Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2284631_0001.png
Til Børne- og Undervisningsministeriet
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr.: 29634750
Opfølgning på styrelsens redegørelse om tilsyn med Havregården
Lille Kost- og Dagskole
1. Baggrund
Den 5. november 2020 afgav Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
(STUK) en redegørelse om sit tilsyn med Havregården Lille Kost- og
Dagskole til Børne- og Undervisningsministeriet.
Den 12. november 2020 har ministeriet stillet styrelsen følgende supple-
rende spørgsmål og følgende anmodninger:
”1)
Hvordan er der fulgt op i forhold til andre lignende skoler og ligger der andre sa-
ger i STUK, hvor svartiden er for lang?
2) Hvilken konkret arbejdsgang er der fremover, når STUK får henvendelser fra soci-
altilsynet og hvor hurtigt reagerer huset normalt på henvendelser fra socialtilsynet, er
der fastsat en standard herfor?
3) Er der brug for regelændringer for at sikre et stærkere tilsyn?
4) Der anmodes om en supplerende redegørelse for omstændighederne omkring den di-
spensation, det fremgår af Socialtilsynet Hovedstadens (STH) redegørelse (s. 5), at
STUK har meddelt Havregården ift. at have fem ældre elever indskrevet i de fysiske
rammer (udlejning til andet formål), uden at STUK har orienteret Socialtilsynet
herom, herunder om der er nogen af de fem personer, der har begået overgreb mod de
andre elever.
5) Der anmodes endvidere om en redegørelse for det forhold, at STH anfører, at de
har rettet henvendelse til STUK allerede i august 2019 for at arrangere et samar-
bejdsmøde om tilsynet med Havregården, STUK lover at vende tilbage, men det sker
ikke. STH anmoder om samarbejdsmøde igen 3. oktober 2019 uden STUK vender
tilbage. Der tegner sig således et billede af, at STUK har fået flere henvendelser fra
STH end beskrevet i STUK’s redegørelse, men at STUK ikke får fulgt op herpå.”
18. november 2020
Sags nr.: 20/20845
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284631_0002.png
På den baggrund besvarer styrelsen i det følgende afsnit 2 først de oven
for tre spørgsmål fra ministeriet. Der på følger i afsnit 3-5 styrelsens re-
degørelse for de forhold, der er anmodet om.
2. Styrelsens svar på ministeriets supplerende spørgsmål 1–3
2.1.
Ad ministeriets supplerende spørgsmål 1)
2.1.1. Opfølgning i forhold til lignende skoler
2.1.1.1.
Det fremgår af styrelsens redegørelse, at der i alt er 11 sko-
ler (inkl. Havregården), som også er godkendt som anbringelsessted. Op-
lysningen herom i redegørelsen bygger på oplysningerne i Tilbudsporta-
len.
2.1.1.2.
Det fremgår af afsnit 7 om perspektivering i styrelsens re-
degørelse, at styrelsen den 27. oktober 2020
for at sikre, at der ikke ak-
tuelt ligger potentielle sager hos socialtilsynene, der vedrører skoler på
Børne- og Undervisningsministeriets område, der samtidig er godkendt
som anbringelsessteder
har rettet henvendelse til de fem regionale soci-
altilsyn og anmodet om oplysning om, hvorvidt de har igangværende til-
syn med frie grundskoler, efterskoler eller frie fagskoler, der er godkendt
som anbringelsessted, hvor de vurderer, at STUK bør orienteres med
henblik på at foretage eventuelle tilsynsskridt.
Styrelsen kan på den baggrund oplyse, at fire af socialtilsynene har oplyst,
at de ikke har igangværende sager af relevans for STUK.
2.1.1.3.
