Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2296502_0001.png
Vejviser til COVID-19
Job-VEU modellen
Partsafklarede opkvalificeringsforløb til
arbejdsgivere og medarbejdere med fokus på
fastholdelse gennem opkvalificering tilrettelagt
som fjernundervisning.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om, hvilke muligheder virksomheder, der er omfattet af restriktioner i forbindelse med covid-19, har for at tilbyde medarbejdere uddannelse/opkvalificering, til beskæftigelsesministeren
2296502_0002.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering
Njalsgade 72A
DK-2300 København S
T. +45 72 200 350
E. [email protected]
W. star.dk
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om, hvilke muligheder virksomheder, der er omfattet af restriktioner i forbindelse med covid-19, har for at tilbyde medarbejdere uddannelse/opkvalificering, til beskæftigelsesministeren
2296502_0003.png
Vejviser til COVID-19 Job-VEU
modellen
Partsafklarede opkvalificeringsforløb til arbejdsgivere
og medarbejdere med fokus på fastholdelse gennem
opkvalificering tilrettelagt som fjernundervisning.
Mulighed for fastholdelse
af medarbejdere gennem
fjernundervisningsforløb
Fastholdelse gennem
opkvalificering frem for
hjemsendelse eller
afskedigelse
Virksomheder og med-
arbejdere opkvalificeres til
fremtiden
COVID-19 medfører stor usikkerhed hos mange
danske lønmodtagere og virksomheder. De Regi-
onale Arbejdsmarkedsråd (RAR) og Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har derfor
iværksat denne COVID-19 Job-VEU model for
fastholdelse af medarbejdere gennem fjern-
undervisning.
Fjernundervisningsforløbene sikrer virksomheder-
ne flere muligheder for at fastholde egne medar-
bejdere i en situation, hvor mange virksomheder
oplever nedgang i forretningen. Dette sikres ved
at tilrettelægge forløb sammensat af kurser, der
udbydes som fjernundervisning, hvor virksomhe-
derne har mulighed for kompensation for løntab
gennem VEU/SVU-godtgørelse. Derudover er der
muligheder for at opnå tilskud fra andre kilder, fx
eventuelle kompetencefonde m.v.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om, hvilke muligheder virksomheder, der er omfattet af restriktioner i forbindelse med covid-19, har for at tilbyde medarbejdere uddannelse/opkvalificering, til beskæftigelsesministeren
2296502_0004.png
De centrale aktører i COVID-19
Job-VEU modellen
1.
Arbejdsmarkedets parter
har viden om hvilke
konkrete virksomheder, som i den aktuel-
le situation vil kunne afbøde afskedigelser
gennem opkvalificeringsforløb. Ligeledes er
det brancheorganisationen og den faglige
organisations kendskab til kompetencebehov,
som danner grundlag for det faglige indhold i
fjernundervisningsforløbene.
Virksomheder
vurderer deres konkrete behov
for opkvalificering og godkender det faglige
indhold, primært gennem branche-
organisationerne og de faglige organisationer.
For virksomhederne er fjernundervisnings-
forløbene ikke kun er en mulighed for at sikre
sig i den nuværende situation men også en
mulighed for at ruste sig til fremtiden.
Uddannelsesinstitutionerne
leverer - i den
aktuelle situation - den fjernundervisning, der
i videst mulig omfang matcher virksomheder-
nes og medarbejdernes kompetencebehov.
Udbuddet i den aktuelle situation kan være
begrænset af, om der er udviklet fjernunder-
visningsmateriale samt om den tilgængelige
underviser er til stede. Det har betydning for,
om der tilknyttes en lokal uddannelsesudbyder
eller flere uddannelsesudbydere på landsplan.
De Regionale Arbejdsmarkedsråd (RAR)
og
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings
(STAR) VEU-koordinatorer er ansvarlig for
koordinering mellem arbejdsmarkedets parter,
virksomheder og uddannelsesinstitutioner.
