Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del
Offentligt
2370684_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 11. april 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1057 (MOF alm. del) stillet 16. marts 2021 efter ønske fra
Carl Valentin (SF).
Spørgsmål nr. 1057
”Vil
ministeren fremsende en grundig redegørelse for status vedrørende grænsehandel med
drikkeemballager med og uden pant og for forløbet fra den socialdemokratiske miljøminister Kirsten
Brosbøl i maj 2015 indgik en pantaftale med den tyske delstat Slesvig-Holsten?”
Svar
Siden 1. januar 2003 har der været krav om, at der skal opkræves pant ved salg af engangsemballager
til øl, mineralvand og sodavand i Tyskland. Tyske grænsehandelsbutikker sælger dog
drikkevareemballager uden pant til danskerne ved brug af såkaldte eksporterklæringer. Med
eksporterklæringen erklærer de danske forbrugere, at de købte drikkevarer eksporteres til brug uden
for Tyskland. Da kravet om tysk pant kun gælder for drikkevarer, der sælges i Tyskland, tolker de tyske
grænsehandelsbutikker de tyske regler på en sådan måde, at eksporterklæringerne medfører, at
drikkevarerne ikke sælges i Tyskland. Drikkevarerne kan på denne måde sælges pantfrit til danskere,
imens tyskere, der køber drikkevarer i grænsehandelsbutikkerne, betaler pant.
I juni 2015 indgik den daværende miljøminister Kirsten Brosbøl (S) en grænsepantaftale (joint
statement) med delstatsregeringen i Slesvig-Holsten og den tyske forbundsregering. Aftalen
indebærer, at de tyske grænsehandelsbutikker enten skal opkræve dansk eller tysk pant ved salg af
drikkevareemballager til danskere, samt at danske forbrugere skal have mulighed for at aflevere
emballager købt i grænsehandlen i Danmark. Dette indebærer en større investering i Dansk
Retursystems A/S’ returlogistik.
Daværende miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen (V) bestilte ved sin tiltræden som minister i
2015 et serviceeftersyn af grænsepantaftalen. Baggrunden for dette serviceeftersyn var navnlig at
undersøge risikoen for omgåelse af aftalen samt risikoen for fejlinvesteringer i Dansk Retursystem
A/S. Undersøgelsen viste, at der ikke var juridiske hindringer ved aftalen, men også, at aftalens effekt
og investeringssikkerheden uanset implementeringsformen afhænger af den politiske vilje til at
håndhæve aftalen over for de tyske grænsehandelsbutikker.
Implementeringen af grænsepantaftalen blev sat i bero i 2016 på baggrund af klage fra Dansk Erhverv
til EU-Kommissionen over, at grænsehandelsbutikkernes anvendelse af eksporterklæringer, er i strid
med EU’s emballagedirektiv og konkurrencelovgivning
og derved er ulovlig statsstøtte. Medhold i
klagerne vil sandsynligvis pålægge Tyskland pligt til at sikre, at der opkræves tysk pant på
drikkevareemballager i grænsehandelsbutikkerne på lige fod med den øvrige tyske detailhandel. Dette
vil betyde, at der formentligt ikke er behov for grænsepantaftalen. Derfor afventes EU-Kommissionens
afgørelse på klagerne.
Miljøministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1057: Spm. om status vedrørende grænsehandel med drikkeemballager med og uden pant, til miljøministeren
Regeringen har dog til trods for dette taget initiativ til at genoptage dialogen med Tyskland, hvor der
kigges på problemstillingen med friske øjne. Der har derfor siden efteråret 2020 været drøftet en
fremtidig løsning, som understøtter en udvikling mod en mere cirkulær økonomi og beskytter miljøet.
Lea Wermelin
/
Janne Birk Nielsen
2