Socialtilsyn Hovedstaden har den 3. november 2020 op-
lyst, at Esrum Kostskole, som også er et godkendt anbringelsessted, i so-
cialtilsynets seneste tilsynsrapport vedrørende skolen fra april 2020 har
fået et såkaldt opmærksomhedspunkt, som er skridtet før et eventuelt på-
bud. Opmærksomhedspunktet relaterer sig ifølge socialtilsynet til, at der
ses at være sket et skred i målgruppen, og at en høj andel af anbringel-
serne ophører, før det var planlagt. Skolen har endvidere af socialtilsynet
fået en række udviklingspunkter, som den bør arbejde med. Socialtilsyn
Hovedstaden har ikke tidligere (før 3. november) orienteret STUK om
tilsynsrapporten fra april 2020.
STUK har på baggrund af ovennævnte oplysninger fra Socialtilsyn Ho-
vedstaden afholdt møde med Socialtilsyn Hovedstaden den 13. novem-
ber 2020 om Esrum Kostskole med henblik på at koordinere tilsynet.
STUK aflægger et uanmeldt tilsynsbesøg på skolen i uge 47 for at af-
dække, om STUK bør indlede et enkeltsagstilsyn med skolen.
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284631_0003.png
Besøget vil ske med et helhedsblik i forhold til børnenes tarv. STUK vil
bl.a. have fokus på medarbejdernes kompetencer i forhold til målgrup-
pen, herunder til at varetage undervisningen; om der er tilstrækkelig be-
manding på skolen, herunder i nattevagt og i weekender; elevfravær og
personaleomsætning. STUK vil desuden overvære undervisning og af-
klare, om bestyrelsen er inddraget i opfølgning på socialtilsynets tilsyns-
rapport.
STUK vil tillige være opmærksom på, om der eventuelt er udlejning af
bygninger for at undersøge, om der er andre på stedet, end dem stedet er
godkendt til af socialtilsynet. Tilsvarende vil STUK være opmærksom på,
om skolen anvender andre bygninger, end de bygninger på stedet, som er
godkendt af socialtilsynet.
STUK har spurgt Socialtilsyn Hovedstaden, om det vil deltage i tilsyns-
besøget på Esrum Kostskole, men socialtilsynet har oplyst, at det plan-
lægger et besøg på et senere tidspunkt. Socialtilsynet har endvidere op-
lyst, at det vil indhente skriftlig dokumentation fra institutionen inden jul
2020 om bl.a. ind- og udskrevne elever.
STUK vil efter sit besøg orientere socialtilsynet herom og indgå i dialog
med socialtilsynet om vurderingen i forhold til den videre opfølgning.
2.1.1.4.
STUK planlægger desuden, ud fra et forsigtighedsprincip,
uanmeldte tilsynsbesøg på samtlige fri- og privatskoler, efterskoler og frie
fagskoler, som er godkendt som anbringelsessted, inden årets udgang.
STUK vil i den forbindelse afdække, om der er mulighed for at aflægge
fælles besøg sammen med socialtilsynene.
Der vil på baggrund af besøgene blive taget konkret stilling til, om der er
grundlag for at indlede et enkeltsagstilsyn med den enkelte skole.
2.1.1.5.
Styrelsen kan supplerende oplyse, at Bogø Kostskole, som
også er et godkendt anbringelsessted, har haft en besvigelsessag i perio-
den 2016-2018, hvor skolen er blevet besveget af en tidligere medarbej-
der. Skolen og skolens revisor fik kendskab til besvigelsen i 2019, hvor
skolen opdagede denne.
Styrelsen fik kendskab til sagen i tilknytning til skolens indberetning af
regnskabsmateriale i 2020 (regnskabsåret 2019), hvor styrelsen konstate-
rede, at skolens revisor har væsentlige bemærkninger herom i sit revisi-
onsprotokollat. Styrelsen har således først fået viden om sagen i forbin-
delse med gennemgangen af årsrapporten og revisionsprotokollatet for
2019. Styrelsen bad herefter straks Bogø Kostskole om at redegøre for
forløbet samt om en aktuel status på sagen.
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284631_0004.png
Bogø Kostskole har efterfølgende redegjort for besvigelsessagen og ori-
enteret styrelsen om, at sagen er afsluttet, samt at den tidligere ansatte er
blevet dømt til at betale fuld erstatning for skolens tab i forbindelse med
besvigelsessagen. Skolen har oplyst over for styrelsen, at det fulde beløb
er modtaget. Styrelsen har orienteret Socialtilsyn Øst herom den 6. no-
vember 2020.
