Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2284628_0001.png
Til Børne- og Undervisningsministeriet
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr.: 29634750
5. november 2020
Sags nr.:20/20845
Redegørelse om styrelsens tilsyn med Havregården Lille Kost- og
Dagskole
1. Indledning og sammenfatning af
STUK’s
vurdering af sit tilsyn
1.1. Indledning
Børne- og Undervisningsministeriet har ved mail af 24. oktober 2020
anmodet Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) om en redegø-
relse om tilsynet med Havregården Lille Kost- og Dagskole (herefter
Havregården) med frist torsdag den 5. november 2020.
Ministeriet har anmodet STUK om følgende:
-
En detaljeret gennemgang af og redegørelse for baggrunden for alle
tilsynsskridt
og vurderinger, som STUK har taget ift. Havregården
og sammenhængen mellem disse og andre tilsynsmyndigheders tilsyn
ift. Havregården, herunder om samarbejdet og koordineringen mel-
lem STUK og andre tilsynsmyndigheder, samt om der er tilsynsskridt
STUK burde have taget, eller på baggrund af den efterfølgende vi-
den, ville have taget.
=> se afsnit 3 og 5 nedenfor og bilag 1
En konkret faktabeskrivelse af, hvordan skolen er reguleret i lovgiv-
ningen på Børne- og Undervisningsministeriets, Social- og Inden-
rigsministeriets og andre relevante ministeriers område, og herunder
hvilke tilsynsmyndigheder, der efter denne lovgivning har hvilket an-
svar, hvordan der sikres koordination mellem disse tilsynsmyndighe-
der, og hvilke eventuelle ”huller” eller overlap der måtte være i til-
synsansvaret, som kan betyde, at der samlet set ikke bliver ført et til-
strækkeligt tilsyn med en skole som Havregården.
=> se afsnit 4 nedenfor og bilag 2
-
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284628_0002.png
-
En redegørelse for hvordan tages der hånd om og sikres, at eleverne
kommer videre til et andet skoletilbud, hvis skolen lukkes, herunder
hvilken myndighed eller hvilke myndigheder, der har ansvar for det-
te?
=> se afsnit 6 nedenfor
På den baggrund afgiver styrelsen hermed sin redegørelse om sagen.
I afsnit 1.2. nedenfor er givet en sammenfatning af
- styrelsens vurdering af sit tilsyn med skolen, jf. afsnit 5,
- det videre tilsyn med skolen, jf. afsnit 6, og
- de perspektiver, som sagen vil give anledning til i STUK, jf. afsnit 7.
Afsnit 1.2 indeholder tillige en beklagelse fra styrelsen for sin håndtering
af tilsynet i denne sag med Havregården.
Redegørelsen indeholder i afsnit 2 en introduktion om skole- og under-
visningstilbuddet på Havregården.
I afsnit 3 redegøres der for de tilsynsskridt, som STUK og andre involve-
rede tilsynsmyndigheder har foretaget i sagen i perioden fra oktober 2019
til og med oktober 2020, herunder siden iværksættelsen den 11. marts
2020 af de første foranstaltninger mod covid-19 bl.a. på børne- og un-
dervisningsområdet og i STUK. I bilag 1 findes en samlet oversigt over
tilsynsskridtene i sagen, inkl. tilsynsskridt forud for oktober 2019.
Derefter følger i afsnit 4 en kort beskrivelse af den juridiske ansvarsfor-
deling og snitfladeproblematikker på området. Beskrivelsen er uddybet i
bilag 2.
Af afsnit 5 fremgår
STUK’s
vurdering af
STUK’s
håndtering af sagen.
I afsnit 6 redegøres der for, hvordan der fremadrettet tages hånd om
eleverne på Havregården, herunder hvordan eleverne kommer videre til
et andet skoletilbud.
Endelig indeholder afsnit 7 overvejelser om, hvilke perspektiver sagen
om Havregården har for
STUK’s
fremtidige arbejde med at sikre, at sa-
ger, som kræver særlig tilsynsmæssig opmærksomhed, identificeres og
håndteres i tide og effektivt.
1.2. Sammenfatning af
STUK’s
vurdering af sit tilsyn med Havregården
(afsnit 5), af det videre tilsyn med skolen (afsnit 6) og af de fremadrette-
de perspektiver på baggrund af sagen (afsnit 7)
I lyset af det samlede billede af sagen er det sammenfattende
STUK’s
vurdering, at STUK burde have reageret på et tidligere tidspunkt i år med
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284628_0003.png
tilsynsmæssige skridt, der nærmere kunne afdække spørgsmål i relation til
skolens samlede virke, herunder økonomiske, administrative og ledel-
sesmæssige forhold på skolen. STUK finder endvidere ikke, at
STUK’s
indsats i forhold til samarbejde og koordinering med Socialtilsynet Ho-
vedstaden har været tilstrækkelig.
For så vidt angår tilsynet inden for de enkelte emneområder vedrørende
kravene til skolens undervisning mv. (kravene om ”stå-mål-med” og
”frihed og folkestyre”) og skolens økonomisk-administrative
forhold har
STUK ført sit tilsyn inden for de materielle rammer herfor, som er fast-
sat i fri- og privatskoleloven. Parallelt hermed har Socialtilsyn Hovedsta-
den gennem hele forløbet, jf. ansvaret for tilsyn med anbringelsesstedet
efter serviceloven, ført tilsyn med de socialfaglige udfordringer på Hav-
regården, herunder de rejste bekymringer vedrørende børnenes tarv i
forhold til vold og overgreb mellem eleverne, magtanvendelse mv.
Der henvises nærmere herom til afsnit 5 nedenfor.
Styrelsen beklager, at den ikke rettidigt og tilstrækkeligt resolut tidligere i
år har håndteret sit tilsyn i denne sag samt medvirket til et tilstrækkeligt
samarbejde med socialtilsynet.
Styrelsen vil i sin videre håndtering af tilsynet med skolen i tæt samarbej-
de med socialtilsynet give høj prioritet til den fremadrettede håndtering
af eleverne på skolen, herunder til
STUK’s
tilsyn med, at skolens besty-
relse og konstituerede forstander lever op til deres ansvar for at sikre de
berørte elevers sociale tarv, deres trivsel i øvrigt og deres undervisning på
skolen i perioden frem til skolens lukning den 31. december 2020.
Styrelsen vil i forbindelse med sin håndtering af tilsynet også påse, at
skolen foretager en kontrolleret økonomisk nedlukningsproces, hvor den
bl.a. sikrer skolens aktiver, og at skolens økonomiske slutopgørelse fore-
tages efter reglerne. I forbindelse med skolens nedlukning den 31. de-
cember 2020 vil der fra tilsynets side endvidere blive taget stilling til, om
der skal rettes et eventuelt tilbagebetalingskrav mod skolen, samt hvad
der skal ske med eventuelle overskydende midler.
Der henvises nærmere herom til afsnit 6 nedenfor.
Under indtryk af sine erfaringer fra sagen vil STUK
bl.a. inden for
rammerne af det igangværende arbejde med en ny tilsynsstrategi for sty-
relsen
iværksætte forskellige initiativer, som yderligere skal styrke
STUK’s arbejde med at sikre, at sager, som kræver
særlig tilsynsmæssig
opmærksomhed, identificeres og håndteres i tide og effektivt. Det gælder
både for sager, som i første række kræver tilsynsmæssig opmærksomhed
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284628_0004.png
fra STUK’s side, og for sager, som i første række kræver tilsynsmæssig
opmærksomhed fra andre tilsynsmyndigheders side.
Der henvises nærmere herom til afsnit 7 nedenfor.
2. Introduktion om skole- og behandlingstilbuddet på Havregår-
den
2.1. Kort om Havregården
Havregården er en grundskole med kostafdeling, som ligger i Gilleleje i
Gribskov Kommune.
