Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del
Offentligt
2353661_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2021-10397
HPA
11. marts 2021
EUU alm. del
svar på spørgsmål 96 fra Søren Søndergaard
stillet den 15. februar 2021 til udenrigsministeren
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, om det er korrekt, at EU´s handelsaftale
med Sydkorea udelukkende binder Sydkorea til at arbejde hen mod at
implementere ILO´s konventioner, men ikke at opnå konkrete resultater,
og i sit svar redegøre for, om det samme gælder investeringsaftalen med
Kina (jf. ”The EU’s dispute with South Korea shows why CAI is
unacceptable”, Hong Kong Watch, 2. februar 2021)?
Svar
På EU’s foranledning blev der i 2019 nedsat et panel, der skulle se på
Sydkoreas efterlevelse af bestemmelserne om arbejdstagerrettigheder
under bæredygtighedskapitlet i EU’s handelsaftale med Sydkorea.
Panelafgørelsen fra januar 2021 understreger bæredygtighedskapitlernes
bindende karakter. Det er i afgørelsen desuden fremhævet, at der ikke er
krav om, at misligholdelse af en forpligtigelse skal have en påviselig
virkning på handlen for at kunne indbringes. Det finder jeg væsentligt at
få slået fast.
Det er også positivt, at panelet giver EU medhold i to spørgsmål om
manglende overensstemmelse mellem grundlæggende ILO-principper og
Sydkoreas lovgivning og praksis. Det skal Sydkorea nu følge op på, fordi
frihandelsaftalen forpligter parterne til i deres lovgivning og praksis at
gennemføre principperne om de grundlæggende rettigheder.
For så vidt angår forpligtigelsen til fortsat og vedholdende at bestræbe sig
på at ratificere de grundlæggende ILO-konventioner finder panelet dog, at
EUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om EU's handelsaftale med Sydkorea, til udenrigsministeren
2
Sydkorea ikke har misligholdt sine forpligtigelser. Det skyldes Sydkoreas
indsats over de seneste år. Ikke desto mindre bekræfter panelet, at der
kontinuerligt skal gøres fremskridt, selv om der ikke er en fast tidsfrist.
Det er på den baggrund glædeligt, at Sydkorea efterfølgende har ratificeret
tre af de fire grundlæggende ILO konventioner, som landet endnu ikke
havde ratificeret. Uden at konkludere noget sikkert om
årsagssammenhængen kan jeg konstatere, at EU har ført en intens dialog
med Sydkorea om arbejdstagerrettigheder og været igennem
tvistbilæggelsesprocessen i den forbindelse. EU vil nu fortsætte dialogen
med henblik på ratifikation af den sidste udestående ILO konvention.
I investeringsaftalen med Kina findes også en forpligtigelse til fortsat og
vedholdende at arbejde for ratifikation af to fundamentale ILO-
konventioner om tvangsarbejde. Herudover forpligter Kina sig til effektivt
at implementere de ILO konventioner, som landet allerede har ratificeret.
Samlet viser panelafgørelsen om Sydkorea efter min mening, at
handelsaftalers bæredygtighedskapitler og deres tvistbilæggelses-
mekanisme kan bruges aktivt til at lægge pres i dialogen med vores
partnere. Det er et vigtigt håndtag, som skal udnyttes effektivt, når
forpligtelser ikke efterleves.
Kommissionen vil i år gennemføre en evaluering af EU’s handlingsplan
fra 2018 om handel og bæredygtig udvikling. Fra dansk side vil vi arbejde
for, at evalueringen nøje undersøger
EU’s
handelspartneres overholdelse
af deres forpligtelser under bæredygtighedskapitlet. Evalueringen skal
således om nødvendigt følges op med konkrete nye tiltag, for det er vigtigt
fortsat at udvikle redskaber, der kan bidrage til at sikre overholdelse af det,
der er aftalt. Dialog og nationalt ejerskab bør dog også fremover stå
centralt som den bedste og mest langtidsholdbare vej frem.
Med venlig hilsen
Jeppe Kofod