Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2304801_0001.png
Social- og Indenrigsudvalget 2020-21
SOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 34
Offentligt
Redegørelse over Socialtilsynets tilsyn med Havregården
Kort om Havregården Kostskole
Havregården er en kostskole med anbringelsespladser, jfr. servicelovens § 66, stk. 1, nr. 8,
godkendt til 46 pladser til børn og unge i alderen 11-18 år. Tilbuddet har eksisteret siden
1970 og er beliggende lidt uden for Gilleleje i Gribskov Kommune. Alle pladser anvendes til
anbragte unge.
Tilbuddets forstander var frem til 11. oktober 2020 Morten Ulrik Jørgensen, som også sidder i
byrådet for Gribskov Kommune og er engageret i en række andre virksomheder i
lokalområdet. Han driver sammen med sin kone bl.a. et ”ungdomsboliger med støtte”, som
ikke er omfattet af lov om sociatilsyn, og ”Landskabspleje”, som er en
enkeltmandsvirksomhed ejet af Morten Ulrik Jørgensen.
Socialtilsyn Hovedstaden fører et socialfagligt tilsyn med Havregården Kostskole, mens
tilsynet med tilbuddets organisation, ledelse og økonomi varetages af Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet (STUK) i henhold til friskoleloven. Arbejdstilsynet fører tilsyn med
arbejdsmiljøet i tilbuddet.
Havregårdens bestyrelsen har på baggrund af de forhold, som socialtilsynet og til dels
arbejdstilsynet har afdækket, og på baggrund af dialogen med socialtilsynet besluttet at lukke
tilbuddet. Havregården ophører derfor den 31. december 2020. Der er efter det oplyste 19
elever tilbage på skolen (den 27. oktober 2020), efter at flere anbringende myndigheder har
fundet andre placeringer til børnene, og efter at Havregården selv har udskrevet nogle af de
elever, der ikke faldt inden for godkendelsesrammen.
En gruppe af tidligere elever fra Havregården Kostskole har stiftet en fond kaldet Fonden
Gamle Elevers Klub, som i 2016 stiftede en selvstændig fond,
Havrehusene,
hvis formål er
at drive et opholdssted og udslusningstilbud, primært for tidligere elever fra Havregården.
Havrehusene er beliggende i to parcelhuse på nabogrunde til Havregården. Havrehusene er
en selvstændig juridisk enhed og et selvstændigt tilbud i socialtilsynssammenhænge, men
Socialtilsyn Hovedstaden har afgjort, at Havregården og Havrehusene indgår i en
koncernlignende konstruktion med hinanden pga. samhandel, sammenfald i
bestyrelsesmedlemmer og sammenfald i øverste daglige ledelse.
Kritikken, der har været rejst af medierne og af socialtilsynet m.fl., vedrører primært
Havregården. Socialtilsynet vil også pga. sammenhængen mellem tilbuddene nu intensivere
tilsynet med Havrehusene.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 66: Spm. om at oversende de tilsynsrapporter fra Arbejdstilsynet, som der refereres til i BUU alm. del - spørgsmål 32, til børne- og undervisningsministeren
2304801_0002.png
Gennemgang af socialtilsynets tilsynsforløb med Havregården
År
Dato for tilsynsbesøg og
type af tilsynsbesøg
21.05
27.05
20.05
20.04
uanmeldt tilsyn
anmeldt tilsyn
anmeldt tilsyn
uanmeldt tilsyn
Særlige bemærkninger
2014
2015
2016
2017
-
Tilbuddet bliver regodkendt, jfr. lov om socialtilsyn
-
Udviklingspunkt omkring magtanvendelse og sanktioner ved
overtrædelser af husordenen
Indskærpelse over for ledelsen, at lov om voksenansvar ikke
gælder på kostskoler, og at overtrædelser af husordenen
ikke kan sanktioneres.
Opfordring til udarbejdelse af istandsættelses- og
vedligeholdelsesplan af bo-grupperne, der fremstår meget
slidte.
2018
30.04
anmeldt tilsyn
2019
23.01
01.03
uanmeldte tilsyn
Opmærksomhedspunkt om ulovlige og uetiske metoder og
tilgange, herunder i relation til forstanders morgenvækninger
af visse unge.
Socialtilsynet intensiverer sit tilsyn med tilbuddet.
06.09
anmeldt tilsyn
Socialtilsynet finder alvorlige mangler i forhold til
overholdelse af godkendelsesrammen
både i forhold til
indkvartering i ikke-godkendte fysiske rammer og i forhold til
indskrivning af børn og unge uden for målgrupperammen.
Derudover konstaterer socialtilsynet, at tilbuddet laver
magtanvendelser, som ikke er tilladt på kostskoler, og at
tilbuddet ikke forebygger og håndterer
overgrebsproblematikker tilstrækkeligt.
Iværksættelse af skærpet tilsyn fra 01.11.19
3 påbud udstedes:
1. Overholdelse af godkendelsesramme
2. Instruks i forhold til efterlevelse af reglerne om
magtanvendelse
3. Tids- og handleplan for forebyggelse og håndtering
af overgrebsproblematikker.
