Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2288160_0001.png
Bilag 2
Ansvars- og kompetencefordelingen på skolerne og mellem
tilsynsmyndigheder
1. Skolens bestyrelse og leder
Den overordnede ledelse af en fri- eller privatskole skal efter loven
varetages af en bestyrelse.
Bestyrelsen er ansvarlig for skolens drift over for børne- og
undervisningsministeren.
Det er bestyrelsen, der har ansvaret for, at undervisningen står mål med
folkeskolen, og for at skolen i hele sit virke forbereder eleverne til at leve
i et samfund som det danske med frihed og folkestyre, og at den styrker
og opbygger elevernes demokratiske dannelse. I øvrigt skal bestyrelsen
sikre, at skolen overholder gældende lov.
Skolens leder har den daglige pædagogiske ledelse af skolen. Skolelederen
er den øverste daglige leder for skolens ansatte og har i øvrigt ansvar i
overensstemmelse med bestyrelsens beslutning herom. Det er
skolelederens ansvar at påse, at de undervisningspligtige elever deltager i
undervisningen, og at evt. prøver tilrettelægges og afvikles i
overensstemmelse med reglerne.
2. Forældrenes tilsyn
Det påhviler forældrene til børn på en fri- og privatskole at føre tilsyn
med skolens almindelige virksomhed. Det gælder også forældre eller evt.
andre forældremyndighedsindehavere til anbragte børn.
Forældrene på skolerne skal derudover enten vælge en eller flere eksterne
tilsynsførende, som er certificeret af STUK efter indstilling fra de frie og
private skolers certificeringsudvalg, eller skolen skal gennemføre en
selvevaluering efter en evalueringsmodel, som er godkendt af STUK.
Den tilsynsførende fører tilsyn med undervisningens kvalitet og vurderer,
om undervisningen og elevernes faglige niveau kan stå mål med
folkeskolens. Hvert år skal den tilsynsførende overvære mindst en hel
skoledags undervisning.
Den tilsynsførende skal en gang om året aflevere en skriftlig
tilsynserklæring til forældrekredsen og skolens bestyrelse om tilsynet.
Tilsynserklæringen skal offentliggøres på skolens hjemmeside.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288160_0002.png
STUK kan tilbagekalde en tilsynsførendes certificering, hvis den
pågældende trods påbud ikke har forbedret en mangelfuld tilsynsindsats.
3. STUK’s tilsyn
Det tilsyn, som STUK varetager, omfatter navnlig de grundlæggende
krav i fri- og privatskoleloven om,
at skolens undervisning skal stå mål med, hvad der almindeligvis
kræves i folkeskolen, og om,
at skolen i hele sit virke skal forberede eleverne til at leve i et
samfund som det danske med frihed og folkestyre.
STUK’s tilsyn omfatter endvidere tilsynet med,
at skolen overholder lovens bestemmelser om skolernes
økonomisk-administrative forhold, herunder betingelserne for
statstilskuddene.
Tilsynet med undervisningen kan omhandle en lang række forskellige
forhold
afhængig af, hvad der er anledningen til tilsynet, eller af, hvad
der undervejs i tilsynet bliver anledning til at undersøge nærmere.
Grundlæggende undersøger STUK som udgangspunkt, hvordan ledelsen
organiserer det pædagogiske arbejde på skolen. Det kan bl.a. omhandle,
hvorvidt ledelsen sikrer sig, at de rigtige kompetencer er til stede i såvel
ledelsen, som hos det pædagogiske personale i forhold til at drive skole-
og undervisningsvirksomhed. Det kan også handle om, hvordan ledelsen
sikrer sig en hensigtsmæssig organisering af undervisningen, fx om der er
en tilfredsstillende planlægning, gennemførelse og evaluering af
undervisningen.
STUK’s tilsyn omfatter også spørgsmålet om, hvorvidt skolen sikrer
rammer, der understøtter frihed og folkestyre-kravet. I den forbindelse
kan der fx lægges vægt på, om ledelsen sørger for tydelighed over for de
ansatte om dekorumkravet, den skærpede underretningspligt, håndtering
af magtanvendelse, ansættelsesprocedurer mv.
STUK’s økonomisk og administrative tilsyn og krav til godkendelse af
skolernes etablering omfatter bl.a. følgende forhold:
Krav til skolens etablering og drift som en uafhængig, selvejende
institution med vedtægt i overensstemmelse med de regler herom,
som er fastsat i medfør af loven.
Krav til bestyrelsens sammensætning, bl.a. for at sikre skolens
uafhængighed.
Skolens pligt til at forvalte sine midler, så de alene kommer skolens
skole- og undervisningsvirksomhed til gode.