VEU-koordinatorens primære opgave er at
hjælpe arbejdsmarkedets parter med at
identificere det akutte og aktuelle behov.
Herefter er VEU-koordinatorens primære op-
gave at tilknytte den uddannelsesudbyder, der
kan udbyde det udbud af fjernundervisning,
der bedst matcher virksomhedernes behov.
2.
3.
4.
De mange tilskudsmuligheder, der kan sættes i spil
i forbindelse med fjernundervisningsforløbene, kan
opleves som en uoverskuelig barriere for mange
virksomheder. Det er derfor centralt, at VEU-
koordinatoren koordinerer vejledningen på tværs
af de relevante tilskudsmuligheder.
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om, hvilke muligheder virksomheder, der er omfattet af restriktioner i forbindelse med covid-19, har for at tilbyde medarbejdere uddannelse/opkvalificering, til beskæftigelsesministeren
2296502_0005.png
COVID-19 Job-VEU modellens
fire faser
Fase 1: Arbejdsmarkedets behov
Indhold
I første fase afdækkes de brancheområder, der
i den nuværende COVID-19 situation er i særlig
risiko for at afskedige medarbejdere, og hvor en
koordineret VEU-indsats kan være med til afbøde
afskedigelser.
Aktører
Arbejdsmarkedets parter centralt
Virksomheder bliver kontaktet af
brancheorganisationen og tilknyttes
projektet.
Koordinering via STARs VEU-koordinatorer i samarbejde med arbejdsmarkedets parter
Fase 2: Partsaftale og konkretisering af fagligt indhold
Indhold
I anden fase indgår arbejdsmarkedets parter en
aftale om et fælles initiativ, der kan understøtte
fastholdelse af medarbejdere i den nuværende
situation. Arbejdsmarkedets parter udarbejder
derudover i fælleskab ønsker til det faglige
indhold.
Aktører
Brancheorganisationen og den faglige
organisation er de centrale aktører og
skal opnå enighed om partsaftalen.
Fase 3: Udarbejdelse af projektplan
Indhold
I tredje fase afholdes der et fælles opstartsmøde,
hvor der udarbejdes en fælles projektplan.
Projektplanen danner grundlag for valg af uddan-
nelsesudbyder. Projektplanen skal indeholde et
overblik over godtgørelsesmuligheder.
Aktører
Arbejdsmarkedets parter centralt,
regionalt og lokalt samt evt. uddannelses-
udbydere
Fase 4: Valg af uddannelsesudbyder og online-opkvalificering
Indhold
I fjerde fase er fokus på hurtigst muligt at
tilrettelægge og gennemføre et sammen-
hængende kursusforløb som fjernundervisning.
Aktører
Arbejdsmarkedets parter
regionalt og lokalt
Uddannelsesudbyder
Brancheorganisationen informerer
medlemsvirksomheder om det oprettede
kursus. Virksomhederne tilknytter herefter
medarbejdere.
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om, hvilke muligheder virksomheder, der er omfattet af restriktioner i forbindelse med covid-19, har for at tilbyde medarbejdere uddannelse/opkvalificering, til beskæftigelsesministeren
2296502_0006.png
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om, hvilke muligheder virksomheder, der er omfattet af restriktioner i forbindelse med covid-19, har for at tilbyde medarbejdere uddannelse/opkvalificering, til beskæftigelsesministeren
2296502_0007.png
Fase 1: Arbejdsmarkedets behov
I første fase afdækkes brancheområder, hvor der
er mange virksomheder, der er i særlig risiko for at
afskedige medarbejdere, og hvor en koordineret
VEU-indsats både kan være med til at afbøde en
nedgang i forretningen og styrke branchen og
branchens medarbejdere til fremtiden.
Arbejdsmarkedets parter afdækker hvilke dele
af deres brancheområde, der er i særlig risiko for
afskedigelse af medarbejdere, og hvor en
koordineret VEU-indsats vil kunne have en
afbødende effekt på den forventede tilbagegang.
