Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Åbent samråd - BUU alm. del
samrådsrådsspørgsmål T om LGBTI-ele-
vers trivsel
Tale vedr. LGBTI-elevers trivsel
Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
6-7 min
Torsdag den 8. april 2020, kl. 10.15-11.45
Folketinget, lokale 2-133
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvilke initiativer der allerede er sat i gang for at forbedre LGBTQ+ elevers trivsel, til børne- og undervisningsministeren og ministeren for ligestilling
2369052_0002.png
Disposition
1. Indledning
2. Status på initiativer i handlingsplanen til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for
LGBTI-personer på BUVMs ressort
3. Vurdering af nuværende undervisning
4. Vurdering af anbefalinger fra rapporten
5. Afrunding
1. Indledning
[M får ordet af LIGE-M] Tak for det. Også tak herfra til udvalget for at tage
initiativ til denne vigtige debat.
Jeg er blevet bedt om at uddybe status på handlingsplansinitiativer på Børne-
og Undervisningsministeriet ressort samt besvare 2. del af samrådsspørgsmålet,
der handler om undervisningsmateriale og om, hvorvidt den nuværende seksu-
alundervisning i tilstrækkelig grad skaber ligestilling og ligeværd blandt for-
skellige seksuelle orienteringer og forskellige kønsidentiteter og giver danske
elever et tilstrækkeligt kendskab hertil. Herudover (..) en vurdering af de politi-
ske anbefalinger i rapporten”
2. Status for initiativer i handlingsplanen til fremme af tryg-
hed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer på Børne-
og Undervisningsministeriets ressort
Ministeriet har tre initiativer i handlingsplanen:
1) Evaluering af sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
2) Forundersøgelse af monitorering af LGBTI-elevers trivsel
3) Inspirations- og vejledningsmateriale til skoler og ungdomsuddannelsesinsti-
tutioner
Evaluering af SSF og forundersøgelsen er gennemført og offentliggjort under
den tidligere regering.
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvilke initiativer der allerede er sat i gang for at forbedre LGBTQ+ elevers trivsel, til børne- og undervisningsministeren og ministeren for ligestilling
2369052_0003.png
Evalueringen af SSF pegede på, at der blandt lærerne er manglende kompeten-
cer samt kendskab til krav og indhold. Og på skolerne er der en manglende pri-
oritering af seksualundervisning og en uklar organisering og ansvarsfordeling.
Det gør undervisningen utilstrækkelig.
Derfor har regeringen sammen med Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Alternativet afsat 5,0 mio. kr. årligt de kommende 3 år til at
styrke seksualundervisningen i folkeskolen. Lige nu er ministeriet sammen
med de pågældende partier i gang med at fastlægge de nærmere retningslinjer
for udmøntning af puljen. Det er vi for så vidt nået ret langt med, så det er in-
den for overskuelig fremtid, at jeg tror, at vi er klar til at fortælle, hvad de bli-
ver.
Forundersøgelse af monitorering af LGBTI-elevers trivsel er blevet gennemført
af Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM). De kom med en række an-
befalinger til, hvordan en trivselsmåling af LGBTI-elever kan gennemføres. Vi
har fra BUVMs side ikke lagt os fast på noget endeligt, men jeg vil snarest
nedsætte et Trivselsråd, som egentlig skulle have været nedsat, hvis ikke co-
ronaen havde ramt i anden bølge. Det skal have fokus på børn og unges trivsel,
herunder også på LGBTI-elevers trivsel.
Og angående det tredje initiativ Inspirations- og vejledningsmateriale til skoler
og ungdomsuddannelsesinstitutioner, så er Børne- og Undervisningsministeriet
i samarbejde med Ligestillingsafdelingen i Beskæftigelsesministeriet ved at ud-
arbejde vejlednings- og inspirationsmateriale til lærere og ledere i grundskolen
og på ungdomsuddannelserne.
Materialet har fokus på de udfordringer, som elever med LGBTI-identitet kan
møde, hvordan deres trivsel kan understøttes, og hvordan åbenhed og forståelse
blandt klassekammerater kan fremmes. Den første del af materialet er netop
blevet offentliggjort på emu.dk. Anden del offentliggøres i løbet af 2021.
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvilke initiativer der allerede er sat i gang for at forbedre LGBTQ+ elevers trivsel, til børne- og undervisningsministeren og ministeren for ligestilling
3. Vurdering af det nuværende undervisningsmateriale
I Danmark har vi tradition for, at undervisningsmateriale laves af forlag på et
frit marked eller af foreninger som fx Sex & Samfund. BUVM giver årligt et
tilskud på 2,6 mio. kr. til drift og udvikling af Sex og Samfunds underviserpor-
tal og indhold til denne.
Portalen omfatter undervisningsmaterialer og vejledning til lærere og elever på
grundskoler og ungdomsuddannelser. Den indeholder blandt andet materialer
til undervisning om normer, idealer og rettigheder i relation til mangfoldighed,
køn, krop og seksualitet, herunder kønsidentitet og seksuel orientering til alle
aldersgrupper.
