Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2296501_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 20/19559
3. december 2020
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. november 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 84 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen.
Spørgsmål nr. 84:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke muligheder virksomheder, der er omfattet af
restriktioner i forbindelse med covid-19, har for at tilbyde medarbejdere uddan-
nelse/opkvalificering, herunder kompensationsmuligheder og omkostninger for
virksomhederne?”
Svar:4
Jeg vil indledningsvist slå fast, at jeg forstår spørgsmålet således, at der anmodes
om en redegørelse for de muligheder, der findes i regi af beskæftigelsessystemet,
og at jeg derfor må henvise til Børne- og Undervisningsministeren for så vidt angår
ordninger på det ressortområde samt til arbejdsmarkedets parter for så vidt angår
muligheder i regi af overenskomstsystemet.
På Beskæftigelsesministeriets område findes der en række ordninger, som kan un-
derstøtte opkvalificering af beskæftigede
også på virksomheder, der er berørt af
de restriktioner, der er indført som følge af covid-19. Jeg vil nedenfor redegøre for
disse muligheder samt for de initiativer, som STAR i regi af Job-VEU-indsatsen
har taget for at hjælpe covid-berørte virksomheders opkvalificerings- og fastholdel-
sesindsats.
Voksenlærlingeordningen
giver arbejdsgivere
ret
til tilskud fra jobcentret, når de
indgår en uddannelsesaftale med personer, der er fyldt 25 år, og som dermed tager
en faglært uddannelse. Reglerne for ordningen varierer afhængig af voksenlærlin-
gens uddannelsesbaggrund og forudgående status som ledig eller beskæftiget, hvor
førstnævnte giver ret til et tilskud på 45 kr. i timen i praktikperioderne, mens virk-
somheder, der ansætter lærlinge, der kommer fra beskæftigelse, kan få et tilskud på
30 kr. i timen.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om, hvilke muligheder virksomheder, der er omfattet af restriktioner i forbindelse med covid-19, har for at tilbyde medarbejdere uddannelse/opkvalificering, til beskæftigelsesministeren
2296501_0002.png
Som bekendt aftalte vi nogle midlertidige justeringer af ordningen i forbindelse
med sommerens opkvalificeringsaftaler for at styrke ordningen i forbindelse med
covid-19 krisen ved a) at lempe på anciennitetskravet, b) give faglærte med en for-
ældet uddannelse adgang til voksenlærlingeordningen og c) suspendere positivli-
sten for beskæftigede i perioden.
Jobrotationsordningen
giver arbejdsgivere
ret
til at få udbetalt tilskud i form af
jobrotationsydelse, når en medarbejder (den beskæftigede) fra virksomheden mid-
lertidigt deltager i efteruddannelse, og der i uddannelsesperioden ansættes en vikar
(den ledige) for den beskæftigede. Jobrotationsydelsen er et tilskud på ca. 190 kr.
pr. time til arbejdsgiverens samlede løn- og uddannelsesudgifter, herunder lønnen
til den beskæftigede og vikaren.
Indtil udgangen af 2022 er jobrotationsordningen midlertidigt åbnet for beskæfti-
gede, der tager en erhvervsuddannelse, som et euv1-forløb uden praktik. Et euv1-
forløb betyder, at det er en erhvervsuddannelse for voksne, hvor den beskæftigede
skal være fyldt 25 år og have mindst to års relevant erhvervserfaring.
1
Ordningen med opkvalificering i forbindelse med ansættelse
giver jobcenteret mu-
lighed for at yde tilskud til arbejdsgivers udgifter ved opkvalificering i forbindelse
med ansættelse af en person (uden løntilskud). Udgifterne kan vedrøre alle former
for opkvalificering, herunder vejledningsforløb. Formålet er at øge lediges kompe-
tencer, så de lettere kan ansættes i ordinære job samt at øge mulighederne for, at
nyansatte beskæftigede kan fastholde ansættelsen.
Det gælder blandt andet, at opkvalificeringen skal ligge ud over, hvad arbejdsgive-
ren forudsættes at give i forbindelse med ansættelse, fx i form af oplæring af den
enkelte i arbejdsfunktioner.
Varslingspuljen
giver
i forbindelse med større afskedigelser
mulighed for, at
der kan ydes tilskud til en indsats
i
og
efter opsigelsesperioden,
fx i form af efter-
og videreuddannelse. Opkvalificeringen skal ske inden for områder, hvor der er el-
ler kan forventes mangel på arbejdskraft. Alternativt skal der foreligge en erklæring
om ansættelse (uden løntilskud) fra arbejdsgiveren.
