
  

Side 1 

 

REDEGØRELSE TIL KULTURMINISTEREN 

8. juli 2021 

 

Kære kulturminister Joy Mogensen, 

 

Du har i brev af 6. juli 2021 anmodet mig som bestyrelsesformand foƌ TV Ϯ DANMARK A/S ;”TV Ϯ”Ϳ oŵ eŶ 
redegørelse for sagen om den fejlagtige artikel på tv2.dk om Múte B. Egede 2. april 2021. 

Som bestyrelsesformand beklager jeg naturligvis, at TV 2 i denne sag ikke har gjort sit journalistiske arbejde 

godt nok. 

Denne redegørelse omfatter følgende afsnit: 

1) TV 2s etiske retningslinjer og redaktionelle kvalitetssikringsprocedurer 

2) Sagsforløb 

3) Ledelsesmæssig håndtering 

4) Seernes redaktørs undersøgelse. 

Redegørelsen vedlægges desuden et bilag, som gengiver den oprindelige artikel og senere ændringer af 

artiklen, som har været publiceret på tv2.dk. 

Som bekendt er kildebeskyttelsen et helt centralt og bærende princip og grundlag for den frie presses 

funktion i et demokratisk samfund. Som det implicit fremgår af Pressenævnets Vejledning om god presse-

skik, forventes det, at den kritiske journalistik kan bruge, gennemskue og kontrollere kilder – også kilder, 

der måtte have skadevoldende interesser. Langt de fleste kilder har på den ene eller anden måde interes-

ser – det er kildens karakter.  

Problemet i denne sag er derfor ikke kilden, men TV 2s journalistiske håndtering. Midt under TV 2s ellers 

solide og omfattende dækning af det grønlandske landstingsvalg på tværs af TV 2s platforme skete der 

således et ulykkeligt og stærkt beklageligt journalistisk svigt i forbindelse med den fejlagtige artikel på 

tv2.dk. 

1) TV 2s etiske retningslinjer og redaktionelle kvalitetssikringsprocedurer 

TV 2 har klare etiske retningslinjer for sin journalistik og faste procedurer for kvalitetstjek forud for publi-

cering. 

Etiske retningslinjer 

Af TV 2s etiske retningslinjer fremgår det blandt andet, at TV 2s programmer og artikler skal være trovær-

dige, fair og redelige, og at TV 2 i sin journalistik er fri af partipolitiske, organisatoriske og kommercielle 

bindinger. Det gælder også i sager, hvor TV 2 er rettighedshaver. Det fremgår desuden, at TV 2 altid un-

dersøger en sag så grundigt som muligt, som hovedregel ikke baserer sig på en enkelt kilde og altid sikrer, 

at de personer, som en sag drejer sig om, har mulighed for at få deres synspunkt frem. 

Med henvisning til Pressenævnets Vejledning om god presseskik anføres det i de etiske retningslinjers 

afsnit om forelæggelse blandt andet, at ”oplysŶiŶger, soŵ kaŶ være skadelige, kræŶkeŶde eller virke ag-

telsesforringende for nogen, efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og fremmest ved forelæg-

gelse for deŶ pågældeŶde. Forelæggelse bør ske således, at der gives deŶ adspurgte riŵelig tid til at svare”. 

Kulturudvalget  2020-21
KUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 355

Offentligt



 

 

SIDE 2/14 

TV 2s etiske retningslinjer gennemgås minimum en gang årligt af TV 2s direktion og bestyrelse og opdate-

res efter behov. Retningslinjerne er offentligt tilgængelige på TV 2s hjemmeside: https://sr.tv2.dk/me-

dia/1214/etiske-retningslinjer-19-06-2020.pdf 

Redaktionel kvalitetssikring 

TV 2s faste kvalitetssikringshierarki for tv2.dk omfatter følgende trin: 

• Byline: Artikler på tv2.dk udarbejdes af en journalist eller i samarbejde mellem flere journalister. Jour-

nalisten har byline (dvs. vedkommendes navn anføres som forfatter i artiklens indledning) og bør kun 

aflevere artikler til redaktørgodkendelse, som journalisten vurderer, udgør et færdigt produkt.  

• Sidemandslæsning: Alle artikler sidemandslæses af en journalistkollega, inden de videregives til en 

redaktør til godkendelse og publicering. 

• Redaktørgodkendelse: En redaktør på tv2.dk godkender alle artikler, før de publiceres på sitet. Redak-

tører har til enhver tid adgang til sparring med redaktionschefer. 

• Chef-vagt: Chef-vagten – der løber fra kl. 23.00 – 23.00 næste dag – er den øverste daglige, redaktio-

nelle myndighed og træffer afgørelse i alle større etiske spørgsmål. Chef-vagten er til enhver tid til-

gængelig for sparring med journalister og redaktører. I praksis indebærer det, at dagens chef-vagt 

altid inddrages i journalistiske og etiske overvejelser, hvor reportere, fotografer eller redaktører har 

behov for at sikre sig, at TV 2s etiske retningslinjer og Pressenævnets Vejledning om god presseskik 

efterleves – fx vedrørende sløring, anonymisering, brug af anonyme kilder mv. 

2) Sagsforløb 

TV 2 valgte i forbindelse med det grønlandske landstingsvalg at intensivere sin dækning på alle platforme 

– med flere korrespondenter i Grønland, dækning af valgets temaer på NEWS og i Nyhederne i dagene op 

til valget samt omfangsrig dækning på tv2.dk. Den fejlagtige artikel om Múte B. Egede blev publiceret på 

tv2.dk (og dermed på TV 2s nyhedsapp), men ikke på andre TV 2-platforme. 