Den nuværende seksualundervisning er ikke tilstrækkelig. Det viste evaluerin-
gen med alt tydelighed. Og det er baggrunden for, at vi i fællesskab med de
nævnte partier har sat penge af til at styrke seksualundervisningen i folkesko-
len.
Regeringen mener, at sundhed- og seksualundervisning og familiekundskab
spiller en vigtig rolle i elevernes dannelse. De skal lære om sundhed, seksuali-
tet og ligestilling, de skal lære om ligeværd, de skal lære deres egne grænser at
kende, og de skal lære at have respekt for andres grænser. Alle har ret til at
være den, de er. Og vi skal lære vores børn og unge, at forskellighed er en
styrke og en central del af fællesskabet.
SSF kan være med til at styrke elevernes viden og forståelse for LGBTI-perso-
ner. Derfor er det meget positivt, at der nu er afsat 15 mio. kr. til at styrke sek-
sualundervisningen.
Men jeg er nødt til at understrege, at det allerede er et lovkrav, at skolerne skal
undervise i mangfoldighed, køn, krop og seksualitet. Det fremgår helt utvety-
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvilke initiativer der allerede er sat i gang for at forbedre LGBTQ+ elevers trivsel, til børne- og undervisningsministeren og ministeren for ligestilling
digt af Fælles Mål for SSF
men det fremgår også af folkeskolens formålspa-
ragraf, at vi skal uddanne til ligeværd. Når jeg siger det på den måde, så er det
fordi, at det er meningen, at loven skal overholdes.
At vi desværre ikke slet ikke er i mål. Det afslører rapporten.
4.
Vurdering af anbefalinger fra rapporten
Det er meget bekymrende, at så mange LGBTI-børn og -unge oplever eller har
oplevet mistrivsel i skolen, som det beskrives i rapporten. Det tager regeringen
meget alvorligt. Nu slog jeg lige op i en af siderne i rapporten, fordi noget af
det, som bekymrer mig rigtig meget er, at børnene og de unge har en følelse af,
at de ikke kan opsøge en voksen og den nødvendige hjælp. Jeg tror, at hvis
man kan huske en lille smule om at være barn og ung, så er det rigtig svært at
føle sig anderledes, og det er selvfølgelig endnu mere svært, hvis man ikke har
en følelse af, at der ikke er nogle voksne, som man kan tage fat i.
I forhold til en vurdering af anbefalingerne i rapporten så mener jeg, at vi er
godt på vej med nogle af de initiativer, som jeg netop har beskrevet
styrkel-
sen af seksualundervisning, understøttende materialer til lærere og ledere, et
nyt Trivselsråd
de tiltag skal hjælpe med at få gang i den kulturændring, der
er behov for.
Det kommende Trivselsråd skal undersøge, hvilke strukturer, kulturer og vilkår
vores børn og unge møder i undervisningssystemet i dag, og hvordan det udfor-
drer deres trivsel. I den sammenhæng vil der også være fokus på præcis denne
problemstilling.
Ift. anbefalingen om, at læreruddannelsen skal indeholde viden om kønsidenti-
teter og seksuelle orienteringer, så kan jeg oplyse, at der i dag findes et frivil-
ligt kursus på læreruddannelsen, som har fokus på bl.a. seksualundervisning,
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvilke initiativer der allerede er sat i gang for at forbedre LGBTQ+ elevers trivsel, til børne- og undervisningsministeren og ministeren for ligestilling
som ligestillingsministeren også var inde på. Men evalueringen af læreruddan-
nelsen viste, at kun 21 pct. af lærerstuderende i 2018 havde deltaget i det frivil-
lige kursus. Jeg synes, at det er lidt sjovt, at der står
kun.
Jeg var selv med til at
få det indført i sin tid, og der troede vi egentlig, at frivilligheden ville betyde, at
det var en meget mindre procentandel. I dag siger vi ”kun”. Dengang vi etable-
rede det, ville man sige, at 21 pct. var ret godt gået. Det viser heldigvis, at hi-
storien udvikler sig, og
jeg er rigtig glad for at sige ”kun”, fordi vi vil gerne
have det endnu højere op.
Regeringen igangsatte i 2020 et udviklingsarbejde af læreruddannelsen. Det er
naturligt, at vi i regi af udviklingsarbejdet samt i læreruddannelsesforligskred-
sen drøfter, hvordan f.eks. kønsidentitet og seksuelle orientering skal få plads i
uddannelsen.
Herudover har regeringen generelt iværksat forskellige initiativer, som under-
støtter børn og unges trivsel generelt. Det drejer sig blandt andet om at tilføre
flere midler til skolen, have fokus på trivsel under corona-pandemien mv.
Den overordnede målsætning med de igangsatte initiativer er at styrke de fæl-
lesskaber, som vores børn og unge indgår i hver dag og sikre, at der er viden og
kompetencer, og børnene har en følelse af, at der er voksne, som de kan række
ud efter og kan spotte problemer og gribe de børn og unge, der har det svært.
Skolen skal være et sted, hvor alle kan være sig selv, og man er bedst sig selv,
når man er en del af et fællesskab, der kan rumme alle forskellighederne
5. Afrunding
Tak for ordet.
6