I 2020 er der løbende blevet tilført midler til varslingspuljen, som følge af covid-19
krisens påvirkning på arbejdsmarkedet (særligt lokalt og regionalt). Således er der i
2020 en samlet forbrugsmulighed på i alt 120 mio. kr.
Under covid-19 krisen har STARs VEU-koordinatorer understøttet virksomheder-
nes arbejde med at udnytte restriktionerne til at opkvalificere medarbejderne ved at
understøtte og koordinere digitale fjernundervisningsforløb efter
Covid-19 Job-
VEU modellen.
Modellen understøtter fastholdelse af medarbejdere i nedgangsperi-
Puljen til euv1-forløb
stod til at udløbe i 2020, men med ”Aftale om styrket opkvalifice-
ring” fra juni 2020 videreføres initiativet som forsøg i 2021 og 2022.
1
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om, hvilke muligheder virksomheder, der er omfattet af restriktioner i forbindelse med covid-19, har for at tilbyde medarbejdere uddannelse/opkvalificering, til beskæftigelsesministeren
oden og skal styrke aktørsamarbejdet om opkvalificering mellem bl.a. arbejdsmar-
kedets parter, uddannelsesinstitutioner, virksomhederne og STAR. Modellen er
nærmere beskrevet i vedlagte bilag.
Modellen har sin styrke ved, at den meget eksplicit tager udgangspunkt i arbejds-
markedets/virksomhedernes behov. Arbejdsmarkedets parter medvirker til at af-
dække hvilke brancher, som er i særlig risiko for at afskedige medarbejdere. Den
viden bruges så til at indgå aftaler om at samle eksisterende fjernundervisningsmu-
ligheder i et opkvalificeringsforløb.
Der tages altid udgangspunkt i at koordinere meritgivende opkvalificeringsforløb
så vejen banes for ufaglært til faglært. På den måde kan virksomheder undgå at
hjemsende eller afskedige medarbejdere og i stedet styrke medarbejdernes kompe-
tencer i nedgangsperioden.
Aktørerne koordinerer i tæt samarbejde med uddannelsesinstitutioner, hvilke kurser
der kan udbydes via fjernundervisning. Arbejdsmarkedets parter og uddannelsesud-
byderne afhjælper virksomhedernes administrative arbejde under hele forløbet.
Virksomhederne kan få dækket op til 100 pct. af deres samlede løntab, mens med-
arbejderne deltager i fjernundervisning. Løntabet, som virksomhederne bærer,
mens medarbejderne deltager i opkvalificering, bliver dækket gennem fx VEU-
godtgørelse, Statens Voksenuddannelsesstøtte eller eventuelt overenskomstaftalte
kompetencefonde.
STAR anvender modellen aktivt i udbredelsen til de brancher, der har behov for
det. Herunder gives to eksempler på koordinering efter
Covid-19 Job-VEU model-
len:
Digitale fjernundervisningsforløb i hotel- og restaurationsbranchen
Hotel- og restaurationsbranchen har stået over for mange nedlukninger, hjemsen-
delser og afskedigelser. Som alternativ til hjemsendelser og afskedigelser hjalp
STARs VEU-koordinatorer, i tæt samarbejde med Horesta, 3F og Rybners Kursus-
center med at koordinere og sammensætte digitale fjernundervisningsforløb målret-
tet virksomhedernes behov. Mere end 400 virksomheder på landsplan har sendt
medarbejdere på meritgivende opkvalificeringsforløb målrettet både lærlinge, fag-
lærte og ufaglærte i stedet for at hjemsende eller afskedige medarbejdere.
Digitale fjernundervisningsforløb i Københavns Lufthavn
STAR har i samarbejde med Jobcenter Tårnby understøttet fastholdelses- og op-
kvalificeringsindsatsen i Københavns Lufthavn som har været hård ramt af corona-
krisen. STARs VEU-koordinatorer har koordineret digitale fjernundervisningsfor-
løb til 8 virksomheder i lufthavnen med formål om at fastholde medarbejdere frem
for at hjemsende eller afskedige. Indsatsen favner bredt og omfatter mange forskel-
lige fagområder, fx kabinepersonale, ufaglærte, funktionærgrupper og piloter. Med-
arbejderne tilbydes bl.a. fagrettede AMU-kurser, akademikurser og ledelseskurser
samt mere brede almene kompetencekurser inden for engelsk, it og matematik. Der
har været fokus på meritgivende kurser, hvilket har banet vejen for ufaglært til fag-
lært.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om, hvilke muligheder virksomheder, der er omfattet af restriktioner i forbindelse med covid-19, har for at tilbyde medarbejdere uddannelse/opkvalificering, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
4