der bliver indberettet
som radikaliserede over de sidste 10 år?
- hvor i landet disse personer bor og opholder sig?
- hvilke muligheder, der er for at udvise disse personer fra Dan-
mark?
- hvor mange indsatte i de danske fængsler, der er indberettet for
tegn på radikalisering?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Di-
rektoratet for Kriminalforsorgen, Politiets Efterretningstjeneste (PET),
Rigsadvokaten og Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst følgende:
”Kriminalforsorgen
har siden februar 2015 haft en formaliseret
indberetningsordning, hvor medarbejdere i kriminalforsorgen
har kunnet indberette bekymring for radikalisering eller sympati
for voldelig ekstremisme hos indsatte og tilsynsklienter. Indbe-
retningerne sendes fra kriminalforsorgens institutioner til Kon-
cern Sikkerhed i Direktoratet for Kriminalforsorgen, som har
det overordnede sikkerheds- og efterretningsansvar i kriminal-
forsorgen, der herefter uredigeret videresender bekymringsind-
beretningen til Politiets Efterretningstjeneste (PET). Før den
formaliserede indberetningsordning trådte i kraft i 2015, blev
bekymringsindberetninger ad hoc sendt til PET. Den første ind-
beretning blev sendt i august 2007.
Kriminalforsorgens indberetningsordning anvendes ved
bekym-
ring
for radikalisering, hvilket betyder, at en indberetning ikke
nødvendigvis er udtryk for, at personen faktisk er radikaliseret
eller har sympati for voldelig ekstremisme.
Når der foretages en indberetning, kategoriseres graden af be-
kymring på en skala fra 3 til 0, hvor 3 er udtryk for den mest
alvorlige bekymring, og 0 er udtryk for, at bekymringen ikke
længere vurderes til at være aktuel. Vurderingen foretages på
baggrund af indholdet i bekymringsindberetningen sammen-
holdt med eventuelt yderligere oplysninger, som kriminalforsor-
gen måtte være i besiddelse af. Kriminalforsorgen foretager mi-
nimum hver tredje måned en revurdering af den enkelte sag,
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om de tidligere indsatte efter løsladelse har begået ny kriminalitet, jf. artiklen Over 100 radikaliserings-mistænkte sat på fri fod", bragt i Ekstra Bladet den 8. november 2020, til justitsministeren
hvilket kan medføre en ændring af graden af bekymring. Kate-
goriseringen ændrer sig typisk over tid som følge af, at sagerne
løbende revurderes på baggrund af opdaterede oplysninger om
den konkrete indsatte.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, at der fra august
2007 til og med den 17. november 2020 er foretaget 590 indbe-
retninger på i alt 354 personer. Ud af de 354 personer, der er
foretaget indberetninger på, er i alt 228 personer pr. 17. novem-
ber 2020 på fri fod uden kontakt med kriminalforsorgen i form
af tilsyn. De 228 personer omhandler således personer, der er på
fri fod efter løsladelse fra indsættelse i kriminalforsorgen insti-
tutioner, samt personer, der er udgået af tilsyn under Kriminal-
forsorgen i Frihed (KiF), f.eks. i forbindelse med en betinget
dom. De resterende 126 personer ud af de 354 personer, som der
er foretaget indberetninger på, er enten indsat i kriminalforsor-
gens institutioner eller i tilsyn hos KiF. Ud af de 126 personer,
er 68 personer i bekymringskategori 3 til 0, hvoraf 59 er vare-
tægtsarrestanter og afsonere, mens de resterende 9 er i tilsyn hos
KiF.
De øvrige 58 personer af de 126 personer har ikke aktuelt en
bekymringskategori i kriminalforsorgens regi. Det skyldes, at de
enten i forbindelse med løsladelse fra tidligere indsættelse i kri-
minalforsorgens institutioner eller i forbindelse med at være ud-
gået af tilsyn efter en betinget dom har fået ophævet deres be-
kymringskategori og ikke på ny er blevet indberettet ved gen-
indsættelse eller i forbindelse med fornyet tilsyn. Det kan i den
forbindelse oplyses, at kriminalforsorgen ophæver kategorise-
ringen for så vidt angår bekymringsindberettede i kategori 1 én
måned efter løsladelse, mens kategoriseringen for løsladte i ka-
tegori 2 ophæves efter 6 måneder. Løslades man i den alvorlig-
ste bekymringskategori 3, vil denne ikke blive ophævet. Skulle
en person, der tidligere er løsladt i bekymringskategori 3 blive
genindsat, vil vedkommende automatisk indledningsvis blive
placeret i bekymringskategori 3. Der er således forskel på at
være i bekymringskategori 0, som man kan placeres i under ak-
tuel afsoning, og ophævelse af kategoriseringen, som foretages
efter løsladelse. Ud af de 58 personer er 22 aktuelt i tilsyn i regi
af KiF og dermed på fri fod.