2.1.1.6.
Styrelsen kan endvidere oplyse, at den ikke har andre ver-
serende tilsynssager med skoler på Børne- og Undervisningsministeriets
område, som er godkendt som anbringelsessted. Styrelsen har heller ikke
andre verserende tilsynssager vedrørende fri- og privatskoler, efterskoler
eller frie fagskoler, hvor styrelsen har modtaget henvendelser fra andre
myndigheder om bekymrende forhold. Styrelsen har heller ikke selv haft
konkret anledning til at kontakte socialtilsynene i nogen verserende sager
ud over den aktuelle dialog om Havregården og Esrum Kostskole.
2.1.1.7.
STUK har ud over skoler på Børne- og Undervisningsmi-
nisteriets område, der samtidig er godkendt som anbringelsessted efter
serviceloven, også en særlig opmærksomhed på to efterskoler, som sty-
relsen aktuelt har i tilsyn.
Det drejer sig om Bornholms og Bindernæs Efterskoler. Disse skoler er
ikke godkendt som anbringelsessted, men har et udfordret elevgrundlag,
og der er tilgået STUK oplysninger, som vækker en vis bekymring for
elevernes tarv.
STUK var på tilsynsbesøg på Bornholms Efterskole i september og ok-
tober måned i år og observerede mange elever, der enten var fraværende
fra undervisningen, eller gik ind og ud af undervisningen.
For Bornholms Efterskole har STUK derfor ved brev af 16. november
2020 anmodet skolen om yderligere oplysninger om, hvorvidt skolen har
elever, som er anbragt uden for hjemmet
uanset om anbringelsen er på
skolen eller et andet sted. STUK har samtidigt i bekræftende fald anmo-
det skolen om oplysninger om den anbringende kommune, så styrelsen
kan vurdere, om der er behov for at tage kontakt hertil.
Med hensyn til Bindernæs Efterskole har STUK i juni måned 2020 fået
en klage fra en forældre om en påstået voldtægt. STUK bad på den bag-
grund skolen om en redegørelse i sagen, hvoraf det fremgik, at forholdet
var blevet politianmeldt, og at sagen er håndteret ved domstolene. STUK
skal på tilsynsbesøg på Bindernæs Efterskole i denne uge (uge 47), hvor
der ud over det pågældende forløb og skolens håndtering heraf vil blive
spurgt ind til de samme oplysninger om anbragte børn, som Bornholms
Efterskole er blevet anmodet om at give.
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284631_0005.png
2.1.2. Øvrige enkeltsagstilsyn med lang sagsbehandlingstid
2.1.2.1. STUK har på tværs af uddannelsesområder pt. 9 verserende en-
keltsagstilsyn med skoler/institutioner, hvor sagsbehandlingstiden er
over 6 måneder. Det drejer sig om fire sager vedrørende fri- og privat-
skoler, fire sager vedrørende efterskoler og en sag vedrørende et offent-
ligt alment gymnasium. Heri er der ikke taget højde for stående, skær-
pede økonomiske tilsyn.
De fire sager vedrørende fri- og privatskoler, som STUK, ligesom det er
tilfældet med Havregården, fører tilsyn med efter fri- og privatskoleloven
er Reventlow Lilleskole, VerdensBørn Grundskole, Salix Privatskole og
Hay-skolen.
Ingen af sagerne indeholder mistanke om overgreb eller lignende.
2.1.2.2. Tilsynet med Reventlow Lilleskole vedrører mangler i skolens
specialundervisning. Skolen har modtaget en afgørelse med påbud i de-
cember 2019 vedrørende mangler i skolens specialundervisning. På bag-
grund af skolens svar på håndtering af påbud, blev skolen sat i skærpet
tilsyn den 2. marts 2020. STUK forventer at sende en partshøring til sko-
len inden jul. Ministeriet vil fra STUK modtage en særskilt orientering
herom.
