Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2415220_0001.png
Indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Beks talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Besvarelse af samrådsspørgsmål Q
9. juni 2021 klokken 11.45-13.15
Lokale 1-133 på Christiansborg, Klima-
energi og forsyningsudvalget
Cirka 7 minutter
Deltagere
Foruden medlemmer af Folketingets Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalg er Folketingets
Miljøudvalg, Indenrigs- og Boligudvalg og
Erhvervsudvalg inviteret.
Publikum og
programpunkt
Samrådet er lukket og virtuelt
Det forventes, at ministre og
udvalgsformænd deltager fysisk.
Talerække
1) KEFM 2) MIM 3) IM 4) EM.
Det talte ord gælder
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af ministrenes talepapirer fra det lukkede samråd den 9/6-21 i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget (samrådsspm. Q), til klima-, energi- og forsyningsministeren, indenrigs- og boligministeren, miljøministeren og erhvervsministeren
2415220_0002.png
Samrådsspørgsmål Q
”Der ønskes en drøftelse med ministrene om energiplanlægning og
øvrige regler og krav, herunder klageproces, som har betydning for
opsætning af vindmøller, såvel landvindmøller som
havvindmøller. Sagerne om landvindmøller i Vesthimmerland og
havvindmøller ved Omø i Smålandshavet bedes inddraget.”
[Indledning]
Som det er blevet sagt, er planlægning for vindmøller på havet
ikke er reguleret i planloven, og derfor ikke sorterer under mig
som indenrigs- og boligminister.
[Lovgivning]
Den fysiske planlægning for landvindmøller er reguleret i
planloven, som fastlægger, at det er landets kommuner, der er
ansvarlige for den fysiske planlægning for opstilling af vindmøller.
Planlovens generelle regler om den fysiske planlægning i
almindelighed er suppleret med særregler for vindmøller, som
fremgår af bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til
opstilling af vindmøller.
I denne planlægningsbekendtgørelse er der bl.a. fastsat regler om
vindmøllernes indpasning i landskabet og om afstand til nærmeste
1
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af ministrenes talepapirer fra det lukkede samråd den 9/6-21 i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget (samrådsspm. Q), til klima-, energi- og forsyningsministeren, indenrigs- og boligministeren, miljøministeren og erhvervsministeren
2415220_0003.png
nabobeboelse. Og det er med til at sikre en hensigtsmæssig
balance mellem de forskellige interesser, der skal tages hensyn til,
når arealer ønskes anvendt til nye vindmøller.
Der ud over gælder generelle regler i bekendtgørelse om
administration af planloven i forbindelse med internationale
naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter
i daglig
tale kaldet plan-habitatbekendtgørelsen.
Det følger af plan-habitatbekendtgørelsen, at kommuner i
forbindelse med planlægning efter planloven skal foretage en
vurdering af forholdet til internationale natur-
beskyttelsesområder og Bilag IV-arter, f.eks. truede rovfugle, som
er beskyttet efter EU's naturbeskyttelsesdirektiver.
Kommunerne kan ikke vedtage et planforslag, hvis projektet er i
strid med den fastsatte beskyttelse af områderne og af arterne.
[Generelt om vindmølleplanlægning]
Planlægning for landvindmøller er en kompliceret opgave, hvor
der både skal tages hensyn til natur og landskab og til de
mennesker, der bliver naboer til store vindmøller.
De har en lang levetid
ofte 30 til 50 år. Det kræver en grundig
planlægningsproces.
2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af ministrenes talepapirer fra det lukkede samråd den 9/6-21 i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget (samrådsspm. Q), til klima-, energi- og forsyningsministeren, indenrigs- og boligministeren, miljøministeren og erhvervsministeren
2415220_0004.png
Derfor indeholder ikke bare planloven og de to bekendtgørelser,
jeg har omtalt, men også bl.a. miljøvurderingsloven og
naturbeskyttelsesloven forskellige krav, der skal tages højde for,
når man planlægger for vindmøller.
[Nationale interesser]
Som indenrigs- og boligminister så skal jeg fremsætte indsigelse
over for forslag til kommuneplan og ændringer til en
kommuneplan, der ikke er i overensstemmelse med nationale
interesser i kommuneplanlægningen.
Det er Miljøstyrelsen, som hovedsageligt varetager de nationale
interesser på naturområdet. Men såfremt Miljøstyrelsen vurderer,
at en kommuneplan er i strid de nationale interesser, fremsætter
Bolig- og Planstyrelsen indsigelse mod planen.