25.10 dialogmøde med
bestyrelsen
Socialtilsynet orienterer både Arbejdstilsynet og STUK om
sin afgørelse og opfordrer navnlig Arbejdstilsynet til at
iværksætte egen undersøgelse af arbejdsmiljøet i tilbuddet,
da ansatte har berettet om manglende tillid til ledelsen og
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 66: Spm. om at oversende de tilsynsrapporter fra Arbejdstilsynet, som der refereres til i BUU alm. del - spørgsmål 32, til børne- og undervisningsministeren
2304801_0003.png
gentagne udfordringer med chikane fra ledelsen og utryg
stemning.
21.11
22.11
uanmeldte tilsyn
Opfølgning på påbudssager
11.12
2020
22.1
anmeldt tilsyn
anmeldt tilsyn
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet har gjort tiltag, der er
egnede til at sikre højere kvalitet i tilbuddet på de områder,
der var genstand for påbud.
Socialtilsynet ophæver det skærpede tilsyn ved afgørelse af
28.01.20.
Arbejdstilsynet og STUK orienteres herom med anmodning
om, at de også orientere socialtilsynet om resultaterne af
deres tilsynsaktiviteter. STH hører intet fra disse
myndigheder.
16.06
uanmeldt tilsyn
Opfølgning på kvaliteten i tilbuddet. Tilbuddet vurderes at
være i en proces med implementering af forskellig tiltag, men
udviklingen skal følges tæt.
Godkendelsesgrundlaget ændret til også at omfatte et
sommerhus (som reelt har været i brug i flere år).
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 66: Spm. om at oversende de tilsynsrapporter fra Arbejdstilsynet, som der refereres til i BUU alm. del - spørgsmål 32, til børne- og undervisningsministeren
2304801_0004.png
29.09
02.10
uanmeldte tilsyn
Alvorligt kritiske forhold fundet. Stor diskrepans mellem
godkendelsesrammen og de indskrevne børns
problematikker. Overgrebssager, der ikke er forebygget eller
håndteret korrekt og i overensstemmelse med tilbuddets
egne handleplaner. Dagbogsnotat er forsvundet.
Medarbejdere og unge er utrygge. Stort skolefravær og
meget hyppig forekomst af stoffer og alkohol blandt de unge.
Socialtilsynet udtaler mistillid til den daglige ledelse og kritik
af forholdene. Bestyrelsen får 14 dage til at fremsende en
redningsplan for tilbuddet.
09.10
dialogmøde med
bestyrelsen
Bestyrelsen meddeler den 23.10, at de ønsker at lukke
tilbuddet.
Dialogen mellem tilsynsmyndighederne
Socialtilsyn Hovedstaden modtager første anmodning om aktindsigt fra DR den 5. maj 2020
vedrørende tilsynsrapporter fra både Havregården og Havrehusene. Derefter følger en
række yderligere aktindsigtsanmodninger fra DR P1. Socialtilsynet får igennem DR kendskab
til, at Arbejdstilsynet flere gange har udstedt påbud til Havregården
påbud begrundet i
forhold, der også kunne have været relevante for socialtilsynet at kende. Der er tale om
oplysninger og udsagn fra ansatte, der indikerer, at medarbejderne samlet ikke er fagligt
klædt på til at varetage opgaven tilstrækkeligt kompetent, og at der er
misbrugsproblematikker og problematikker med vold og overgreb blandt de unge. DR P1
udleverer Arbejdstilsynets rapporter til socialtilsynet, herunder påtænkt afgørelse om påbud
fra juli 2020.
Desværre er socialtilsynet på intet tidspunkt blevet orienteret om påbuddene fra
Arbejdstilsynet selv. Socialtilsynet orienterede Arbejdstilsynet om sit skærpede tilsyn med
Havregården og opfordrede også Arbejdstilsynet til at undersøge arbejdsmiljøet nærmere.
Det er efter det oplyste denne orientering fra socialtilsynet, der er årsag til, at Arbejdstilsynet
kort tid efter i 2020 gennemfører en række tilsynsbesøg på stedet.
Arbejdstilsynets afgørelser om påbud til Havregården:
11.12.2013: Påbud om at udarbejde en APV
04.04.2014: Påbud om at forebygge risikoen for vold og trusler i arbejdet.
11.02.2016: Påbud om at forebygge risikoen for vold og trusler i arbejdet. Beskrivelse af
selvskadende elever, farlige elever, manglende fælles fodslag i det
pædagogiske arbejde, problemer i ledelsen osv.
2017:
Grøn Smiley
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 66: Spm. om at oversende de tilsynsrapporter fra Arbejdstilsynet, som der refereres til i BUU alm. del - spørgsmål 32, til børne- og undervisningsministeren
2304801_0005.png
13.07.2020: Påtænkte påbud vedr. arbejdsmiljøet og seksuel chikane
18.09.2020: Påbud i overensstemmelse med de påtænkte påbud af 13.07.20
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK):
Aug. 2019:
Socialtilsynet erfarer fra Havregården, at STUK har meddelt Havregården
dispensation til at have fem ældre elever indskrevet i de fysiske rammer
(udlejning til andet formål). STUK har ikke kontaktet socialtilsynet herom.
