Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2445387_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 14. september 2021
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1590 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 17. august 2021. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 1590 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Regeringens nye kvælstofkort kan slå stærk bedrift ud af kurs” fra
Landbrugsavisen den 14. august 2021 og de problemstillinger, der fremgår af artiklen, herunder at kon-
sekvensen af regeringens oplæg betyder, at ikke blot enkelte, men mange gode landbrug må lukke? Og
vil ministeren redegøre for, hvilke overvejelser regeringen gør sig med baggrund i de konsekvenser, som
regeringens oplæg vil medføre? Og vil ministeren desuden redegøre for, hvilke initiativer regeringen vil
tage på baggrund af oplysningerne i artiklen om, at investeringer siver til udlandet, jf. citatet: ”Vi kan jo
se, at investeringerne siver til udlandet. Det er synd og skam, for der er brug for landmænd, der investe-
rer i lokalområdet. Det giver arbejde til tømreren, VVSeren, elektrikeren og så videre. Derfor er der også
mere på spil her end selve landbruget”?”
Svar
Artiklen
”Regeringens nye kvælstofkort kan slå stærk bedrift ud af kurs” fra Landbrugsavisen den 14.
august 2021 vedrører kvælstofindsatsen i sammenhæng til de igangværende landbrugsforhandlinger.
De to landbrugere, som er interviewet til artiklen, giver udtryk for bekymring over, hvordan kvælstof-
indsatsen skal leveres fremadrettet.
Det er vigtigt, at der er tilstrækkelig fleksibilitet i reguleringen, og at landbrugerne gives en mulighed for
at levere ad frivillighedens vej. De frivillige, kollektive indsatser er et centralt element i regeringens op-
læg samtidigt med, at regeringen i de igangværende landbrugsforhandlinger har foreslået at udvikle en
ny og mere omkostningseffektiv reguleringsmodel, hvis indfasning der tages endelig stilling til i
2023/24. På det tidspunkt og med en ny reguleringsmodel vil det samlede billede på kvælstofområdet
se anderledes ud end i dag. Dette billede vil naturligvis også kunne påvirkes af, hvis vi i en landbrugsaf-
tale når til enighed om en second opinion af det faglige grundlag for kvælstofindsatsen og et større fokus
på frivillige, kollektive indsatser.
Jeg er helt enig med spørgeren i, at der er meget på spil i de igangværende landbrugsforhandlinger. Mit
fremmeste ønske med forhandlingerne har hele tiden været at få alle løsningsmuligheder og faglige be-
tragtninger på bordet.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1590: Spm. om at kommentere artiklen Regeringens nye kvælstofkort kan slå stærk bedrift ud af kurs fra Landbrugsavisen den 14. august 2021 og de problemstillinger, der fremgår af artiklen, herunder at konsekvensen af regeringens oplæg betyder, at ikke blot enkelte, men mange gode landbrug må lukke, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Jeg er åben over for en second opinion og en ny tilgang på kvælstofområdet med større fokus på de
frivillige, kollektive virkemidler. Dertil kommer, at regeringen fra starten har haft fokus på at opnå enig-
hed om udviklingen af en ny og mere omkostningseffektiv reguleringsmodel.
Jeg arbejder for og håber på, at vi kan nå en bred aftale. Det er naturligvis sådan, at de samlede konse-
kvenser af en aftale om landbrugets grønne omstilling vil afhænge af aftalekredsen og de konkrete initi-
ativer, som aftalepartierne når til enighed om.
Regeringens udspil til landbrugsforhandlingerne tager udgangspunkt i de syv principper, som jeg lagde
frem i februar i år. En kommende aftale om en grøn omstilling af landbruget skal således være afbalan-
ceret og både sikre, at vi når de grønne mål, og at landbruget kan blive ved med at skabe arbejdspladser
i Danmark. Samtidigt ønsker regeringen at satse på nye muligheder for jobskabelse, f.eks. i den plante-
baserede produktion.
Rasmus Prehn
/
Morten Ejrnæs
2