 

Fredag 2. april 14.58:50 publiceredes den oprindelige artikel på tv2.dk. Artiklen er gengivet i sin helhed 

nedenfor. Herefter publiceredes en lang række – i alt 21 – rettelser og tilføjelser, hvoraf de to vigtigste er 

følgende: 

• 2. april 18:44:15 tilføjes der en afvisning fra Múte B. Egede, efter at denne henvendte sig til redaktio-

nen. 

• 4. april 20:20:14 fjernes den oprindelige artikels indhold fuldstændig og erstattes med en uddybende 

afvisning. 

Den bærende hovedregel for tv2.dk er, at der skal være total gennemsigtighed hvad angår publicering, 

rettelser, berigtigelser og dementier. I denne sag mistede den oprindelige artikel med rettelser og tilføjel-

ser efterhånden journalistisk mening, og der ville stadig stå udokumenterede påstande tilbage. Derfor blev 

indholdet helt usædvanligt fjernet og erstattet af Múte B. Egedes afvisning. 

Det er sædvanligt, at artikler på tv2.dk løbende opdateres. Anledninger hertil kan omfatte sproglige juste-

ringer og rettelser, ændring af overskrift, ny faktuel udvikling i historien, tilføjelser af oplysninger/citater, 

indsættelse af links, video eller fotos. 

Det bemærkes, at billedteksten til artiklen i alle udgaver har været: ”Múte B. Egede ďlev foƌŵaŶd foƌ paƌ-
tiet IŶuit AtaƋatigiit ;IAͿ i ϮϬϭ8”. 

https://sr.tv2.dk/media/1214/etiske-retningslinjer-19-06-2020.pdf
https://sr.tv2.dk/media/1214/etiske-retningslinjer-19-06-2020.pdf


 

 

SIDE 3/14 

 

2021-04-02 14:58:50 – 1. udgave 

Originalartiklen udgives. Det fulde indhold af artiklen er: 

 

Overskrift:  Bejleren til at blive Grønlands nye leder undlod at erklære sig inhabil i to sager 

 

Underrubrik:  Formanden for Inuit Ataqatigiit (IA), Múte B. Egede, er lige nu favorit til at blive 

landsstyreformand i Grønland efter parlamentsvalget på tirsdag. 

 

Tekst: Grønlands potentielt kommende landsstyreformand, oppositionslederen Múte B. Egede, 

deltog som minister for råstoffer i to møder, hvor han burde have erklæret sig inhabil. 

 

Da han tiltrådte ministerposten i 2016 var han stadig direktør og ejer af selskabet MK 

Agro, der handler med dyrefoder, læggekartofler og kunstgødning i Sydgrønland. 

 

<oembed data-embedtype="t2decmsar-

ticle">decms://f08bf67de898800994c4b6ff0022f3a916c99a9d</oembed> 

 

I 2017 solgte han aktiviteterne i virksomheden, men han har selv oplyst, at han tjente 

penge på selskabet helt indtil udgangen af året. 

 

Alligevel deltog han i to møder som minister i 2017, hvor han stemte for at tilføre penge 

til erhverv, hans eget selskab var involveret i. 

 

Først stemte han for, at et statsejet selskab skulle opkøbe kartofler fra det hårdt ramte 

grønlandske landbrug. 

 

Derefter stemte han for, at man skulle tilføre offentlige midler til at hjælpe sydgrønland-

ske fåreavlere med at købe dyrefoder. 

 

Kim Kielsen blev undersøgt i inhabilitetssag sidste år 

Sidste år blev den nuværende landsstyreformand, Kim Kielsen fra partiet Siumut, også 

undersøgt for en sag om inhabilitet. 

 

Han stemte for at hæve kvoterne for stenbider i en periode, samtidig med at han havde 

udlejet sin båd til en fisker. 

 

<oembed data-embedtype="t2decm-

sarticle">decms://38cb8c3773cff83f52a6d99b090327384736768b</oembed> 

 

Men advokatfirmaet Poul Schmith konkluderede 23. juli 2020, at han ikke handlede i 

strid med reglerne om inhabilitet. 

 

Dengang sagde Múte B. Egede, at det ikke var godt nok. I sidste ende skulle det nemlig 

være Revisionsudvalgets afgørelse, der skulle være tungen på vægtskålen. 

 

- For os er det vigtigste, at Inatsisartuts revisionsudvalg kommer med en udmelding om 

deres undersøgelse. Derefter kan Inatsisartut tage en beslutning om, hvordan og hvorle-

des sagen hænger sammen - og om Kim Kielsen politisk og forvaltningsretligt set har 



 

 

SIDE 4/14 

været inhabil i den her sag, sagde Múte B. Egede til <a href="https://knr.gl/da/nyhe-

der/ia-om-stenbidersagen-revisionsudvalgets-unders%C3%B8gelse-er-vigtigere">Kalaal-

lit Nunaata Radioa</a>. 

 

Forsvarede sig på Facebook 

Allerede i 2020 var bejleren til lederpositionen i Grønland ude og give svar på tiltale i sa-

gerne om den mulige dobbeltrolle som minister. 

 

I februar 2020 skrev han en statusopdatering på Facebook, hvor han adresserede "ryg-

terne", som han kalder dem. 

