Kulturudvalget 2020-21
KUU Alm.del
Offentligt
2437375_0001.png
Folketinget
Kulturudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. august 2021
Strafferetskontoret
Jeppe Malinowski
2021-0032/14-0046
2054597
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 353 (Alm. del) fra Folketingets Kul-
turudvalg
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 343 (Alm. del), som Fol-
ketingets Kulturudvalg har stillet til justitsministeren den 24. juni 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 353: MFU spm. om de stigende sagsbehandlingstider, jf. https://journalisten.dk/voldsomt-problem-sagsbehandlingstiderne-hos-pressenaevnet-er-eksploderet, til justitsministeren, kopi til kulturministeren
Spørgsmål nr. 353 (Alm. del) fra Folketingets Kulturudvalg:
”Vil
ministeren kommentere de stigende sagsbehandlingstider,
herunder hvad man i ministerens optik kan gøre, f.eks. om mi-
nisteren vil indgå i en dialog med pressenævnet om årsager og
løsninger, jf. https://journalisten.dk/voldsomt-problem-sagsbe-
handlingstiderne-hos-pressenaevnet-er-eksploderet/?”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende
udtalelse fra Pressenævnet, hvortil jeg kan henholde mig:
”Pressenævnets
sekretariat består ud over en sekretariatsleder af
3 juridiske fuldmægtige, en kontorfuldmægtig samt en studen-
termedhjælper. Fuldmægtigene er alle ansat på deltid med
ugentligt timetal på mellem 25 og 30 timer.
I årene 2016-2020 har Pressenævnets sagsbehandlingstider for
så vidt angår realitetsafgørelser været henholdsvis 79, 66, 150,
183 og 166 dage. Der henvises til figur 7 i Pressenævnets årsbe-
retning for 2020 (side 19), der er vedlagt denne besvarelse.
I løbet af 1. halvår 2021 er sagsbehandlingstiden for realitetsaf-
gørelser nedbragt fra 189 dage for de sager, der blev afgjort i
januar, til 156 dage for de sager, der blev afgjort i juni (og en
gennemsnitlig sagsbehandlingstid for 1. halvår 2021 på 170).
Det er et velkendt fænomen, at sagsbehandlingstiden til at be-
gynde med stiger, når man for at nedbringe sagsbehandlingsti-
den får afviklet gamle sager. Den højere sagsbehandlingstid for
sager afgjort i januar 2021 sammenholdt med årsgennemsnittet
i 2020 på 166 dage skal ses i det lys.
Årsager til stigning i sagsbehandlingstiden
Som det også fremgår af Pressenævnets årsberetning for 2017,
måtte Pressenævnets sekretariat i 2. halvår 2017 af forskellige
årsager tage afsked med en række medarbejdere. Det betød, at
der skulle ansættes og oplæres nye medarbejdere. I foråret 2018
trådte EU’s Databeskyttelsesforordning i kraft, og i den forbin-
delse fik en af sekretariatets fuldmægtige til opgave at bruge en
del af sin arbejdstid på at fungere som nævnets databeskyttel-
sesrådgiver (DPO). Dette i kombination med sygdom og bar-
selsorlov på kontorsiden medførte i 2018, at behandlingen af
navnlig de komplicerede klagesager var længere tid undervejs.
Dette medførte, at der opstod en sagspukkel af klagesager.
I 2019 skete der en kraftig stigning i antallet af sager, hvor næv-
net traf realitetsafgørelse (128 sager i 2019 i forhold til 89 sager
Side 2/4
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 353: MFU spm. om de stigende sagsbehandlingstider, jf. https://journalisten.dk/voldsomt-problem-sagsbehandlingstiderne-hos-pressenaevnet-er-eksploderet, til justitsministeren, kopi til kulturministeren
i 2018). Til trods herfor betød en samtidig væsentlig forøgelse
af antallet af modtagne nye klagesager i kombination med efter-
følgende barselsorlov for en af fuldmægtigene samt længereva-
rende sygdom hos en anden medarbejder i sekretariatet, at for-
øgelsen af antal behandlede klagesager ikke fik den tilsigtede
positive effekt på sagsbehandlingstiden i 2019 og 2020.
