Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2275340_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
6. november 2020
J nr.
2020-4587
Miljø- og Fødevareudvalget har i brev af 8. oktober 2020 stillet mig følgende
spørgsmål nr. 18 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål 18
Vil ministeren redegøre for kommunernes anvendelse af kommende havvindmølle-
strøm? Der savnes tilretninger i kommunernes muligheder for at støtte brugen af
vedvarende energi ved at forpligte sig til at aftage strøm fra nye havvindmøllepar-
ker, og dermed fremme interessen for grøn strøm
og dermed ultimativt at for-
trænge fossil energi. Kommunernes omstilling hæmmes af, at der mangler klare
regler for, hvorledes en sådan omstilling kan indregnes i forbrugerkommunens
CO2-regnskab. Der findes mange metoder, som kunne bruges, f.eks. Energi Den-
marks PPA for grøn strøm, der garanterer, at kommunen eller virksomheden, som
indgår en PPA-aftale, dermed aftager strøm fra et nyt VE-projekt (altså grøn strøm,
som ikke er solgt før). Det ville være bedre for miljøet, hvis kommuner aftog strøm
fra havvindmølleparker, og delte CO2-opgørelsen med staten, end at kommunerne
køber strøm af hinanden, som per definition og legalt dobbeltkonteres. Tiden er
løbet fra de energiforsyningsmodeller, vi arbejder med, og havvindmøllernes frem-
march er så markant at de
sammen med flere solceller på land (der er langt let-
tere at anbringe uden at genere borgerne)
vil komme til at dække Danmarks
energiforbrug flere gange. Alene de tre havvindmølleparker, som er planlagt sam-
men med energiøerne, vil komme til at producere mere strøm end, hvad alle Dan-
marks husstande bruger. Det vil give god mening at de danske kommuner og for-
brugere kunne anvende denne strøm, også i deres CO2-opgørelser.
Svar
Det forudsættes i nedenstående, at der spørges til kommuners mulighed for at
købe oprindelsesgarantier, der dokumenterer køb af grøn strøm, samt betydningen
heraf for det kommunale CO2-regnskab i den kommunale CO2-beregner.
Energistyrelsen har oplyst mig følgende, hvortil jeg henholder mig:
”Oprindelsesgarantier
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2811
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om redegørelse for kommunernes anvendelse af kommende havvindmøllestrøm, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2275340_0002.png
I henhold til gældende lovgivning kan der udstedes oprindelsesgarantier til produ-
center af VE-elektricitet.
1
En oprindelsesgaranti kan overfor en slutkunde dokumen-
tere, at en given mængde energi er produceret fra VE-kilder.
Kommuner er slutkunder som andre forbrugere og har derfor også mulighed for at
købe oprindelsesgarantier for deres strøm. Energinet har tidligere oplyst, at enhver
kommune kan udpege en ansvarlig indkøber for kommunens elforbrug. Herefter
kan kommunen på lige fod med alle andre slutkunder overveje at rette henvendelse
til forskellige elleverandører (www.elpris.dk) og udvælge/indkøbe et el-produkt med
tilknyttede oprindelsesgarantier.
Der findes dog ikke tal for, i hvilket omfang kommunerne køber oprindelsesgaran-
tier.
Oprindelsesgarantier og beregningsværktøjer
Klimaindsatsen i kommuner og regioner er frivillig. Dermed er det også frivilligt, om
de udarbejder klimaregnskaber, ligesom der er metodefrihed til, hvordan sådanne
regnskaber udarbejdes. Energi- og CO
2
-regnskabet (ECR) er et værktøj og en me-
tode, som Energistyrelsen stiller til rådighed til at udarbejde klimaregnskaber i kom-
muner og regioner. Omkring 30 kommuner
primært sjællandske
menes at an-
vende Energi- og CO
2
-regnskabet. Med værktøjet laves en geografisk baseret CO
2
-
opgørelse. Kommunale køb af oprindelsesgarantier indgår ikke i opgørelsen.
For så vidt angår elproduktionen fra vindkraft på havet, så indregnes denne i det
kommunale CO
2
-regnskab sammen med den elproduktion fra de centrale værker,
der ikke er knyttet til varmeproduktion. I beregningen af de kommunale CO
2
-regn-
skaber fordeles denne el fra havvind og kraftværker derfor ligeligt mellem de kom-
muner, der ikke producerer el nok inden for kommunegrænsen til at dække elfor-
bruget i kommunen selv.”
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
1
LBK nr. 840 af 15/08/2019 (Elforsyningsloven §63 a.)
Side
2/2