Havregården er en selvejende institution, som er omfattet af lov om fri-
skoler og private grundskoler mv. (fri- og privatskoleloven). Skolen skal
efter loven være uafhængig i sit virke og må ikke erhverve bygninger med
henblik på udlejning. Skolen modtager statstilskud efter fri- og privatsko-
leloven.
Ud over undervisning omfatter skolen en kostafdeling for skolens elever.
Dette er hjemlet i § 2, stk. 4, i fri- og privatskoleloven.
Havregården er desuden et socialt anbringelsessted for børn og unge
efter § 66, stk. 1, nr. 8, i lov om social service, og godkendt hertil efter
lov om socialtilsyn. Skolen er optaget på Tilbudsportalen.dk under Soci-
al- og Indenrigsministeriet.
Ifølge oplysningerne om skolen på Tilbudsportalen.dk har skolen 46
godkendte anbringelsespladser og er godkendt til at modtage elever i
aldersgruppen 11-17 år med udfordringer, som følge af omsorgssvigt,
udviklingsforstyrrelse af skolefærdigheder, andet socialt problem eller
tilknytningsforstyrrelse.
Der er ifølge oplysningerne på Tilbudsportalen.dk på landsplan aktuelt
syv af denne type skoler, det vil sige fri- og privatskoler med kostafde-
ling, som desuden er godkendt som socialt anbringelsessted. Herudover
er der tre efterskoler og en fri fagskole, som ifølge Tilbudsportalen.dk’s
oplysninger er godkendt som socialt anbringelsessted efter § 66, stk. 1,
nr. 8, i lov om social service, og efter lov om socialtilsyn.
Der er således i alt 11 skoler, omfattet af fri- og privatskoleloven eller lov
om efterskoler og frie fagskoler, som samtidig er godkendt som anbrin-
gelsessted.
Det bemærkes, at der herudover er fri- og privatskoler med kostafdeling,
som har under 9 anbragte elever. Disse er ikke godkendt
og skal ikke
godkendes
som anbringelsessted af socialtilsynet, men en kommune
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284628_0005.png
kan alligevel efter sociallovgivningen anbringe enkeltelever på sådanne
skoler med kostafdelingen efter en konkret og individuel vurdering.
2.2. Kort om skolens elever
Havregården har oplyst, at den pr. 4. november 2020 har 19 elever, heraf
to dagelever, indskrevet på skolen, og at skolens elever, bortset fra de to
dagelever, alle er socialt anbragt på skolen (12 elever) eller støttet (5 ele-
ver) efter servicelovens §§ 52 og 52 a.
På grund af den aktuelle situation for skolen, herunder som en følge af,
at skolens bestyrelse har besluttet at lukke skolen med virkning senest
ved udgangen af 2020, er et antal af skolens elever allerede udskrevet
eller under udskrivning eller hjemtaget af enten den anbringende kom-
mune eller af forældrene.
Havregården har pr. 5 september 2019, som er tælledagen for det elevtal,
der ligger til grund for
STUK’s
tilskudsudbetaling til alle fri- og privat-
skoler, søgt om tilskud til specialundervisning for 12 elever, hvor skolen
havde i alt 36 elever. Pr. 5. september 2020 har skolen søgt tilskud til
specialundervisning for 13 elever på baggrund af et elevtal på 33 elever.
Skolen kan efter fri- og privatskoleloven
ligesom alle fri- og privatsko-
ler
optage elever, som ikke er socialt anbragte.
2.3. Kort om Havregårdens ledelse og organisation
Havregårdens bestyrelse består af følgende medlemmer, jf. oplysninger
til STUK og oplysninger på skolens hjemmeside:
Formand: Jonas Fedder Witt (formand)
Næstformand: Ebbe R. Madsen (skolekredsen, pædagogisk sagkyn-
dig)
Bestyrelsesmedlem: Tine Lydolph (skolekredsen, pædagogisk sag-
kyndig)
Bestyrelsesmedlem: Carl Jensen (forældrerepræsentant)
Bestyrelsesmedlem: Justine Gad (forældrerepræsentant)
Suppleant: Flemming Jensen
Suppleant: Birgitte Sørensen
Skolens bestyrelse har oplyst, at den pr. 10. oktober 2020 har konstitue-
ret Trine Pantmann som forstander på skolen, efter at bestyrelsen sam-
me dag har bortvist skolens forstander gennem mange år. Trine Pant-
mann kom fra en stilling som souschef i Havrehusene og har tidligere
været viceforstander for Havregården. Bestyrelsen har den 2. november
2020 oplyst, at den bortviste forstander har opsagt sin stilling med virk-
ning fra den 30. november 2020.
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284628_0006.png
2.4. Kort om Havregårdens samarbejde med Havrehusene
STUK’s
tilsyn med Havregården vedrører også spørgsmålet om, hvor-
vidt Havregården har opfyldt og opfylder lovens krav om uafhængighed
mv.
Det skyldes, at Havregården ifølge skolens oplysninger har et tæt samar-
bejde med en (anden) selvejende institution, Havrehusene, der driver et
botilbud for op til 14 unge. Siden stiftelsen i 2016 af Havrehusene har
Havrehusene lejet sig ind i nogle af Havregårdens bygninger.
I en redegørelse til STUK fra Havregårdens bestyrelse fra den 2. novem-
ber 2020 oplyser bestyrelsen, at Havrehusenes botilbud, som er finansie-
ret af hjemstedskommuner og fondsmidler, fungerer som en slags efter-
værn for nogle af skolens elever. Det fremgår tillige, at socialtilsynet fører
tilsyn med Havrehusene, som er godkendt efter serviceloven til at huse
unge med sociale vanskeligheder.
Det fremgår endvidere af redegørelsen, at der er et vist personsammen-
fald i bestyrelserne for Havregården og Havrehusene. For eksempel er
bestyrelsesformanden for Havregården født formand for bestyrelsen for
Havrehusene.
3.
STUK’s
tilsynsskridt fra oktober 2019 til oktober 2020 i forhold til
Havregården
Ministeriet har anmodet STUK om en detaljeret gennemgang af og rede-
gørelse for baggrunden for alle tilsynsskridt
og vurderinger, som STUK
har taget ift. Havregården og sammenhængen mellem disse og andre
tilsynsmyndigheders tilsyn ift. Havregården, herunder om samarbejdet og
koordineringen mellem STUK og andre tilsynsmyndigheder.
STUK har i perioden fra oktober 2019 til og med oktober 2020 foretaget
navnlig de tilsynsskridt i forhold til Havregården, som er angivet neden-
for. Inden for denne periode blev der iværksat en række foranstaltninger
mod covid-19, som bl.a. havde væsentlig betydning for børne- og under-
visningsområdet og herunder tilrettelæggelsen af arbejdet i STUK.
Afgrænsningen af den her beskrevne periode for
STUK’s
tilsyn med
skolen er valgt, fordi det efter
STUK’s
vurdering er af særlig betydning
for en vurdering af
STUK’s
tilsyn med skolen. I denne periode har sam-
arbejdet med socialtilsynet desuden i særlig grad haft betydning.
Styrelsen har dog også uden for den angivne periode haft tilsynsaktivite-
ter i forhold til skolen, som ikke efter styrelsens opfattelse har selvstæn-
dig betydning for behandlingen af de oplysninger om skolen, som styrel-
sen blev gjort bekendt med af Socialtilsynet Hovedstaden.
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284628_0007.png
Bilag 1 indeholder oplysninger om
STUK’s
samlede aktiviteter i forhold
til skolen, herunder aktiviteter forud for oktober 2019.
