Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del Bilag 107
Offentligt
2333318_0001.png
Fra:
Nicolaj Laue Juhl (han/ham) [mailto:[email protected]]
Emne:
Rapport om LGBTQ+ elevers trivsel og vilkår i grundskolen
Kære Anders Kronborg,
Der sidder gennemsnitligt 1
2 LGBTQ+ elever i hver skoleklasse. I LGBT+ Ungdom og LGBT+ Danmark har
vi taget initiativ til Danmarks første rapport, der undersøger børn og unge LGBTQ+ personers oplevelser
med at gå i skole, fordi vi mener, det er på høje tid at sætte fokus på LGBTQ+ elevers trivsel og vilkår i
skolen. Rapporten viser tydeligt, at mange LGBTQ+ elever mistrives, da mere end hver anden har
selvmordstanker og har udført selvskade.
Rapporten fastslår, at alt for mange LGBTQ+ elever mistrives og har for dårlige vilkår i grundskolen
sammenlignet med eleverne i den nationale trivselsmåling.
Internationale undersøgelser har tidligere dokumenteret, at LGBTQ+ elever er mere udsatte på en række
områder, som f.eks. mobning, mistrivsel, diskrimination, ensomhed, fysisk og psykisk vold og
diskriminerende sprogbrug. Det billede bekræfter denne rapport også er tilfældet for danske LGBTQ+
elever. Desværre. Og noget tyder på, at det kan have stor indflydelse på lysten til at gå i skole, idet vores
rapport viser, at LGBTQ+ elever føler sig fire gange mindre glade for at gå i skole sammenlignet med
eleverne i den nationale trivselsmåling.
Rapporten er klausuleret indtil den 8. februar.
Hovedresultater fra rapporten:
-
-
-
-
-
64 % af LGBTQ+ eleverne har selvmordstanker. 53 % af LGBTQ+ eleverne har udført selvskade og
40 % har en spiseforstyrrelse.
LGBTQ+ eleverne føler sig ca. 6 gange oftere ensomme i skolen sammenlignet med
svarfordelingen fra den nationale trivselsmåling.
Mere end 9 ud af 10 af LGBTQ+ eleverne oplever homofobiske og transfobiske skældsord i
skolen, som
f.eks. ”bøsse”, ”lebbe”, ”ho o”, ”tra y” eller ”gay”.
44 % af LGBTQ+ eleverne har oplevet mobning eller diskrimination i skolen af baggrund af deres
LGBTQ+ identitet.
Kun 23 % af LGBTQ+ eleverne har lært om forskellige seksuelle orienteringer i skolen, mens kun 9
% har lært om forskellige kønsidentiteter i skolen.
Politiske anbefalinger fra LGBT+ Ungdom og LGBT+ Danmark:
Rapporten viser med al tydelighed, at alt for mange LGBTQ+ elever mistrives og har for dårlige vilkår i det
danske skolesystem. Det kalder på handling. Derfor skal vi sammen skabe et mere inkluderende og
mangfoldigt skolesystem, for at sikre at flere føler sig inkluderet og trives. Til gavn for alle. Det kræver en
helhedsorienteret indsats. Det fortæller LGBTQ+ eleverne i rapporten. De politiske anbefalinger er derfor
udarbejdet på baggrund af deres egne bud på løsninger:
-
-
-
Årlig trivselsmåling af LGBTQ+ elevers trivsel i grundskolen og på ungdomsuddannelserne.
Landsdækkende skolekampagne mod mobning og skældsord rettet mod LGBTQ+ personer.
Lovkrav om LGBTQ+ undervisning i grundskolen som en integreret del af undervisningsmaterialet
og pensumlister.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Henvendelse af 9/2-21 fra LGBT+ Ungdom og LGBT+ Danmark om rapport om LGBTQ+ elevers trivsel og vilkår i grundskolen
2333318_0002.png
-
-
Nedsættelse af arbejdsgruppe til fremme af en mere inkluderende og mangfoldig skole.
Læreruddannelsen skal indeholde viden om forskellige kønsidentiteter og seksuelle orienteringer
samt viden om forebyggelse af diskrimination.
I LGBT+ Ungdom og LGBT+ Danmark ser vi frem til at understøtte udviklingen af løsningerne - både lokalt og
nationalt - så undersøgelsens bekymrende og alarmerende resultater kan blive grundlag for et øget fokus
på en mere inkluderende og mangfoldig skole til gavn for alle elever. Ligeværd er en grundsten i det danske
skolesystem, men det er desværre tydeligt, at alt for mange LGBTQ+ elever ikke anses for ligeværdige i
deres dagligdag i skolen. Vi må stoppe diskrimination i skolen sammen.
Med venlig hilsen
Nicolaj Laue Juhl (han/ham)
Politisk talsperson
Phone:
(+45) 22 41 74 00
E-mail:
[email protected]
Vestergade 18E, 1456 København K
Office Phone:
(+45) 33 13 19 48
www.lgbtungdom.dk
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
www.lgbt.dk
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
www.lgbt.dk