I 2020 betød covid-19-pandemien, at udførelsen af sekretariatets
arbejdsopgaver blev besværliggjort som følge af hjemsendelsen
af medarbejderne. Pandemien medførte også
navnlig i foråret
2020
et betydeligt antal henvendelser til nævnets sekretariatet,
herunder i forbindelse med den særlige mediestøtte (kompensa-
tion for tabt annonceomsætning), som forudsatte, at medierne
på ansøgningstidspunktet var omfattet af Pressenævnets kompe-
tence.
Tiltag for at nedbringe sagsbehandlingstiden
Pressenævnet lægger vægt på, at sagerne behandles så hurtigt
som muligt, så klagere snarest muligt kan få offentlig oprejsning
i mediet i de tilfælde, hvor der er grundlag for at udtale kritik.
Nævnet har derfor de sidste år løbende arbejdet med forskellige
løsninger med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiden.
Sekretariatet holdt i 2019 særlige indsatsdage med længere ar-
bejdsdage for fuldmægtigene for at få afviklet noget af sagspuk-
len. I efteråret 2019 indgik Pressenævnet desuden aftale med
Justitsministeriet om tilførsel af ressourcer på juristsiden i form
af udlån af en fuldmægtig en dag ugentligt i perioden 1. novem-
ber 2019-31. august 2020.
Justitsministeriet udlånte endvidere pr. 1. januar 2020 i en peri-
ode en kontorfuldmægtig to gange ugentligt til at bistå i forbin-
delse med en langtidssygemelding i Pressenævnets sekretariat.
Samtidig gik en af nævnets fuldmægtige i en del af 2020 op i
arbejdstid fra 30 timer til 37 timer. Endelig indgik sekretariatet
i efteråret 2020 aftale med en tidligere, erfaren medarbejder i
sekretariatet om at bistå med juridisk sagsbehandling 20 timer
ugentligt i en periode på tre måneder og efterfølgende 30 timer
ugentligt i januar 2021.
I 2021 har sekretariatet på ny, fra den 1. juni 2021 (og indtil
videre) opnormeret en af sekretariatets erfarne, fastansatte fuld-
mægtige fra 30 timer til 37 timer. Herudover har sekretariatet i
2021 arbejdet med de interne procedurer i forbindelse med sags-
behandlingen. Dette har blandt andet ført til, at nævnets studen-
termedhjælper nu som udgangspunkt varetager den indledende
sagsbehandling for at effektivisere fuldmægtigenes arbejde med
at udarbejde udkast til afgørelser i klagesagerne.
Side 3/4
KUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 353: MFU spm. om de stigende sagsbehandlingstider, jf. https://journalisten.dk/voldsomt-problem-sagsbehandlingstiderne-hos-pressenaevnet-er-eksploderet, til justitsministeren, kopi til kulturministeren
Som det er fremgået, er et forholdsvis lille sekretariat som Pres-
senævnets sårbart over for bl.a. sygdom, barselsorlov og stil-
lingsskift, da det kræver en vis oplæring og opbygning af erfa-
ring, før en medarbejder kommer op på ”fuld produktion”. Pres-
senævnet har imidlertid løbende iværksat initiativer for at af-
bøde de uheldige virkninger på sagsbehandlingstiden, som er en
følge heraf.
Som nævnt indledningsvis er sagsbehandlingstiden i løbet af 1.
halvår 2021 nedbragt fra 189 dage for de sager, der blev afgjort
i januar, til 156 dage for de sager, der blev afgjort i juni (og en
gennemsnitlig sagsbehandlingstid for 1. halvår 2021 på 170).
Det er Pressenævnets umiddelbare forventning, at såfremt de
nuværende personaleressourcer kan fastholdes i den kommende
periode, vil sagsbehandlingstiden i 2021, hvor der i årets 1.
halvår er modtaget 60 klagesager (som skal sammenholdes med
158 modtagne klagesager i hele 2020), blive bragt yderligere
ned i løbet af 2. halvår 2021.”
Side 4/4