Det får socialtilsynet til telefonisk at forsøge at komme i kontakt med STUK for
at få et arrangeret et samarbejdsmøde om snitflader i de to tilsyn. Socialtilsynet
taler med forskellige ansatte i STUK, der lover at vende tilbage. Dette sker ikke.
03.10.19:
STH skriver mail til STUK’s
hovedpostkasse og gør opmærksom på, at
socialtilsynet er bekymret for kvaliteten på Havregården og orienterer om, at
bestyrelsen er indkaldt til dialogmøde med STH den 25.10. STH anmoder om,
at STUK vender tilbage med henblik på at afholde et samarbejdsmøde mellem
STUK og STH. STUK svarer ikke.
STH bringer henvendelsen af 3. oktober 2020 i erindring og orienterer om, at
STH nu har varslet skærpet tilsyn over for Havregården. STUK svarer tilbage
samme dag, at de vender retur til STH omkring en mødedato.
Samarbejdsmøde mellem STH og STUK af en times varighed. Socialtilsynet
orienterer om stor bekymring for kvaliteten på Havregården, herunder om
forhold vedrørende ledelse og økonomi, som henhører under STUK’s
ansvarsområde.
STH orienterer STUK om tilsynsbesøg på Havregården
STH orienterer telefonisk STUK om, at afslutning og ophævelse af det
skærpede tilsyn med Havregården. STH anmoder om at blive holdt orienteret af
STUK om deres tilsyn, hvilket STUK bekræfter på mail, at de vil gøre.
STH hører herefter ikke mere fra STUK
25.08.20:
STH orienterer STUK om status på Havregården og beder STUK oplyse om
resultater af deres tilsyn.
STUK oplyser STH om, at STUK ikke har indledt nogen tilsynssag på
Havregården endnu, men vil gøre det.
STUK henvender sig til STH med henblik på at afholde et Skype-møde, idet
STUK nu vil indlede en tilsynssag på Havregården. Der aftales Skype-møde
5
28.10.19:
06.11.19:
10.12.19:
23.01.20:
21.09.20:
05.10.20:
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 66: Spm. om at oversende de tilsynsrapporter fra Arbejdstilsynet, som der refereres til i BUU alm. del - spørgsmål 32, til børne- og undervisningsministeren
den 09.10 efter, at STH har gennemført dialogmøde med bestyrelsen af
Havregården.
09.10.20:
Kort Skype-møde mellem STH og STUK (mødet bliver kortere end planlagt,
fordi dialogmødet med bestyrelsen af Havregården trækker ud).
STH sender kopi af referat fra dialogmøde med bestyrelsen til STUK’s
orientering. STUK sender STH kopi af den anmodning om redegørelse, som
STUK har sendt til Havregården.
Kort Skype-møde mellem STH og STUK om situationen og mediedækningen af
Havregårdssagen. STH orienterer STUK om, at det forventelige udfald af sagen
er, at Havregården lukker.
Skype-møde mellem STH, STUK og AT om samarbejde i lignende sager.
20.10.20:
22.10.20:
26.10.20:
Socialtilsynets generelle overvejelser og læring af sagen
Det er Socialtilsyn Hovedstadens vurdering, at sagsforløbet omkring Havregården viser, at
der er behov for at styrke dialogen og videndelingen imellem tilsynsmyndighederne. Når et
socialt tilbud omfattet af socialtilsyn får tilsynsbesøg fra flere myndigheder (arbejdstilsyn,
patientsikkerhedstilsyn, STUK osv.) er der behov for, at afgørelser om sanktioner
skal
deles
med socialtilsynet.
Derudover bør det overvejes, om anonyme henvendelser om bekymrende forhold modtaget i
socialtilsynets whistleblowerfunktion
kan
videregives til rette myndighed, når henvendelse
vedrører forhold, der ikke er omfattet af socialtilsynets kompetenceområde, og når
oplysningerne vurderes at have en alvorsgrad, der fordrer, at den anden myndighed kan
agere på henvendelsen og undersøge forholdene nærmere.
Endelig er der specifikt for kostskolerne behov for nærmere afklaring af, hvad STUK’s
tilsyn
med organisationerne og med økonomien indebærer, herunder hvad STUK kan give
godkendelse eller dispensation til uden inddragelse af socialtilsynet. I den konkrete sag
havde STUK accepteret indkvartering af elever, der ikke længere gik i skoletilbuddet. Det er
Socialtilsyn Hovedstadens vurdering, at den godkendelse/dispensation skulle have været
drøftet med socialtilsynet forinden. Derudover havde tilbuddet købt et sommerhus og to
parcelhuse (Havrehusene), og det var uklart for socialtilsynet, om sådanne ejendomshandler
var i overensstemmelse med gældende regler på friskoleområdet.
Socialtilsyn Hovedstaden, den 27. oktober 2020
6