 

- Rygterne cirkulerer, så lad mig gøre det helt klart: Det er ingen hemmelighed, at da jeg 

gik ind i politik, var jeg selvstændig erhvervsdrivende, lød det fra Múte Bourup Egede i 

opslaget. 

 

Han fortsætter med at sige, at han har fået en tilladelse fra et særligt udvalg i Grønlands 

parlament, Udvalget for Valgs Prøvelse, til at drive erhverv ved siden af sit politiske em-

bede som minister. 

 

- Under hele processen informerede jeg løbende Inatsisartuts Udvalg for Valgs Prøvelse, 

om hvad jeg lavede, og hvor i processen salget af virksomheden var. 

 

<oembed data-embedtype="t2embed">https://www.face-

book.com/mute.egede/posts/10221736624669981</oembed> 

 

Gennemsigtighed i interesser 

Siden 2015 har det været obligatorisk for medlemmerne af det grønlandske parlament 

at <a href="https://ina.gl/dokumenter/blanketter-til-medlemmer-af-inatsisartut-og-

naalakkersuisut/regler-om-inatsisartuts-hvervsregister/">registrere</a> deres hverv og 

økonomiske interesser i et offentligt register. 

 

Men det gælder ikke medlemmer af Naalakkersuisut, Grønlands regering. Og så halter 

det også med at følge op på registreringerne. 

 

- Vi ved ikke, om der er nogen, som kigger på og kontrollerer de registreringer, de folke-

valgte medlemmer af Naalakkersuisut oplyser, forklarer Birita í Dali, formand for Trans-

parency International Greenland, der de seneste år har arbejdet for at gøre det politiske 

og offentlige system mere gennemsigtigt, så det bliver tydeligt for samfundet og væl-

gerne, hvis de folkevalgte har dobbeltroller. 

 

- Derfor har vi som samfund og som vælgere ikke mulighed for at vide, om registrerin-

gerne er korrekte. Og hvis der opstår tvivl om registreringerne, er konsekvenserne ikke 

klart definerede, siger hun. 

 

Inhabilitet er en udfordring 

Ifølge et <a href="https://naalakkersuisut.gl/~/media/Nanoq/Files/Attached%20Files/Fi-

nans/DK/Integritetsstudie/Korrekturl%C3%A6st%20Fi-

nal%20NIS%20Gr%C3%B8nland%2020%2011%202020%20DK-1-1.pdf">nyt 



 

 

SIDE 5/14 

integritetsstudie</a> fra Nordic Consulting Group er dobbeltroller i magtpositioner et 

område, som er en særlig udfordring i Grønland: 

 

- KorruptioŶ i GƌøŶlaŶd ;…Ϳ ƌelateƌeƌ sig til gƌæŶselaŶdet ŵelleŵ veŶŶetjeŶesteƌ og iŶha-
bilitet og potentielt til grænselandet mellem berettigede og uberettigede gaver, står der 

i rapporten. 

 

<oembed data-embedtype="t2decm-

sarticle">decms://8a1df18bb3ffa94ce5ad6e8b54cf57cde18f8f84</oembed> 

 

Og de konklusioner er Birita í Dali enig i: 

 

- Hvis en person besidder en toppost i et selskab, samtidig med at personen er folkevalgt 

til at repræsentere befolkningen, kan det være svært at være objektiv og habil. Det er 

vigtigt, at det er tydeligt, hvis en person varetager flere jobs, siger hun og fortsætter: 

 

- For der skal helst ikke være tvivl om, hvorvidt en folkevalgt repræsenterer befolknin-

gens interesser eller sine egne økonomiske interesser. Det synes jeg er rimeligt over for 

vælgerne, og det understøtter også den udvikling, det grønlandske samfund er i for at 

blive mere transparent. 

 

3) Ledelsesmæssig håndtering 

TV 2s chefredaktion har helt fra start taget sagen om den fejlagtige artikel om Múte B. Egede dybt alvorligt 

og draget nødvendige ledelsesmæssige konsekvenser af sagen. TV 2 kan ikke undgå at lave fejl og har 

derfor også procedurer for, hvordan urigtige oplysninger af betydning berigtiges så hurtigt som muligt – 

uanset om TV 2 selv opdager fejlen eller får den påpeget. 

Alvorlige fejl som publiceringen af den fejlagtige artikel om Múte B. Egede bør dog ikke kunne ske. Artiklen 

rummede således meget grundlæggende journalistiske fejl: 

• Artiklens påstande var ikke forelagt Múte B. Egede forud for publicering, således at Múte B. Egede 

som angreben part først kom til orde i 2. udgave af artiklen publiceret knap fire timer senere 

• TV 2 havde ikke dokumentation for artiklens påstande.  

Det skærper sagens alvorlige karakter, at artiklen blev publiceret kort forud for det grønlandske lands-

tingsvalg. 

TV 2s nyhedsdirektør blev første gang orienteret om sagen 5. april 2021. 

Det har været afgørende for den ledelsesmæssige håndtering af sagen, at der hverken i de redegørelser 

for sagsforløbet, TV 2s chefredaktion 6. april 2021 modtog fra de involverede medarbejdere og redakti-

onschefen med overordnet ansvar for TV 2s dækning af det grønlandske landstingsvalg, eller i chefredak-

tionens efterfølgende undersøgelser af forløbet er fundet indikationer på, at fejlene i forbindelse med 

artiklen har været intenderede. 