Det er ligeledes arbejdsmarkedets parter, der har
kontakten til de konkrete virksomheder. Det er
derfor også parterne, der allerede i første fase
begynder at tilknytte virksomheder til forløbet.
VEU-koordinatoren understøtter i denne fase
arbejdsmarkeds parter ved at kortlægge
branchens muligheder for økonomisk støtte.
Der er en lang række muligheder for økonomisk
godtgørelse som led i voksen- og efteruddannelse,
herunder:
VEU-godtgørelse
Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU)
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB)
Omstillingsfonden
Pulje til sporskifte
Jobrotationsordningen
Voksenlærlingeordningen
Partnerskabsaftaler mellem virksomheder og
jobcentre
Indsats ved varsling af større afskedigelser
Brug af kompetencefonde
Afklaring af opkvalificering ifm. arbejdsfor-
deling i de enkelte virksomheder
VEU-koordinatoren vurderer om branchens ind-
meldte behov har en volumen, hvor det er muligt
at oprette et kursusforløb som fjernundervisning.
For at sikre en fælles vejledning til virksomhederne
er det VEU-koordinatorens opgave at koordinere
vejledningen ved at tilknytte faste kontaktpersoner
på tværs af de forskellige tilskudsmuligheder.
Desuden har medarbejdere hjemsendt med løn
under lønkompensationsordningen adgang til at
deltage i uddannelse.
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om, hvilke muligheder virksomheder, der er omfattet af restriktioner i forbindelse med covid-19, har for at tilbyde medarbejdere uddannelse/opkvalificering, til beskæftigelsesministeren
2296502_0008.png
Fase 2: Partsaftale og
konkretisering af fagligt indhold
I anden fase indgår arbejdsmarkedets parter en
aftale om et fælles initiativ, der gennem fjern-
undervisning både kan fastholde medarbejdere i
den nuværende situation og styrke virksomheder-
ne og medarbejderne til fremtiden. Med parts-
aftalen skriver arbejdsmarkedets parter ligeledes
under på, at det kommende opkvalificeringsforløb
er en fælles indsats. Partsaftalen indgås centralt
af arbejdsmarkedets parter og kommunikeres
herefter ud til organisationens regionale og lokale
repræsentanter.
Arbejdsmarkedets parter
aftaler formålet og
rammerne for det kommende online Job-VEU op-
kvalificeringsforløb ved at indgå en fælles parts-
aftale.
VEU-koordinatoren
faciliterer dialogen mellem
arbejdsmarkedets parter i forhold til udarbejdel-
se af partsaftalen og undersøger herefter, at der
udbydes fjernundervisning inden for det ønskede
kompetenceområde.
At parterne er enige om, at formålet med
det fjernundervisningsforløbet i videst muligt
omfang er at fastholde medarbejdere samt at
styrke sig til fremtiden gennem kompetence-
løftet.
Det konkrete kompetencebehov fra konkrete
medlemsvirksomheder og medlemmer.
Konkretisering af det faglige indhold
Når parterne har underskrevet partsaftalen er
næste skridt, at parterne definerer det faglige
indhold i opkvalificeringsforløbet, dvs. de konkrete
kurser. Det faglige indhold skal altid tage ud-
gangspunkt i virksomhedernes behov. Arbejdsmar-
kedets parter rådfører sig hos virksomhederne om
deres specifikke ønsker til kurser og uddannelses-
forløb herunder indhold, formål og afvikling.
Når parterne er enige om de kurser, som de ønsker
indeholdt i forløbet, validerer VEU-Koordinatoren,
at de udbydes som fjernundervisning.
AMU-udbydere har en udbudspligt i forhold til de
uddannelser, som udbudsgodkendelsen omfatter.
Pligten indebærer, at udbyderne i fællesskab skal
udbyde uddannelser i et omfang, så efterspørgslen
imødekommes. Som følge af den aktuelle lukning
af skoler og institutioner er udbyderne endvidere
forpligtet til så vidt det er muligt at omlægge tid-
ligere annonceret tilstedeværelsesundervisning til
fjernundervisning.
