Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2409265_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. maj 2021
Politikontoret
Morten Pilgaard Pedersen
2021-0035-0217
1919205
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AU og AV fra
Folketingets Retsudvalg den 1. juni 2021
Samrådsspørgsmål AU:
”Vil
ministeren redegøre for, om der i politiet forekommer racisme, dis-
krimination, etnisk profilering og forskelsbehandling på grund af hud-
farve, oprindelse, religion og seksualitet, jf. artiklen
”Betjent
til vagtcen-
tralen:
”Vi
står herude med tre kakkelovnsrør, der har lavet lort i den”
fra Politiken den 29. marts 2021?”
Samrådsspørgsmål AV:
”Vil
ministeren redegøre for regeringens indsats for at sikre, at alle bor-
gerne bliver behandlet og mødt ens af politiet og således ikke udsættes
for racisme eller forskelsbehandling af anden art, herunder ministerens
holdning til en ekstern undersøgelse af om der forekommer racisme og
forskelsbehandling i politiet og i givet fald i hvilket omfang?”
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Sikandar Siddique (UFG).
Side 1/9
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1199: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 1. juni 2021 om forekomst af diskriminerende adfærd hos politiet, jf. REU alm. del - samrådsspm. AU og AV, til justitsministeren
2409265_0002.png
Svar:
[Indledning]
Tak for spørgsmålene.
Før jeg kaster mig over spørgsmålene, vil jeg gerne un-
derstrege, at diskrimination i politiet naturligvis er helt
uacceptabelt. Ligesom diskrimination alle andre steder i
vores samfund er uacceptabelt. Ingen i dagens Danmark
skal diskrimineres på baggrund af hverken hudfarve, et-
nicitet, seksualitet, køn eller noget som helst andet.
Jeg vil dele min besvarelse op ved først at fortælle om
rammerne for politiets arbejde og i forlængelse af det om
de kontrolmekanismer, vi har på området.
Derefter vil jeg komme ind på diskrimination i politiet og
min holdning til en ekstern undersøgelse.
[Om rammerne for politiets arbejde]
Når politiet foretager et indgreb mod en borger, altså for
eksempel anholder en person, så skal det selvfølgelig ske
i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Side 2/9
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1199: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 1. juni 2021 om forekomst af diskriminerende adfærd hos politiet, jf. REU alm. del - samrådsspm. AU og AV, til justitsministeren
2409265_0003.png
Det betyder, at der som det helt klare udgangspunkt skal
være en konkret mistanke mod den pågældende borger.
Politiet skal altså foretage en konkret og individuel vur-
dering af den pågældende persons fremtræden i situatio-
nen og af sagens omstændigheder i øvrigt. Og det skal
selvfølgelig ske uden skelen til borgerens etnicitet eller
andre diskriminerende eller usaglige kriterier.
Dog vil der være situationer, hvor politiet af naturlige
årsager er nødt til at vende sin opmærksomhed mod en
bestemt etnisk gruppe eller konkrete personer med en
bestemt etnisk baggrund. Det sker eksempelvis, når poli-
tiet arbejder ud fra et bestemt signalement i en efterforsk-
ning, og etnicitet indgår i signalementet.
Men det siger sig selv, at når politiet i sådanne situationer
vender opmærksomheden mod personer med en anden
etnisk baggrund, så skal det ske ud fra saglige kriterier.
[Om politibetjentenes uddannelse]
Hvordan arbejdes der så med at sikre, at der i politiet ikke
forekommer diskrimination og forskelsbehandling?
Side 3/9
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1199: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 1. juni 2021 om forekomst af diskriminerende adfærd hos politiet, jf. REU alm. del - samrådsspm. AU og AV, til justitsministeren
2409265_0004.png
Først og fremmest er det noget, der er stort fokus på
allerede i politiets rekrutteringsfase. Man skal være vær-
dig til at blive hvervet til et job som politibetjent. Og der
er stort fokus på, at man generelt fremtræder på en måde,
der falder inden for rammerne af politiets værdier.
Der er også fokus på det under politiuddannelsen, hvor
undervisningen blandt andet består i at gennemgå og
diskutere politiets skønsbeføjelser, herunder hvad der er
legitim profilering, og hvad der er diskrimination.
Der er tale om grundlæggende elementer, som har til for-
mål at klæde de studerende på til at håndtere politiets
magtbeføjelser på en ansvarlig måde. Og det indebærer,
at alle skal behandles lige og med værdighed og respekt.
[Om tilsyns- og kontrolmekanismer]
Politiet har også en forpligtelse til at sikre, at politiet som
myndighed ikke udøver diskriminerende adfærd.
Og derfor har vi i dag en række tilsyns- og kontrolmeka-
nismer, som netop skal sikre, at der kan reageres, hvis
politiet ikke handler korrekt.
Side 4/9
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1199: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 1. juni 2021 om forekomst af diskriminerende adfærd hos politiet, jf. REU alm. del - samrådsspm. AU og AV, til justitsministeren
2409265_0005.png
Det er de regionale statsadvokater, som er klageinstans
for de afgørelser, som politikredsene træffer om klager
over politiets dispositioner inden for strafferetsplejen,
altså for eksempel anholdelser og ransagninger. Her er
der naturligvis opmærksomhed på, om sådanne klager
omhandler diskrimination på baggrund af etnicitet.
Rigspolitiet har ansvaret for at føre tilsyn med politiets
øvrige opgaver
altså den del af ordenshåndhævelsen,
der ikke hænger direkte sammen med straffesagerne. Og
så er Rigspolitiet klageinstansen for de afgørelser, som
politikredsene i første instans træffer om klager over
sådanne dispositioner uden for strafferetsplejen.