3.1. Styrelsens tilsynsskridt i oktober 2019
3.1.1. Tilsynsskridt den 3. oktober 2019
Den aktuelle sag med Havregården indledtes i STUK den 3. oktober
2019, hvor Socialtilsynet Hovedstaden sendte mail til STUK med forslag
om et møde. Det fremgår heraf, at socialtilsynet er bekymret for den
socialfaglige del af tilbuddets kvalitet. Tilsynet vurderer således på bag-
grund af flere tilsynsbesøg, både uanmeldt og anmeldt senest den 6. sep-
tember 2019, at Havregården på flere områder ikke har en tilstrækkelig
høj kvalitet. Socialtilsynet oplyser videre, at socialtilsynet vil indlede dia-
log med bestyrelsen for Havregården om kravene til opretholdelse af
godkendelse som anbringelsessted for børn og unge. Endelig fremgår det
af mailen, at socialtilsynet kun fører et begrænset tilsyn med kostskolers
organisation og ledelse samt økonomi og derfor ønsker et samarbejds-
møde med STUK om snitfladerne mellem tilsynene.
3.1.2. Tilsynsskridt den 28. oktober 2019 og følgende dage
Den 28. oktober 2019 henvendte Socialtilsynet Hovedstaden sig igen til
STUK, og det aftaltes telefonisk at afholde et møde mellem STUK og
socialtilsynet den 6. november 2019.
Som forberedelse til det aftalte møde gennemgik STUK den seneste til-
synserklæring fra skolens forældrevalgte tilsynsførende. Det fremgår bl.a.
heraf, ”at skolen er en
velfungerende moderne skole med et erfarent og
veluddannet personale, der på alle måder står mål med hvad der alminde-
ligvis kræves i folkeskolen.” Den tilsynsførende havde
under to tilsyns-
besøg henholdsvis efterår 2018 og forår 2019
opfattet ”en god, tryg
og
hyggelig stemning blandt personale og elever”.
3.2. Styrelsens tilsynsskridt i november-december 2019
3.2.1. Tilsynsskridt den 5. november 2019
Den 5. november 2019 sendte Socialtilsynet Hovedstaden en tilsynsrap-
port af 1. november 2020, som socialtilsynet havde udarbejdet, til STUK.
Det fremgår heraf, at socialtilsynet sætter Havregården i skærpet tilsyn og
udsteder følgende påbud til institutionen:
”Overholdelse af godkendelsesramme: Havregården skal til soci-
altilsynet fremsende en redegørelse for, hvordan ledelsen frem-
over vil sikre, at der alene indskrives børn og unge i kostskolen,
som er omfattet af den godkendte målgruppe til et kostskoleop-
hold, og som kan indkvarteres i allerede godkendte fysiske ram-
7
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
mer. Redegørelsen skal indeholde en nærmere beskrivelse af,
hvordan Havregården definerer sin målgruppe, og af hvordan
den nye visitationsprocedure adskiller sig fra den tidligere.
Magtanvendelse og indgreb i selvbestemmelsesretten: Havregår-
den skal udarbejde en politik og instruks til ledelse og medarbej-
dere, der tydeliggør, at Havregården som kostskole ikke er omfat-
tet af lov om voksenansvar, og at der derfor ikke er hjemmel til
at foretage magtanvendelser. Politikken/instruksen skal indehol-
de handleanvisning til personalet om, hvordan de skal forholde
sig til indgreb i de unges selv- og medbestemmelsesret, herunder
inddragelse af de unges lommepenge.
Forebyggelse og håndtering af overgrebsproblematikker: Havre-
gården skal udarbejde og fremsende en tids- og handleplan for
kompetenceudvikling af personalet i relation til forebyggelse og
håndtering af overgrebsproblematikker.”
Det fremgår endvidere af tilsynsrapporten, som ligger til
grund for påbuddene, at socialtilsynet vurderer, ”at der er
en bekymring for, hvordan Havregården ledes, og denne
bekymring kan få en betydning for Havregårdens god-
kendelse og fortsatte drift, jf. lov om socialtilsyn og kvali-
tetsmodellens 7 temaer.” Det fremgår videre, ”at Social-
tilsynet derfor har valgt at gå i dialog med bestyrelsen af
Havregården og samtidig orientere Børne- og Under-
visningsministeriet om de bekymringer, som socialtilsynet
har, jf. lov om socialtilsyn og socialtilsynets samarbejde
og underretningspligt til andre myndigheder.”
3.2.2. Tilsynsskridt den 6. november 2019
Den 6. november 2019 holdt STUK og Socialtilsynet Hovedstaden det
tidligere aftalte møde.
Socialtilsynet orienterede på mødet bl.a. om sine oplysninger om seksuel-
le overgreb mellem elever. Herudover oplyste socialtilsynet, at der skri-
ves elever ind, som ikke er i målgruppen, at der afholdes drukfester på
skolen, samt at tilsynet havde modtaget påstande om sexchikane fra leder
mv. Socialtilsynet oplyste, at det så med stor alvor på de nævnte forhold
på skolen.
Derudover orienterede socialtilsynet styrelsen om visse økonomiske for-
hold på skolen, som gav anledning til bekymring.
Socialtilsynet oplyste, at problemet var i ledelsen, og om bl.a. indkvarte-
ring af nogle af skolens elever i et sommerhus og et anneks, som ikke er
godkendt af STUK, om en koncernlignende struktur, og en fond, som
8
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284628_0009.png
har oprettet opholdsstedet Havrehusene, som lejer sig ind i to parcelhu-
se, som skolen ejer. Socialtilsynet oplyste, at det ikke havde tilsyn med de
ledelsesmæssige forhold på skolen.
Socialtilsynet oplyste, at det ville gå videre med tilsynet med de socialfag-
lige udfordringer på Havregården, herunder de rejste bekymringer vedrø-
rende børnenes tarv i forhold til vold og overgreb mellem eleverne,
magtanvendelse mv.
Det blev aftalt, at STUK ville se på de økonomisk-administrative forhold
om sommerhus, anneks og forhold om skolens relationer med Havrehu-
sene. Baggrunden for dette var, at
STUK’s
tilsyn med fri- og privatskoler
også omfatter tilsyn med, om fri- og privatskoler erhverver og udlejer
bygninger i strid med reglerne, samt om skolerne er uafhængige i deres
virke.
Der blev ikke på mødet truffet særskilt aftale om den videre tilsynsmæs-
sige håndtering af de ledelsesmæssige forhold på skolen.
3.2.3. Tilsynsskridt den 16. december 2019
Den 16. december 2019 besluttede STUK at der skulle indledes et så-
kaldt enkeltsagstilsyn med Havregården med henblik på at undersøge,
om der var behov for at se nærmere på ledelsesforholdene på Havregår-
den i lyset af de oplysninger, der var kommet ind fra Socialtilsynet Ho-
vedstaden i november måned. STUK indledte dog ikke sagen, jf. pkt.
3.3.2.
Det var på dette tidspunkt i sagen
STUK’s
vurdering, at styrelsen kunne
lægge til grund, at Socialtilsyn Hovedstaden, jf. ansvaret for tilsyn med
anbringelsesstedet efter serviceloven, førte tilsyn med de socialfaglige
udfordringer på Havregården, herunder de rejste bekymringer vedrøren-
de børnenes tarv i forhold til vold og overgreb mellem eleverne, magtan-
vendelse mv.
STUK vurderede ikke, at oplysningerne gav STUK anledning til at indle-
de et særskilt tilsyn med skolens undervisning mv.
(kravet om ”stå mål
med” og kravet om ”frihed og folkestyre)
efter fri- og privatskoleloven.
STUK fandt anledning til at undersøge de økonomisk-administrative
forhold rejst af Socialtilsynet på Havregården, og om de opfyldte kravene
hertil i fri- og privatskoleloven.
3.3. Styrelsens tilsynsskridt i januar 2020
3.3.1. Tilsynsskridt den 10. januar 2020
Den 10. januar 2020 gennemgik STUK skolens årsrapport og revisions-
protokollat for regnskabsåret 2018 for at undersøge, om der var proble-
9
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284628_0010.png
matiske forhold vedrørende skolens relationer til Havrehusene og sko-
lens udlejning af lokaler, som kunne understøtte socialtilsynets bekym-
ringer vedrørende ledelsen på Havregården og skolens økonomi.