2.1.2.3. Tilsynet med VerdensBørn Grundskole vedrører både stå mål
med-kravet og frihed og folkestyre-kravet. Skolen blev sat i skærpet tilsyn
den 27. maj 2020. STUK forventer at sende en partshøring til skolen in-
den jul. Ministeriet vil modtage en særskilt orientering herom.
2.1.2.4. Tilsynet med Salix Privatskole og Hay-skolen vedrører stå mål
med-kravet, navnlig i den praktisk/musiske fagblok.
I tilsynet med Hay-skolen har der endvidere været stillet spørgsmål fra
STUK til skolens økonomiske og administrative forhold. Her udestår en
afdækning af juridiske forhold omkring indskrivning af alle børn i SFO.
De to sager prioriteres med henblik på afslutning primo 2021.
2.2.
Ad ministeriets supplerende spørgsmål 2)
2.2.1.
Indledningsvist kan oplyses, at STUK har iværksat et sam-
arbejde med Arbejdstilsynet, Socialstyrelsen og de fem socialtilsyn om et
fremtidigt koordinationsforum. STUK har holdt møde med Arbejdstilsy-
net og Socialstyrelsen herom henholdsvis den 26. og den 29. oktober
2020.
Første møde i koordinationsforummet forventes afholdt i uge 49.
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284631_0006.png
Formålet er at sikre en rettidig og smidig koordination mellem de tre til-
synsmyndigheder, så de forskellige tilsyn kan gennemføre et helhedsori-
enteret, effektivt og koordineret tilsyn med alle skoler på Børne- og Un-
dervisningsministeriets område, som er godkendt som anbringelsessted.
Dette opnås bl.a. ved etablering af et løbende bilateralt samarbejde mel-
lem tilsynsmyndighederne. Samarbejdet skal bl.a. sikre udarbejdelse af
procedurer for koordination og sikring af gensidig orientering og under-
retning.
2.2.2.
Herudover vil STUK etablere faste interne arbejdsgange,
som særligt skal sikre, at oplysninger om skoler på Børne- og Under-
visningsministeriets område, som er godkendt som anbringelsessted, bli-
ver modtaget og behandlet straks i STUK og med et helhedsorienteret
syn.
Der udarbejdes en procedure for effektiv modtagelse og behandling af
henvendelser fra andre tilsynsmyndigheder, så der ikke opstår tvivl om,
at udgangspunktet for STUKs behandling af disse sager baserer sig på:
At der skal reageres straks i tilfælde, hvor der tilgår STUK oplysnin-
ger, der vækker bekymring for børnenes tarv.
At STUK skal tage initiativ til at koordinere samarbejdet med andre
tilsynsmyndigheder i det konkrete tilfælde. Rammerne for samarbej-
det aftales nærmere i ovennævnte koordinationsforum.
Hvis der fremkommer oplysninger, som vækker bekymring for bør-
nenes tarv, skal der herefter som det første og uden ugrundet op-
hold gennemføres et uanmeldt tilsynsbesøg. Dette er begrundet i
behovet for meget hurtigt at kunne konstatere, hvilket bekymrings-
niveau og eventuelt behov for umiddelbar handling, sagen kalder på.
Det har i sagen om Havregården særligt været problematisk, at skolen
optog elever, som den ikke var godkendt til at optage. Det ligger inden
for socialtilsynets opgaver at efterse, at vilkårene for deres godkendelse
efterkommes. Det forhindrer dog juridisk ikke STUK i at stille spørgsmål
herom, idet anbringelse af børn, som en skole ikke er godkendt til og
dermed ikke kan antages af have kompetencer til at håndtere, også må
forventes at have indflydelse på skolens undervisning.
Giver en skoles svar anledning til tvivl om, hvorvidt anbringelserne er i
overensstemmelse med godkendelsen, vil styrelsen fremadrettet kontakte
det stedlige socialtilsyn med henblik på, at socialtilsynet kan føre tilsynet
med vilkårene for godkendelsen.