Chefredaktionens konklusion på de foretagne undersøgelser er, at menneskelige fejl og flere på hinanden 

følgende misforståelser mellem medarbejdere og redaktionschefen med overordnet ansvar for TV 2s dæk-

ning af det grønlandske landstingsvalg førte til, at artiklen reelt ikke blev endeligt godkendt før publicering, 

og at den dermed ikke blev kvalitetssikret i henhold til TV 2s faste, redaktionelle procedurer. Den blev 

derfor publiceret på tv2.dk trods de oven for beskrevne åbenlyse og meget grundlæggende journalistiske 



 

 

SIDE 6/14 

mangler, og uden at dagens chef-vagt blev involveret i de journalistiske diskussioner. TV 2s chefredaktion 

har på den baggrund indskærpet TV 2s procedurer for kvalitetssikring over for Nyhedernes medarbejdere, 

og der er holdt særskilte møder herom med medarbejderne på tv2.dk. 

TV 2s nyhedsdirektør beklagede 7. april 2021 pr. sms og mail den fejlagtige artikel over for Múte B. Egede, 

og følgende meddelelse blev offentliggjort på tv2.dk: 

”TV 2 ŵeŶer, det var eŶ fejl at briŶge artikel. 

TV 2 Nyhederne beklager hermed at have bragt en artikel 2. april, som handlede om den grønlandske 

politiker Múte B. Egede. 

I artiklen skriver vi, at Múte B. Egede undlod at erklære sig inhabil, da han på politiske møder var med 

til at træffe beslutninger, som i princippet også kunne påvirke rammerne for hans eget selskab MK 

AGRO, der handler med dyrefoder, læggekartofler og kunstgødning i Sydgrønland. 

TV 2 mener, at det var en fejl at bringe artiklen, for vi havde ikke dokumentation til at underbygge 

artiklens påstand om mulig inhabilitet. Det er samtidig en åbenlys fejl, at artiklen ikke blev fremlagt for 

Egede til kommentar. Artiklen levede dermed ikke op til TV 2s vanlige kvalitetskontrol. 

TV 2 beklager artikleŶ og forløbet.” 

 

TV 2s nyhedsdirektør har løbende udtalt sig på TV 2s vegne i forbindelse med andre mediers dækning af 

sagen og har i udgaven af det ugentlige ŵedieŵagasiŶ ’PƌesselogeŶ’ på TV Ϯ NEWS ϭϭ. apƌil 2021 beklaget 

den fejlagtige artikel. TV 2s chefredaktion har herefter undersøgt sagsforløbet. 

I juni 2021 fik sagen fornyet offentlig opmærksomhed, da Ekstra Bladet og Berlingske genoptog deres 

dækning af sagen, og 13. juni 2021 medvirkede TV 2s nyhedsdirektør i den fornyede behandling af sagen 

i Presselogen på TV 2 NEWS. 

I forbindelse med den fornyede offentlige opmærksomhed om sagen beklagede redaktionschefen med 

overordnet ansvar for TV 2s dækning af det grønlandske landstingsvalg sin manglende kvalitetssikring af 

den fejlagtige artikel om Múte B. Egede og valgte 17. juni 2021 at fratræde sin stilling på TV 2 for at undgå, 

at diskussionen om vedkommendes person skal tynge TV 2 og TV 2s medarbejdere. 

TV 2s nyhedsdirektør har 17. juni 2021 opfordret TV 2s Seernes redaktør til som uafhængig instans at 

gennemgå sagen for at afklare, om Seernes redaktør ser samme forløb eller kan tilføje mere, som kan 

bidrage til at undgå tilsvarende fejl. 

TV 2s adm. direktør blev første gang orienteret om sagen 7. april 2021 og har 17. juni 2021 offentligt 

uŶdskyldt og ďeklaget sageŶ oveƌ foƌ Múte B. Egede og oveƌ foƌ tvϮ.dk’s ďƌugeƌe. 

TV 2s bestyrelse har 17. juni 2021 modtaget skriftlig orientering om sagsforløbet og den ledelsesmæssige 

håndtering af sagen og modtog på bestyrelsesmødet 21. juni 2021 en supplerende orientering. 

4) Seernes redaktørs undersøgelse 

På opfordring fra TV 2s nyhedsdirektør har TV 2s Seernes redaktør indledt en undersøgelse af sagen. 

I henhold til TV 2s public service-tilladelsen har Seernes redaktør til opgave at ”overvåge TV 2 DANMARK 

A/S’ behaŶdliŶg af heŶveŶdelser fra seere, heruŶder klager over TV 2 DANMARK A/S’ virksoŵhed, ŵed 
henblik på at sikre en høj programetik og journalistisk standard i den samlede programvirksomhed på TV 

2” (Tilladelse til TV 2 DANMARK A/S til at udøve public serviceprogramvirksomhed 2019-2023 af 20. de-

cember 2018, pkt. 2.6). 



 

 

SIDE 7/14 

Seernes redaktør udtaler sig ikke på TV 2s vegne, men som en uafhængig instans med indsigt i journalistik 

og redaktionel praksis – som en seernes ombudsmand. 

Seernes redaktør har frie rammer til at afgøre, hvad han finder relevant at inddrage i sin undersøgelse. 

Som grundlag for undersøgelsen har Seernes redaktør adgang til relevant redaktionelt materiale og kor-

respondance og til at interviewe medarbejdere og chefer på TV 2. For at opretholde kildebeskyttelsen er 

materiale i sagen tilgået Seernes redaktør i anonymiseret form. 