Det var på dette tidspunkt i sagen
STUK’s
vurdering, at STUK havde
behov for at styrke grundlaget for styrelsens beslutning om at iværksætte
tilsynsskridt vedrørende skolens økonomisk-administrative forhold.
STUK besluttede derfor at være opmærksom på indholdet af skolens
årsrapport og revisionsprotokollat for 2019, når STUK modtog denne
nogle måneder senere. STUK ville hermed
inden for rammerne af sin
almindelige praksis for økonomisk-administrativt tilsyn ved gennemgan-
gen af skolens regnskaber
inddrage den uafhængige institutionsrevisors
vurdering af forholdene i sin videre tilrettelæggelse af, hvilke tilsynsskridt
vedrørende skolens økonomisk-administrative forhold, som STUK her-
efter skulle iværksætte.
STUK orienterede ikke socialtilsynet om denne beslutning.
3.3.2. Tilsynsskridt i anden halvdel af januar 2020
STUK var i anden halvdel af januar måned 2020 i telefonisk kontakt med
Socialtilsynet Hovedstaden.
Socialtilsynet oplyste, at Havregården havde levet op til socialtilsynets
påbud og, at socialtilsynet herefter havde ophævet det skærpede tilsyn
med Havregården, men at tilsynet med skolen fortsatte. STUK oplyste
samtidig socialtilsynet om, at STUK, ligesom socialtilsynet, har en whist-
leblowerordning, som relevante personer med oplysninger af betydning
for
STUK’s
tilsyn kan henvises til.
På et internt møde i STUK
den 23. januar 2020
blev det drøftet, at Social-
tilsynet Hovedstaden havde taget skolen ud af skærpet tilsyn, idet skolen
havde efterkommet de påbud, som tilsynet havde givet. På den baggrund
blev det besluttet, at der ikke skulle indledes en tilsynssag på det under-
visningsfaglige område på baggrund af de oplysninger, der var kommet
ind fra Socialtilsynet Hovedstaden i november måned.
Det var på dette tidspunkt i sagen
STUK’s
vurdering, at styrelsen kunne
lægge til grund, at Socialtilsynet Hovedstaden tog hånd om de socialfag-
lige problemer på Havregården. Der var således en forståelse mellem
Socialtilsynet Hovedstaden og STUK om, at socialtilsynet håndterede de
socialfaglige udfordringer på Havregården, herunder de rejste bekymrin-
ger vedrørende børnenes tarv i forhold vold og overgreb mellem elever-
ne, magtanvendelse mv.
10
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284628_0011.png
Det var derfor
STUK’s
vurdering, at der ikke længere var behov for at se
nærmere på de ledelsesmæssige aspekter på det undervisningsfaglige om-
råde, som kunne relatere sig hertil.
STUK vurderede endvidere, at det var de økonomisk-administrative for-
hold på skolen, som STUK herefter skulle vurdere, og at denne vurde-
ring foreløbigt skulle bero på skolens aflæggelse af regnskab og revisi-
onsprotokollat, som er det centrale grundlag for styrelsens økonomisk-
administrative tilsyn.
Den 23. januar 2020
oplyste STUK pr. mail socialtilsynet om, at STUK
ville holde socialtilsynet orienteret om sagens behandling i STUK. Social-
tilsynet modtog ved en fejl ikke en sådan tilbagemelding.
3.4. Styrelsens tilsynsskridt i maj 2020
3.4.1. Tilsynsskridt den 25. maj 2020
Den 25. maj 2020 modtog STUK Havregårdens årsrapport og revisions-
protokollat vedr. regnskabsåret 2019.
Det fremgår af revisionsprotokollatet, at revisionen af skolens regnskab
for 2019 gav anledning til bemærkninger og anbefalinger fra revisor om
bl.a. skolens udlejning af ejendomme til Havrehusene og lederløn.
Af det særskilte dokument med oplysninger om bestyrelsens stillingtagen
til revisionens bemærkninger, som bestyrelsen
ligesom alle andre besty-
relser
skal indberette i ministeriets Regnskabsportal, fremgår det, at
udlejningen af ejendommene til Havrehusene skyldes et tæt samarbejde
med skolen, og at ejendommene ellers ville stå tomme. Det fremgår end-
videre, at da skolen grundet lavere elevtal ikke har brug for bygningerne
længere, skal bestyrelsen udarbejde en plan for afhændelse.
Det fremgår også af det nævnte dokument med oplysninger om bestyrel-
sens stillingtagen til revisionens bemærkninger, at en månedsvis udbeta-
ling af resultatløn til skolens leder, som er sket i strid med bemyndigelsen
fra STUK, var bragt til ophør fra 2020.
STUK konkluderede efter sin gennemgang af årsrapporten, revisionspro-
tokollatet og oplysningerne om bestyrelsens stillingtagen til revisionens
bemærkninger, at skolens udlejning af bygninger til Havrehusene var
midlertidig, og derfor ikke i strid med reglerne om, at fri- og privatskoler
ikke må erhverve ejendomme med henblik på udlejning. STUK noterede
sig endvidere, at den månedsvise udbetaling af resultatløn i strid med
bemyndigelsen var bragt til ophør. Det bemærkes, at forholdene er taget
op igen i det igangværende tilsyn, jf. afsnit 3.7.3.
3.5. Styrelsens tilsynsskridt i august 2020
11
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
3.5.1. Tilsynsskridt den 13. august 2020
Den 13. august 2020 skrev STUK til skolen om styrelsens gennemgang
af skolens årsrapport og revisionsprotokollat vedrørende regnskabsåret
2019. Gennemgangen havde bl.a. givet anledning til at påpege et tilgode-
havende hos Havrehusene. Styrelsen gjorde opmærksom på, at styrelsen
eventuelt ville foretage en supplerende gennemgang af materialet.
3.5.2. Tilsynsskridt den 25. august 2020
Den 25. august 2020 sendte Socialtilsynet Hovedstaden en orientering
om status på dets tilsyn med Havregården og anmodede om status på
STUK’s tilsyn.
Socialtilsynet oplyste, at det den 16. juni 2020 havde gennemført et uan-
meldt tilsyn på Havregården og efterfølgende fulgt op med et ledelses-
og medarbejderinterview på Skype den 24. juni 2020.
Socialtilsynet oplyste, at det havde behandlet Havregårdens ønsker om at
få godkendt et anneks og et sommerhus som en del af de fysiske rammer
omkring anbringelsestilbuddet.
Socialtilsynet oplyste, at tilbuddet fortsat var godkendt som anbringelses-
sted og havde fået godkendt de supplerende fysiske rammer i anneks og
sommerhus.
Desuden havde tilsynet den 30. juni 2020 udarbejdet en ny tilsynsrap-
port, som var vedlagt til orientering.
Det fremgår af tilsynsrapporten, at socialtilsynet samlet set vurderer, at
Havregården fortsat på relevant måde arbejder på at højne kvaliteten af
sine sociale tilbud på tværs af de temaer, som socialtilsynet fører tilsyn
med. Det fremgår endvidere, at socialtilsynet i dets samlede vurdering
lægger vægt på, at Havregården har arbejdet relevant med visitationen til
tilbuddet for at sikre, at de børn og unge, der bliver indskrevet på Havre-
gården, er omfattet af godkendelsesrammen for tilbuddet.
Herudover fremgår det, at Socialtilsynet ligeledes positivt har konstateret,
at Havregårdens ledelse i flere henseender har overholdt sin oplysnings-
pligt, efter hvilken tilbuddet af egen drift skal give socialtilsynet oplys-
ninger om væsentlige ændringer i forhold, der ligger til grund for god-
kendelsen.