Der henvises i øvrigt til styrelsens redegørelse af 5. november 2020, af-
snit 7, hvoraf det fremgår, at STUK vil iværksætte forskellige initiativer,
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284631_0007.png
som skal styrke styrelsens arbejde med at sikre, at sager, som kræver til-
synsmæssig opmærksomhed, identificeres og håndteres i tide.
2.2.3.
De nye arbejdsgange og procedurer i Styrelsen for Under-
visning og Kvalitet skal endelig sikre rettidig og tilstrækkelig handling i
forhold til skoler på Børne- og Undervisningsministeriets område, som
ikke er godkendt som anbringelsessted, men som dog har et udfordret
elevgrundlag. Der vil også i disse tilfælde kunne være tilfælde, hvor
manglen på eller utilstrækkelig kompetence til at håndtere elevgruppen
kan føre til undervisning af utilstrækkelig kvalitet eller omfang og til dår-
lig trivsel hos eleverne.
Der vil typisk være tale om skoler, som har anbragte elever, men under 9
anbringelsespladser, som ikke kræver socialtilsynets godkendelse. Det
kan også være skoler, som slet ikke har anbringelsespladser, men som har
elever, der er anbragt uden for hjemmet et andet sted end på skolen. Ele-
verne vil i givet fald være på et almindeligt kostskole-/efterskoleophold.
I sådanne sager vil det som standard blive undersøgt, om der er elever på
skolen, som er anbragt uden for hjemmet
uanset om de er anbragt på
skolen eller et andet sted. Der vil endvidere i sådanne sager blive foreta-
get mindst et uanmeldt tilsynsbesøg.
2.3.
Ad ministeriets supplerende spørgsmål 3)
2.3.1.
Det er STUK’s opfattelse, at der med fordel kan foretages
ændringer i regelgrundlaget med henblik på at sikre et stærkere tilsyn på
tværs af tilsynsførende myndigheder.
2.3.2.
Det skal indledningsvist bemærkes, at det efter fri- og pri-
vatskoleloven eller efterskoleloven ikke kræver en særlig godkendelse fra
STUK’s side
for, at en skole kan optage anbragte elever. Disse love inde-
holder heller ikke særlige krav til skolernes, herunder deres lederes og
personales socialfaglige kompetencer. Det bemærkes, at der for fri- og
privatskoler heller ikke er krav i loven om læreruddannelse for at vare-
tage undervisning eller formelle kompetencekrav til varetagelsen af ledel-
sesopgaven.
Ligeledes er der ikke adgang til anvendelse af særlige sanktioner i forhold
til skoler, som har optaget anbragte elever. Lovenes almindelige regler
for sanktionering gælder således også for disse skoler.
Der er således heller ikke i disse to love adgang til for STUK at afsætte
en skoles bestyrelse, sådan som der er hjemmel til i lovene for institutio-
ner for erhvervsrettet uddannelse, for institutioner for almen gymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og for institutioner for
forberedende grunduddannelse.
7
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284631_0008.png
Det kan overvejes, om der ønskes en grundlæggende ændring af disse
forhold for fri- og privatskoler, efterskoler og frie fagskoler med an-
bragte elever.
2.3.3.
Efter
STUK’s
vurdering er der også mulighed for at fore-
tage justeringer inden for de eksisterende rammer, som vil kunne styrke
tilsynet. Disse justeringer vedrører afklaring i reglerne om arbejdsdeling
mellem STUK og socialtilsynet og udvidet adgang til udveksling af oplys-
ninger fra en whistleblowerordning.
STUK har i sin redegørelse af 5. november 2020 anbefalet
”at
det undersø-
ges, om der på baggrund af erfaringerne fra sagen om Havregården kan være behov for
at justere lovgivningen med henblik på at understøtte en mere effektiv og betryggende
tilsynsindsats.”
STUK har videre anbefalet, at det i en sådan undersøgelse ”bl.a.
indgår, om
lovgivningen bedre kan danne grundlag for gensidig underretning myndighederne imel-
lem, herunder om eksempelvis de særlige regler på Børne- og Undervisningsministeriet
område om de såkaldte whistleblowerordninger efter fri- og privatskoleloven og lov om
efterskoler og frie fagskoler opstiller uhensigtsmæssige hindringer herfor.”
