Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2421687_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. juni 2021
Sikkerhedskontor I
Tenna Overby
2021-0035-0225
1975883
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål nr. AØ
(Alm. del)
fra Folketingets Retsudvalg
Samrådsspørgsmål AØ:
Vil ministeren redegøre for, hvordan det kan lade sig gøre, at en tydelig IS-
sympatisør kan tage fra Syrien til Danmark og være på fri fod i 5-6 år, før
den pågældende blev anholdt i april 2021, herunder bedes ministeren rede-
gøre for:
- om ministeren er tilfreds med, at der går så relativt mange år, før den
pågældende bliver anholdt i Danmark?
- om myndighederne har overvåget den pågældende? I bekræftende fald,
bedes ministeren redegøre for, hvordan og hvad myndighederne har gjort
af fund i forbindelse med overvågningen?
- om det er regeringens holdning, at islamister skal kunne tage fra Syrien til
Danmark og frit begå sig i samfundet. Og i benægtende fald, hvad regerin-
gen vil gøre for at forhindre dette fremadrettet?
Der henvises til artiklen: ”Islamisk Stat-mistænkt
blev først anholdt 6 år
efter hjemkomst til Danmark”, BT, den 7. maj 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Side 1/8
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1286: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22. juni 2021 om IS-sympatisører, jf. REU alm. del - samrådsspm. AØ, til justitsministeren
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet og for spørgsmålene.
Lad mig indlede med at sige, at det er dybt forkasteligt,
at nogle mænd og kvinder har valgt at udrejse fra Dan-
mark for at tage ophold hos IS eller andre terrororganisa-
tioner.
De har forrådt det danske samfund og tilsluttet sig en bar-
barisk kamp imod vores demokratiske værdier om frihed
og lighed.
Derfor er det også regeringens klare holdning, at frem-
medkrigere, der måtte komme til Danmark, skal straffes
hårdest muligt.
[Den konkrete sag]
Den konkrete sag, der danner bagtæppe for samråds-
spørgsmålet, handler om i alt seks personer, som blev an-
holdt den 27. april 2021.
Side 2/8
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1286: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22. juni 2021 om IS-sympatisører, jf. REU alm. del - samrådsspm. AØ, til justitsministeren
Fem af de seks personer blev fremstillet i grundlovsfor-
hør samme dag, hvor de blev sigtet for
- at have ydet økonomisk støtte og indsamlet midler
til en terrororganisation
dvs. terrorfinansiering
samt
- at have ladet sig hverve af en terrororganisation.
Alle fem blev varetægtsfængslet af hensyn til sagens op-
klaring.
Retsmødet foregik for lukkede døre af hensyn til den
igangværende efterforskning. Det er en processuel be-
slutning, som jeg naturligvis respekterer. Og derfor kan
jeg heller ikke i dag på et åbent samråd gå nærmere ind i
detaljer om sagen, herunder tidsforløbet.
Det håber jeg, Retsudvalget har forståelse for.
Jeg kan heller ikke kommentere på, Politiets Efterret-
ningstjeneste (PET) var opmærksom på eller holdt øje
med den person, der spørges til.
Den del af drøftelsen må foregå i Folketingets Udvalg
vedrørende Efterretningstjenesterne
Kontroludvalget
Side 3/8
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1286: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22. juni 2021 om IS-sympatisører, jf. REU alm. del - samrådsspm. AØ, til justitsministeren
der som bekendt har særlige rammer vedrørende fortro-
lighed og indblik i PET’s arbejde.
[Om ministeren er tilfreds med, at der er gået mange
år]
Jeg er blevet bedt om at svare på, om jeg er tilfreds med,
at der går så relativt mange år før, den pågældende bliver
anholdt i Danmark. Den del kan jeg godt besvare her i
dag.
Det er min holdning, at kriminelle skal retsforfølges og
stilles til ansvar for deres forbrydelser hurtigst muligt.
Og jeg har tillid til, at vores politi og efterretningstjeneste
som hver dag arbejder dedikeret for at holde Danmark
trygt og sikkert
behandler straffesager så hurtigt som
muligt.
Når det er sagt, så kan der være forskellige grunde til, at
oplysninger, som er relevante for at underbygge en straf-
fesag mod en fremmedkriger, først kommer frem på et
senere tidspunkt
eller slet ikke fremkommer.