Regler om regnskabsaflæggelse og revision.
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288160_0003.png
STUK’s samlede tilsyn med fri- og privatskoler er
ligesom tilsynet med
andre skoler og uddannelsesinstitutioner på børne- og
undervisningsområdet - i alt overvejende grad risikobaseret.
STUK’s tilsyn baserer sig i meget høj grad på de data om skolerne, som
STUK er i besiddelse af. Tilsynet med undervisningen baserer sig i sit
udgangspunkt på elevernes resultater, elevsammensætningen og andre
for kvaliteten af skoletilbuddet relevante data. Det økonomiske tilsyn er i
sit udgangspunkt baseret på screening af regnskaber og
revisionsprotokollater. På baggrund af disse data udvælger STUK et antal
skoler til nærmere tilsyn. For så vidt angår fri- og privatskoler som
Havregården inddrager STUK også data fra Tilsynsportalen, hvor de
forældrevalgte tilsynsførendes tilsynserklæringer vedrørende de enkelte
skoler skal lægges ind.
STUK iværksætter også såkaldt tematiske tilsyn. Tematisk tilsyn vedrører
et bestemt tema, som ikke nødvendigvis er tilbagevendende år for år,
men det er i sit udgangspunkt også databaseret.
Derudover tager STUK også enkeltsager op, hvis STUK får
dokumenteret eller på anden måde underbygget oplysning om, at der er
sandsynlighed for, at lovgivningen ikke efterleves, herunder for så vidt
angår undervisningens kvalitet.
STUK’s tilsyn
omfatter også tilsynsbesøg
anmeldte og uanmeldte. Der
sker dog altid først efter en vurdering af, om data og oplysninger giver
anledning til yderligere undersøgelse med henblik på at prioritere
tilsynsressourcerne mest hensigtsmæssigt.
Særligt om det tilbagevendende risikobaserede tilsyn med undervisningskvaliteten
(stå mål med-kravet)
STUK gennemfører hvert andet år et risikobaseret tilsyn med stå mål
med-kravet. Skoler, der udtages i tilsyn, udvælges blandt de skoler, som
falder dårligst ud på de databaserede indikatorer: Resultater fra 9.
klasseprøverne, socioøkonomiske referencer for 9. klasseprøverne
(skolens løfteevne) og elevernes overgang til ungdomsuddannelse efter
15 måneder. Tilsynet indledes med en landsdækkende, databaseret
screening efterfulgt af en analysefase. På baggrund heraf træffes
beslutning om, hvilke skoler der skal udtages i tilsynet.
Efter styrelsens generelle praksis udtages der ikke skoler i det
risikobaserede tilsyn med stå mål med-kravet, hvis skolen allerede er i
tilsyn eller hvis skolen har været i tilsyn inden for de seneste to år.
Baggrunden herfor er blandt andet en ressourcebetragtning, idet
styrelsen ikke finder det ressourcemæssigt forsvarligt at anvende sine
tilsynsressourcer på at udtage de samme skoler i tilsyn flere gange i
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288160_0004.png
træk. Der vil fx være skoler, som hver gang vil falde ud i screeningen,
fx skoler, som har mange elever med store indlæringsmæssige og/eller
sociale udfordringer. Dette vil dog afhænge af, om det tidligere tilsyn
har adresseret den bekymring, som screeningen og analysen har rejst.
Hvis den tidligere tilsynssag har omhandlet de samme udfordringer,
som er identificeret i screeningen, kan styrelsen vurdere, at der ikke er
grundlag for at indlede et nyt tilsyn, fordi den tidligere tilsynssag blev
afsluttet uden bemærkninger. Hertil kommer, at der er et hensyn til den
enkelte skole, som efter et tilsyn skal have lejlighed til at arbejde videre
med gennemførelse af forandringer.
Havregården blev ikke udtaget i styrelsens risikobaserede tilsyn med
undervisningskvaliteten (stå mål med kravet) i 2019. Baggrunden
herfor var, at styrelsen i august 2018 havde afsluttet et tilsvarende tilsyn
med Havregården uden bekymringspunkter for undervisningen. Det
var i dette tilsyn styrelsens vurdering, at skolens undervisning levede op
til stå mål med-kravet, at elevernes resultater skulle ses i lyset af, at
eleverne havde store indlæringsmæssige og sociale udfordringer, og at
den undervisning, der var på skolen, var pædagogisk og didaktisk
velfunderet i forhold til skolens elevgrundlag.
4. Socialtilsynet
Efter lov om socialtilsyn varetager socialtilsynet tilsyn med den
socialfaglige kvalitet i det tilbud, som en skole, der er godkendt som
socialt anbringelsessted, giver de børn og unge, som er anbragt på
skolen.