2.3.4.
Det er STUK’s opfattelse, at der i snitfladen mellem
STUK’s
tilsynsopgave med en fri- og privatskole med kostafdeling og so-
cialtilsynets tilsynsopgave med godkendte anbringelsessteder er en uhen-
sigtsmæssig uklarhed i lovgivningen med, hvad de respektive myndighe-
der har formel og faglig kompetence til at føre tilsyn med.
STUK har i bilag 2 til redegørelsen af 5. november 2020 redegjort nær-
mere herfor. Følgende fremgår heraf:
”Ved
en ændringen af socialtilsynsloven i 2016 trådte STUK’s tilsyn således i stedet
for den del af socialtilsynet, som vedrørte efterskoler, frie fagskoler og fri- og privatsko-
ler med kostafdelingers (herefter fri- og privatkostskoler) organisatoriske, ledelsesmæs-
sige og økonomiske forhold. Disse forhold blev ved lovændringen skåret fra socialtilsy-
net for at undgå dobbelttilsyn.
Den del af den kvalitetsmodel, som socialtilsynet skal varetage sit tilsyn efter, og som
ligger inden for et tema benævnt Organisation og ledelse, indgår efter lovændringen i
2016 ikke længere i socialtilsynet med fri- og privatskoler med kostafdeling, som er
godkendt som anbringelsessteder. Disse forhold er imidlertid kun indirekte omfattet af
det tilsyn, som STUK efter fri- og privatskoleloven skal og har hjemmel til at varetage
som led i sit skoletilsyn. Det skyldes, at disse forhold alene kan inddrages i styrelsens
tilsyn i det omfang, hvor dette vurderes at være relevant i forhold til dette tilsyns opga-
ver efter fri- og privatskoleloven. Det vil sige, at STUK ikke fører tilsyn med social-
faglige forhold på en skole, som også er anbringelsessted, herunder med den socialfag-
lige ledelseskompetence.
8
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284631_0009.png
Dette kan indebære en vis risiko for, at eventuelle problematiske forhold om en skoles
organisation og ledelse, som bør indgå i enten socialtilsynet eller i skoletilsynet ikke i
tilstrækkelig grad eller i tide indgår i nogle af disse to tilsyns virksomhed over for en
skole, som er godkendt som anbringelsessted.
Det kan tale for, at det vurderes, om disse forhold i hvert fald i en vis udstrækning
igen bør omfattes af socialtilsynets opgaver, eller om det ved en præcisering af fri- og
privatskoleloven og lov om efterskoler og frie fagskoler kan understøttes, at også disse
forhold indgår i det skoletilsyn, som STUK skal og kan varetage
i hvert fald med
de skoler, som er godkendt som sociale anbringelsessteder.”
2.3.5.
Børne og Undervisningsministeriets særlige whistleblower-
ordning på friskoleområdet er reguleret i fri- og privatskolelovens § 41 b.
Ordningen består af et telefonnummer samt en e-mailadresse med til-
knyttet formular på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside,
hvor oplysninger kan indgives fortroligt.
Fortroligheden i ordningen indebærer, at myndigheder og personer, der
modtager oplysninger i medfør af ordningen, har tavshedspligt med hen-
syn hertil og ikke må oplyse over for skolen eller andre, at der er modta-
get en henvendelse. Overholdelse af tavshedspligten og dermed forbud-
det mod at videregive oplysninger til andre myndigheder er under ansvar
efter straffeloven. Det betyder, at medarbejdere i STUK kan straffes for
overtrædelse af straffeloven, hvis de videregiver fortrolige oplysninger,
som de bliver bekendt med som led i deres arbejde, jf. straffelovens §§
152-152 f.
