Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2469334_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
28. oktober 2021
J nr.
2021 - 3766
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 30. september 2021 stillet mig
følgende spørgsmål 560 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rasmus Helveg Petersen (RV).
Spørgsmål 560
Ministeren bedes kommentere på den power point-præsentation, som Dansk Industri
anvendte i forbindelse med foretræde for udvalget den 30. september 2021 om revi-
sion af vandsektorloven, jf. KEF alm. del – bilag 458
Svar
Den danske vandsektor er i international topklasse og har potentiale til at rykke sig
endnu mere. Vandsektorloven har været med til at sikre stabil og effektiv drift under
hensyn til høj forsyningssikkerhed og ikke mindst høj miljø- og sundhedsmæssig
kvalitet.
Det er klart, at vi står over for en stor opgave med at håndtere fremtidens store vand-
mængder. Danmark kan forvente flere og mere ekstreme oversvømmelser som følge
af klimaforandringer. DMI’s Klimaatlas forudser fx mere nedbør om året på grund af
vådere vintre, og om sommeren vil der være flere og kraftigere nedbørshændelser.
Vandsektoren i Danmark står derfor over for store investeringer i bl.a. klimatilpas-
ningsprojekter.
Overordnet set synes jeg, det er nogle gode principper DI, HOFOR og Niras præ-
senterer, når de siger, at nye investeringer skal være samfundsøkonomisk hensigts-
mæssige og have været i udbud, samt at det er vigtigt, at man fx i de kommunale
spildevandsplaner fokuserer på effektive løsninger.
Med
Aftale om spildevandsselskabers klimatilpasning fra 2020 (Regeringen, R, SF,
EL, DF, V, K, LA)
er partierne netop enige om, at reguleringen skal bidrage til, at
klimatilpasningen sker til et niveau, der er samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt. Af-
talen indebærer desuden, at selskaberne får bedre mulighed for at drive og tilrette-
lægge projekterne og dermed påvirke omkostningerne. Aftalen fik virkning med ikraft-
trædelse af nye regler for spildevandsselskabernes klimatilpasning per 1. januar
2021.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 560: Spm. om kommentar til materiale fra Dansk Industri ifm. foretræde den 30/9-21 om revision af vandsektorloven, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2469334_0002.png
Herudover mener jeg, at en væsentlig del af løsningen, til at sikre at nødvendige
investeringer kan foretages, ligger i den brede aftale om
justeret økonomiske regu-
lering af vandsektoren fra 2018 (S, R, SF, EL, DF, V, K, LA).
Med aftalen er der
enighed om helt konkrete justeringer af reguleringen, der skal sikre, at sektoren både
har mulighed for samt incitamenter til at investere hensigtsmæssigt. Der indføres
således fleksible indtægtsrammer, der betyder, at det fastsatte loft over selskabets
indtægter kan stige og falde afhængigt af udviklingen i selskabets faktiske omkost-
ninger, og der indføres en ramme til opkrævning af finansieringsomkostninger. De
fleksible indtægtsrammer betyder, at effektiviseringskrav ikke udhuler selskabets
rammer over tid.
Når det er sagt, mener jeg stadig, det er vigtigt at holde sig for øje, at der er identifi-
ceret et stort effektiviseringspotentiale i sektoren frem mod 2030. Det kan komme
både forbrugere, erhvervslivet og samfundet til gode. Som jeg læser DI m.fl.’s præ-
sentation, er der overordnet set opbakning til, at der stilles effektiviseringskrav, men
der lægges op til, at der ses på metoden til at fastsætte kravene.
Som opfølgning på
Aftale om spildevandsselskabernes klimatilpasning
vil jeg netop
tage initiativ til en drøftelse i forligskredsen om effektiviseringskravet forud for frem-
sættelse af lovforslag om justeret økonomisk regulering af vandsektoren,
jf. 2018-
aftalen.
Regeringen arbejder for at fremsætte lovforslaget i denne folketingssamling.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2