Socialtilsynet har herefter anført følgende i sin rapport:
” …
Havregården fortsat er i en proces, hvor tilbuddet på flere paramet-
re bør højne kvaliteten herunder den socialpædagogiske indsats i tilbud-
12
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284628_0013.png
det. Socialtilsynet har eksempelvis
over for ledelsen - problematiseret
den manglende fælles pædagogiske retning, og det lave fokus på den pæ-
dagogiske indsats og kvalitet i bogrupperne, idet tilbuddet vægter den
skolemæssige indsats, hvilket blandt andet afspejler sig i forholdet mel-
lem de to faggrupper med hhv. undervisnings- og pædagogisk baggrund.
I interview med leder oplyste denne, at der påtænkes en fremtidig organi-
sering, som har til hensigt i højere grad, end hvad socialtilsynet oplever,
der er i tilbuddet i dag, vil blive etableret struktur og fora, der skal under-
støtte den pædagogiske faglighed og indsats i tilbuddet. Socialtilsynet
vurderer, at de påtænkte ændringer er positive og ser frem til at følge
processen og effekten.”
Socialtilsynet ville ifølge sin rapport fortsat have fokus på at følge Hav-
regårdens kvalitet og udvikling konkret i forhold til de udfordringer som
tilbuddet havde, og ville særligt følge op på følgende forhold:
Havregårdens fokus på i praksis at implementere og følge de skrift-
lig procedurer og retningslinjer til opsporing og håndtering ved mis-
tanke om krænkelser og overgreb
Havregårdens visitationspraksis
3.6. Styrelsens tilsynsskridt i september 2020
3.6.1. Tilsynsskridt den 21. september 2020
Den 21. september 2020 orienterede STUK telefonisk Socialtilsynet Ho-
vedstaden om, at STUK ikke havde indledt en tilsynssag med skolen.
STUK tilkendegav at ville orientere socialtilsynet, når der var nyt.
Det var på dette tidspunkt i sagen
STUK’s
vurdering, at STUK på bag-
grund af socialtilsynets oplysninger, herunder fra før august 2020, skulle
foretage en fornyet vurdering af grundlaget for sine beslutninger om
tilrettelæggelsen af
STUK’s
tilsyn med skolen. STUK besluttede derfor at
forberede iværksættelse af nye tilsynsskridt over for skolen.
3.7. Styrelsens tilsynsskridt i oktober 2020
3.7.1. Tilsynsskridt den 5. oktober 2020
Den 5. oktober 2020 henvendte STUK sig telefonisk til Socialtilsynet og
anmodede om et møde med udveksling af de seneste oplysninger. Fra
dette tidspunkt har der været en tæt koordinering mellem STUK og So-
cialtilsynet vedrørende tilsynet med Havregården.
13
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284628_0014.png
3.7.2. Tilsynsskridt den 7. oktober 2020
Den 7. oktober 2020 orienterede Socialtilsyn Hovedstaden STUK om en
stigende bekymring for ledelse, økonomi- og administration på Havre-
gården, herunder oplysninger om, at elever udførte arbejde for forstan-
deren, at ansatte på skolen også arbejdede for Havrehusene, og at der
anvendtes samme it-system af skolen og Havrehusene med adgang for
Havrehusene til skolens oplysninger om eleverne.
Socialtilsynet orienterede endvidere STUK om, at der havde været flere
påbud fra Arbejdstilsynet i 2020 og foregående år, som påpegede betyde-
lige problemer relateret til ledelsen på skolen. STUK modtog på dette
tidspunkt ikke nærmere oplysninger fra socialtilsynet om de nævnte på-
bud fra Arbejdstilsynet. STUK indhentede senere i oktober, jf. nedenfor,
Arbejdstilsynets rapporter om Havregården.
Det var på dette tidspunkt i sagen
STUK’s
vurdering, at der med de se-
neste oplysninger i sagen sammenholdt med spørgsmålet om udlejning af
ejendomme til Havrehusene, var behov for hurtigt at indkalde en redegø-
relse fra skolens bestyrelse, hvorved STUK kunne få skolens orientering
om de forhold, som tidligere blev påpeget af revisor og socialtilsynet
med henblik på at afklare, om der fandt regelbrud sted.
3.7.3. Tilsynsskridt den 8. oktober 2020
Den 8. oktober 2020 anmodede STUK Havregården om en redegørelse
for en række forhold vedrørende skolens økonomi, administration, op-
lysninger fra socialtilsynet og specialpædagogisk støtte (SPS), herunder
om følgende forhold:
Skolens brug af bygninger, som styrelsen havde været i dialog med
skolen om, hvor det af den udvidede gennemgang af årsrapporten
og revisionsprotokollatet fremgik, at bygninger var udlejet perma-
nent i strid med reglerne. Endvidere blev der rejst spørgsmål til an-
vendelsen af sommerhuset.
Lederløn, hvor skolen ifølge den udvidede gennemgang af årsrap-
porten og revisionsprotokollatet havde udbetalt betydelige vederlag
til forstanderen, som var uden for beføjelsesrammerne.
Forhold vedrørende socialtilsynets oplysninger, herunder om ele-
vers arbejde for forstander, ansatte på skolens arbejde for Havrehu-
sene og fælles anvendelse af it-system.
Habilitetsspørgsmål, som vedrørte samarbejdet med Havrehusene
og risikoen for sammenblanding af økonomi i strid med reglerne.
SPS, som omfattede anmodning om detaljeret redegørelse for tilret-
telæggelsen af specialundervisningen.
14
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
3.7.4. Tilsynsskridt den 9. oktober 2020
Den 9. oktober 2020 holdt STUK møde med Socialtilsynet Hovedsta-
den, som gav udtryk for at have mistet tilliden til ledelsen efter to uan-
meldte tilsynsbesøg på skolen.
Socialtilsynets tilsynsbesøg den 29. september og 2. oktober 2020 havde
bl.a. afdækket, at der igen var problemer med voldelige og seksuelle
overgreb blandt eleverne. Socialtilsynet oplyste, at der netop var afholdt
møde med skolens bestyrelse, som havde fået 14 dage til at komme med
en plan for forbedring af forholdene, som socialtilsynet kunne godkende.
3.7.5. Tilsynsskridt den 14. oktober 2020
Den 14. oktober 2020 oplyste skolens bestyrelsesformand over for
STUK, at forstanderens ansættelsesforhold var bragt til ophør ved en
bortvisning.
3.7.6. Tilsynsskridt den 21. oktober 2020
Den 21. oktober 2020 oplyste bestyrelsesformanden, at skolens bestyrel-
se forventede på et bestyrelsesmøde den 22. oktober 2020 at træffe en
principbeslutning om at nedlukke skolen med udgangen af 2020. Besty-
relsesformanden oplyste endvidere, at det forventedes, at bestyrelsen
ville politianmelde den bortviste forstander.
3.7.7. Tilsynsskridt den 22.
23. oktober 2020
STUK modtog den 22. oktober 2020 Arbejdstilsynets rapporter om
Havregården.
Det fremgår af disse, at Arbejdstilsynet den 12. september 2018 har givet
Havregården en grøn smiley, som betyder, at Arbejdstilsynet har vurde-
ret, at arbejdsmiljøet er i orden.
Det fremgår endvidere af Arbejdstilsynets rapporter, at tilsynet den 18.
september 2020 havde udstedt påbud til Havregården om følgende:
”at undersøge, om der er problemer i det psykiske arbejdsmiljø i
virksomheden.
at bruge en autoriseret rådgivningsvirksomhed på arbejdsmiljøom-
rådet for at afdække, om der er problemer i det psykiske arbejdsmil-
jø.
at sikre, at uklare krav og rammer i arbejdet med elever ikke forrin-
ger de ansattes sundhed.”
Den 22. oktober 2020 afholdt STUK tillige et kort Skypemøde med soci-
altilsynet om situationen på Havregården. Socialtilsynet oplyste, at tilsy-
net forventede, at Havregården lukker, og at socialtilsynet vil føre tilsyn
med, at der tages hånd om børnene.