Hvis STUK modtager en henvendelse om et bekymrende forhold på en
fri grundskole, der indeholder oplysninger, som ministeriet efter anden
lovgivning er forpligtet til at videregive til anden myndighed, viger tavs-
hedspligten og dermed anonymitetskravet efter § 41 b i lov om friskoler
og private grundskoler m.v. for den videregivelsespligt, Børne- og Under-
visningsministeriet er pålagt efter anden lovgivning.
Enhver, der udøver offentlig tjeneste eller hverv, herunder medarbejdere
i STUK, er eksempelvis efter servicelovens § 153 forpligtet til at underrette
vedkommende kommunalbestyrelse, hvis de under udøvelsen af tjenesten
eller hvervet får kendskab til eller grund til at antage, at et barn eller en
ung under 18 år har været udsat for overgreb eller kan have behov for
særlig støtte af de i bestemmelsen omhandlede grunde. Hvis STUK der-
imod modtager oplysninger via whistleblower-ordningen, og dermed får
adgang til oplysninger, der ikke efter anden lovgivning er pligt til at vide-
regive, er oplysningerne stadig omfattet af anonymitetskravet i § 41 b i lov
om friskoler og private grundskoler m.v.
Der er i sociallovgivningen
eller i anden lovgivning
ikke fastsat en
forpligtelse for Børne- og Undervisningsministeriet, herunder STUK, til
9
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284631_0010.png
at videregive oplysninger om bekymrende forhold på en fri- eller privat-
skole til socialtilsynet.
Det betyder, at tavshedspligten og dermed anonymitetskravet efter § 41
b i fri- og privatskoleloven ikke kan fraviges, hvis STUK som led i whist-
leblower-ordningen i medfør af § 41 b i fri- og privatskoleloven modta-
ger oplysninger om forhold, som er eller kan være relevante for socialtil-
synet i varetagelsen af dettes tilsynsopgaver efter sociallovgivningen.
Det kan derfor overvejes at fastsætte en sådan
videregivelsespligt i lov
om socialtilsynet
svarende til den videregivelsespligt, der følger af un-
derretningspligten efter servicelovens § 153. Tilsvarende kan det overve-
jes at indsætte en tilsvarende
men modsatrettet
bestemmelse i fri- og
privatskoleloven.
3. Supplerende redegørelse om STUK’s besvarelse af forespørgsel
fra Havregården om udlejning af lokaler
3.1.
STUK har forstået, at baggrunden for ministeriets anmod-
ning ved rørende udlejning af lokaler er en oplysning fra Socialtilsyn Ho-
vedstaden til ministeriet om, at STUK har meddelt Havregården Lille-
Kost og Dagskole dispensation til at have fem ældre elever boende på
skolen, og at STUK ikke kontaktede socialtilsynet om denne afgørelse.
3.2.
STUK modtog den 8. august 2019 på mail en skriftlig an-
modning fra Havregårdens tidligere skoleleder om STUK’s
bekræftelse
på, at skolen i en midlertidig periode på 6-8 uger kunne have fem elever
efter endt 9. klasse boende i ledige værelser på skolens kostafdeling.
Henvendelsen, der er adresseret direkte til en medarbejder i styrelsen, har
følgende ordlyd:
”Jeg
skriver til dig for at orientere dig om at vi er kommet i den situation at vi har 5
elever, som efter endt 9. kl. på Havregården, er visiteret til at skal fortsætte i et aflast-
ningstilbud uden for skolen.
Det har dog vist sig at der er en midlertidig ventetid på en udslusningsplads.
Vi har derfor behov for at de 5 unge, bliver boende på Havregården i ca. 6 uger, ind-
til de nævnte pladser bliver ledige.
De vil her i august starte på Produktionsskole uden for Havregården.
Vi har ledige værelser, så derfor opfylder de 5 unge ikke pladsen for nogle af Havre-
gårdens grundskoleelever. Endvidere betaler de anbringende kommuner de fulde udgif-
ter i forbindelse med de unges ophold. Der er således INGEN udgifter forbundet med
10
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284631_0011.png
det nævnte tiltag. Vi udnytter blot midlertidig overflødig kapacitet i en meget kort pe-
riode.