Samlet set er 259 personer af de i alt 354 personer, der fra august
2007 til 17. november 2020 har fået en bekymringsindberetning,
på fri fod. Det bemærkes, at der i opgørelsen
ikke
er taget højde
for eventuelle dødsfald, effektuerede udvisningsdomme eller
øvrig udrejse fra Danmark.
I tabellen nedenfor fremgår det samlede antal årlige bekym-
ringsindberetninger, der er foretaget, siden kriminalforsorgen i
februar 2015 etablerede en formel indberetningsordning til PET:
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om de tidligere indsatte efter løsladelse har begået ny kriminalitet, jf. artiklen Over 100 radikaliserings-mistænkte sat på fri fod", bragt i Ekstra Bladet den 8. november 2020, til justitsministeren
2302759_0004.png
2015* 2016
Antal ind- 212
115
beretninger
2017
60
2018
51
2019
36
2020**
41
* Opgørelsen er foretaget fra og med februar 2015, hvor indberetningsord-
ningen trådte i kraft
** Opgørelsen dækker fra 1. januar 2020 og indtil udgangen af oktober 2020
Det er i relation til tabellen vigtigt at bemærke, at der er tale om
antallet af indberetninger og ikke antallet af personer, som er
bekymringsindberettet. Der kan således være flere bekymrings-
indberetninger på samme person.
Med hensyn til artiklen
”Over 100 radikaliseringsmistænkte sat
på fri fod", bragt i Ekstra Bladet den 8. november 2020, hvoraf
det fremgår, at 105 radikaliseringsmistænkte er sat på fri fod,
bemærkes det, at opgørelsen dækker perioden fra 1. januar 2016
og indtil udgangen af september 2020. Direktoratet har til brug
for nærværende besvarelse oplyst samtlige bekymringsindberet-
ninger og bekymringsindberettede personer, der er registreret
fra august 2007 til og med den 17. november 2020. Forskellen
mellem oplysningerne i artiklen og oplysningerne i nærværende
besvarelse skyldes således forskel i den tidsmæssige afgræns-
ning.
PET har oplyst følgende:
”Det fremgår af PET’s
Center for Terroranalyses (CTA) seneste
Vurdering af Terrortruslen mod Danmark fra marts 2020, at ra-
dikaliserede indsatte i fængslerne kan udgøre en terrortrussel,
når de løslades. Truslen kan udgå fra personer, der er dømt for
terrorrelaterede forbrydelser, samt fra andre voldsparate perso-
ner, der påbegynder eller fortsætter en radikaliseringsproces un-
der afsoning. Radikaliserede, løsladte personer kan udgøre en
terrortrussel allerede kort tid efter deres løsladelse. Herudover
kan løsladte personer engagere sig i eksisterende islamistiske
miljøer. PET har kendskab til enkelte tilfælde, hvor radikalise-
rede fanger i Danmark har haft kontakt til indsatte med relation
til kriminelle miljøer, hvor der er adgang til våben.
Koncern Sikkerhed i Direktoratet for Kriminalforsorgen frem-
sender løbende indberetninger til PET vedrørende mistanke om
radikalisering eller sympati for voldelig ekstremisme hos ind-
satte og tilsynsklienter.
PET foretager en konkret vurdering af alle indberetninger på
baggrund af en række kriterier. På baggrund af den konkrete
vurdering kan PET iværksætte operative og/eller forebyggende
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om de tidligere indsatte efter løsladelse har begået ny kriminalitet, jf. artiklen Over 100 radikaliserings-mistænkte sat på fri fod", bragt i Ekstra Bladet den 8. november 2020, til justitsministeren
tiltag i samarbejde med relevante myndigheder.
Når bekymringsindberettet personer løslades fra kriminalforsor-
gens institutioner, sender kriminalforsorgen en underretning til
PET og til politiet. Det bemærkes, at samme procedure gælder i
forbindelse med løsladelse af personer, som er dømt for over-
trædelse af bestemmelser i straffelovens kapitel 12-13 (terrorbe-
stemmelser).
I sager, hvor kriminalforsorgen har en aktiv bekymring (kate-
gori 1-3) på underretningstidspunktet, skal politiet kontakte kri-
minalforsorgen for at få bekymringen konkretiseret. Politiet fo-
retager herefter en konkret vurdering af, hvorvidt det er relevant
at håndtere bekymringen i regi af det tværsektorielle kriminal-
præventive samarbejde i infohus, hvor politiet i samarbejde med
de enkelte kommuner kan vurdere sagen med henblik på at
komme med anbefalinger til forebyggende indsatser. Politiet har
i den forbindelse skærpet opmærksomhed på, om en eventuel
indsats skal koordineres med PET.