Seernes redaktør har over for bestyrelsen oplyst, at hans undersøgelse af sagen pågår, og at undersøgel-

sen har fokus på at afdække det konkrete hændelsesforløb – herunder også spørgsmål om eventuelle 

motiver – i forbindelse med publicering og korrektion af den fejlagtige artikel med henblik på at lære af 

sagen og undgå, at noget lignende sker igen. Seernes redaktør forventer at afslutte undersøgelsen senest 

i august 2021 og planlægger at offentliggøre undersøgelsens konklusioner, når de er tilgået TV 2s besty-

relse og direktion. 

 

--- o O o --- 

 

Som anført indledningsvis beklager jeg som bestyrelsesformand for TV 2 naturligvis sagen om den fejlag-

tige artikel om Múte B. Egede, hvor TV 2 ikke har gjort sit journalistiske arbejde godt nok. TV 2s undersø-

gelser har som nævnt konkluderet, at menneskelige fejl og flere på hinanden følgende misforståelser førte 

til, at artiklen reelt ikke blev endeligt godkendt før publicering, og at den dermed ikke blev kvalitetssikret 

i henhold til TV 2s faste, redaktionelle procedurer. 

TV 2s bestyrelse er blevet orienteret om sagen, og jeg har fuld tillid til, at TV 2s daglige ledelse har hånd-

teret sagen korrekt. Bestyrelsen ser frem til at modtage Seernes redaktørs undersøgelse af sagsforløbet 

og mulige forslag til, hvordan TV 2s eksisterende redaktionelle kvalitetssikringsprocedurer kan styrkes 

yderligere i lyset af den stærkt beklagelige sag. 

 

 

Med venlig hilsen 

 

 

Jimmy Maymann 

Bestyrelsesformand 

 

  



 

 

SIDE 8/14 

BILAG 
 

Dette bilag beskriver de publicerede udgaver af den fejlagtige artikel om Múte B. Egede baseret på data-

udtræk fra TV 2s logging-system. 

Dataudtrækket omfatter i alt 22 udgaver af artiklen, hvoraf de fleste rummer mindre og ubetydelige æn-

dringer, ligesom enkelte udgaver er helt identiske – hvilket fx kan skyldes, at artiklen har været åbnet for 

redigering, uden at der er foretaget ændringer. 

Artiklen blev publiceret på tv2.dk (og dermed på TV 2s nyhedsapp), men ikke på andre TV 2-platforme. 

Det bemærkes, at billedteksten til artiklen i alle udgaver har været: ”Múte B. Egede ďlev foƌŵaŶd foƌ paƌ-
tiet IŶuit AtaƋatigiit ;IAͿ i ϮϬϭ8”. 

Det bemærkes desuden, at kursivering af tekst er tilføjet i nedenstående oversigt for at lette læsningen. 

 

2021-04-02 14:58:50 – 1. udgave 

Originalartiklen udgives. Det fulde indhold af artiklen er: 

 

Overskrift:  Bejleren til at blive Grønlands nye leder undlod at erklære sig inhabil i to sager 

 

Underrubrik:  Formanden for Inuit Ataqatigiit (IA), Múte B. Egede, er lige nu favorit til at blive 

landsstyreformand i Grønland efter parlamentsvalget på tirsdag. 

 

Tekst: Grønlands potentielt kommende landsstyreformand, oppositionslederen Múte B. Egede, 

deltog som minister for råstoffer i to møder, hvor han burde have erklæret sig inhabil. 

 

Da han tiltrådte ministerposten i 2016 var han stadig direktør og ejer af selskabet MK 

Agro, der handler med dyrefoder, læggekartofler og kunstgødning i Sydgrønland. 

 

<oembed data-embedtype="t2decmsar-

ticle">decms://f08bf67de898800994c4b6ff0022f3a916c99a9d</oembed> 

 

I 2017 solgte han aktiviteterne i virksomheden, men han har selv oplyst, at han tjente 

penge på selskabet helt indtil udgangen af året. 

 

Alligevel deltog han i to møder som minister i 2017, hvor han stemte for at tilføre penge 

til erhverv, hans eget selskab var involveret i. 

 

Først stemte han for, at et statsejet selskab skulle opkøbe kartofler fra det hårdt ramte 

grønlandske landbrug. 

 

Derefter stemte han for, at man skulle tilføre offentlige midler til at hjælpe sydgrønland-

ske fåreavlere med at købe dyrefoder. 

 

Kim Kielsen blev undersøgt i inhabilitetssag sidste år 

Sidste år blev den nuværende landsstyreformand, Kim Kielsen fra partiet Siumut, også 

undersøgt for en sag om inhabilitet. 

 



 

 

SIDE 9/14 

Han stemte for at hæve kvoterne for stenbider i en periode, samtidig med at han havde 

udlejet sin båd til en fisker. 

 

<oembed data-embedtype="t2decm-

sarticle">decms://38cb8c3773cff83f52a6d99b090327384736768b</oembed> 

 

Men advokatfirmaet Poul Schmith konkluderede 23. juli 2020, at han ikke handlede i 

strid med reglerne om inhabilitet. 

 

Dengang sagde Múte B. Egede, at det ikke var godt nok. I sidste ende skulle det nemlig 

være Revisionsudvalgets afgørelse, der skulle være tungen på vægtskålen. 

 

- For os er det vigtigste, at Inatsisartuts revisionsudvalg kommer med en udmelding om 

deres undersøgelse. Derefter kan Inatsisartut tage en beslutning om, hvordan og hvorle-

des sagen hænger sammen - og om Kim Kielsen politisk og forvaltningsretligt set har væ-

ret inhabil i den her sag, sagde Múte B. Egede til <a href="https://knr.gl/da/nyheder/ia-

om-stenbidersagen-revisionsudvalgets-unders%C3%B8gelse-er-vigtigere">Kalaallit Nu-

naata Radioa</a>. 