Vi har vurderet at det rent social-fagligt er utrolig vigtigt at disse unge får en stabil
overgang til deres udslusningsboliger i den nye institution, hvilket ovennævnte tiltag
imødekommer.
Men, som beskrevet har de afsluttet deres skolegang, og vi vil derfor orientere Ministe-
riet om dette, og håber at I vil se med velvilje på denne midlertidige løsning, som max
vil vare 6-8 uger.
Giver det anledning til spørgsmål, står vi til rådighed.”
3.3.
Som svar på henvendelsen vejledte styrelsen ved mail af
27. august 2019 om de regler og den praksis, der er på området. Det vil
sige, at skolen har mulighed for, i en kortere periode, at udleje midlertidig
overskydende kapacitet. Der var dermed ikke dialog om en dispensation
fra nogen regler om udlejning.
3.4.
Styrelsen fandt på daværende tidspunkt og på denne bag-
grund ikke anledning til at orientere socialtilsynet om STUK’s vejledning
vedrørende skolernes institutionelle forhold.
3.5.
STUK vurderer nu, at styrelsen i lyset af de oplysninger,
som senere er kommet frem, burde have rettet henvendelse til Socialtil-
synet som opfølgning på henvendelsen.
STUK er i forbindelse med sagen om Havregården således blevet op-
mærksom på, at udlejning af midlertidig overskydende kapacitet, set fra
Socialtilsynets side, kan have den negative konsekvens, at målgrupper på
anbringelsesstedet blandes på en uhensigtsmæssig måde
3.6.
STUK vil på den baggrund fremover sikre, at vejledning
om muligheden for udlejning af midlertidig overskydende kapacitet til
fri- og privatskoler, der samtidig er godkendt som anbringelsessteder,
fremadrettet koordineres med socialtilsynet.
4. Spørgsmålet om, hvorvidt der er nogen af de fem personer, der
har begået overgreb mod de andre elever
Havregården har, jf. ovennævnte e-mail af 8. august 2019 til STUK, op-
lyst, at skolen i cirka seks uger ville indkvartere fem elever, som efter
endt 9. klasse på Havregården, var visiteret til at fortsætte i et aflastnings-
tilbud uden for skolen, men hvor der var midlertidig ventetid på ledige
pladser.
11
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
Socialtilsynet Hovedstaden har den 13. november 2020 oplyst STUK, at
det ikke har kendskab til identiteten på de fem tidligere elever på Havre-
gården, der skulle videre til et andet tilbud på Havrehusene, og at det
herudover ikke har kendskab til, om disse tidligere elever har begået
overgreb. Socialtilsynet Hovedstaden oplyser herudover, at tilsynet har
kendskab til visse elever, der har været udsat for overgreb, men at tilsy-
net ikke har kendskab til identiteten på de elever, der evt. måtte have be-
gået sådanne.
5. Supplerende redegørelse om samarbejdet med Socialtilsynet
Hovedstaden
Socialtilsynet har over for STUK oplyst, at tilsynet i august 2019 telefo-
nisk flere gange har forsøgt at komme i kontakt med STUK med henblik
på et samarbejdsmøde, men at STUK ikke vendte tilbage.
STUK har ikke registreret, at styrelsen har fået sådanne henvendelser fra
socialtilsynet, og ingen i STUK har erindring om sådanne henvendelser i
august 2019.
STUK har efterfølgende på et møde den 22. oktober 2020 drøftet dette
med Socialtilsynet Hovedstaden. Socialtilsynet oplyste, at det havde kon-
taktet STUK flere gange via hovedtelefonnummeret. Socialtilsynet har
oplyst, at der ikke findes telefonnotater eller lignende herom.
STUK har første gang registreret en henvendelse vedrørende Havregår-
den fra Socialtilsyn Hovedstaden den 3. oktober 2019, hvor socialtilsynet
sendte en mail til STUK med forslag om et møde om Havregården. Der
henvises nærmere til redegørelsen af 5. november 2020, afsnit 3.
Med venlig hilsen
Julie Elm Vig Albertsen
Direktør
12