15
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284628_0016.png
Det var på dette tidspunkt i sagen
STUK’s
vurdering, at der nu var be-
hov for at aflægge et tilsynsbesøg på skolen med henblik på at vurdere
den generelle situation på stedet, herunder situationen for børnene i un-
dervisningen, og om der gennemførtes undervisning, samt at vurdere,
om forstanderens bortvisning var effektueret.
STUK gennemførte således samme dag et uanmeldt tilsynsbesøg på
Havregården. STUK talte under tilsynsbesøget med den konstituerede
forstander. STUK fik af denne oplyst, at der havde været undervisning
om formiddagen, men at det ikke var muligt for styrelsen at observere
undervisning, da børnene på grund af den aktuelt usikre situation for
skolen og pressens tilstedeværelse udenfor, nu i stedet var samlet til soci-
ale aktiviteter.
Skolen så sig dog i stand til i den kommende tid at gennemføre under-
visning som planlagt. Der var et tilstrækkeligt antal voksne på arbejde til
denne opgave. STUK fik tillige oplyst, at der var taget skridt til at lukke
it-adgange og bankadgang for den bortviste forstander.
Det var på dette tidspunkt i sagen
STUK’s
vurdering, at der var behov
for at skærpe bestyrelsens opmærksomhed på dens forpligtelser samt
oplyse sagen bedre i forhold til eventuelle regelbrud.
På den baggrund satte STUK
den 23. oktober 2020
Havregården under
skærpet økonomisk-administrativt tilsyn, og skolens bestyrelse blev ori-
enteret herom.
Bestyrelsen blev endvidere anmodet om at redegøre for en politianmel-
delse af den bortviste forstander, som bestyrelsen ifølge skolens oplys-
ninger havde foretaget.
STUK anmodede endelig skolen om at antage en uafhængig revisor, der
skulle gennemgå skolens økonomiske forhold og vurdere pengestrømme
mellem skolen og Havrehusene i forhold til kravet i fri- og privatskolelo-
ven om skolens uafhængighed mv.
3.7.8. Tilsynsskridt den 26.
27. oktober 2020
STUK modtog
den 26. oktober 2020
skolens bestyrelses redegørelse for
dens politianmeldelse af den bortviste forstander.
Den 27. oktober 2020
afholdt STUK et møde med formanden og næst-
formanden for bestyrelsen, Jonas Fedder Witt og Ebbe R. Madsen.
Formandskabet orienterede om, at der i forståelse med socialtilsynet var
iværksat en kontrolleret nedlukning af Havregården. Der var ansat en
16
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284628_0017.png
konstitueret forstander. Der var iværksat afskedigelser og salg af bygnin-
ger. Formandskabet oplyste endvidere, at Nordsjællands Politi havde
meddelt bestyrelsen, at politiet efter registreringen af anmeldelsen ikke
foretager sig yderligere, indtil eventuelle vidner kontakter dem.
Det var på dette tidspunkt i sagen
STUK’s
vurdering, at der var behov
for hurtigt at aflægge endnu et tilsynsbesøg på skolen med henblik på at
overvære undervisningen, herunder undersøge, om den stod mål med,
hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Endvidere var der behov for
svar fra skolen på en række økonomisk-administrative spørgsmål.
3.7.9. Tilsynsskridt den 28. oktober 2020
STUK gennemførte den 28. oktober 2020 et nyt uanmeldt tilsynsbesøg
på Havregården bl.a. med henblik på at observere undervisning.
STUK fandt ikke grundlag for kritik af eller bekymring om den observe-
rede undervisning
i forhold til ”stå mål med”-kravet.
STUK observerede
dog udfordringer med elevfravær fra undervisningen, som styrelsen vil
være opmærksom på i sit videre tilsyn med skolen, indtil den lukker.
STUK har været i dialog med socialtilsynet herom, som også vil være
opmærksom herpå.
4. Ansvars- og kompetencefordeling lokalt på fri- og privatskoler
og mellem de forskellig tilsyn med skoler med social anbragte ele-
ver
Ministeriet har anmodet STUK om en konkret faktabeskrivelse af, hvor-
dan skolen er reguleret i lovgivningen på Børne- og Undervisningsmini-
steriets, Social- og Indenrigsministeriets og andre relevante ministeriers
område, og herunder hvilke tilsynsmyndigheder, der efter denne lovgiv-
ning har hvilket ansvar, hvordan der sikres koordination mellem disse
tilsynsmyndigheder, og hvilke eventuelle ”huller” eller overlap der måtte
være i tilsynsansvaret, som kan betyde, at der samlet set ikke bliver ført et
tilstrækkeligt tilsyn med en skole som Havregården.
Arbejds- og kompetencedelingen lokalt på skolerne og imellem de for-
skellige tilsyn er fastlagt i lovgivningen, og er i oversigtsform følgende:
Skolens bestyrelse og leder har som skolens samlede ledelse lokalt
på skolen ansvaret for skolens samlede virksomhed over for foræl-
drene, skolekreds, skolens elever og medarbejdere, samt over for
børne- og undervisningsministeren og STUK og andre offentlige
myndigheder.
Forældrene til skolens elever varetager lokalt tilsyn med, om skolens
undervisning og samlede virke lever op til fri- og privatskolelovens
krav om ”stå mål med” og ”frihed og folkestyre”.
17
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284628_0018.png
STUK varetager et overordnet skolerettet tilsyn med
bl.a. ”stå mål
med”-kravet, ”frihed og folkestyre”-kravet
og økonomisk-
administrative krav til skolen i fri- og privatskoleloven
Socialtilsynet varetager det generelle sociale tilsyn efter sociallovgiv-
ningen. Socialtilsynet godkender og fører et driftsorienteret tilsyn
med såvel offentlige som private tilbud, der leverer indsatser til ud-
satte og handicappede borgere.
Kommunernes eget tilsyn efter sociallovgivningen retter sig mod
kvaliteten af det sociale tilbud til det enkelte, anbragte barn.
Arbejdstilsynet varetager tilsynet med de ansattes arbejdsmiljø efter
arbejdsmiljølovgivningen
Endelig kan Folketingets Ombudsmand udtale sig om forholdene på
opholdssteder og døgninstitutioner, ligesom ombudsmanden har oprettet
et særligt børnekontor, hvortil børn kan henvende sig direkte.
Generelt kan den juridiske ramme for de ovennævnte tilsynsmyndighe-
ders varetagelse af deres opgaver og for deres samarbejde og koordine-
ring indbyrdes oversigtligt beskrives således:
-
Den enkelte myndigheds tilsyn skal varetages inden for rammerne af
reglerne herom i den lovgivning, som regulerer tilsynet samt den al-
mindelige forvaltningsretlige lovgivning, såsom krav til saglighed, li-
gebehandling og proportionalitet. Dette gælder i forhold til både de
enkelte dele af tilsynet og tilsynets samlede vurdering af en skole.
Hver tilsynsmyndighed har pligt til inden for sit ansvarsområde at
reagere rettidigt på forhold, hvor der er behov herfor ud fra hensynet
til risiko og væsentlighed, og en ansvarlig anvendelse og prioritering
af myndighedens samlede ressourcer.
I tilfælde, hvor flere tilsynsmyndigheder har opgaver på det samme
konkrete sagsområde, men ud fra forskellige hensyn og med forskel-
lig faglighed, indebærer den almindelige forvaltningsretlige lovgivning
endvidere,
o
at den enkelte myndighed er underkastet den begrænsning, at
myndigheden skal respektere andre myndigheders særlige
kompetence og faglighed, og
o
at de involverede myndigheder samarbejder og koordinere
deres arbejde generelt og i konkrete sager i relevant omfang.
-
-
I bilag 2 til redegørelsen er vedlagt en nærmere beskrivelse af de retlige
rammer for ansvars- og kompetencefordelingen på skolerne og hos de
nævnte tilsynsmyndigheder. I bilaget beskrives tillige nogle særlige snit-
fladespørgsmål og andre udfordringer, som de forskellige lovgivninger på
dette område kan give anledning til.