Socialtilsynet fører tilsyn efter en kvalitetsmodel, som omfatter følgende:
- Uddannelse og beskæftigelse
- Selvstændighed og relationer
- Målgruppe, metoder og resultater
- Sundhed og trivsel
- Organisation og ledelse
- Kompetencer
- Fysiske rammer
Derudover fører Socialtilsynet et ganske indgående økonomisk tilsyn,
som omfatter:
- Vedtægter
- Bestyrelsens sammensætning
- Særlige regler for anbringelsessteder, som drives af fonde
- Årsbudgetter
- Regnskaber
- Revision
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288160_0005.png
Det blev ved en lovændring i 2016 gennemført, at socialtilsynet ikke
skulle føre tilsyn med økonomi, organisation og ledelse på fri- og
privatskoler med kosttilbud, efterskoler og frie fagskoler. Samtidig blev
det gennemført, at socialtilsynet ikke fører tilsyn på disse skoler, hvis de
har under 9 anbringelsespladser.
Intensiteten i socialtilsynet skal tilrettelægges efter forholdene. Tilsynet
skal dog aflægge mindst et årligt tilsynsbesøg i hvert tilbud. Socialtilsynet
aflagde i 2018 4.460 institutionsbesøg.
Hvis socialtilsynet bliver opmærksom på bekymrende forhold fx på en
fri- eller privatskolen med kostafdeling, skal socialtilsynet underrette de
kommuner, som har ansvar for de enkelte borgeres ophold i tilbuddet i
henhold til lov om social service. Ligeledes skal socialtilsynet, når det har
truffet afgørelse om iværksættelse af skærpet tilsyn samt om udstedelse af
eller ophævelse af påbud, orientere kommunerne.
6. Kommunernes sociale tilsyn
Kommunalbestyrelsen skal efter serviceloven føre socialt tilsyn med
børn, der opholder sig i kommunen, herunder også dem, der opholder
sig i dagtilbud eller skole, eller som for eksempel er anbragt på
opholdssteder eller døgninstitutioner.
Den anbringende kommune skal føre et løbende tilsyn med barnets eller
den unges forhold, når barnet eller den unge er anbragt uden for
hjemmet
det personrettede tilsyn. Det personrettede tilsyn skal
foretages minimum 2 gange årligt og gælder uanset, hvilken type
anbringelsessted barnet eller den unge er anbragt på.
Det personrettede tilsyn indebærer, at kommunen skal følge op på, om
den hjælp, der er iværksat, fortsat opfylder behovet hos barnet eller den
unge, om anbringelsesstedet behandler det anbragte barn eller den unge
hensigtsmæssigt i forhold til barnets eller den unges problemstillinger og
behov, og at barnet eller den unge trives og udvikler sig positivt. Det
personrettede tilsyn skal som udgangspunkt bl.a. bestå i en samtale med
barnet eller den unge, der så vidt muligt gennemføres uden
tilstedeværelse af personer fra anbringelsesstedet, uanset om barnet eller
den unge er anbragt i en plejefamilie, på et opholdssted eller på en
døgninstitution.
Der er ikke lovkrav om, at kommunerne skal have retningslinjer for,
hvordan det personrettede tilsyn tilrettelægges og gennemføres.
7. Arbejdstilsynet
Arbejdstilsynet har efter arbejdsmiljøloven til opgave at sørge for, at
arbejdsforholdene på virksomhederne er sikkerheds- og
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288160_0006.png
sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Arbejdstilsynet fører tilsyn med både
det fysiske arbejdsmiljø og det psykiske, herunder vold og trusler.
8. Særlige snitfladespørgsmål og andre udfordringer
8.1. Snitflader mellem STUK’s tilsyn og socialtilsynet efter lovændring i 2016
Ved en ændringen af socialtilsynsloven i 2016 trådte STUK’s tilsyn i
stedet for den del af socialtilsynet, som vedrørte efterskoler, frie
fagskoler og fri- og privatskoler med kostafdelingers (herefter fri- og
privatkostskoler) organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske
forhold. Disse forhold blev ved lovændringen skåret fra socialtilsynet for
at undgå dobbelttilsyn.
Den del af den kvalitetsmodel, som socialtilsynet skal varetage sit tilsyn
efter, og som ligger inden for et tema benævnt
Organisation og ledelse,
indgår efter lovændringen i 2016 ikke længere i socialtilsynet med fri- og
privatskoler med kostafdeling, som er godkendt som anbringelsessteder.