 

Forsvarede sig på Facebook 

Allerede i 2020 var bejleren til lederpositionen i Grønland ude og give svar på tiltale i sa-

gerne om den mulige dobbeltrolle som minister. 

 

I februar 2020 skrev han en statusopdatering på Facebook, hvor han adresserede "ryg-

terne", som han kalder dem. 

 

- Rygterne cirkulerer, så lad mig gøre det helt klart: Det er ingen hemmelighed, at da jeg 

gik ind i politik, var jeg selvstændig erhvervsdrivende, lød det fra Múte Bourup Egede i 

opslaget. 

 

Han fortsætter med at sige, at han har fået en tilladelse fra et særligt udvalg i Grønlands 

parlament, Udvalget for Valgs Prøvelse, til at drive erhverv ved siden af sit politiske em-

bede som minister. 

 

- Under hele processen informerede jeg løbende Inatsisartuts Udvalg for Valgs Prøvelse, 

om hvad jeg lavede, og hvor i processen salget af virksomheden var. 

 

<oembed data-embedtype="t2embed">https://www.face-

book.com/mute.egede/posts/10221736624669981</oembed> 

 

Gennemsigtighed i interesser 

Siden 2015 har det været obligatorisk for medlemmerne af det grønlandske parlament 

at <a href="https://ina.gl/dokumenter/blanketter-til-medlemmer-af-inatsisartut-og-

naalakkersuisut/regler-om-inatsisartuts-hvervsregister/">registrere</a> deres hverv og 

økonomiske interesser i et offentligt register. 

 

Men det gælder ikke medlemmer af Naalakkersuisut, Grønlands regering. Og så halter 

det også med at følge op på registreringerne. 

 



 

 

SIDE 10/14 

- Vi ved ikke, om der er nogen, som kigger på og kontrollerer de registreringer, de folke-

valgte medlemmer af Naalakkersuisut oplyser, forklarer Birita í Dali, formand for Trans-

parency International Greenland, der de seneste år har arbejdet for at gøre det politiske 

og offentlige system mere gennemsigtigt, så det bliver tydeligt for samfundet og væl-

gerne, hvis de folkevalgte har dobbeltroller. 

 

- Derfor har vi som samfund og som vælgere ikke mulighed for at vide, om registrerin-

gerne er korrekte. Og hvis der opstår tvivl om registreringerne, er konsekvenserne ikke 

klart definerede, siger hun. 

 

Inhabilitet er en udfordring 

Ifølge et <a href="https://naalakkersuisut.gl/~/media/Nanoq/Files/Attached%20Files/Fi-

nans/DK/Integritetsstudie/Korrekturl%C3%A6st%20Fi-

nal%20NIS%20Gr%C3%B8nland%2020%2011%202020%20DK-1-1.pdf">nyt integritets-

studie</a> fra Nordic Consulting Group er dobbeltroller i magtpositioner et område, 

som er en særlig udfordring i Grønland: 

 

- KoƌƌuptioŶ i GƌøŶlaŶd ;…Ϳ ƌelateƌeƌ sig til gƌæŶselaŶdet ŵelleŵ veŶŶetjeŶesteƌ og iŶha-
bilitet og potentielt til grænselandet mellem berettigede og uberettigede gaver, står der 

i rapporten. 

 

<oembed data-embedtype="t2decm-

sarticle">decms://8a1df18bb3ffa94ce5ad6e8b54cf57cde18f8f84</oembed> 

 

Og de konklusioner er Birita í Dali enig i: 

 

- Hvis en person besidder en toppost i et selskab, samtidig med at personen er folkevalgt 

til at repræsentere befolkningen, kan det være svært at være objektiv og habil. Det er 

vigtigt, at det er tydeligt, hvis en person varetager flere jobs, siger hun og fortsætter: 

 

- For der skal helst ikke være tvivl om, hvorvidt en folkevalgt repræsenterer befolknin-

gens interesser eller sine egne økonomiske interesser. Det synes jeg er rimeligt over for 

vælgerne, og det understøtter også den udvikling, det grønlandske samfund er i for at 

blive mere transparent. 

 

2021-04-02 18:44:15 – 2. udgave 

To sætninger tilføjes to forskellige steder i artiklen: 

”Múte B. Egede sigeƌ til TV Ϯ, at haŶ ikke haƌ tjeŶt Ŷogle peŶge geŶŶeŵ MK Agƌo på 
Ŷogle oveŶståeŶde sageƌ.” 

Og senere: 

”HaŶ oplyseƌ til TV Ϯ, at haŶ Ŷu vil fƌeŵlægge dokuŵeŶtatioŶ foƌ koƌƌespoŶdaŶĐeŶ ŵel-
lem Udvalget for Valgs Prøvelse, der viser, at han havde fået tilladelse til at drive virk-

soŵhed, ŵeŶs haŶ vaƌ ŵiŶisteƌ”. 
  

2021-04-02 18:44:54 – 3. udgave 

Sætningen:  

”Múte B. Egede sigeƌ til TV Ϯ, at haŶ ikke haƌ tjeŶt Ŷogle peŶge geŶŶeŵ MK Agƌo på 
nogle ovenstående sageƌ”. 

