Forsvarsudvalget 2020-21
FOU Alm.del
Offentligt
2279540_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Ikke-medlem af udvalget Morten Messerschmidt (DF) har den 15. ok-
tober 2020 stillet følgende FOU spørgsmål nr. 10, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 10:
Ministeren bedes redegøre for de konkrete årsager til, at rengørings-
virksomheden ISS i 2019 modtog 6.289 klager fra forsvarets ansatte
over virksomhedens serviceniveau, og herunder bedes oplyst, om for-
svaret har lavet en aftale med ISS, der gik højere op i at spare penge
end at levere en række grundlæggende serviceydelser til forsvaret og
dets ansatte.
Svar:
Kontrakten med ISS om Facility Management ydelser til Forsvaret blev
indgået under den tidligere VLAK-regering. Udbuddet af kontrakten
hang sammen med det besparelsespotentiale og de effektiviseringer,
der blev aftalt i forbindelse med budgetanalysen af ejendomsdriften i
2015. ISS vandt kontrakten, idet de afgav det økonomisk mest fordel-
agtige tilbud. Kontrakten gælder fra d. 1. februar 2018 til d. 31. januar
2024.
De mange klager fra Forsvarets ansatte er i mine øjne udtryk for, at
ISS’ service og leverancer ikke har været tilfredsstillende. Den nuvæ-
rende situation viser, at der fortsat udestår løsninger på området.
Som det fremgår af min besvarelse af § 20 spørgsmål 77, har jeg der-
for nedsat en taskforce i departementet, som arbejder med at finde en
løsning, som kan sikre Forsvarets ansatte og brugere nogle ordentlige
forhold.
For bedre at kunne tage hånd om henvendelser om utilfredsstillende
service og leverancer er der i Ejendomsstyrelsen etableret et kontor,
hvor ISS og FES hver morgen mødes og behandler henvendelserne og
håndterer akutte problemer på tjenestestederne.
Endelig er den organisationsændring af Ejendomsstyrelsen, der træder
i kraft pr. d. 1. januar 2021, allerede påbegyndt d. 1. oktober 2020.
Personale fra Ejendomsstyrelsen er flyttet til udvalgte tjenestesteder,
hvor de kan følge med i, hvad der udføres og leveres af ydelser
og
om de lever op til den aftalte kvalitet. Erfaringerne herfra vil indgå i
implementeringen af organisationsændringen, hvor der oprettes decen-
trale partnerelementer på alle større tjenestesteder.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
PIM
2020/007169
154209
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 2
FOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om ministeren vil redegøre for de konkrete årsager til, at rengøringsvirksomheden ISS i 2019 modtog 6.289 klager fra forsvarets ansatte over virksomhedens serviceniveau, til forsvarsministeren
Med organistionsændringen er der således skabt et godt fundament for
en bedre og mere decentral dialog med ISS om levering af de aftalte
ydelser i rette tid og kvalitet.
Med venlig hilsen
Trine Bramsen
Sagsnr.: 2020/007169
Dok.nr.: 154209
Side 2 af 2