18
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284628_0019.png
Af tidsmæssige grunde har STUK ikke kunnet afstemme sin beskrivelse i
bilag 2 af lovgivningen uden for Børne- og Undervisningsministeriets
område med de respektive ressortministerier.
Det fremgår endvidere af bilag 2, at der efter en ændring i 2016 af lov-
givningen om socialtilsynet kan være en vis risiko for, at eventuelle pro-
blematiske forhold om en skoles organisation og ledelse, som bør indgå i
enten socialtilsynet eller i skoletilsynet ikke i tilstrækkelig grad eller i tide
indgår i nogle af disse to tilsyns virksomhed over for en skole, som er
godkendt som anbringelsessted. Der henvises i øvrigt til redegørelsens
afsnit 7 om STUK’s anbefaling om at overveje behovet for ændring af
lovgivningen på dette område.
5. Styrelsens vurderinger af sit tilsyn med skolen
Ministeriet har anmodet STUK om en vurdering af, om der er tilsyns-
skridt STUK burde have taget, eller på baggrund af den efterfølgende
viden, ville have taget.
En vurdering af
STUK’s
tilsyn med skolen skal som anført ovenfor i
afsnit 4 ske på grundlag af følgende væsentlige forhold for tilsynet:
-
STUK’s
tilsyn skal varetages inden for rammerne af reglerne her-
om i fri- og privatskoleloven samt den almindelige forvaltnings-
retlige lovgivning, såsom krav til saglighed, ligebehandling og
proportionalitet. Dette gælder i forhold til både de enkelte dele af
tilsynet og tilsynets samlede vurdering af en skole.
STUK har ligesom andre tilsynsmyndigheder pligt til inden for sit
ansvarsområde at reagere rettidigt på forhold, hvor der er behov
herfor ud fra hensynet til risiko og væsentlighed, og en ansvarlig
anvendelse og prioritering af myndighedens samlede ressourcer.
I tilfælde, hvor flere myndigheder har opgaver på det samme
konkrete sagsområde, men ud fra forskellige hensyn og med for-
skellig faglighed, indebærer den almindelige forvaltningsretlige
lovgivning endvidere,
o
at den enkelte myndighed er underkastet den begræns-
ning, at myndigheden skal respektere andre myndighe-
ders særlige kompetence og faglighed, og
o
at de involverede myndigheder samarbejder og koordine-
re deres arbejde generelt og i konkrete sager i relevant
omfang.
-
-
19
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
I forhold til STUK’s samlede vurdering af skolen efter fri- og privatsko-
leloven og den almindelige forvaltningsretlige lovgivning burde STUK i
lyset af de samlede oplysninger om skolen fra bl.a. Socialtilsynet Hoved-
staden på et tidligere tidspunkt i år have iværksat tilsynsskridt til nærmere
afdækning af skolens samlede virke i forhold til kravene efter fri- og pri-
vatskoleloven, herunder økonomiske, administrative og ledelsesmæssige
forhold på skolen. Dette burde have været sket med direkte inddragelse
af bestyrelsen. De ledelsesmæssige forhold, som direkte relaterer sig til
ledelsen af den socialfaglige del af tilbuddet på Havregården, kunne
STUK ikke særskilt været gået ind i, da STUK juridisk ikke har den funk-
tionelle kompetence hertil. STUK burde dog have undersøgt, om de
socialfaglige problemer, herunder for så vidt angår ledelsen af det sociale
tilbud på skolen, som socialtilsynet havde oplyst om, havde betydning
for ledelsen af Havregårdens skoletilbud.
For så vidt angår tilsynet inden for de enkelte emneområder vedrørende
kravene til skolens undervisning mv. (kravene om ”stå-mål-med” og
”frihed og folkestyre”) og skolens økonomisk-administrative
forhold har
STUK ført sit tilsyn inden for de materielle rammer herfor, som er fast-
sat i fri- og privatskoleloven. STUK har dertil tilrettelagt sin tilsynsaktivi-
tet ud fra, at Socialtilsyn Hovedstaden gennem hele forløbet, jf. ansvaret
for tilsyn med anbringelsesstedet efter serviceloven, har ført tilsyn med
de socialfaglige udfordringer på Havregården, herunder de rejste bekym-
ringer vedrørende børnenes tarv i forhold til vold og overgreb mellem
eleverne, magtanvendelse mv.
Med hensyn til spørgsmålet om rettidighed mv. i
STUK’s
tilsyn er det
STUK’s
vurdering, at STUK burde have reageret på et tidligere tidspunkt
i år med tilsynsmæssige skridt, der nærmere kunne afdække spørgsmål i
relation til skolens samlede virke som skole, herunder økonomiske, ad-
ministrative og ledelsesmæssige forhold på skolen. Dette gælder også for
så vidt angår spørgsmålet om habilitet i skolens bestyrelse på grund af
personsammenfald med bestyrelsen for Havrehusene. Det er således
STUK’s
vurdering, at bl.a. socialtilsynets oplysninger om forholdene på
Havregården på et tidligere tidspunkt burde have fået styrelsen til at ind-
lede en nærmere undersøgelse af de økonomiske forhold
fx i form af et
stedligt tilsynsbesøg
på skolen allerede i begyndelsen af 2020.
Med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt de involverede myndigheder
har samarbejdet og koordineret deres arbejde i sagen, er det
STUK’s
vurdering, at
STUK’s
medvirken til samarbejde med Socialtilsynet Ho-
vedstaden burde have været bedre. Det gælder fx i de tilfælde i år, hvor
STUK var for længe om at holde Socialtilsynet Hovedstaden orienteret
om
STUK’s
tilsynsskridt og afklare spørgsmål om snitflader mellem de
to tilsynsmyndigheder. Tilsvarende er der oplysninger fra andre myndig-
heder, som STUK ville have anset for nyttige at have modtaget.
20
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284628_0021.png
Et stående samarbejde med socialtilsynet generelt ville endvidere tidligere
kunne have givet en fælles afklaring af spørgsmålet om, hvorvidt STUK
eller socialtilsynet på baggrund af den i afsnit 4 nævnte ændring af social-
lovgivningen i 2016 skulle have håndteret spørgsmålet om ledelsen og
dens kompetencer i forhold til skolens socialfaglige tilbud. Dette kunne
på daværende tidspunkt have givet anledning til at forelægge spørgsmålet
for Social- og Indenrigsministeriet og/eller Børne- og Undervisningsmi-
nisteriet.
Behovet for en afklaring af det lovgivningsmæssige grundlag skal ses i
lyset af det forvaltningsretligt princip om, at en myndighed skal have
funktionel kompetence for at kunne gå ind i og udtale sig en sag. Det vil
sige, at en myndighed ikke kan gå ind i spørgsmål, som kræver en særlig
sagkundskab, som myndigheden ikke har eller skal have.
6.
STUK’s
og socialtilsynets videre tilsyn med Havregården
Ministeriet har anmodet STUK om en redegørelse for, hvordan tages der
hånd om og sikres, at eleverne kommer videre til et andet skoletilbud,
hvis skolen lukkes, herunder hvilken myndighed eller hvilke myndighe-
der, der har ansvar for dette?
6.1. Den fremadrettede håndtering af eleverne på Havregården
Havregårdens bestyrelse har den 23. oktober 2020 meddelt socialtilsynet
og STUK, at Havregården lukker og samtidig anmodet om en nedluk-
ningsperiode frem til den 31. december 2020. Lukningen omfatter både
det sociale tilbud og skolen som sådan.
I den afsluttende proces er ansvarsdelingen groft skitseret: Socialtilsynet
sikrer en forsvarlig og kontrolleret nedlukning i forhold til børnene, der
er støttet efter serviceloven og opholder sig på Havregården. De anbrin-
gende kommuner har ansvar for at sikre en forsvarlig flytning af børne-
ne, der efter serviceloven, opholder sig på tilbuddet. Børne- og Under-
visningsministeriet ved STUK varetager en sikker driftsmæssig og øko-
nomisk nedlukning af skolen, jf. afsnit 6.2 ovenfor.