Ændres til:  



 

 

SIDE 11/14 

”Múte B. Egede sigeƌ til TV Ϯ, at haŶ ikke haƌ tjeŶt Ŷogle peŶge geŶŶeŵ MK Agƌo på 
nogle ovenstående sager, da selskabet allerede var ved at blive opløst”. 

  

 

2021-04-02 18:45:35 – 4. udgave 

Mindre rettelser.  

Sætningen:  

Múte B. Egede siger til TV 2, at han ikke har tjent nogle penge gennem MK Agro på nogle 

ovenstående sager, da selskabet allerede var ved at blive opløst 

Ændres til: 

Múte B. Egede siger til TV 2, at han ikke har tjent penge gennem MK Agro på 

nogle af ovenstående sager, da selskabet allerede var ved at blive opløst. 

 

2021-04-02 18:45:59 – 5. udgave 

Mindre rettelse. 

Sætningen:  

Han oplyser til TV 2, at han nu vil fremlægge dokumentation for korrespondancen mel-

lem Udvalget for Valgs Prøvelse, der viser, at han havde fået tilladelse til at drive virk-

somhed, mens han var minister  

Ændres til: 

Han oplyser til TV 2, at han nu vil fremlægge dokumentation for korrespondancen med 

Udvalget for Valgs Prøvelse, der viser, at han havde fået tilladelse til at drive virksomhed, 

mens han var minister. 

 

2021-04-02 18:46:50 – 6. udgave 

Der ses ikke nogen ændringer mellem 5. og 6. udgave. 

 

2021-04-04 12:21:29 – 7. udgave 

En tekst tilføjes i toppen af artiklen: 

 

Korrektion 4. april 2021: IAs spidskandidat Mute Bourup Egede fastslår overfor TV2, at 

han ikke har tjent penge i sit selskab på, at det grønlandske landsting har bevilget to mil-

lioner kroner til læggekartofler og at selskabet var inaktivt på det pågældende tidspunkt. 

Mute Bourup Egede fastslår også, at han ikke har været inhabil, da de to bevillinger blev 

stemt igennem. TV2 forsøgte uden held at få en kommentar fra Mute Borup Egede forud 

for artiklens offentliggørelsen. TV2 beklager fejlen. 

 

2021-04-04 12:21:54 – 8. udgave 

Der ses ikke nogen ændringer mellem 7. og 8. udgave. 

 

2021-04-04 12:22:31 – 9. udgave 

Der ses ikke nogen ændringer mellem 8. og 9. udgave. 

 

2021-04-04 12:23:30 – 10. udgave 

Der ses ikke nogen ændringer mellem 9. og 10. udgave. 

 

2021-04-04 12:24:44 – 11. udgave 

Mindre sproglige rettelser. TV2 rettes for eksempel til TV 2 – med afstand. 

Teksten: 



 

 

SIDE 12/14 

Korrektion 4. april 2021: IAs spidskandidat Mute Bourup Egede fastslår overfor TV2, at 

han ikke har tjent penge i sit selskab på, at det grønlandske landsting har bevilget to mil-

lioner kroner til læggekartofler og at selskabet var inaktivt på det pågældende tidspunkt. 

Mute Bourup Egede fastslår også, at han ikke har været inhabil, da de to bevillinger blev 

stemt igennem. TV2 forsøgte uden held at få en kommentar fra Mute Borup Egede forud 

for artiklens offentliggørelse. TV2 beklager fejlen. 

Ændres til: 

Korrektion 4. april 2021: IAs spidskandidat Mute Bourup Egede fastslår overfor TV 2, at 

han ikke har tjent penge i sit selskab på, at det grønlandske landsting har bevilget to mil-

lioner kroner til at lægge kartofler og at selskabet var inaktivt på det pågældende tids-

punkt. Mute Bourup Egede fastslår også, at han ikke har været inhabil, da de to bevillin-

ger blev stemt igennem. TV 2 forsøgte uden held at få en kommentar fra Mute Borup 

Egede forud for artiklens offentliggørelse. TV 2 beklager fejlen. 

 

2021-04-04 12:25:11 – 12. udgave 

Der ses ikke nogen ændringer mellem 11. og 12. udgave. 

 

2021-04-04 12:25:12 – 13. udgave 

Der ses ikke nogen ændringer mellem 12. og 13. udgave. 

 

2021-04-04 12:25:52 – 14. udgave 

MiŶdƌe tekstæŶdƌiŶg, hvoƌ ”at lægge kaƌtofleƌ” æŶdƌes til ”læggekaƌtofleƌ”. 
Teksten: 

Korrektion 4. april 2021: IAs spidskandidat Mute Bourup Egede fastslår overfor TV 2, at 

han ikke har tjent penge i sit selskab på, at det grønlandske landsting har bevilget to mil-

lioner kroner til at lægge kartofler og at selskabet var inaktivt på det pågældende tids-

punkt. Mute Bourup Egede fastslår også, at han ikke har været inhabil, da de to bevillin-

ger blev stemt igennem. TV 2 forsøgte uden held at få en kommentar fra Mute Borup 

Egede forud for artiklens offentliggørelse. TV 2 beklager fejlen. 

Ændres til: 

Korrektion 4. april 2021: IAs spidskandidat Mute Bourup Egede fastslår overfor TV 2, at 

han ikke har tjent penge i sit selskab på, at det grønlandske landsting har bevilget to mil-

lioner kroner til læggekartofler og at selskabet var inaktivt på det pågældende tidspunkt. 