For alle ministerområder gælder derudover, at en minister kan
fremsætte indsigelse mod et lokalplanforslag ud fra de særlige
hensyn, som ministeren varetager. Retten til at fremsætte
indsigelse gælder også for stiftsøvrigheden
det er dem, som har
med kirker at gøre.
[Nørrekær Enge og Thorup-Sletten]
Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet har i
henholdsvis november 2020 og marts 2021 truffet afgørelse i
3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af ministrenes talepapirer fra det lukkede samråd den 9/6-21 i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget (samrådsspm. Q), til klima-, energi- og forsyningsministeren, indenrigs- og boligministeren, miljøministeren og erhvervsministeren
2415220_0005.png
klagesager vedrørende vindmølleprojekter ved Nørrekær Enge og
på Thorup-Sletten.
Nævnene påser, at den til enhver tid gældende lovgivning inden
for deres kompetenceområder overholdes.
Nævnene er uafhængige og domstolslignede. De
sekretariatsbetjenes af Nævnenes Hus, som ligger under
Erhvervsministeriet.
Erhvervsministeren vil derfor redegøre for nævnenes arbejde.
Af afgørelserne fra Planklagenævnet og Miljø- og
Fødevareklagenævnet vedrørende vindmølleprojekterne ved
Nørrekær Enge og Thorup-Sletten fremgår, at nævnene vurderer,
at der var juridiske mangler i vurderingen af, om møllerne
påvirker EU-beskyttede arter.
Som jeg nævnte før, følger det af plan-habitatbekendtgørelsen, at
kommuner i forbindelse med planlægning efter planloven skal
foretage en vurdering af forholdet til internationale natur-
beskyttelsesområder og Bilag IV-arter, som er beskyttet efter EU's
naturbeskyttelsesdirektiver.
Der skal også foretages en vurdering i medfør af
miljøvurderingsloven.
4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af ministrenes talepapirer fra det lukkede samråd den 9/6-21 i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget (samrådsspm. Q), til klima-, energi- og forsyningsministeren, indenrigs- og boligministeren, miljøministeren og erhvervsministeren
2415220_0006.png
Såfremt vurderingen i medfør af plan-habitatbekendtgørelsen
viser, at det ikke kan udelukkes, at projektet kan skade det
internationale naturbeskyttelsesområdets integritet, kan planen
ikke vedtages.
Det fremgår af afgørelserne fra Planklagenævnet, at nævnet finder,
at konsekvensvurderingen for såvel Nørrekær Enge som Thorup
Sletten ikke var foretaget på basis af fuldstændige, præcise og
endelige konstateringer og konklusioner, der kunne fjerne enhver
rimelig videnskabelig tvivl om vindmøllernes påvirkningen af
beskyttede rovfugle og flagermus.
Konsekvensvurderingen af vindmøllernes mulige konsekvenser for
rovfugle og flagermus udgør grundlaget for kommunernes
efterfølgende vedtagelse af kommuneplantillæg og lokalplaner.
Derfor bortfalder planerne, når grundlaget ophæves.
5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af ministrenes talepapirer fra det lukkede samråd den 9/6-21 i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget (samrådsspm. Q), til klima-, energi- og forsyningsministeren, indenrigs- og boligministeren, miljøministeren og erhvervsministeren
2415220_0007.png
[Hvad kan indenrigs- og boligministeren gøre]
I forhold til vindmølleprojekterne ved Nørrekær Enge og Thorup
Sletten er det min vurdering, at dér, hvor vi fra mit ministeriums
side kan hjælpe kommunerne, er med bedre vejledning.
Bolig- og Planstyrelsen er i samarbejde med andre myndigheder
allerede i gang med at kigge på den nuværende vejledning for
vindmølleplanlægningen for at sikre, at den vejledning, der er til
rådighed for vindmølleopstillerne og kommunerne, er opdateret.
Det er forventningen, at vejledningen vil ligge klar inden årets
udgang.
Jeg anerkender fuldt ud, at planlægningen i kommunerne generelt
set kan være tidskrævende
især ved store anlægsprojekter. Men
planlægningsprocessen skal selvfølgelig ikke være mere
tidskrævende end højst nødvendigt.
Som opfølgning på evalueringen af planloven skal vi i
forligskredsen bag planloven se nærmere på spørgsmålet om
hurtigere planprocesser. Det er også et emne, Kommunernes
Landsforening har ønsket en nærmere drøftelse af.
Mange tak for ordet.
6