Ligestillingsudvalget 2020-21
LIU Alm.del
Offentligt
2354316_0001.png
TALE
Ministerens talepapir til samråd om lønefter-
slæb i den offentlige sektor i Ligestillingsud-
valget den 10. marts 2021 kl. 14.00-15.00
22. februar 2021
J.nr. 2021-1597
CAL
Sara Magarite Otmishi
LIU alm. del samrådsspørgsmål A
Samrådsspørgsmålet er stillet den 4. februar 2021 af Pernille Skipper (EL)
og har følgende ordlyd:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan regeringen via overenskomstforhand-
lingerne på det offentlige område eller andre måder vil bidrage til at løse
problemerne med uligeløn mellem kønnene i Danmark, som primært er for-
årsaget af lønefterslæb hos de kvindedominerede fag i den offentlige sek-
tor?”
Besvarelse
Jeg vil gerne starte med at takke for spørgsmålet,
som jeg vil kaste mig direkte ud i at besvare.
-o0o-
Spørgsmålet går på, om jeg vil redegøre for, hvor-
dan regeringen via overenskomstforhandlingerne
på det offentlige område eller andre måder vil bi-
drage til at løse problemerne med uligeløn mellem
kønnene i Danmark, som primært er forårsaget af
lønefterslæb hos de kvindedominerede fag i den
offentlige sektor.
Indledningsvist vil jeg gerne gøre opmærksom på,
at lønforholdene for store dele af det offentlige ar-
bejdsmarked fastlægges i kollektive overenskom-
LIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 10/3-2021 om hvordan regeringen vil løse problemerne med uligeløn mellem kønnene i Danmark, til ministeren for ligestilling
ster, hvor KL, Danske Regioner og Forhandlings-
fællesskabet er aftaleparter, mens Medarbejder- og
Kompetencestyrelsen forhandler lønforholdene på
vegne af de statslige arbejdsgivere på det statslige
arbejdsmarked med Centralorganisationernes Fæl-
lesudvalg og Akademikerne.
Regeringen er meget optaget af at mindske ulighe-
den mellem mænd og kvinder på arbejdsmarkedet.
Og forskellen i mænds og kvinders livsindkomst
er blandt andet en konsekvens af den kønsopde-
ling, der findes på det danske arbejdsmarked.
Der er ingen tvivl om, at manglende ligeløn er en
udfordring, som ikke løses med et snuptag, og at
det fortjener seriøs opmærksomhed. Derfor skal
der heller ikke herske tvivl om, at der ligger en
vigtig diskussion her.
Der er også et stort fokus på betydningen af Tjene-
stemandsreformen fra 1969. Og jeg er enig i, at re-
formen i høj grad afspejler sin samtid.
I Danmark er det sådan, at lønfastsættelse og løn-
indplacering er overladt til arbejdsmarkedets par-
ter.
Det er den danske aftalemodel
en model som vi
gang på gang fremhæver som den rigtige løsning
for det danske arbejdsmarked.
2
LIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 10/3-2021 om hvordan regeringen vil løse problemerne med uligeløn mellem kønnene i Danmark, til ministeren for ligestilling
Derfor
og
skal
løsningen på ligelønsproblema-
tikken findes i den danske aftalemodel. Det skal vi
ikke bryde med.
Det er derfor også afgørende, at vi som regering
og Folketing fastholder, at løn- og ansættelsesvil-
kår aftales i forhandlinger mellem arbejdsmarke-
dets parter. I talende stund pågår disse forhandlin-
ger på det offentlige område. Der er lige nu slut-
forhandlinger for de enkelte overenskomster og af-
taler, som tager udgangspunkt i de generelle forlig
for de tre offentlige områder, som blev indgået i
sidste måned.
Som beskæftigelses- og ligestillingsminister hæf-
ter jeg mig ved, at parterne på det offentlige ar-
bejdsmarked er blevet enige om at afsætte penge
til lavt- og ligelønspuljer, men af respekt for den
danske aftalemodel og at parterne fortsat forhand-
ler, ønsker jeg ikke at kommentere nærmere på
OK-forligene på nuværende tidspunkt.
Det er både vigtigt og i samfundets interesse, at
den offentlige sektor kan rekruttere og fastholde de
nødvendige medarbejdere - ikke mindst i sam-
fundskritiske funktioner. Men under hensyntagen
til, at det er et grundvilkår i vores arbejdsmarkeds-
model, at den offentlige sektor ikke skal være løn-
førende.
3
LIU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 10/3-2021 om hvordan regeringen vil løse problemerne med uligeløn mellem kønnene i Danmark, til ministeren for ligestilling
Inden for disse overordnede rammer må det være
op til arbejdsmarkedets parter at foretage eventu-
elle prioriteringer
Jeg vil også gerne minde om, at vi i mange sam-
menhænge kæmper for at fastholde den danske ar-
bejdsmarkedsmodel.
Helt aktuelt gør vi det sammen med arbejdsmarke-
dets parter i forbindelse med forhandlingerne om
direktivforslaget om mindsteløn.
Vi skal derfor passe på med ikke at underminere
vores forsvar over for kritikere
f.eks. i EU
som
mener, at langt flere forhold på det danske arbejds-
marked bør reguleres ved lov.
Derfor må jeg også afslutningsvis gentage
og un-
derstrege
at det er et grundlæggende element i
den danske model, at løn er et anliggende for ar-
bejdsmarkedets parter, og det skal vi holde fast i.
Tak for ordet.
4