Mute Bourup Egede fastslår også, at han ikke har været inhabil, da de to bevillinger blev 

stemt igennem. TV 2 forsøgte uden held at få en kommentar fra Mute Borup Egede 

forud for artiklens offentliggørelse. TV 2 beklager fejlen. 

 

2021-04-04 20:20:14 – 15. udgave 

Den oprindelige artikels indhold med de forkerte påstande fjernes fuldstændig og erstattes med afvisnin-

gen, der lyder: 

Overskrift:  Grønlandsk politiker afviser anklager 

Underrubrik:  Formand for Inuit Ataqatigiit fastslår, at han ikke har tjent penge på bevilling fra det 

grønlandske landsting. 

Tekst: Rettet den 4. april 2021. 

Formand for Inuit Ataqatigiit, Múte B. Egede, har ikke tjent penge i sit selskab på, at det 

grønlandske landsting har bevilget to millioner kroner til læggekartofler. Og politikerens 

selskabet var inaktivt på det pågældende tidspunkt. 

Det oplyser Múte B. Egede til TV 2. 



 

 

SIDE 13/14 

Han fastslår samtidig, at han ikke har været inhabil, da de to bevillinger blev stemt igen-

nem.  

Sagen omhandler den grønlandske politikers ejerskab af selskabet AK Agro, der handler 

med dyrefoder, læggekartofler og kunstgødning i Sydgrønland. 

Du kan læse mere om baggrunden for det grønlandske valg på onsdag i artiklen her. 

  

2021-04-07 13:33:59 – 16. udgave 

Afvisningen uddybes. Overskrift og underrubrik er uændret. Enkelte sætninger tilføjes. De er markeret 

her med kursiv: 

Denne artikel er blevet rettet den 4. april 2021. 

Den er rettet igen den 07. april med en opdatering om, at TV 2 beklager offentliggørelse 

af artikel. 

Formand for Inuit Ataqatigiit, Múte B. Egede, har ikke tjent penge i sit selskab på, at det 

grønlandske landsting har bevilget to millioner kroner til læggekartofler. Og politikerens 

selskabet var inaktivt på det pågældende tidspunkt. 

Det oplyser Múte B. Egede til TV 2. 

Han fastslår samtidig, at han ikke har været inhabil, da de to bevillinger blev stemt igen-

nem. 

Det sker som en reaktion på en artikel fra TV 2. I artiklen skriver vi, at Múte B. Egede und-

lod at erklære sig inhabil, da han på politiske møder var med til at træffe beslutninger, 

som i princippet også kunne påvirke rammerne for hans eget selskab MK AGRO, der 

handler med dyrefoder, læggekartofler og kunstgødning i Sydgrønland. 

TV 2 beklager offentliggørelsen af artiklen, som ikke var dokumenteret og har efterføl-

gende også offentliggjort en beklagelse. 

Du kan læse mere om baggrunden for det grønlandske valg på onsdag i artiklen her. 

  

2021-04-07 13:37:45 – 17. udgave 

OveƌskƌifteŶ ”GƌøŶlaŶdsk politikeƌ afviseƌ aŶklageƌ” tilføjes ” , og TVϮ ďeklageƌ” så deŶ Ŷu eƌ ”GƌøŶ-
laŶdsk politikeƌ afviseƌ aŶklageƌ, og TVϮ ďeklageƌ”. 
 

2021-04-07 13:38:59 – 18. udgave 

MiŶdƌe tekstæŶdƌiŶg fƌa ”vi” til ”TV Ϯ”. 
Teksten: 

Det sker som en reaktion på en artikel fra TV 2. I artiklen skriver vi, at Múte B. Egede 

undlod at erklære sig inhabil, da han på politiske møder var med til at træffe beslutnin-

ger, som i princippet også kunne påvirke rammerne for hans eget selskab MK AGRO, der 

handler med dyrefoder, læggekartofler og kunstgødning i Sydgrønland. 

Ændres til: 

Det sker som en reaktion på en artikel fra TV 2. I artiklen skriver TV 2, at Múte B. Egede 

undlod at erklære sig inhabil, da han på politiske møder var med til at træffe beslutnin-

ger, som i princippet også kunne påvirke rammerne for hans eget selskab MK AGRO, der 

handler med dyrefoder, læggekartofler og kunstgødning i Sydgrønland. 

 

2021-04-07 14:42:16 – 19. udgave 

Mindre tekstrettelse: selskabet ændres til selskab.  

Teksten: 

Formand for Inuit Ataqatigiit, Múte B. Egede, har ikke tjent penge i sit selskab på, at det 

grønlandske landsting har bevilget to millioner kroner til læggekartofler. Og politikerens 

selskabet var inaktivt på det pågældende tidspunkt 



 

 

SIDE 14/14 

 

Ændres til: 

Formand for Inuit Ataqatigiit, Múte B. Egede, har ikke tjent penge i sit selskab på, at det 

grønlandske landsting har bevilget to millioner kroner til læggekartofler. Og politikerens 

selskab var inaktivt på det pågældende tidspunkt. 

 

  

2021-04-09 10:24:16 – 20. udgave 

Artiklens første sætning ændres: 

Fra:  Denne artikel er blevet rettet den 4. april 2021 

Til:  Denne artikel er blevet rettet to gange den 4. april 2021. 

 

 

2021-06-15 11:04:16 – 21. udgave 

Der ses ikke nogen ændringer fra 20. til 21. udgave. 

 

2021-06-15 11:04:20 – 22. udgave 

Der ses ikke nogen ændringer fra 21. til 22. udgave. 

 


