Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2309030_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 70 (Alm. del):
I brev af 30. november 2020 har udvalget efter ønske fra Alex Ahrendt-
sen (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål:
”Vil
ministeren oplyse, hvad udgifterne til undervisning i dansk som an-
detsprog årligt andrager opgivet for årene 2015-2019 og endvidere oplyse
hvor mange elever i danske skoler, der får undervisning i dansk som an-
detsprog, og hvordan udviklingen har været i perioden 2015-19?”
Svar:
Det er ikke er muligt at oplyse, hvad udgifterne til undervisning i dansk
som andetsprog har været fra 2015-2019. Det skyldes, at den kommunale
kontoplan, hvor udgifter til folkeskolen bogføres, ikke indeholder oplys-
ninger om, hvilke fag udgifterne dækker.
Udviklingen i antallet af elever, der modtager undervisning i dansk som
andetsprog, fremgår af tabel 1. Opgørelsen er baseret på skolernes egne
indberetninger af, hvilke elever der modtager undervisning i dansk som
andetsprog. Oplysninger indsamles af Danmarks Statistik.
Undervisningen i dansk som andetsprog kan organiseres på forskellig vis,
herunder som en integreret del af den normale undervisning. Der er der-
for ikke nødvendigvis systematik i, hvornår skolerne angiver, at en elev
modtager undervisning i dansk som andetsprog. Datakvaliteten er der-
med ikke konsistent på tværs af skoler og kommuner, og opgørelsen skal
derfor tolkes med stor forsigtighed.
18. december 2020
Sags nr.:20/23607
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om, hvad udgifterne til undervisning i dansk som andetsprog årligt andrager opgivet for årene 2015-19, til børne- og undervisningsministeren
2309030_0002.png
Tabel 1: Antallet af elever der modtager undervisning i dansk som andetsprog
opdelt efter institutionstyper i perioden 2015/16-2019/20
2015/16 2016/17 2017/18 2018/19 2019/20
Folkeskoler
Kommunale ungdomsskoler
Specialskoler for børn
Dagbehandlingstilbud og
anbringelsessteder
Privat- og friskoler
Efterskoler
Øvrige institutionstyper
Samlet
21.186
524
209
56
5.023
978
31
28.007
18.025
312
213
67
3.771
1.072
24
23.484
18.391
247
206
32
4.099
670
48
23.693
27.780
431
203
38
15.497
1.348
7
45.304
26.951
394
191
43
15.506
1.320
7
44.412
Anm.: I opgørelsen indgår elever fra 0.-10. klasse. Efterskoler indeholder: Efterskoler og Efter-
skoler med samlet særligt tilbud. Øvrige institutionstyper indeholder: Kommunale internationale
skoler, Frie fagskoler og Erhvervsskoler m.v.
Kilde: Danmarks Statistiks elevdata bearbejdet af Børne- og Undervisningsministeriet.
Af tabel 1 fremgår det, at antallet af elever, der modtager undervisning i
dansk som andetsprog, er steget markant i folkeskolen samt på privat- og
friskoler fra skoleåret 2017/18 til skoleåret 2018/19.
Skolespecifikke data viser, at en stor del af den stigningen er sket på de
skoler, der som følge af parallelsamfundsaftalen har været omfattet af
krav om obligatoriske sprogprøver med virkning fra august 2019.
Det fremgår bl.a. af reglerne om obligatoriske sprogprøver, at elever på
1.-9. klassetrin, der modtager undervisning i dansk som andetsprog, skal
bestå en sprogprøve, før eleven kan ophøre med at modtage denne un-
dervisning. Dog senest efter, at eleven har modtaget denne undervisning
i 4 år.
Det er Børne- og Undervisningsministeriets vurdering, at der på disse
skoler været et behov for at identificere de elever, der modtager under-
visning i dansk som andetsprog, hvilket giver udslag i en markant stig-
ning i registreringen for skoleåret 2018/19. For enkelte specifikke skoler,
der skal afholde obligatoriske sprogprøver, er der stigninger på 200-400
elever fra det ene skoleår til andet. Stigningen vurderes i høj grad at skyl-
des en øget opmærksomhed på selve registrering og kan ikke nødvendig-
vis tages som udtryk for en markant stigning i antallet af elever, der mod-
tager undervisning i dansk som andetsprog.
Privat- og friskoler er også omfattet af krav om obligatoriske sprogprø-
ver på skoler, der har mere end 30 procent elever fra udsatte boligområ-
der. Stigningen i antal elever på privat- og friskoler, der modtager under-
visning i dansk som andetsprog ses især på disse skoler. Dertil bemærkes
det, at flere privat- og friskoler fra skoleåret 2018/19 har registreret at
samtlige elever på skolerne
herunder elever med dansk herkomst
modtager undervisning i dansk som andetsprog. Dette bekræfter, at det
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om, hvad udgifterne til undervisning i dansk som andetsprog årligt andrager opgivet for årene 2015-19, til børne- og undervisningsministeren
ikke er systematik i, hvornår skolerne angiver, at en elev modtager under-
visning i dansk i som andetsprog. Det understreger også, at opgørelsen
ikke nødvendigvis er udtryk for det sande omfang af elever, som modta-
ger undervisning i dansk som andetsprog.
Grundet i disse forhold, skal tallene tolkes med stor varsomhed.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3