PET kan ikke inden for rammerne af en folketingsbesvarelse re-
degøre nærmere for PET’s kendskab til
de personer, som krimi-
nalforsorgen har sendt indberetninger om, herunder hvor i lan-
det disse personer bor og opholder sig.”
Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen oplyst følgende:
”Det
registreres ikke i forbindelse med sagsbehandlingen i an-
klagemyndigheden, om en person er ”radikaliseringsmistænkt”.
Rigsadvokaten kan derfor ikke trække oplysninger om krimina-
litet begået af tidligere indsatte, der er ”radikaliseringsmis-
tænkte”.
Rigsadvokaten har derfor anmodet Direktoratet for Kriminalfor-
sorgen om at oplyse cpr-numre samt løsladelsesdato på bekym-
ringsindberettede tidligere indsatte og cpr-numre samt dato for
bekymringsindberetning for personer, der tidligere har været i
tilsyn.
Direktoratet har oplyst, at direktoratet ikke har mulighed for ved
et dataudtræk at fremfinde løsladelsesdatoen for de tidligere ind-
satte, samt at det vil kræve en række manuelle opslag i krimi-
nalforsorgens sagsbehandlingssystem for hver enkelt af de 354
indberettede personer at fremfinde disse oplysninger, hvilket vil
være meget ressourcekrævende.
Det er således ikke muligt for Rigsadvokaten at trække oplys-
ninger om kriminalitet begået af radikaliseringsmistænkte eller
bekymringsindberettede tidligere indsatte efter løsladelse.”
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om de tidligere indsatte efter løsladelse har begået ny kriminalitet, jf. artiklen Over 100 radikaliserings-mistænkte sat på fri fod", bragt i Ekstra Bladet den 8. november 2020, til justitsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet har oplyst følgende:
”Udlændinge-
og Integrationsministeriet kan generelt oplyse, at
udlændinge, der opholder sig i Danmark, kan udvises ved dom
og ved administrativ beslutning.
Udvisning ved dom forudsætter, at en udlænding idømmes fri-
hedsstraf for et strafbart forhold, der er omfattet af reglerne om
udvisning i bl.a. udlændingelovens §§ 22-24.
Som udgangspunkt afhænger adgangen til udvisning af den
idømte frihedsstrafs karakter og længde samt varigheden af ud-
lændingens ophold her i landet.
Udlændingelovens § 22, nr. 4-9, indeholder herudover en udvi-
det adgang til udvisning ved dom, hvis en udlænding idømmes
ubetinget frihedsstraf for overtrædelse af nærmere angivne be-
stemmelser i navnlig straffeloven.
Efter udlændingelovens § 22, nr. 4-9, kan en udlænding således
uanset varigheden af den pågældendes ophold her i landet
udvises, hvis den pågældende for overtrædelse af nærmere an-
givne bestemmelser i navnlig straffeloven idømmes ubetinget
frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer el-
ler giver mulighed for frihedsberøvelse for en lovovertrædelse,
der ville have medført en straf af denne karakter. Det gælder
bl.a. overtrædelse af straffelovens kapitel 12 (forbrydelser mod
statens selvstændighed og sikkerhed) og 13 (forbrydelser mod
statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder, terrorisme
m.v.) samt overtrædelse af straffelovens § 136, stk. 2 (billigelse
af en af de i straffelovens kapitel 12 eller 13 omhandlede for-
brydelser).
Afgørelsen af, hvorvidt der i sådanne tilfælde kan ske udvisning,
træffes af domstolene på baggrund af en konkret vurdering i for-
bindelse med straffesagen.
Udvisning ved administrativ beslutning kan bl.a. ske i tilfælde,
hvor en udlænding må anses for en fare for statens sikkerhed, jf.
udlændingelovens § 25, nr. 1. En sådan afgørelse træffes af Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet og kan indbringes for dom-
stolene. Der kan endvidere bl.a. ske administrativ udvisning af
en udlænding, der må anses for en alvorlig trussel mod den of-
fentlige orden, sikkerhed eller sundhed, jf. udlændingelovens §
25, nr. 2. Sådanne afgørelser træffes af Udlændingestyrelsen
med klageadgang til Udlændingenævnet.
Det følger af udlændingelovens § 26, stk. 2, at der i tilfælde, som
nævnt ovenfor, skal ske udvisning, medmindre dette med sik-
kerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtel-
ser, jf. dog § 26 b om udvisning af udlændinge, der er omfattet
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om de tidligere indsatte efter løsladelse har begået ny kriminalitet, jf. artiklen Over 100 radikaliserings-mistænkte sat på fri fod", bragt i Ekstra Bladet den 8. november 2020, til justitsministeren
af EU-reglerne.”
7