Det er også muligt at klage over politiets adfærd og ind-
give anmeldelse om strafbart forhold mod politiet til Den
Uafhængige Politiklagemyndighed
– DUP’en.
DUP’en kan afslutte sin behandling af en adfærdsklage
med at udtale kritik over eksempelvis politiets sprogbrug
eller optræden. Efterfølgende vil Rigspolitiet i givet fald
tage stilling til, om der skal rejses en disciplinærsag.
Når DUP’en afslutter en efterforskning af
en anmeldelse
om et strafbart forhold, sendes der en redegørelse om
Side 5/9
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1199: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 1. juni 2021 om forekomst af diskriminerende adfærd hos politiet, jf. REU alm. del - samrådsspm. AU og AV, til justitsministeren
sagen til den regionale statsadvokat. Herefter er det op til
statsadvokaten, om der skal rejses tiltale mod betjenten.
På baggrund af sin behandling af disse sager
har DUP’en
mulighed for at gøre Rigspolitiet opmærksom på eventu-
elle generelle tendenser eller problemstillinger, som
DUP’en
erfarer gennem sit arbejde.
Derefter er det selvfølgelig Rigspolitiets ansvar at følge
op og få gjort op med tendensen eller problemstillingen.
Og helt grundlæggende har Rigspolitiet selvfølgelig også
ansvaret for at tage stilling til, om der er grundlag for at
rejse en disciplinærsag i de tilfælde, hvor en medarbejder
i politiet træder ved siden af, herunder hvis der har været
tale om diskriminerende adfærd.
[Om forekomsten af diskrimination i politiet]
Så er der spørgsmålet om, hvorvidt der foregår diskrimi-
nation i mødet mellem politi og borger.
Politiklagerådet
der er
DUP’ens ledelse –
vælger med
jævne mellemrum bestemte fokusområder for DUP’en. I
de seneste år har politiets diskrimination over for borgere
Side 6/9
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1199: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 1. juni 2021 om forekomst af diskriminerende adfærd hos politiet, jf. REU alm. del - samrådsspm. AU og AV, til justitsministeren
2409265_0007.png
været et fokusområde. Det indebærer blandt andet, at re-
levante sager om emnet forelægges for Politiklagerådet.
Og med afsæt i det øgede fokus har DUP’en oplyst, at
DUP’en
ikke har set generelle problemstillinger i de sa-
ger om racisme, forskelsbehandling og diskrimination,
som DUP’en har behandlet
i virket som kontrolfunktion.
Derudover har Rigspolitiet og Rigsadvokaten siden 2019
i fællesskab udarbejdet et årligt overblik over klager over
politiets dispositioner. Der er således offentliggjort et
overblik over disse sager for årene 2018, 2019 og 2020.
Politikredsene og de overordnede myndigheder er i den
forbindelse særligt opmærksomme på, om sagerne
indeholder klagepunkter, hvor borgeren har anført, at
politiet har diskrimineret eller forskelsbehandlet.
Rigspolitiet har på den baggrund oplyst, at der på bag-
grund af klagerne over politiets dispositioner i perioden
fra 2018 til 2020 ikke kan ses en generel tendens eller et
mønster af uhensigtsmæssige dispositioner fra politiets
side i relation til forskelsbehandling på grund af etnicitet.
Side 7/9
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1199: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 1. juni 2021 om forekomst af diskriminerende adfærd hos politiet, jf. REU alm. del - samrådsspm. AU og AV, til justitsministeren
Betyder det, at der ikke kan forekomme konkrete situati-
oner med diskrimination eller usaglig forskelsbehand-
ling? Nej, det gør det naturligvis ikke. Men det er min
forventning, at politiet i de situationer sætter hårdt ind
over for det i overensstemmelse med reglerne herfor.
[Om en ekstern undersøgelse af politiet]
Inden jeg runder af, vil jeg knytte et par ord til min hold-
ning til en ekstern undersøgelse af politiet.
Der hersker ingen tvivl om, at det er en grundpille i vores
samfund, at politiet, som udøver magt, også er underlagt
en grundig, aktiv og effektiv kontrol. Og det mener jeg,
at vores nuværende tilsyns- og kontrolmekanismer for
politiets arbejde allerede understøtter i dag.
Vores tilsyns- og kontrolmekanismer indebærer, som jeg
har været inde på, at der kan sættes ind over for den
enkelte politibetjent, hvis betjenten har handlet forkert og
for eksempel udvist diskriminerende adfærd.
Men vores tilsyns- og kontrolmekanismer indebærer
også, at der er et stærkt fokus på, om der er noget, som
politiet mere generelt kan lære af de fejlhåndterede sager.
Side 8/9
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1199: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 1. juni 2021 om forekomst af diskriminerende adfærd hos politiet, jf. REU alm. del - samrådsspm. AU og AV, til justitsministeren
2409265_0009.png
Jeg finder derfor på den baggrund ikke anledning til at
iværksætte en ekstern undersøgelse af politiet.
Jeg har dog en forventning om, at politiet, de overord-
nede myndigheder
og DUP’en
fastholder det stærke
fokus på politiets læring fra de sager, der ikke er blevet
håndteret, som de burde, så vi får et endnu stærkere po-
liti, der i endnu højere grad nyder borgernes tillid.
[Afsluttende bemærkninger]
Til slut vil jeg gerne understrege, at det naturligvis er min
klare forventning til politiet, at der ikke sker diskrimina-
tion i mødet med borgerne.
Og at det også min klare forventning, at der i sager, hvor
politiet træder ved siden af, bliver sat ind over for det i
overensstemmelse med reglerne herfor.
Vi har og skal fortsat have et politi, der arbejder for at
skabe tryghed for alle borgere i Danmark. Og det skal der
ikke være nogen undtagelser til.
Tak for ordet.
Side 9/9