Socialtilsynet har oplyst til Havregården, at tilsynet er indstillet på at ef-
terkomme skolens anmodning om nedlukningsperioden. Socialtilsynet
har desuden oplyst, at tilsynet den 26. oktober 2020 har taget kontakt til
alle anbringende kommuner om, at Havregården lukker og gjort kom-
munerne opmærksomme på deres personrettede tilsyn med det enkelte
anbragte barn.
Socialtilsynet har oplyst, at tilsynets fokus er på, hvordan Havregården
håndterer nedlukningen af skolen, herunder hvordan de tager hånd om
21
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284628_0022.png
de tilbageværende børn og unge. Socialtilsynet har en tæt dialog med
Havregården herom. Socialtilsynet har oplyst, at tilsynet følger Havre-
gården tæt med henblik på at sikre børnenes tarv, da forhold fx vedrø-
rende personaledækning kan indebære, at det sociale tilbud må lukkes
inden den 31. december 2020.
STUK har aflagt uanmeldte tilsynsbesøg på Havregården den 22. okto-
ber 2020 og den 28. oktober 2020 bl.a. med henblik på at observere ele-
vernes situation, herunder skolens undervisning. STUK har på den bag-
grund fundet det forsvarligt, at skolen viderefører sin drift, herunder
undervisningen frem mod den 31. december 2020. I lyset af elevfravær
fra undervisningen den 28. oktober 2020 har STUK over for skolen sam-
tidig påpeget, at den skal være opmærksom på at tage hånd om, at ele-
verne får undervisning.
STUK og socialtilsynet er i tæt dialog om udviklingen på skolen med
fokus på elevernes trivsel frem mod nedlukningen. STUK har orienteret
socialtilsynet om det observerede fravær, og socialtilsynet har oplyst at
ville tage det med i den videre dialog med skolen.
Socialtilsynet har senest den 3. november 2020 telefonisk oplyst, at det
med skolens ledelse har aftalt at komme på besøg på skolen den 6. no-
vember 2020 for at tale med elever og medarbejdere med fokus på deres
trivsel. I den forbindelse får medarbejdere og elever også mulighed for at
stille spørgsmål til socialtilsynet om, hvad der er sket og hvorfor skolen
lukker, da der ifølge dem konstituerede skoleleder er et behov for det.
Socialtilsynet har vedvarende fokus på, om det er forsvarligt at køre til-
buddet videre i forhold til elevernes trivsel, og de har tæt kontakt til sko-
len.
STUK følger ligeledes skolen tæt frem mod lukningen, herunder i form
af tilsynsbesøg med henblik på løbende at vurdere om skoletilbuddet er
forsvarligt.
6.2. Det forventede økonomiske efterspil med Havregården
Det økonomiske efterspil i den igangværende tilsynssag med Havregår-
den indebærer stillingtagen til, om der 1) skal rettes et eventuelt tilbage-
betalingskrav mod Havregården, samt 2) hvad der skal ske med en even-
tuel tilbageværende formue i tilfælde af skolens lukning.
Et krav om tilbagebetaling af tilskud vil bl.a. kunne gøre sig gældende,
hvis skolen i sine dispositioner har tilsidesat fri- og privatskolelovens helt
grundlæggende krav om, at skolen i sit virke som selvejende uddannel-
sesinstitution skal være uafhængig, og at skolens midler alene må komme
skolens skole- og undervisningsvirksomhed til gode, jf. lovens § 5, stk. 2.
22
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2284628_0023.png
STUK forventer snarest i år at kunne tage stilling til, om STUK skal rette
et tilbagebetalingskrav mod Havregården.
Havregården havde ultimo 2019 en egenkapital på ca. 15 mio. kr. Det må
således på nuværende tidspunkt antages, at skolen lukker solvent. Det vil
dog kræve, at skolens bygninger ikke bliver solgt væsentligt under den
bogførte værdi, og dette vil efter omstændighederne kunne tage nogen
tid.
Lukker skolen solvent, vil det indebære, at børne- og undervisningsmini-
steren skal godkende, hvorledes de overskydende midler skal anvendes.
Dette skal efter loven ske til skolevirksomhed, der ydes støtte i henhold
til fri- og privatskoleloven.
7. Perspektivering
Under indtryk af erfaringerne fra sagen om Havregården vil STUK
bl.a. inden for rammerne af det igangværende arbejde med en ny tilsyns-
strategi for styrelsen
iværksætte forskellige initiativer, som yderligere
skal styrke STUK’s arbejde med at sikre, at sager, som kræver tilsyns-
mæssig opmærksomhed, identificeres og håndteres i tide. Det gælder
både for sager, som i første række kræver tilsynsmæssig opmærksomhed
fra STUK’s side, og for sager, som i første række kræver tilsynsmæssig
opmærksomhed fra andre tilsynsmyndigheders side.
For det første
vil STUK gennemføre bl.a. følgende tiltag:
Klare retningslinjer, som sikrer, at tilsynssager anskues i det rette
helhedsperspektiv, uanset om enkelte elementer i sagen isoleret set
synes mindre graverende.
Klare retningslinjer, som sikrer et entydigt samlet ansvar i STUK for
tilsynssager/-sagsområder.
For det andet
vil STUK tage initiativ til en endnu stærkere koordinering
med andre myndigheder, som jævnligt behandler sager, der involverer
(elever/deltagere/kursister på) skoler/institutioner under Børne- og Un-
dervisningsministeriet område. STUK er i kontakt med samtlige fem
socialtilsyn om fri- og privatskoler, som også er godkendt som anbringel-
sessteder, for at undersøge, om der er behov for en særlig koordinering i
andre konkrete tilfælde. En indsats som beskrevet kan i øvrigt bl.a. bestå
i følgende initiativer:
Systematisk identifikation af aktuelle snitfladeproblemer mellem
STUK og andre myndigheder med henblik på så entydigt som mu-
ligt at definere, hvilke forhold der henhører under hvilken myndig-
heds ansvarsområde.
Afklaring af, i hvilken udstrækning andre myndigheders tilsyn med
(elever/deltagere/kursister på) skoler/institutioner under Børne- og
23
BUU, Alm.del - 2020-21 - Foreløbigt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
Undervisningsministeriet område kan antages at overflødiggø-
re/fortrænge STUK’s tilsynsforpligtelse og vice versa.
Tiltag til sikring af, at myndighederne har et så tilstrækkeligt kend-
skab til indholdet af hinandens tilsynsopgaver, at en myndighed er i
stand til at foretage en kvalificeret vurdering af, om et observeret
forhold bør give anledning til en underretning en anden.
Konkret kan nævnes, at STUK er i dialog med Socialstyrelsen og Ar-
bejdstilsynet om etablering af et koordineringsforum, hvor de involvere-
de myndigheder vil udarbejde et fælles forståelsespapir om snitflader og
ansvarsfordeling, procedurer for underretning af hinanden, løbende mø-
der, hvor koordinering sikres osv.
For det tredje
anbefaler STUK, at det undersøges, om der på baggrund af
erfaringerne fra sagen om Havregården kan være behov for at justere
lovgivningen med henblik på at understøtte en mere effektiv og betryg-
gende tilsynsindsats. I en sådan undersøgelse anbefaler STUK, at det
bl.a. indgår, om lovgivningen bedre kan danne grundlag for gensidig un-
derretning myndighederne imellem, herunder om eksempelvis de særlige
regler på Børne- og Undervisningsministeriet område om de såkaldte
whistleblowerordninger efter fri- og privatskoleloven og lov om efter-
skoler og frie fagskoler opstiller uhensigtsmæssige hindringer herfor.
Med venlig hilsen
Julie Elm Vig Albertsen
24