Partsaftalen
Med afsæt i det konkrete behov skriver arbejds-
markedets parter under på, at der etableres et
fjernundervisningsforløb efter Job-VEU modellen,
og at de er enige om formålet hermed.
Partsaftalen bør som minimum indeholde:
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om, hvilke muligheder virksomheder, der er omfattet af restriktioner i forbindelse med covid-19, har for at tilbyde medarbejdere uddannelse/opkvalificering, til beskæftigelsesministeren
Fase 3:
Udarbejdelse af projektplan
Når arbejdsmarkeds parter har indgået parts-
aftalen og defineret det faglige indhold, kan den
praktiske planlægning begynde. Arbejdsmarke-
dets parter og VEU-koordinator samles herefter til
et virtuelt opstartsmøde, og udarbejder
efterfølgende en projektplan med tydelig rolle- og
ansvarsfordeling. Den færdige projektplan fun-
gerer senere som udbudsmateriale til at vælge en
uddannelsesinstitution.
Arbejdsmarkedets parter bringer i tredje fase kon-
krete medlemsvirksomheder og medlemmer i spil.
Herved opnås de bedste forudsætninger for, at
virksomhederne og medlemmer kan få individuel
vejledning om deres økonomiske forhold. Arbejds-
markedets parter er derfor også ansvarlige for
at invitere relevant kompetencefond med til det
indledende opstartsmøde.
VEU-koordinatoren har ansvaret for at indkalde
til opstartsmødet og efterfølgende udarbejde en
projektplan.
tilskudsmuligheder for:
FVU/OBU/Akademi: SVU-godtgørelse
AMU: VEU-godtgørelse
Opkvalificering af ikke-faglærte til faglærte:
AUB-midler
Omstillingsfonde
Derudover kan det overvejes, om der kan
opnås tilskud fra andre kilder, fx eventuelle
kompetencefonde m.v.
Desuden har medarbejdere hjemsendt med løn
under lønkompensationsordningen adgang til at
deltage i uddannelse.
Yderligere skal det tydeliggøres, hvis ordninger i
beskæftigelsessystemet kan bidrage til indsatsen.
Herunder:
Pulje til sporskifte
Jobrotationsordningen
Voksenlærlingeordningen
Partnerskabsaftaler mellem virksomheder og
jobcentre
Indsats ved varsling af større afskedigelser
Afklaring af muligheder at kombinere arbejds-
fordelinger og opkvalificering for de enkelte
virksomheder
Projektplanen
Opstartsmødet tager udgangspunkt i, at
arbejdsmarkedets parter allerede har identificeret
virksomheder, hvor opkvalificering af medarbejde-
re er en mulig løsning i deres nuværende situation.
Efter det virtuelle opstartsmøde udarbejdes en
projektplan, der tydeligt fastsætter aktørernes
ansvars- og rollefordeling. Fordelingen udmøntes i
en tidsplan, der tydeligt definerer milepæle og
ansvarsområder, der skal opfyldes for en succes-
fuld gennemførelse af fjernundervisningsforløbet.
I den nuværende COVID-19 situation er det ligele-
des vigtigt, at det i projektplanen tydeligt fremgår,
at opkvalificeringsforløbet udbydes som fjern-
undervisning, samt at virksomhederne har mu-
lighed for kompensation til løntab gennem VEU/
SVU-godtgørelse. Derudover kan det overvejes,
om der kan opnås tilskud fra andre kilder, fx even-
tuelle kompetencefonde m.v.
Økonomien i projektplanen udspecificeres på
uddannelsesniveau og indeholder de økonomiske
De mange tilskudsmuligheder der er funderet i
både beskæftigelses- og uddannelsessystemet
medfører, at det skal være tydeligt, hvem der kan
vejlede om hvilke muligheder. Det beskrives derfor
i projektplanen, hvilke konkrete kontaktpersoner
der kan hjælpe virksomhederne med at anvende
de forskellige tilskudsmuligheder.