Side 4/8
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1286: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22. juni 2021 om IS-sympatisører, jf. REU alm. del - samrådsspm. AØ, til justitsministeren
2421687_0005.png
Det hænger bl.a. sammen med, at det er vanskeligt at ind-
hente oplysninger fra et konfliktområde.
Derudover kan der også være efterretnings- og efter-
forskningsmæssige hensyn, der gør, at en oplysning, som
PET er i besiddelse af, ikke uden videre kan fremlægges
i en straffesag.
[Om regeringens holdning til fremmedkrigere]
Så spørges der til, om det er regeringens holdning, at is-
lamister skal kunne tage fra Syrien til Danmark og frit
begå sig i samfundet. Og hvad regeringen vil gøre for at
forhindre dette fremadrettet.
Det første spørgsmål kan jeg besvare ganske kort; nej.
Det er ikke regeringens holdning, at islamister skal kunne
tage fra Syrien til Danmark og frit begå sig i samfundet.
Kort tid efter, at regeringen tiltrådte i 2019, satte vi et
arbejde i gang for at undersøge, hvad vi kunne gøre for
at styrke indsatsen på terrorområdet
ikke mindst i for-
hold til fremmedkrigere.
Side 5/8
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1286: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22. juni 2021 om IS-sympatisører, jf. REU alm. del - samrådsspm. AØ, til justitsministeren
På den baggrund har vi
med bred opbakning fra Folke-
tinget
fået gennemført en række markante strafskærpel-
ser for overtrædelse af straffelovens terrorbestemmelser.
Mere specifikt har vi generelt forhøjet strafferammerne i
terrorbestemmelserne med som udgangspunkt 2 år. Sam-
tidig har vi gennemgående forhøjet det tidligere strafni-
veau med omkring det halve i forhold til den straf, som
domstolene tidligere fastsatte.
Niveauet for straffene reflekterer blandt andet, hvor me-
get vi som samfund tager afstand fra de forbrydelser, der
bliver begået. Og fra regeringens side har vi gerne villet
sende et klart signal om, at vi tager skarpt afstand fra
f.eks. at rejse ud som fremmedkriger og tilslutte sig ter-
rororganisationer. Det skal have konsekvenser at træffe
det valg. Mærkbare konsekvenser.
Når vi ser på alvoren og skadesvirkningerne af de forbry-
delser, som fremmedkrigere og andre terrorister begår, så
har der været et behov for at straffe hårdere.
Derudover har vi givet domstolene mulighed for at give
terrordømte personer et opholds- eller kontaktforbud i
Side 6/8
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1286: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22. juni 2021 om IS-sympatisører, jf. REU alm. del - samrådsspm. AØ, til justitsministeren
2421687_0007.png
forbindelse med dommen. Forbuddene kan gives sam-
men eller hver for sig, og de giver mulighed for, at per-
soner, der dømmes for overtrædelse af terrorbestemmel-
serne, vil kunne forbydes at opholde sig og færdes i nær-
mere bestemte områder, ligesom de kan forbydes at have
kontakt med andre terrordømte.
Det har vi gjort for bedre at kunne nedbringe truslen fra
radikaliserede personer, efter at de er blevet løsladt.
[Om
PET’s indsats over
for fremmedkrigere]
PET har siden 2012 haft fokus på personer, der er udrejst
fra Danmark til konfliktzoner. Fokus har særligt været på
at vurdere terrortruslen fra de udrejste og iværksætte de
nødvendige modforanstaltninger.
Vurderingen af terrortruslen fra udrejste personer har så-
ledes også været et tema i de seneste års udgivelser af
Vurderingen af terrortruslen mod Danmark
den så-
kaldte VTD.
Som det fremgår af den VTD, som udkom i marts i år, er
er det
ifølge PET’s oplysninger
ikke siden 2016 lykkedes
Side 7/8
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1286: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22. juni 2021 om IS-sympatisører, jf. REU alm. del - samrådsspm. AØ, til justitsministeren
personer at udrejse fra Danmark til konfliktzonen i Sy-
rien/Irak for at tilslutte sig militant islamistiske grupper.
PET følger naturligvis fortsat udviklingen i trusselsbille-
det i Danmark, herunder fra udrejste fremmedkrigere, og
PET vurderer løbende, hvad den udvikling giver anled-
ning til.
Hvis PET vurderer, at der er behov for nye værktøjer, så
er regeringen altid parat til at se på det. Det håber jeg
selvsagt også, at Folketinget vil være klar til.
Tak for ordet.
Side 8/8