Disse forhold er imidlertid kun indirekte omfattet af det tilsyn, som
STUK efter fri- og privatskoleloven skal og har hjemmel til at varetage
som led i sit skoletilsyn. Det skyldes, at disse forhold alene kan inddrages
i styrelsens tilsyn i det omfang, hvor dette vurderes at være relevant i
forhold til dette tilsyns opgaver efter fri- og privatskoleloven. Det vil
sige, at STUK ikke fører tilsyn med socialfaglige forhold på en skole,
som også er anbringelsessted, herunder med den socialfaglige
ledelseskompetence.
Dette kan indebære en vis risiko for, at eventuelle problematiske forhold
om en skoles organisation og ledelse, som bør indgå i enten socialtilsynet
eller i skoletilsynet ikke i tilstrækkelig grad eller i tide indgår i nogle af
disse to tilsyns virksomhed over for en skole, som er godkendt som
anbringelsessted.
Dette kan tale for, at det vurderes, om disse forhold i hvert fald i en vis
udstrækning igen bør omfattes af socialtilsynets opgaver, eller om det
ved en præcisering af fri- og privatskoleloven og lov om efterskoler og
frie fagskoler kan understøttes, at også disse forhold indgår i det
skoletilsyn, som STUK skal og kan varetage
i hvert fald med de skoler,
som er godkendt som sociale anbringelsessteder.
Som led i forberedelsen af lovændringen i 2016 bemærkede
Undervisningsministeriet (nu Børne- og Undervisningsministeriet) over
for Social- og Indenrigsministeriet, at STUK’s tilsyn ikke efter fri- og
privatskoleloven eller lov om efterskoler og frie fagskoler fuldt ud kunne
dække det samme, som socialtilsynet skulle dække efter den da gældende
lov om socialtilsynet, men som påtænktes at skulle udgå af socialtilsynets
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
ansvarsområde i forhold til fri- og privatskoler med kostafdeling,
efterskoler og frie fagskoler.
8.2. Snitfladespørgsmål i forhold til vurderingen af samme forhold på en skole
Ud over de nævnte snitfladeproblematikker, som lovgivning indebærer,
kan reglerne også i praksis give udfordringer med umiddelbart at
fastlægge, hvem der skal tage sig af hvad i en given sag.
Det gælder fx i forhold til spørgsmålet om betydningen af elevers fravær
fra undervisning.
STUK skal i medfør af tilsynsbestemmelserne på sit område inddrage
bl.a. data om elevfravær i sit kvalitetstilsyn, fordi elevernes fravær fra
undervisningen har betydning for, hvor meget undervisning og dermed
læring m.v. skolerne kan give eleverne. Elevernes fravær har således alt
andet lige en væsentlig betydning for elevernes resultater. I sådanne
tilfælde drøfter styrelsen som led i sit tilsyn skolens håndtering af
elevfravær med skolens ledelse, og kan på frie skoler give påbud
vedrørende håndteringen af fravær, fx vedr. registrering og opfølgning på
de enkelte elever.
Elevfravær på en skole for anbragte børn har imidlertid også en anden
betydning. Her kan et stort elevfravær være afstedkommet af de ofte
store psykosociale problemstillinger, som eleverne har. Her kan fravær
ikke forebygges og håndteres med de gængse tilgange. Der skal derimod
gøres en socialfaglig indsats, som hører under socialtilsynets område.
En anden problemstilling vedrører det forhold, at STUK’s og
socialtilsynets tilsyn i visse tilfælde efter den respektive lovgivning, som
gælder for de to typer af tilsyn, skal lægge vægt på forskellige hensyn i
forhold til samme spørgsmål, og at dette kan indebære, at de to tilsyn
ikke nødvendigvis vil skulle nå frem til samme konklusion om, hvorvidt
et forhold på en skole er problematisk. Det skyldes, at de to typer af
tilsyn efter lovgivningen har forskellige formål og bedømmelsesgrundlag.
Et eksempel herpå vedrører fri- og privatskoler med kostafdelings
midlertidige udlejning af overskydende
bygningskapacitet. STUK’s
økonomisk-administrative tilsyn skal vurdere, at dette ligger inden for
skolens formål og herudover er udtryk for en fornuftig
omkostningsbevidst adfærd. Som STUK forstår lovgivningen om
socialtilsynet kan der set fra socialtilsynets synsvinkel derimod være en
potentiel udfordring med en sådan midlertidig udlejning af overskydende
bygningskapacitet, fordi man dermed kan komme til at blande
målgrupper på opholdstilbuddet på en uhensigtsmæssig måde, hvilket i
sidste ende kan få betydning for socialtilsynets godkendelse af
opholdsstedet.
7