I denne fase kan det ofte være relevant at have en
dialog med de relevante AMU-udbydere om, hvilke
uddannelser der kan gennemføres som fjernunder-
visning.
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om, hvilke muligheder virksomheder, der er omfattet af restriktioner i forbindelse med covid-19, har for at tilbyde medarbejdere uddannelse/opkvalificering, til beskæftigelsesministeren
Fase 4: Valg af uddannelses-
udbyder og gennemførelse af
opkvalificeringsforløb
I fjerde fase er der fokus på hurtigst muligt at
påbegynde fjernundervisningsforløbet. Når
arbejdsmarkedets parter og VEU-koordinatoren
har udarbejdet projektplanen, anvendes denne
som udbudsmateriale for fjernundervisningsfor-
løbet. Der indhentes tilbud fra uddannelsesud-
bydere, og arbejdsmarkedets parter vælger det
bedste tilbud. I projektplanen tilføjes relevante
informationer om den valgte uddannelsesudbyder
og fjernundervisningsforløbet udfoldes i henhold til
tilbuddet.
Når det er relevant kan uddannelsesudbyderne
inddrages tidligere i processen.
Når der er valgt uddannelsesudbyder, er det
arbejdsmarkedets parters opgave, at information
om kurset kommer ud til flest mulige medlems-
virksomheder og medlemmer. Herefter tilknyttes
virksomheder og medarbejdere. Virksomhederne
skal selv tilmelde sig fjernundervisningsforløbene,
men får den vejledning de har behov for af den
valgte uddannelsesudbyder.
VEU-koordinatoren
understøtter i første omgang
arbejdsmarkedets parter i deres valg af uddan-
nelsesudbyder. VEU-koordinatoren er særligt
opmærksom på, om den konkrete efterspørgsel
bedst dækkes af en eller flere uddannelsesudbyde-
re, der tilsammen har fjernundervisningsmaterialet
og undervisningskapaciteten til at gennemføre op-
kvalificeringsforløbet. VEU-koordinatoren vejleder
om de muligheder, som beskæftigelsessystemet
rummer. Samtidigt er det også VEU-koordinato-
ren, der giver den nødvendige vejledning, som de
enkelte virksomheder har behov.
Uddannelsesudbyderen
er ansvarlig for at gen-
nemføre opkvalificeringsforløbet i henhold til
projektplanen. Uddannelsesudbyderen kontakter
virksomheder og kursister med relevant informa-
tion om fjernundervisningsforløbet. Uddannelses-
udbyderen kan ligeledes bistå med det praktiske
arbejde i forbindelse med at søge om VEU- og
SVU-godtgørelse.
Opkvalificeringsforløbet påbegyndes
Opkvalificeringsforløbet gennemføres gennem
fjernundervisning, hvor medarbejderne deltager
hjemmefra. Det kræves kun, at medarbejderen har
en computer eller tablet og adgang til internettet.
Uddannelsesudbyderen
kontakter virksomheder
og kursister med relevant information om fjernun-
dervisningsforløbet.
Arbejdsmarkedets parter
vælger den uddannel-
sesudbyder, der kan tilbyde de kurser, der matcher
den konkrete efterspørgsel bedst.
Kompetencefonden
står for at vejlede og bistå
medlemmer og virksomheder i forbindelse med de
økonomiske tilskudsmuligheder, der ligger i deres
regi.
10
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om, hvilke muligheder virksomheder, der er omfattet af restriktioner i forbindelse med covid-19, har for at tilbyde medarbejdere uddannelse/opkvalificering, til beskæftigelsesministeren
2296502_0011.png
11
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om, hvilke muligheder virksomheder, der er omfattet af restriktioner i forbindelse med covid-19, har for at tilbyde medarbejdere uddannelse/opkvalificering, til beskæftigelsesministeren
2296502_0012.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A
DK-2300 København S
T. +45 72 200 350
E. [email protected]
W. star.dk